Vanhan talon haju pois vaatteista?
Olemme asuneet 50-luvulla rakennetussa talossamme nyt muutaman kuukauden, ja olen kylässä ym. käydessäni huomannut että vaatteemme -varsinkin ulkovaatteet, joita säilytetään eteisessä ja alakerrassa- haisevat pahalle, pinttynelle, vanhalle talolle? Annoin keittiössä kuukauden verran roikkuneet verhot sisarelleni, joka päivitteli heidänkin keittiöönsä tulleen saman hajun... Onkohan kyseessä kosteus- tai homeongelma? Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, ja siitä millainen operaatio on tehtävä, että hajun saa pois? Eihän tässä ilkeä kohta kotoaan poistua, kun haju nolottaa omissa ja lasten vaatteissa.
Kommentit (3)
Meilläkin on talo vuodelta -52, ja haju jää vaatteisiin. Mitään kosteusongelmia emme ole havainneet, ilmanvaihto on tietenkin hiukan niin ja näin, koska täällä on alkuperäinen painovoimainen ilmanvaihto. Olen kuullut ettei täysi pintaremonttikaan hajua vie kokonaan, vaan se huokuu silti uusien seinä- ja lattiapintojen alta. Omakohtaista kokemusta saan tästä ehkä 10 vuoden päästä kun on toivottavasti kaikki pinnat vihdoin uusittu :o)
Kaikki tavarat, jotka on joskus varastoitu saunarakennukseen, haisevat ihan järkyttävälle! Esim. mieheni graduaineistokansiot olivat muuton aikaan siellä kuukauden verran säilössä, eikä niitä ole sen jälkeen kärsinyt tuoda sisälle ollenkaan. Samoin pari korituolia ja yksi lipasto menivät " pilalle" varastoaikana. Lasten jääkiekkomailat olivat talven saunarakennuksessa ja nyt niitä ei voi tuoda sisälle ollenkaan,...
En tiedä häviääko haju ikinä, mutta ainakin se vaatii kuukausien tuuletusta ja jynssäystä!
Mieheni (joka on maalta kotoisin ja nähnyt aiemminkin vanhoja taloja)väittää, että hajun saaminen pois saunarakennuksesta vaatisi käytännössä koko talon purkamisen ja uudelleen rakentamisen. Haju johtuu ilmeisesti ainakin osittain hiirten jätöksistä, joita on esimerkiksi seinien ja ylä- ja alapohjan purueristeen joukossa. Ainakaan näkyvää hometta tai kosteutta rakennuksessa ei ole ja se on vanhaan tyyliin perustettu korkealle kivijalalle mäennyppylälle ja siinä on tuulettuva alapohja.
Oli tosi vaikea päästä hajusta eroon. Pesin housut n. 20 kertaa erilaisilla pesuaineilla eri lämpötiloissa, lisäksi kuivasin ulkona pakkasessa joka välissä. Haju lähti ihan tolkuttomalla pesulla ja tuuletuksella.
Itse olen erittäin " tarkkanenäinen" ja niinpä asuntoa etsiessämme hylkäsimme ainakin 6 omakotitaloa hajun perusteella. Haju hyvin usein kertoo ongelmista talossa. Voi olla homevaurioita, kosteutta, huono ilmanvaihto. Väärin suoritetut remontitkin aiheuttavat ko. ongelmia. Voisikohan kunnan terveystarkastajaa pyytää käymään? Asunnon myyjällähän on 5v vastuu MERKITTÄVISTÄ vioista. Siis jos jotain huomattavaa korjattavaa löytyy.