Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuolemaa ei ole olemassa

Vierailija
17.08.2020 |

Miksi kuolema ja kuoleminen on siivottu kokonaan pois yleisestä tietoisuudesta? Onko se modernin, liberaalin, länsimaailman vaikein aihe? Että kuolema tulee?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolemaa enemmän mua huolettaa ihmisten elämättä jäänyt elämä. Kaikki ympärillä olevat kulissi avio(avo)liitot, omakotitalot ja farmari Volvot. Totuus kuitenkin näkyy. Kauas. 

Mikä vika on omakotitalossa ja farmarivolvossa?

Ei  mitään jos kaikki muu on aitoa. Vertauskuvallinen, jos tiedät sen sanonnan volvosta, autosta ja olisko kultainen noutaja =)

Vierailija
22/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajassa emme näe kuolemaa konkreettisesti niinkuin ennen vanhaan. Kuolemasta on tullut jonkinlainen mörkö ja tabu, vaikka jokaisen täytyy kerran kupsahtaa. Ei sitä pakoon kukaan pääse, samalla viivalla rikas ja köyhä silloin.

Olet väärässä. Kuolema on tullut liiankin lähelle. Ärsyttää tämmöiset höttöpuheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullle koko elämä on hlvetti, kuolema on helpotus. Jos uskoiisin jumalaan niin sanoisin että tämä koko elämä oli jokin kosto jossa varmaaan edellisessä elämässä olen tehnyt jotakin pahaa ja nyt haluaaa kostaa. Mutta jos seuraava elämä on olemassa ja kun olen nyt elänyt tämän elämän kituen ja täysin nuhteeettomasti niin se seuraava elämä olisi sittten parempi jos tuohon jaksaa uskoa.

Vierailija
24/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UFOistakaan ei enää puhuta niinkuin ennen

Vierailija
25/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullle koko elämä on hlvetti, kuolema on helpotus. Jos uskoiisin jumalaan niin sanoisin että tämä koko elämä oli jokin kosto jossa varmaaan edellisessä elämässä olen tehnyt jotakin pahaa ja nyt haluaaa kostaa. Mutta jos seuraava elämä on olemassa ja kun olen nyt elänyt tämän elämän kituen ja täysin nuhteeettomasti niin se seuraava elämä olisi sittten parempi jos tuohon jaksaa uskoa.

Mitään edellistä elämää ei ole.

Kuolemasi jälkeen "elät" niiden ihmisten mielissä, jotka sinut tunsivat.

Vierailija
26/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolemaa enemmän mua huolettaa ihmisten elämättä jäänyt elämä. Kaikki ympärillä olevat kulissi avio(avo)liitot, omakotitalot ja farmari Volvot. Totuus kuitenkin näkyy. Kauas. 

Mikä vika on omakotitalossa ja farmarivolvossa?

Mä ihmettelin myös samaa :) itse koen nyt vasta eläväni kunnolla kun on haluamani omakotitalo ja uusi toimiva auto. Mutta toki hienoa, että toiset kokee oikeampaa elämää vuokraluukussa pössytellen.

Vierailija
27/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Oman kuoleman ajatteleminen tekee jokaisesta elämän hetkestä täyttä elämää. Oli sitten mitä arkisia murheita tahansa tai sataisi räntää vaakasuoraan, elämä on juhlapidot, kun tajuaa sen ainutkertaisuuden.

Totta. Kumpa jokainen muistettaisiinkin elää niinkuin tämä päivä saattaisi olla se viimeinen. Koska emmehän tiedä jäämmekö auton alle huomenna vai elämmekö satavuotiaiksi. Ehkä riitelesimme vähemmän jos emme ottaisi elämää liian itsestäänselvyytenä?

Jos sanon pahasti tänään jollekin rakkaalleni, vaistomaisesti mietin että voinhan huomenna pyytää anteeksi. Joskus se ihminen huomenna ei vaan ole enää. Ei pysty pyytämään anteeksi, se meni jo pois.

Ja jos ajattelen tänään, että teen nämä ja nuo asiat ensin, ja kahden vkon päästä voin toiselle antaa aikaa, sitten nautitaan elämästä. Entä jos on myöhäistä silloin?

Kuolema ei kysele mielipidettämme, se ottaa kenet tahtoo ja milloin haluaa.

Vierailija
28/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolemaa ei ole niin kauan kuin on elämää. sitten kun on kuolema ei ole elämää.

Vierailija
29/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajassa emme näe kuolemaa konkreettisesti niinkuin ennen vanhaan. Kuolemasta on tullut jonkinlainen mörkö ja tabu, vaikka jokaisen täytyy kerran kupsahtaa. Ei sitä pakoon kukaan pääse, samalla viivalla rikas ja köyhä silloin.

Olet väärässä. Kuolema on tullut liiankin lähelle. Ärsyttää tämmöiset höttöpuheet.

Minusta ei. Ihme jos kohta alkavat vaatia, etta pitaa kuolla terveellisella tavalla. Kaikki kun on terveys, mita on olemassa.

Vierailija
30/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullle riittää että on helppo kuolema.

I want a long life, a legendary one 

I want a quick death, and an easy one...

Vierailija
31/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolema ei sovi loputtomasti kiihtyvän talouskasvun narratiiviin.

Kuluttajan ei tule haaskata aikaa epäolennaisista seikoista huolehtimiseen. Hänen tulee ostaa erinomaisia tuotteita niin kauan kuin pystyy, sillä eihän rahalla tee mitään kun kuolee.

Otsikon toinen mahdollinen merkitys on sen sijaan kammottava. Jos tietoisuus ei jostain syystä lopu kuolemaan, niin syntymä oli maailmankaikkeuden isoin käänteinen lottovoitto.

Eikös se kuolema sovi just hyvin markkinatalouteen? Jos kuolemaa ei olisi niin kaikkien kannattaisi vaan istua rahakirstunsa päällä ja antaa sen kasvaa korkoa. Nyt sitten kuitenkin ollaan pakotettuja kuluttamaan kun rahoja ei voi ottaa mukaan hautaan. Hälläväliä vaikka maapallo vähän kuumenee tai tuhoutuu kulutuksen seurauksena kun me ei olla täällä enää katsomassa sitä.

Totta tuokin puoli. Ajattelin tuon pikemminkin niin, että kuoleman olemassaolo tiedostetaan, mutta lakaistaan nopeasti maton alle, jotta kuluttaminen olisi mahdollisimman nopeaa ja pinnallista.

Vierailija
32/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleena on aikaa ajatella kuolemaa.

Vierailija
33/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on elämän loppumista.

Kuoleminen.

Vierailija
34/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun synnyt, olet hetken aikaa maailman nuorin henkilö. Kun kuolet, olet hetken aikaa maailman vanhin henkilö.

Vierailija
35/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään edellistä elämää ei ole.

Kuolemasi jälkeen "elät" niiden ihmisten mielissä, jotka sinut tunsivat.

Immeinen ellää jälkeläisissään.

Vierailija
36/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan elää niinkuin haluan mutta minun ei anneta koska olen jälkeenjäännyt eikä minulla ole rahaa. Minä en ala elämään mitenkään muiden ehdottamilla tavoilla koska se ei ole minua. Minä olen minä enkä muutu toiseksi ja jos tämä elämä pitää elää kituuttaen tavalla jonka en koe oikeaksi ei ole oikein. Jos haluan superauton haluan sen, jos en saa koen elämän tyhjäksi, ihmiset eivät juuri kiinosta koska he eivät tuota minulle mitään iloa. Minä olen minä ja jos vammanen mielestänne niin sitten olen. Mieluummin kuolisin nyt kuin eläisin jotain mitään sanomatonta elämää jossain yksiössä lopun ikääni. Ihan sama mitä mieltä olette ei kiinnosta teidän näkemyksenne mikä on elämää ja mikä ei koska kukaan ei voi sanoa miten sinun tulee elää tai saat elää.

Vierailija
37/39 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on elämän loppumista.

Toiveajattelua

Joka ei perustu tieteeseen

Vierailija
38/39 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Oman kuoleman ajatteleminen tekee jokaisesta elämän hetkestä täyttä elämää. Oli sitten mitä arkisia murheita tahansa tai sataisi räntää vaakasuoraan, elämä on juhlapidot, kun tajuaa sen ainutkertaisuuden.

Juuri näin! Ihmettelen uskovaisten logiikkaa, että jos ei usko jumalaan ja kuolemanjälkeiseen elämään, elämällä ei ole merkitystä. Minusta se on kummallista, koska juuri se, että tämä elämä on se ainutkertainen tekee siitä hyvin merkityksellise, ja minusta tämän elämän merkitys on elämä itse. Tämä yksi elämä on todella se ainoa ja sen vuoksi on hyvä elää elämänsä hyvin. Moraali ei ole uskontojen yksinoikeus eikä keksimä.

Vierailija
39/39 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Juuri näin! Ihmettelen uskovaisten logiikkaa, että jos ei usko jumalaan ja kuolemanjälkeiseen elämään, elämällä ei ole merkitystä. Minusta se on kummallista, koska juuri se, että tämä elämä on se ainutkertainen tekee siitä hyvin merkityksellise, ja minusta tämän elämän merkitys on elämä itse. Tämä yksi elämä on todella se ainoa ja sen vuoksi on hyvä elää elämänsä hyvin. Moraali ei ole uskontojen yksinoikeus eikä keksimä.

Niin, ja kuolema antaa elämälle merkityksen.