Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ostatko luomutuotteita?

Vierailija
22.08.2013 |

kaikissa kaupoissa niitä ei ole selkeästi näkyvillä myynnissä. Ärsyttääkö se Sinua? Löydätkö luomutuotteet helposti?

tai jos Et halua ostaa luomutuotteita, ärsyttääkö sinua jos vahingossa ostat esim. Jonkin luomu vihanneksen (joka on normaalia kalliimpi), koska luulit sitä ihan normaalipuolen vihannekseksi?

tuli vain mieleen kun äskettäin näin asiakkaan huutavan myyjälle, kun oli vahingossa ostanut luomu purjon vaikka olisi halunnut tavallisen. Tässä kaupassa kyllä oli hintalapuissa selvästi merkintä, mutta tuotteet ei missään loogisessa järjestyksessä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan välillä, riippuu hinnasta. Usein luomutuotteet eivät ole paljon kalliimpia ja silloin ostan. On kiva, että se on merkattu siihen hintalappuun selvästi.

Vierailija
2/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN osta luomua koskaan. Se ei ole todistetusti terveellisempää, se ei ole parempaa (kaikki kokemukseni luomusta ovat huonoja) ja se on kalliimpaa. En keksi yhtään syytä ostaa luomua. Kannatan kyllä tuotantoeläinten mahdollisimman hyviä oloja ja valitsen esim munat sillä perusteella, ostan luonnossa hajoavia pesuaineita ja reilun kaupan tuotteita. Mutta en milloinkaan, vahingossakaan luomua, koska se on mielestäni eettisesti väärin ja haitallista. Lannoitteet ja ravinteet mahdollistavat paremman sadon per viljelyala, joten ruokaa riittää paremmin tässä ylikansoitetussa maailmassa. Lisäksi luomutilat saastuttavat enemmän esim vesistöjä lannan yms päästessä pois pelloilta helpommin. Valitettavia totuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enoni vaimo on tehnyt lähetystyötä nuoruudessaan ja heillä on aina ollut kehitysmaasta kummilapsi. Nyt on ainakin kolmas kummilapsi työporukalla, eli heitä on 12 hengen porukka ja kerran kuussa joku tekee syötävää, leivonnaisia ja muita vst ja kaikki saa niitä ostaa. Tällä summalla maksaa kk-summan, eli jokainen maksaa kerran vuodessa maksun.

Hän on käynyt katsomassa 4 kummilastaan heidän kotikunnassa ja itse on nähnyt mitä rahoilla on saatu aikaiseksi. Vanhin tai toiseksi vanhin kummilapsi on päässyt pois kotoa, sai opiskeltua lisää, sai jonkun stipendin tai jotain ja hän sai itse ottaa oman puolison, eli ei määrätty ja on töissä toimistossa, ollut jo vuosia. Tämä kummilapsi on avoimesti kertonut hänen lapsuudestaan ja mikä lottovoitto oli se että hän sai kummitädin joka kustansi hänen koulunkäynnin.

Vaikka esim Planissa on kulut organisaatiolla melkoiset ja taatusti joku toisessa päässä vetää välistä, siinä tehdään konkreettisesti hyvää ja näiden tyttöjen elämä muuttuu ratkaisevasti. Kummitytön lapsuuden ystävät/naapurit valtaosa on joutunut lapsena naimisiin, monen monen lapsen äitejä ja elämä savimajassa vaan jatkuu. Hän pääsi pois oravanpyörästä, koska oli onnekas.

Itse en osta luomuruokaa vaan sitä halvinta mahdollista. Olen vahingossa laittanut pussiin vääriä tomaatteja mutta ei se myyjän syy ole. Omista vahingoista pitää maksaa. Varsinkin kun puhutaan pienistä summista. Vaikka lompakossa ei olekaan hirveesti rahaa, euron verran on aina ylimääräistä.

Vierailija
4/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan luomuna eläinperäiset tuotteet, koska vain luomueläimillä on kunon olot. "Vapaan kanan munat" ovat kusetusta. Luomukanoilla on 1,5 kertainen tila muihin kanoihin verrattuna ja ainoina pääsevät ulos kuoputtamaan. Noin esimerkkinä.

Vierailija
5/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken luomuna, jos vain kaupasta löytyy. Asiointia helpottaa paljon, jos tuotteet ovat erikseen ja selkeästi merkittyinä, mutta olen käyttänyt luomutuotteita jo niin monta vuotta että yleensä löydän etsimäni joka tapauksessa.

Vierailija
6/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan. Ja mielelläni ostan sellaisesta, joissa ne on selvästi erillään. Helpottaa ostamista.

Vierailija
7/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mielelläni ja löydän helposti. Vihannekset pyrin ostamaan muualta kuin K/S-kaupoista, sillä niiden hinnoittelu on silkkaa ryöstöä. Onneksi on tori. Hintoja kyllä kannattaa vertailla. Litra Valion rasvatonta luomumaitoa maksaa paikallisessa Prismassa 1,49 euroa, K-marketissa 1,99 euroa.

Vierailija
8/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vinkistä. Itse olen nyt pyrkinyt ostamaan enemmän luomua ja tosiaan nuo vihannekset ovat kalliita kaupoissa.

ap

Vierailija
9/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta.

Koska en usko että sillä isommalla hinnalla saan ostettua parempaa ruokaa.

Tyydyn ihan tavisruokiin.

Vierailija
10/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osta mutta kyllä syön luomuvihanneksia, omassa maassa kasvaa valko,-kelta ja punasipulia, palsternakkaa, lanttua, punajuurta, porkkanaa, kyssäkaalia, salaattia, kirsikkatomaattia, avomaankurkkua, tilliä, persiljaa, pinaattia ja perunaa, ensi kesään riittää. Joo, vähän brassailen.

Vierailija
11/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:36"]

En osta.

[/quote]

Luomun ostaminen on myös kannanotto tuotantoeläinten paremman  kohtelun puolesta. Samaan tapaan kuin Reilun kaupan tuotteiden ostaminen on kannanotto köyhien maiden köyhien tuottajien puolesta. Se on sitä epäitsekkyyttä, jota niin moni vaatii muilta, mutta omalta kohdalta ei ole niin väliä.

Vierailija
12/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:44"]

En osta.

[/quote]

Luomun ostaminen on myös kannanotto tuotantoeläinten paremman  kohtelun puolesta. Samaan tapaan kuin Reilun kaupan tuotteiden ostaminen on kannanotto köyhien maiden köyhien tuottajien puolesta. Se on sitä epäitsekkyyttä, jota niin moni vaatii muilta, mutta omalta kohdalta ei ole niin väliä.

[/quote] kuka uskoo johonkin reilunkaupan tuotteiden eettisyyteen, raha siinä vain puhuu.

Vierailija
13/13 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:44"]

En osta.

[/quote]

[/quote] kuka uskoo johonkin reilunkaupan tuotteiden eettisyyteen, raha siinä vain puhuu.

[/quote]

Sehän se onkin tavallisin selitys: en minä usko. Ja kun minä en usko, niin  se riittää. Jos minä uskon, että pelastusarmeijan upseerit ryyppäävät itse koko joulukeräyksen tuotot, niin sehän on sitten totta, kun minä kerran uskon. Minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi