Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

36-vuotias ensisynnyttäjä avautuu!

Vierailija
24.08.2013 |

En käsitä miksi lapsentekoon patistetaan yhtään nuorempana! Sain 3 kk sitten ekan lapseni. Tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta, kun päätimme, että lapsi saa tulla. Raskauteni oli lähes oireeton ja aivan fantastista aikaa joka tavalla. Voin paremmin kuin koskaan niin henkisesti kuin fyysisestikin, koin myös näyttäväni todella hehkeältä (iho ja hiukset kukoisti, raskausarpia ei tullut, kiloja vain 8, joista kaikki ovat lähteneet). Synnytin alateitse, ilman repeämiä. Kroppani alkaa olla jo täysin palautunut entiselleen tässä vaiheessa. Lapseni on täysin terve ja ihanan kiltti ja rauhallinen, syö ja nukkuu hyvin.  Ärsyttää kun joka paikassa pelotellaan meitä "vanhoja" äidiksi haluavia kaiken maailman kauhutarinoilla! En missään nimessä olisi halunnut hankkia lapsia aiemmin, tämä oli juuri oikea ikä minulle. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan. AP on kovin lapsellinen iästään huolimatta.

Vierailija
22/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ymmärsin että ap haluaa kannustaa kaikkia myöhemmin lasta haluavia rohkeasti yrittämään. Pelotteluja todella saa lukea. Mikähän mahtaa olla pelottelijoiden motiivi: lähimmäisenrakkaus (ei haluta että mahdollisesti sairas lapsi/vanhempi joutuu kärsimään), puhdas tiedonjakaminen, vammaisten lasten hoidosta aiheutuvien yhteiskunnan kulujen säästäminen vai peräti rodunjalostus? En väitä että kateus, koska en ole ilkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla tällaisia viestejä!

Niin se vain nykyään on, että maailma on muuttunut ja ihmisten elämä siinä sen myötä. Harmi vain, että biologia ei pysy siinä muutossyklissä perässä. Ihmisen lisääntymisikä on käytännössä kutistunut alle kymmeneen vuoteen, ennen sen ollessa 18-40+ 

Monet ovat varmasti valmiita ja kypsiä hankkimaan lapsia edelleen aika nuorina, mutta pääosin tuntuu, että se oikea ikä on 30+

Vierailija
24/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se onkin tosi vaikeaa 3kk ikäisen kanssa kun vauva vaan syö ja nukkuu ;) ikä tulee huomattua kun se lapsi siitä kasvaa ja alkaa oikeasti jotain tekemäänkin

Vierailija
25/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko jättää avautumisesi ihan vaan sinne synnytysosastolle?

Vierailija
26/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provosoiduin tuosta vain yhdestä asiasta:

Ap: millainen on tuhma vauva? Mulla on ollut yksi erittäin vaikea ja yksi erittäin helppo. Vaikea valvotti ja huusi 24/7 masuvaivojen vuoksi, ei ilkeyttään. Helppo taas naureskelee kun mihinkään ei satu.

Mutta asiaan!

Yksilötason faktat eivät kerro mitään ilmiöstä. Tosin tiedemaailmassa puhutaan siitä, että tätä asiaa liioitellaan. Mahikset 40-vuotiailla raskautua on vielä ihan hyvät. Itse sain toisen 37-vuotiaana. Kaikki meni helpommin kuin 5v aiemmin. Ystävällä puolestaan todettiin vaihdevuodet 34-vuotiaana kun toinen tuli vahingossa raskaaksi 43-vuotiaana kerrasta.

itse en olisi ollut yhtä hyvä ja kypsä äidiksi 10v sitten. Mutta moni muu voi olla.

Vierailija
27/55 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, taas yksi asia, josta joku voi ärsyyntyä: kun sanotaan "kiltti vauva". Kun eihän lapsi voi olla päinvastaista, eli tuhma, niin ei saa sitten sanoa kiltiksikään. Saako söpöksi sanoa, vai onko sekin pahasti sanottu, koska sitten oletettaisiin, että osa lapsista ei ole söpöjä, vaan jopa rumia. Hui kamalaa!

