Matti Laine, 75, tuli isäksi vielä 56-vuotiaana: "On erittäin arvokas asia, että on saanut olla isänä tässä vaiheessa elämäänsä"
–Alun perin pidin ajatusta näin vanhasta isästä hirveänä. Olin mielestäni liian vanha ja arkailin muiden mielipiteitä. Eniten ennakkoluuloinen olin kuitenkin minä itse.
Vuosi oli 2006, kun ikaalislainen Matti Laine, 75, lausui nämä sanat. Laine kertoi Aamulehden (23.8.2006) haastattelussa, millaista oli tulla isäksi totuttua iäkkäämpänä.
Laineen perheen nuorimmainen, nyt 19-vuotias Otso Pesonen syntyi, kun Laine oli 56-vuotias. Hänen vaimonsa Helena oli tuolloin 40.
Laine sanoo nyt, että vuodet ovat vierineet nopeasti ja onnellisina.
–Se kokemus, että on saanut olla isänä tässä vaiheessa elämäänsä, on erittäin hieno ja arvokas asia. Muistan kyllä nuo epävarmuuden ajatukseni, mutta ne hälvenivät nopeasti. Kyllä omasta mielestäni koen, että olen ollut parempi isä nyt kuin silloin, kun elämä oli hektistä ja kiihkeätä, Laine pohtii.
Totuttua iäkkäämpänä vanhemmaksi tuleminen nousi otsikoihin maanantaina, kun tasavallan presidentin kanslia kertoi ilouutisen: presidentti Sauli Niinistö, 69 ja puoliso Jenni Haukio, 40, odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Laskettu aika on ensi vuoden helmikuussa.
Ikä ei ole välttämätön rajoite
Laineen kaksi ensimmäistä lasta ovat nyt 49- ja 54-vuotiaita. Heillä on Otson kanssa lähes saman ikäiset lapset. Yhteyttä varsinkin Laineen lapsenlapset ja oma nuorimmainen pitävät jatkuvasti.
–Lisäksi vaimoni Helenan tytär, 32-vuotias Irina on kasvanut samassa perheessä Otson varhaisvuodet ja Otsolla, Irinalla sekä Irinan tyttärellä, 8-vuotiaalla Vienalla, on myös erittäin läheinen suhde, Laine kertoo.
Laine sanoo, että ensimmäisen haastattelun aikaan hän ajatteli, että toivottavasti hän pysyy terveenä ja pääsee näkemään nuorimman poikansa kasvavan. Otso valmistui keväällä ylioppilaaksi ja ensi vuonna on edessä armeija.
–Pitää nauttia jokaisesta hetkestä. Ikä ei ole välttämätön rajoite. Tietysti vanhemmuuteen liittyy vanhempana ihmisenä pelkoja, pysynkö terveenä ja pääsenkö näkemään lapsen kasvun, mutta elämässä voi kuitenkin sattua mitä tahansa kenelle tahansa, Laine sanoo.
Ristiriidatonta yhteiseloa
Kaksikko viettää paljon aikaa yhdessä. Laine oli 60-vuotias, kun hän jäi eläkkeelle. Otso oli nelivuotias.
Vaikka isä jäi eläkkeelle, perhe päätti pitää lapsen puolipäiväisesti perhepäivähoidossa.
–Ajattelimme, että Otsolle on tärkeää olla lasten kanssa. Minulle jäi kuitenkin paljon aikaa osallistua harrastuksiin ja olla mukana lapsen elämässä.
Laine sanoo pelänneensä, miten vanhaan isään suhtaudutaan, kun Otso aloittaa koulun. On vanhempainiltoja ja tapaamisia. Kaikki meni kuitenkin hyvin.
–En ole koskaan kuullut hänen sanovan siitä enkä usko, että hän on kokenutkaan niin. Meillä on varsin hyvät suhteet myös Otson kavereiden kanssa. Vaikka isä on iäkäs ja äitikin iäkkäämpi, elämämme on ollut hyvin ristiriidatonta, Laine kertoo.
Nauttikaa vanhemmuudesta
Suomessa vain harva seitsemissäkymmenissä oleva mies saa lapsia, kertoi Helsingin Sanomat Tilastokeskuksen tietoihin perustuen. Vuonna 1947 syntyneistä miehistä kaksi tuli isäksi vuonna 2016. Presidentti Niinistö on syntynyt vuonna 1948.
Suurten ikäluokkien miehistä, jotka ovat syntyneet vuosina 1945–1950, kaikkiaan 13 sai lapsen vuonna 2016.
Isäksi tullaan Suomessa keskimäärin 31-vuotiaana. Ensisynnyttäjät ovat puolestaan Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 29,1-vuotiaita.
Laine sanoo, että hänen tuttavapiirissään kuusikymppinen ystävä ja hänen nuorempi vaimonsa saivat juuri kaksoset. Että on niitä kokemuksia muillakin, Laine toteaa.
Se, mitä hän presidenttiparillekin toivoo, on terveys.
–Terveys ja se, että he nauttisivat vanhemmuudestaan täysillä, Laine sanoo.
https://www.aamulehti.fi/a/200448940