Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuvuonna syntyneet lapset ovat todennäköisemmin kiusaajia ja loppuvuodesta syntyneitä lapsia kiusataan

Vierailija
17.08.2020 |

"syys–joulukuussa syntyneillä lapsilla oli suurempi riski joutua kiusatuiksi kuin alkuvuodesta syntyneillä ikätovereilla. Vastaavasti saman ikäluokan vanhimmat, tammi-huhtikuussa syntyneet olivat nuorempia useammin kiusaajia.

Suhteellisen iän on havaittu olevan yhteydessä myös koulumenestykseen ja lasten psyykkiseen hyvinvointiin"

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5037827/Turkulaistutkimus+Kiusaam…

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Meidän perheessä on juuri näin, eli kahta joulukuussa syntynyttä on kiusattu koulussa säännöllisesti, tammikuussa syntynyttä ei ikinä, ja lokakuussa syntynyttä alaluokilla ihan satunnaisesti, muttei traumatisoivasti.

Ehkä se vaan on niin, että heikompia aina kiusataan.

Eivät kaikki lapset kiusaa heikompaa. Ainoastaan ne, jotka eivät usko että ovat rakastettujs ja hyväksyttyjä kokonaisvaltaisesti omana itsenään. Myös silloin kun eivät jostain suoriudu niin hyvin tai aina osaa olla iso.

Sanoisin, ettei kiusaamattomuus liity omana itsenä hyväksyttävyyteen mitenkään.  Mutta jos lapsia ei opeteta ja rohkaista auttamaan toisiaan ja osoittamaan konkreettisin sanoin ja teoin ystävällisyyttä ja tukea toisilleen, eivät he sitä itse opi. Malli tulee tietenkin ensisijaisesti kotoa, mutta hyvin tärkeää on myös varhaiskasvatus ja vielä peruskoulussakin lapsille pitää opettaa ns. sosiaalisia taitoja, eli toisten huomioonottamista, ystävllistä puhetta ja omatoimisuutta avunantamisessa.

Vierailija
42/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos synnytys uhkaa käynnistyä 31.12., niin pidättele vielä.

Tai laita kouluun vuotta myöhemmin.

Tai synnyttää kotona salaa ja valehtelee että syntyi vasta tammikuussa.

Villiä pohdintaa: voiko olla että tietynlaiset vanhemmat saavat lapsen alkuvuonna, toisenlaiset vanhemmat saavat lapsen loppuvuonna? Eli ehkä eroja ei syntymäajan mukaisesti ole vain lapsissa, ehkä eroja on myös vanhemmissa?

Mun pitääkin kysyä milloin mun ystävät on syntynyt. Alan uskoa että keskellä vuotta syntyneet ovat kasvaneet kypsimmiksi ihmisiksi.

t. Loppuvuodesta syntynyt paljon kiusattu pahasti traumatisoitunut ihminen

Etkö tiedä, koska "ystäväsi" ovat syntyneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan ymmärrettävissä, että vuoden vanhempi todennäköisesti kiusaa sitä nuorempaa.

Muutenkin kun olen miettinyt, että miten voi olla mahdollista, että kouluun voi tosiaan mennä samaan aikaan kaksi lasta, joista toinen on tyyliin vuoden vanhempi (tyyliin 1-3 päivän erotuksella).

Vierailija
44/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus, miten paljon tammi-maaliskuussa syntyneet menestyvät verrattun loka-joulukuussa syntyneet. Yli puolen vuoden kehitys aivoissa kuitenkin edesauttaa oppimista. 

Vierailija
45/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan sitten poikkeus sääntöön, kun olen syntynyt alkuvuodesta ja silti kiusattiin :D

Vierailija
46/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus, miten paljon tammi-maaliskuussa syntyneet menestyvät verrattun loka-joulukuussa syntyneet. Yli puolen vuoden kehitys aivoissa kuitenkin edesauttaa oppimista. 

Erot kuroutuvat umpeen siinä ala-asteen lopussa viimeistään.

Vierailija
47/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä tehty. Joulukuussa syntyneet menestyvät keskimäärin huonommin peruskoulussa, mutta akateemisissa opinnoissa paremmin kuin muut.

Tilastojahan nämä vain ovat, ei mitään luonnonlakeja.

Vierailija
48/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, ettei monetkaan toisten ikiä mieti tai edes tiedä.

Kyllähän kaksosetkin saattavat sisäistää ajatuksen siitä, kumpi on se isosisarus ja kumpi pikkusisarus, vaikka ikäerolla ei ole yhtään mitään merkitystä kaksosilla. Joten ei ihme jos muutkin lapset näkevät välisissään ikäeroissa olematonta(kin) merkitystä.

Vierailija
49/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajaksi tulemiseen tarvitaan sekä alttius että mahdollisuus. Alttius/tahto kiusaamiseen johtuu mm. kotioloista ja geeneistä. Mahdollisuus riippuu mm. omasta asemasta hierarkiassa (valta, suosio, paljonko saa muita puolelleen verrattuna kiusattuun). Syntymäjärjestys voi vaikuttaa siihen miten mahdollista kiusaaminen on, mutta jos kiusaamiseen ei ole myös halua, ei sitä tapahdu.

Vierailija
50/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt marraskuun lopulla. Kouluun mennessäni osasin lukea ja kirjoittaa, mutta sosiaalisissa taidoissa olisi ollut vielä kypsymisen tarvetta. Meillä oli luokalla näin jälkikäteen ajateltuna ihan selkeä kuvio, jossa alkuvuodesta syntyneet, etenkin pojat, pomottivat ja loppuvuodesta syntyneet jäivät syrjään. Asetelma pysyi tällaisena ainakin jonnekin yläasteelle asti.

Jos itselläni on joskus lapsi, joka syntyy vuoden kolmena viimeisenä kuukautena, vakavasti harkitsisin koulun aloituksen siirtämistä vuodella. Hyvilläkään luku-ja kirjoitusvalmiuksilla tai matikkapäällä ei tee mitään, jos koulussa on muuten kurjaa. Itse ainakin ihan selvästi usein alisuoriuduin, kun olin sosiaalisesti kömpelö ja epävarma, mistä sitten seurasi kiusaamista jne.

Vierailija
51/51 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai synnytä mieluummin 1.5.

Minä synnyin aivan alkuvuodesta ja olihan siitä se etu että oli yleensä se luokan vanhin oppilas ellei joukossa ollut jotain luokalle jääneitä tai jos joku on ollut vaihto-oppilaana ulkomailla. En ollut kiusaaja enkä kiusattu mutta kaipa siitä 11 kuukauden ikäerosta niihin saman luokan nuorimpiin voi olla sekä henkistä että ruumiillista etu mm. urheilussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän