Onko raskauspahoinvointi samanlaista kuin mahatauti??
Viikkoja on nyt 7+1 ja pari päivää sitten alkoi etominen, eilen ympärivuorokautinen pahoinvointi ja tänään oksensin ensimmäistä kertaa. Esikoisesta ei tullut ikinä pahoinvointia, siksi en tiedä onko tämä nyt raskaudesta johtuvaa vai onko mahatauti tulossa kylään.. Tuntuu nimittäin juuri siltä kuin juuri ennenkuin mahatauti iskee kunnolla päälle!
Mulla on pienestä asti ollut mahatautia ennakoivana sellanen hassu juttu että joku tietty yököttävä ruoka-aine pinttyy mieleen ja en saa sitä pois ajatuksista ja se oikein ruokkii sitä pahaa oloa ja oksentamista koko ajan :D Pienenä se oli yleensä marmeladikarkit. Nyt se kikherneiden liemi? :D Mutta en pysty olemaan ajattelematta sitä, ja koko ajan nousee oksennus kurkkuun!
Muuten ei niin väliä, mutta huomenna olisi serkun tytön ristiäiset jonne oli tarkoitus lähteä ajelemaan jo tänään illalla että ollaan aamulla ajoissa paikalla kun on niin pitkä matka. Ja nyt en tiedä että uskallanko lähteä jos tämä on mahatautia, vai olisiko sittenkin raskauspahoinvointia.. Onko se pahoinvointi siis samanlaista kuin mahataudissa?
Kommentit (8)
Ainakin minulla raskauspahoinvointi oli ihan erilaista kuin vatsatauti. En osaa selittää, se pahoinvointi vaan oli tietynlaista, ihan omanlaatuistansa. Ehkä erona vatsatautiin oli se, että maha ei ollut kipeä eikä sekaisin, oksetti ja etoi muuten vaan.
Tämä on vain siis oma kokemukseni, sinun tilannettasihan emme voi tietää :) Toivottavasti et sairastu vatsatautiin!
Sanoisin itsekin, että maha ei raskauspahoinvoinnissa ollut varsinaisesti sekaisin - ainakaan minulla. Raskauspahoinvointi oli minulla lähinnä kuvotusta. Oksennus tuli, jos verensokeri laski liikaa, varsinkin aamuisin.
Vaikea sanoa, onko sinulla mahatauti vai pahoinvointi. Itsellänikin taisi alkaa pahoinvointi joskus viikkojen 6 ja 7 välillä.
Itselläni pahoinvointi ja oksentelu oli vatsataudin luokkaa. 24/7. Mutta vatsakipuja tai ripulia ei ollut. Ruoka tuli ylös ihan vauhdilla kuin vatsataudissa.
Minulla se oli ihan kuin olisi ollut krapula ympärivuorokauden viikkokausia. Pahoinvointi ei keskity mahaan vaan joka puolelle. Väsy, heikko olo, ruoka ei maistu, jos syö niin oksettaa, oksettaa muutenkin, ei jaksa tehdä mitään, koko keho velloo pahoinvoinnissa...
Minäkin vertaisin krapulaan tai matkapahoinvointiin, vatsatautia se ei niinkään muistuttanut.
Jatkuttava etova olo, kuvotuksen tunne ja hirmuinen nälkä koko ajan. Sellainen on ollut minun raskauspahoinvointini. Toisinaan sitten ruoka vain tuli yli ja oli pakko oksentaa. Jotkut hajut saivat oksentamaan. Minua kuvotti erityisesti valkosipuli, vaikka muulloin suorastaan himoitsen sitä ruokaani.
Pidä huoli, että saat syötyä pieniä välipaloja. Minun piti aloittaa aamuni syömällä ennen kuin uskalsin nousta sängystä. Siitä pitäen mussutin sitten vähän väliä jotakin: näkkäriä, banaania ym. pientä, joita voi kuljettaa töihinkin mukaan. Juominenkin on tärkeää, ettei pääse kuivumaan, sillä oksentassa menetin tietysti nesteitä.
Vesipullo kulkikin mukanani kaiken aikaa.
omani oli/on lähes samanlaista kuin oksutaudissa,mutta vatsa ei ole sekaisin tai kipeä,niinkun monet ovat kertoneet. ruokahalu täysin kadoksissa,ja alussa kaikki ruoka ällötti eikä mikään mennyt alas. mutta oksentaa pitää silti usein puoliväkisin,vain joskus lentää kuten oksutaudissa :/ tsemppiä pahoinvointiin,toivottavasti pääset helpolla :)
Raskauspahoinvointi tuntui kuin aggressiiviselta mahataudilta, oksensin öisinkin. Samaa oli ruokahaluttomuus, etova olo, totaalinen heikotus, vapina ja tietty se oksentaminen. Pahoinvointi helpotti 5. kuulla. Raskauksia 3.
Kammotus-aihe, onneksi palkinto on ollut mitä ihanin ;)
Tsemppiä!