Vierailija
28/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
29/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin riskit ovat suurimmat kovin nuorilla ja vanhoilla synnyttäjillä, vaikkakin hieman erilaisia riskejä näillä kahdella ryhmällä.

Sehän ei tietystikään tarkoita sitä, etteikö erityisen vanhalla tai nuorella synnyttäjällä voisi mennä kaikki vallan loistavasti, mutta keskimäärin riskit ovat kovemmat etenkin vanhemmilla.

Itse sain lapseni 19-vuotiaana eikä ollut mitään ongelmia raskausaikana, synnytyksessä, imetyksessä tai missään asiaan liittyvässä. Synnytyksessä repesin kyllä pahasti, mutta palauduin onneksi muutamassa kuukaudessa entiselleni.

Äitini sai minut (esikoisensa) 38-vuotiaana ja hänellä meni tismalleen samalla tavalla kuin minulla, eli kaikki muuten ns. putkeen ja loistavasti, mutta repesi synnytyksessä.

Eli meidän tapauksessa äidillä ja tyttärellä meni nämä asiat juuri samalla tavalla, vaikka synnytysiät molemmilla hipoivat ääripäitä. :)

Vierailija
30/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite täytin heinäkuussa 18vuotta ja poika syntyi elokuussa :3 Tosi helppo raskaus ja synntys oli (ei repeemisiä, pahoinvointia ym.) synnytyksen jälkeen käppäilin jo pitkin taysia tylsistyneenä, vaavi siis oli teholla tarkkailussa, koska tulehdusarvot nousi, mutta päästiinki aika äkkiä kotiin ja olo ei tunnu enää yhtään synnyttäneeltä  +oon sitä mieltä että vaavi nukkuu liikaa, ku aina tekee mieli jutskailla ja chillailla :D +Raahaan sen mukaan ihan kaikkialle paitsi vessaan :D

Vierailija
31/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ekä lasta kun olin 24v oireeton ja loistava raskaus ja helppo synnytys. Toinen lapsi tullut tänä vuonna, täytin siis 38v. Melko oireeton raskaus mutta synnytyksen jälkeen palautuminen vei 6kk. Väsymys on valtava. Joka aamu särkee joka paikkaa. Yö valvomiset veivät kaikki voimat. Nyt vauvani 8kk.

Vierailija
32/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että naisen hedelmällisyys laskee +22v paikkeilla.

Vierailija
33/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meistä ei ole vielä 35-vuotiaina sellaisessa kunnossa jolla mennään lähinnä hautaan. Minä ainakin olen elämäni kunnossa. Ei mun 20-kymmppisenä alkaneet pari raskautta menneet loppuun asti, vaan päättyivät katkerasti ennen. Sitäpaitsi se sosioekonominen asema mihin ne olisivat syntyneet olis ollut aika karu.

Toivon vielä päätyväni samaan hienoon lopputulokseen kuin AP, en ole tosin aloittanut yritysä vielä.

Vierailija
34/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat ihania kun ne vain nukkuu :)

Omatkin kaikki ovat nukkuneet ja tuhisseet vain tuossa iässä :) Sitten on alkanut hampaiden tulo, minä itse-vaiheet jne :)

Minulla taas on päinvastainen kokemus. Miksi nuoria äitejä syrjitään? Miksi on karmeaa saada lapset alle 25v iässä. Ap:han on nykyään täysin normaalissa lapsensaanti iässä! Minä taas en kuulemma. 4 lasta ja nuorin syntyi kun olin 25v.

Vierailija
35/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 17:42"]Joo se onkin tosi vaikeaa 3kk ikäisen kanssa kun vauva vaan syö ja nukkuu ;) ikä tulee huomattua kun se lapsi siitä kasvaa ja alkaa oikeasti jotain tekemäänkin
[/quote]

Mitä tarkoitat? Että 30+ äiti ei jaksa juosta taaperon perässä? Ihmeellinen käsitys teillä on ihmisten elämästä!

Vierailija
36/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 15:58"]En käsitä miksi lapsentekoon patistetaan yhtään nuorempana! Sain 3 kk sitten ekan lapseni. Tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta, kun päätimme, että lapsi saa tulla. Raskauteni oli lähes oireeton ja aivan fantastista aikaa joka tavalla. Voin paremmin kuin koskaan niin henkisesti kuin fyysisestikin, koin myös näyttäväni todella hehkeältä (iho ja hiukset kukoisti, raskausarpia ei tullut, kiloja vain 8, joista kaikki ovat lähteneet). Synnytin alateitse, ilman repeämiä. Kroppani alkaa olla jo täysin palautunut entiselleen tässä vaiheessa. Lapseni on täysin terve ja ihanan kiltti ja rauhallinen, syö ja nukkuu hyvin.  Ärsyttää kun joka paikassa pelotellaan meitä "vanhoja" äidiksi haluavia kaiken maailman kauhutarinoilla! En missään nimessä olisi halunnut hankkia lapsia aiemmin, tämä oli juuri oikea ikä minulle. 
[/quote]

Onnea sinulle!

Vierailija
37/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 17:32"]Minä taas ymmärsin että ap haluaa kannustaa kaikkia myöhemmin lasta haluavia rohkeasti yrittämään. Pelotteluja todella saa lukea. Mikähän mahtaa olla pelottelijoiden motiivi: lähimmäisenrakkaus (ei haluta että mahdollisesti sairas lapsi/vanhempi joutuu kärsimään), puhdas tiedonjakaminen, vammaisten lasten hoidosta aiheutuvien yhteiskunnan kulujen säästäminen vai peräti rodunjalostus? En väitä että kateus, koska en ole ilkeä.
[/quote]

No, kukapa mummoäideille olisi kateellinen :D

Vierailija
38/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut lapseni

- 24 vuotiaaana
- 27 vuotiaana
- 36 vuotiaana
Kaikista vaikein toipuminen oli toisen lapsen jälkeen, 27 vuotiaana. Synnytys ei ollut ongelmallinen, vauva ja minä olimme terveitä, mutta niin se toipuminen vain kesti. Saattoipa vaikuttaa myös sekin että kotona oli se reilu 2v taapero, joka esti lepäämisen. 
Nyt 36 vuotiaana viimeisen lapsen saaneena olen toipunut erittäin hyvin ja nopeasti, tosin minulla on huomattavasti parempi fyysinen kunto nyt kuin silloin 9v sitten. Reilua ylipainoa minulla ei ole ollut koskaan.
Tosin viimeinen raskausaika oli se kaikista kauhein huonon olon takia, että silloin koin olevani ikäloppuodottaja, mutta eipä enää tunnukaan siltä. 

Sen voin todeta teille odottajat kokemuksen kautta että urheilkaa ja pitäkää itsestänne huolta odotusaikana. Mitä paremmassa kunnossa olette, sitä nopeammin toivutte. 

Vierailija
39/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt unohtu se pikku juttu, että myös naiset on yksilöitä. Ja se miten yksi raskaus ja synnytys menee, riippuu monesta muustakin asiasta kuin vain iästä.. Mä tunnen monia naisia, jotka on helpon raskauden jälkeen synnyttäneet ongelmitta, niin 18 vuotiaana kuin 38 vuotiaana...

Vierailija
40/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös 36-vuotias.
Myös minulla on yksi lapsi. Raskaus ja synnytys olivat helpot, palauduin nopeasti entisiin mittoihini. Jaksoin hyvin yöheräilyt ja teini-ikäkin meni ihan kivasti. Syksyllä lapseni muutti omilleen. Nyt minulla, vielä nuorella ihmisellä on aikaa itselleni. Odotan hetkeä, jolloin saan olla virkeä ja vireä mummo lapsenlapsilleni.
Tämähän on tämmöinen ikuisuuskysymys, tehdäkkö lapset nuorena vai vanhana. Molemmissa asioissa on puolensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi