Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

au-pair

16.07.2006 |

onko kokemuksia au-paireista? Minulla alkaa olemaan avuntarvetta 6-henkisen perheen pyörityksessä ja au-pair näyttäisi olevan edullinen ja miellyttävämpi vaihtoehto kuin päiväkotiralli.Jos on kokemuksia edes tutun tutun kautta niin kuulisin mielelläni...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei au pairia ole ollut, mutta olen työni kautta tutustunut au pairien edellyttämään paperisotaan. EU:n ulkopuolelta tuleva au pair tarvitsee oleskeluluvan Suomeen ja sen saaminen on vaikeutunut huomattavasti n. pari vuotta sitten. Katso aiheesta lisää ulkomaalaisviraston nettisivuilta www.uvi.fi ja/ tai soita sinne ja kysy lisää. Homma on sen verran hankalaa ja kestää kauan, että suosittelen harkitsemaan au pairia EU-maasta; EU-kansalaiset joutuvat vain rekisteröimään oleskelunsa Suomessa -työ- tai oleskelulupaa ei tarvita.

Lisäksi kaikkien au pairien kohdalla on syytä huomata, että au pair on lähinnä vaihto-oppilas, joka tulee tutustumaan maan kieleen ja kulttuuriin, eikä lastenhoitaja. Au pairin työtunnit on rajoitetut ja palkka vain taskurahaa, eli kovin suurta panosta kodinhoitoon ei voi odottaa. Mutta iloista kulttuurien kohtaamista ja kielikylpyä kyllä.

Vierailija
2/3 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

euromaan sivuilta voit käydä lukemassa lisää aiheesta. Meillä taitaa tyssätä jo ajatukseen au pairista.... Suomessa mikään ei lopulta ole toista vaihtoehtoa halvempaa.

http://www.euromaa.com/suomeen.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulossa kolmas au pair nyt elokuussa. Ensimmäisellä oli niin kova koti-ikävä että lähti pois kahden kuukauden jälkeen, toinen oli meillä lähes vuoden ja viihtyy suomessa niin hyvin että aloittaa opiskelut elokuussa täällä suomessa. Saa nähdä miten kolmannen kanssa käy...

Au Pair työskenteelee max. 30 tuntia viikossa ja hän saa taskurahaa 255 e / kk. lisäksi tietnekin majoitus ja ruoka. Lisäksi au pairille pitää maksaa kileikurssi (se nyt on kyllä aika halpaa työväenopistoiss ym).

kalliiksi homma käy, kun pitää maksaa verot ja eläkemaksut. Tosin tässäkin on eri verotoimistoissa/eri virkailijoilla hyvin eri näkemykset onko au pair työntekijä vai kulttuurivaidossa. Itse sain ohjeeksi näihin verohommiin että verot pitää maksaa jos katsotaan että au pair tekee töitä, mutta jos hänet voidaan luokitella perheenjäseneksi / kulttuurivaihdossa olevaksi ei veroja tarvi maksaa. Missä sitten raja kulkee, sitä ei tiedä kukaan...

Itse olen toiminut molemmilla tavoilla: kun au pairin hoidassa on ollut alle koluikäinen lapsi säännöllisesti päivittäin, olen maksnut verot. Mielstäni au pair on rinnastettavissa esim. lastenhoitajaan. Kun au pair on ollut esim. vain koluikäisen lapsen iltapäiväseurana ja kielen opettejana en ole veroja maksanut.

Lisäksi au pair on tehnyt kevyitä kotitöitä esim. silittäminen, imurointi ja tiskeistä huolehtiminen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi