Voiko yksityslääkäri kiirehtiä kiireellisyysluokitusta julkiselle puoelle?
Hain tk:sta vastaanottoaikaa, sain sen 2pv alle 3kk:n takarajan. Tämän jälkeen meni 1kk lisää, että pääsin rtg-kuviin ja päälle 1kk lisää saada röntgenlääkärin lausunto.
Nyt liki 6kk:n jälkeen minulla on lähete erikoislääkärille, jonka vastaanottoaik venyi jälleen pari päivää alle 3kk:n kohdan rajapyykkiin. Olettaisin, että tarvitaan vielä magneettikuvia, eli sitäkin saa jälleen odottaa... MItä? 6kk?
Alan olla tosi väsynyt epätietoisuuteen ja jatkuvaan kipeänä olemiseen. Varasin ajan yksityiselle erikoislääkärille ensi viikolle. Voiko hän tarvittaessa kiirehtiä tuota julkisen puolen vastaanottoaikaa, joka olisi vasta marraskuussa?
Kommentit (19)
Palasin lukemaan ketjua ja kahdeksikon vastaus osui myös kohdalleen. Vaiva tuntuu pahenevan niin, etten saa apua reseptikipulääkkeellä, jonka sain jälleen uusittuna terveyskeskuksesta. Oireet lisääntyvät ja ilmenee uutta. Mitä nyt olen netistä kahlannut tietoa, niin nämä kaikki tuntuvat sopivan tk-lääkärin alkuperäiseen ajatukseen erityisen hyvin. Olen kyllä hyvilläni, että hänen oivalluksensa oli nokkela!
- Vai pitäisikö vielä kerran palata terveyskeskukseen, kiinnostaako lähettävää lääkäriä enää se, että oireet lisääntyvät ja pahenevat?
Erityisesti kaipaan tietoa, jotakin arviota vaivan asteesta. Vaikka kiireellisyysluokak olisikin se 1-3kk, niin saisi edes 1kk:n päähän sen käynnin... Miksi se aina menee ihan sinne tappiin asti, viime minuuteille :(
Itse olen huomannut, että kannattaa soitella ja kysellä. Soittelin juuri viime viikolla yliopistollisen sairaalan poliklinikan ajanvaraukseen ja kyselin koska odottamani aika on. Olin jonossa syyskuun lopulla oleviin aikoihin, mutta jo puhelun aikana sain tiedon ajasta ensi viikolle. Aikaisemminkin olisi ollut aikoja, mutta yksi labrakoe vaatii vähän enemmän aikaa.
Mä sain l'ähetteen, mutta ei lääkärin kiireellisyysluokitus paljon painanut. Sain ajan sairaalaan kirurgille sen 3 kk kuluttua, ja leikkauspäätöksen. Olin hoitanut yksityisesti magneettikuvauksen ja röntgenin yms, ja vein tiedot jo siis heti lähetteen jälkeen sairaalaan, ennen lekurin tapaamista. Leikkaus tehtii jononpurkuleikkausena 2 päivää ennen 6 kk määräajan umpeutumista. Leikkaus sinänsä meni hienosti ja toipuminen oli nopsaa.
OK, alkaa kuulostaa siltä, että ei ole oikein mitään tehtävissä. Käytän kuitenkin sen yksityisen vastaanottoajan, jos vaikka toisi vähän mielenrauhaa. Kysyn häneltä voisiko ehdottaa jotakin vaihtoehtoista tai toista lääkettä rinnakkain, jotta porskuttaisin marraskuun loppupuolelle. ap
Voit ottaa yhteyttä myös sinne erikoissairaanhoitoon ja kertoa tilanteesi pahentuneen. Kerro, että olet valmis tulemaan peruutuspaikalle, jos mahdollista. Myös tuo tk lääkäri, joka lähetteen teki, voi kiirehtiä lähetettä.
Hyvällä tuurilla yksityislääkäri, jolle olet menossaon sama, joka hoitaa sinua julkisella puolella erikoissairaanhoidossa. Hänkin voi kiirehtiä lähetettä.
Magneettikuvat voi ottaa myös siellä yksityisellä niin ei tarvitse odotella.
Onko sinulla vakuutus?
Poika oli erikoislääkärillä yksityisellä ja magneettikuvaus oli heti samana päivänä.
Onneksi on vakuutus niin ei tarvitse odotella.
No mä maksoin magneettikuvauksen ilman vakuutusta. Itselle jäi mnaksettavaa 190 e, Kela-korrvauksen jälkeen. Ei se mielestäni kova hinta ollut, suhteutettuna tuskan määrään...
Tämän linkin mukaan oma yksittäinen magneettikuva voisi tulla maksamaan esimerkiksi jotain 700e. En tiedä kuinka laajasti pitäisi kuvata. Ei ole kerta kaikkiaan mahdollisuutta tuollaiseen. Vakuutusta ei tosiaan ole. ap
Missä sulla on vika, jos saa kysyä? ja missä päin vaikutat? Minulla oli välilevyn pullistuma niskassa, ja kävin Helsingin Magneettikuvassa. Suosittelen, iso moderni laite,, ei tullut ahtaan paikan kammoa. Nyt siis mse mun kuvaus olis maksanut 260 e ( ennen 190e)
No olisihan se melko hullua, että yksityiseltä pystyisi noin vain määräämään jonon ohi... tällöinhän terveydenhoito muuttuisi vieläkin epätasa-arvoisemmaksi
Ei voi, valitettavasti. Tuo johtuu resurssipulasta ( sairaanhoitaja- ja lääkäripula, lisäksi pulaa muusta henkilökunnasta eivätkä tilatkaan riitä jne.), eikä yksityinen lääkäri myöskään käsittele lähetteitä eikä anna aikoja. Ei siis voi.
Huokaus. Ehkäpä kuitenkin käytän sen yksityisen vastaanoton ajan pelkästään siksi, että voisin saada jotakin tietoa, näkemystä siitä mistä on kyse. Diagnoosi on melkein arvattavissa rtg-lääkärin lausunnoista, mutta ehkäpä erikoislääköri osaa kommentoida sitä.
Tilasin jo mukaan labrat, epikriisit ja röntgenkuvat yksityiselle vastaanotolle.
Muista että terveyttä ei voi rahassa mitata. Jos tarvitset apua, mene yksityiselle ja kuvauta itsesi siellä. Viivyttely voi johtaa pahempaan.
Ota vaikka lainaa, mutta terveyttä ei takaisin saa millään.
Siksi tuon yksityisen vastaanottoajan varasinkin, vaikka se pelkkä poikkeaminen siellä maksaa liki 200e. En kerta kaikkiaan voi ottaa tuhansien eurojen lainaa magneettikuviin, vaikka haluaisinkin. Rahatilanne ei salli sitä. Itkut...mua alkaa itkettää tämä epätoivo.
Outoa, että odotus alkavat aina "alusta" hoitotakuun puitteissa, voiko tosiaan olla näin? Tee valitus johonkin.....
Yksityislääkäri voi laittaa kiirehtimislähetteen. Lähetteessähän lääkäri aina arvioi mitä hänen mielestään kiireellisyys oli niihin tutkimustuloksiin nojaten.
MUTTA vastaanottava yksikkö arvioi aina lähetteen ja määrää sen lopullisen kiireellisyyden. Jos siinä uudessa lähetteessä on jotain hälyttävää ja katsovat että onkin hoidettava nopeammin, pääset nopeammin. jos siinä ei ole uutta niin et pääse.
Ensikäynnille sun pitäisi päästä 3kk kuluessa jos olet kiireetön potilas. Jos jo lähetettä katsoaessa tiedetään että tarvitset magneetin, sen tulisi järjestyä alle 3kk aikarajan sisällä lähetteen saapumisesta.
Vierailija kirjoitti:
No olisihan se melko hullua, että yksityiseltä pystyisi noin vain määräämään jonon ohi... tällöinhän terveydenhoito muuttuisi vieläkin epätasa-arvoisemmaksi
Lääkäri myös yksityinen voi laittaa kiirehtimislähetteen. Tilanne voi muuttu huonompaan suuntaan. Itsekin voi kysellä.
Jos sinusta on jo tehty lähete erikoissairaanhoitoon, on tuo yksityislääkärikäyntisi todennäköisesti hukkaan heitettyä rahaa, ellei vaivasi ole sillä tavalla akuutisti pahentunut, että tarvitsisit odotusaikana jotain uutta hoitoa siihen.
Yksityislääkäri on harvoin avain onneen, vaikka usein niin kuvitellaankin.