Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lasten hankkimisesta tässä tilanteessa? (suvun sairaudet)

Vierailija
24.08.2013 |

Mieheni äidillä oli skitsofrenia kuten myös tämän toisella tyttärellä ja tyttären molemmilla lapsilla. Minun puolellani mummoni siskolla oli kyseinen sairaus. Miehen on ollut nuorempana masentunut, tosin taustalla myös huono lapsuus. Oma isosiskoni on myös ollut hoidossa masennuksen takia. (tosin täälläkin taustalla erinäiset asiat lapsuudesta). Samoin syöpä on ollut minun isälläni alle 6-kymppisenä ja mieheni molemmat vanhemmat menehtyivät syöpään alle 60-vuotiaana. 

Onko lasten hankkiminen ihan pommi? Uskoisin että olisimme oikein hyvät vanhemmat, talous ja parisuhde kunnossa ja muutenkin tilanne otollinen...  Mielipiteitä? :(

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman siis.vieras tablettitietokone käytössä, anteeksi. T. Se lt

Vierailija
22/34 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiton hurskastelijoita tässä ketjussa on, ilmeisesti joitakin joilla ei ole perinnällisyyksistä minkäänlaista käsitystä.

Jokaisen suvussa on rasitteita. Suomalaisilla on masennustaipumusta, diabetesta, sydän- ja verisuonisairauksia... Yhteistä näille, kuin myös esim. muille mielen sairauksille on, että ne eivät tapaa olla suoraan periytyviä. Alttius kyllä periytyy enemmän tai vähemmän.

Perinnöllisyysneuvontaa ja geenitestejä käytetään paremminkin seulomaan erittäin vakavat, selvästi periytyvät sairaudet pois.

Syöpäänkin sairastuu joka kolmas. Ei meillä kovin monella ole geenejä, joilla kannattaisi lisääntyä...

Tärkeämpää on, että vanhempien terveydentila ja oma pää ovat siinä kunnossa, että lapset hoidetaan hyvin.

Ottakaa kuitenkin perhesuunnitteluun yhteyttä jos asia vaivaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia ei periydy, vaan alttius siihen. Siinä on oikeasti eroa. Ympäristötekijöillä on oikeasti varsin suuri merkitys.

Vierailija
24/34 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti haluaisin varmistua, että miehesi on läpikäynyt terapian, jossa käsitellyt lapsuutensa hankalat asiat. Lapsen saaminen tuo herkästi esiin kaikki vanhat lapsuuden traumat jos niitä on ollut. Vaikka olin käynyt itse terapian (äitini skitsofreenikko) huomasin että tunteet omasta lapsuudesta nousi pintaan lapsen vauva aikana. Mutta terapia todella auttoi asioiden käsittelyssä.

täällä muka asioista tietävät huutelee, että lapsia ette saisi tehdä. Sanoisin, että jos pystytte puhumaan vaikeista asioista, teillä tasapainoinen parisuhde, ei a-ongelmia, löytyy tukiverkkoja, on kykyä ja halua etsiä tarvittaessa apua, niin olette paljon parempia vanhempiehdokkaita kuin täällä palstailevat keskimäärin. Loppujen lopuksi kukaan ei koskaan voi tietää mitä elämä tuo tullessaan, mutta todennäköisyys lapsenne skitsofrenialle on pieni, vaikka sitä suvussa kulkeekin. jos pystytte antamaan lapselle turvallisen lapsuuden, niin annatte jo hyvän suojan sairautta vastaan.

oma lapseni on ollut parasta mitä minulle on tapahtunut ja olin aikeissa jo luopua lapsen saamisen ajatuksesta juurikin samoja perinnöllisyys asioita miettiessäni. Mutta sanoisin, että hyvä parisuhde ja terapia auttoivat uskaltamaan tähän ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Toivon teille onnea mihin vaihtoehtoon nyt päädyttekin.

Vierailija
25/34 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 20:27"]

Ap vastaa:

Minä en koskaan ole ollut masentunut, ja miehenikin on yliopiston käynyt ja vastuullisessa työssä, ei mikään varttihullu siis. Mies on ollut siis masentunut, ei muuten "sekaisin". Hänen sisaruksensa lapsineen terveitä, samoin minun sukulaiseni serkkujani myöten ihan ns. täysipäisiä. 

[/quote]

Alkuviestissä luki että miehen siskolla ja siskon kahdella lapsella olisi myös skitsofrenia..?

Vierailija
26/34 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokaisessa suomalaisessa suvussa on alkoholismia, masentuneisuutta, syöpää, skitsofreniaa ja diabetesta. 

Jäisi kaikki lapset Suomessa tekemättä, jos nämä olisivat esteenä. Jos olette itse terveitä ja haluatte lapsen niin ilman muuta sitä yrittämään.

Vierailija
27/34 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on sivistystä, tietoa, koulutusta ja varallisuutta. Mikäli elämässä tulee ikävyyksiä eteen on kuitenkin mahdollisuus käyttää esim. yksityisiä lääkäripalveluja ja ymmärtämystä hankkia apua. Tuota tilannetta ei voi verrata 

keneen tahaansa vastaavilla sukurasitteilla varustettun tilanteeseen. 

Tiedostat riskit ja mahdollisuudet, tarpeen tullen osaat hakea apua. 

Vierailija
28/34 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo riski skitsofreniaan suuri.

Vierailija
29/34 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

LASTEN HOMMAAMINEN ON TÄYSIN TURHAA! Ei ole mitään järkeä kenenkään tehdä lapsia!!!!!!! Koska maailmassa on ihan helvetisti liikaa ihmisiä!!!!!! Maailmassa on nälänhätää, liikaa ilman saasteita, ydin voimaa, koko ajan luontoa tuhoutuu ja eläimiä kuolee sukupuuttoon ja on asunnottomia ja köyhiä ja aivan liian vähän tilaa kaikkialla. JA SE JOHTUU AINOASTAAN SIITÄ, ETTÄ MAAILMASSA ON AIVAN LIIKAA IHMISIÄ, KOSKA MELKEIN KAIKKI HALUAA LAPSIA JA PALJON! En oikeasti voi käsittää, miksi ihmiset on kaikki niin itsekkäitä, eikä tajua tätä ongelmaa!

Vierailija
30/34 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI JUMALAUTA!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
31/34 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptiolasta ei masennustaustan kanssa saa.

Vierailija
32/34 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia periytyy  joten en hankkisi lapsia.

Vierailija
33/34 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluun, ni mä haluunjamähaluunjahaluun. Kun täällä kyselet, ni olet varmasti miettinyt, että miksi just SUN ja SUN MIEHES täytyis saada biologinen lapsi? Tosi painavat syyt pitäis olla noilla perintötekijöillä - sillä mitään väliä ole, millainen teidän suhde on tai taloudellinen tilanne. Niillä e pysty kumoamaan perintötekijöitä.

Tuossa tilanteessa tekisin sen lapsen, jos mulle joku pystyis vakuuttamaan, että just se lapsi tulisi keksimään keinon tän pallon pelastamiseksi. Ja juu, sitähän ei pysty kukaan ennustamaan oikeasti.

Tehkää hyvä teko ja adoptoikaa - älkää alkalo kuormittamaan tän maan terveydenhuoltoa entisestään.

Sori, mutta en oikein ymmärrä sun logiikkaa..yhtä lailla sillä adoptoidulla lapsella voi olla ja todennäköisesti onkin myöhemmin jotain ongelmaa... Enemmän ehkä se kuormittaa terveydenhuoltoa, että jostain ulkomailta haetaan tänne joku ongelmatapaus. Varsinkin tietyistä maista tulevilla on taustalla todennäköisesti päihdeperhe, jossa juotu ja käytetty aineita myös raskausaikana + muita ongelmia. Enemmän sellaisessa lapsessa todennäköisesti on hoidettavaa.

Vierailija
34/34 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tässä keskustelussa vähän sitä asennetta, että on parempi jäädä syntymättä kuin sairastua skitsofreniaan. Nykyään k.o. sairautta pystytään hoitamaan monen kohdalla lääkkeillä, joten ei se sairastuminen mikään maailmanloppu välttämättä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan