Mihin 100 eur / kk säästöön? Rahastoihin?
Minulla on laittaa 100 eur lapselleni säästöön ja 100 eur itselle. Olen ihan pihalla rahastoista, voiko niihin sijoittaa noin pieniä summia? Maksaako se paljon rahastoihin sijoittaminen siis, onko kk- maksuja vai jotain "merkintä-maksuja" ? kuinka usein?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 15:44"]
Paljonko sinulla maksaa se että sijoitat kuukausittain rahastoihin? Mitä sitten kun haluat muuttaa sen rahaksi, paljonko joudut maksamaan?
[/quote]
Tämä riippuu rahastosta. Esim. Seligsonilla pitää osakeindeksirahasto-osuuksia merkitessä maksaa kuluja 0,1 % merkinnän arvosta (jos siis sijoitat 100 euroa, menee siitä 10 sentin merkintäpalkkio), ja saman verran pitää maksaa myös silloin, kun haluaa rahat sijoituksesta takaisin (jos se on alle puolen vuoden päästä ostosta, pitää maksaa enemmän). Muita kuluja ei ole.
Nordealla sijoitukset korkorahastoihin (ainakin minun käyttämiini) ovat ilmaisia, samoin rahojen ottaminen rahastosta pois. Myös monissa muissa Nordean rahastoissa sijoitukset ovat ilmaisia, jos on tehnyt sopimuksen kuukausittaisista talletuksista (sopimusta voi muuttaa tai sen voi lopettaa koska tahansa), mutta rahojen ottamisesta rahastosta pois pitää maksaa tyypillisesti 1 %:n palkkio (esim. jos nostaa 1000 euron sijoitukset, pitää maksaa pankille 10 euroa).
Kuukausittaisia kustannuksia Nordealla ei ole. Minulla on tosin suoria osakesijoituksia varten salkkupalvelu, josta maksan 3 eur / kk. Tämä helpottaa myös rahastosijoituksia, vaikkakaan ei ole mitenkään välttämätön. Jos minulla ei olisi ko. palvelua, joutuisin käsittääkseni menemään pankkikonttoriin silloin, kun haluan rahani pois rahastoista (ts. myyn rahasto-osuuksiani). Nyt pystyn tekemään sekä rahasto-osuuksien oston että myynnin verkkopankissa.
12
Jos sijoitat osakkeisiin pyri sitoutumaan valitsemaasi sijoitusstrategiaan vaikka se vaatisikin hermoja. Osakkeisiin sijoittaminen on toki mielenkiintoisempaa kuin rahastosijoittaminen, mutta informaatiotulvan takia yksityisasiakkaana kannattava stock picking on liki mahdotonta pitkällä aikavälillä jos haluat voittaa tai edes saavuttaa keskimääräisen tuottoindeksin. Näin ollen ETF rahastot (pienikuluiset indeksirahastot) tarjoavat kustannustehokkaan tavan kustann sijoittaa pieniäkin määriä.
Sijoitusstrategioista:
ETFstä:
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:17"]
säännöllisestä kk-säästämisestä ei välttämättä mene merkintäpalkkiota, mutta toki rahasto aina hallinnointipalkkion, onhan rahaston ylläpitämisestä kaikenlaisia kuluja. Hallinnointipalkkio otettaan rahastosta ennen kuin sen arvo lasketaan, eli jos katsoo rahaston tuottoa, niin se on tuotto, josta hallinnointipalkkio on jo otettu pois.
Pienimmät hallinnointipalkkiot on indeksirahastoissa, jotka siis on rakennettu noudattamaan jotain indeksiä, ja kauppoja tehdään vain silloin, kun indeksiä muutetaan (mutta toki tällaistakin rahastoa pitää hoitaa, mm. osingot ja muut korpparit + rahaston arvojen laskeminen, eli ei se ihan itsestään ja ilmaiseksi suju).
Kun rahastosta tahtoo nostaa rahaa pois, täytyy yleensä maksaa lunastuspalkkio, tosin saattaa olla että jossain on sellaisia käytäntöjä, ettei sitä mene. Mutta tällöin joku muu palkkio kyllä korvaa sen, ei noita rahastoja ilmaiseksi hoideta....
Itse sijoitan yhteensä 300 euroa kuussa, viiteen eri rahastoon, osaan 50 eur/kk ja osaan 100 eur/kk. Näin saan hajautettua sijoitusta vieläkin enemmän kun rahasto itsessään hajauttaa. Osa menee yhdistelmärahastoon, jossa on enemmän joukkovelkakirjalainoja ja vähemmän osakkeita, osa menee osakerahastoon. Osakerahastoissahan on isompi riski, toisaalta myös tuotto on yleensä korkeampi. Tai ehkä pitäisi sanoa tuotto-odotus. Joka tapauksessa, mitä pitemmäksi ajaksi sijoittaa, sitä enemmän riskiä voi ottaa, jos tietää ettei rahoja ole välttämättä otettava rahastosta pois tiettynä hetkenä (eli ei voi käydä niin, että on pakko lunastaa rahasto-osuudet juuri silloin, kun hinnat on alhaalla ja tulee paljon tappiota, vaan voi odottaa hintojen nousua ja lunastaa vasta sitten).
Kannatta tutustua esim. rahastosäästämisen oppaaseen tms, jos tahtoo rahastoon säästää, niin ymmärtää vähän mitä tekee. Muuten voi tulla pettymyksiä, mikä on ikävää, koska rahastot on helppoja ja ihan hyviä sijoituskohteita.
[/quote]
Paljonko sinulla maksaa se että sijoitat kuukausittain rahastoihin? Mitä sitten kun haluat muuttaa sen rahaksi, paljonko joudut maksamaan?
[/quote
no minulla ei maksa mitään, henkilökunta etu, mutta käsittääkseni kk-säästämisessä ei muillakaan ole mitään merkintämaksua, ihan varma en ole. Ja helposti netin kautta voi keskeyttää kk-säästämisen tai aloittaa sen, on tosi helppoa.
Jos sijoitat pitkällä aikavälillä, valitse rahasto, jossa 50% menee osakkeisiin ja 50% korkorahastoon. Näitä eri suhteessa olevia rahastoja on esim. Danskebankilla mielin määrin ja vaikka oli ns huonot ajat, ne tuotti vuositasolla lähemmäs 8% tuoton. Yhden lapsen rahasto oli osuuspankissa ja se ei tuottanut juurikaan. Vaihdoin kaikki danskebankiin. Muutoin paska pankki mutta sijoittamisessa hyviä.
Älä säästä! tämän päivän 100€ on paljon enemmän kuin 100€ 10 vuoden päästä. sijoittamisessa yleensä voittajia ovat pankit ja verottaja, jotka riipii kermat päältä. tilille on hyvä säästää puskuria, mutta älä lähde mihinkään rahastoihin puskemaan rahoja. Itse olen pettynyt 10v ajan.
En myöskään suosittele odottamaan. Oma sijoitukseni 1000 euroa Ålandsbanken pohjoismaat on 10v. jälkeen saman arvoinen ja kuluja on maksettu 20 % pääomasta.
Itse en näin toimi, mutta AP:n tilanteessa todennäköisesti paras:
Nordnetin kuluttomaan superrahastoon. EI merkintäkuluja (eli rahaston ostamisesta ei oteta mitään maksua, joka olisi noin pienestä summasta iso kolo). Joka kk sinne, vilkaise viiden vuoden välein.
Hommahan menee näin. Pitkällä aikavälillä osakkeet (joukkona, ei yksittäinen osake) tuottavat reilun 6% (inflaation jälkeen).
Hyvällä säästölaskurilla voit todeta, että 30 vuodessa kuukausittainen sijoitus yhteensä kumuloituu noin tuhatkertaiseksi. Eli euro kuussa ja korot samaan pottiin tuottaa 30+vuodessa tilille inflaatiokorjatun 1000 euroa.
Aski päivässä röökaus vs. sama raha indeksirahastoon on impotenssi vs. 250 000€
Yksittäisten osakkeiden ostaminen on mielenkiintoisempaa ja jos asiaan panostaa ja on tuuri vielä mukana voi tienata enemmän. Käytännössä suurin osa ammattilaisistakin tienaa alle indeksirahastojen tuoton pitkällä aikavälillä.
ja AP, todella hyvä idea. hyvänä nyrkkisääntönä pidetään 3-5% palkkatilistä pitkäaikaissäästöön. Lomamatka, huonekalu tms. säästöprojektit erikseen, näihin ei kosketa.
jatkan vielä linkillä.
itseää kokemusta eri osakepalveluiden tarjoajista.
-OP. osakkeet kalliit ja rahastot aika sama juttu. Olen omistajajäsen, joten ei kuluja rhastomerkinnöistä (pääsääntöisesti). Myin lopuyt rhastot OP:sta hiljattain ja siirsin varat muualle.
-Nordea, ei omaa kokemusta, mutta kilpailukykyiset hinnat nykyään. Käyttäisin, jollei se vaatisi muiden pankkiasioiden siirtoa Nordeaan ja mulla on monta lainaa yms. OP:lla
-Nordnet. Halvat rahastot, se on heidän sisäänostotuotteensa tai siltä vaikuttaa. Ihan ok käyttöliittymä yms. ei huippu. Varsinkin jenkkiosakkeiden osto aika kallista piensijoittajalle (ostan pieniä määriä). Kuten pankeista saa Nordnetistä veropaprut ilmeisen automaattisesti. Eli ilmoittavat suoraan ja näkyy veroehdotuksessa.
-Lynx Broker, halvempi kuin Nordnet. Parempi valikoima ja saa myös jenkki-ETF:iä. 3000 €, eli aika kallis noin alkuun. Käytän itse jenkkiosakkeiden suoriin omistuksiin.
ja tossa se linkki. Samaa asiaa todistavat myös Warren Buffetin vinkit ja vaikka mitkä muut ihan oikeat asiantuntijat.
https://blogi.nordnet.fi/nain-osakesijoituksen-korkoa-korolle-efekti-ja…
Hitto, itse aina kiroan kun jengi vastaa viisi vuotta vanhoihin ketjuihin. No sellasta se on, neuvot on silti hyvät.
Noi vikat pari viestiä oli hyvät vinkit.
Nordnetin indeksirahasto voisi olla hyvä lapselle sijoittamiseen. Jonkin pankin indeksirahasto toinen vaihtoehto. Nordnetilla muistaakseni säilytys on alhainen. Vertaile rahastojen merkintä- ja lunastushintoja.
Jospa joku nosti tämän ketjun juuri siksi, että asia on nyt hänelle ajankohtainen.
Pitempiaikaisessa säästämisessä on ihan hyvä ajatus sijoittaa vaikka se 100 euroa kuukaudessa johonkin rahastoon (indeksirahastoissa on matalimmat kulut).
Silloin tulee ostaneeksi rahasto-osuuksia pienellä riskillä, kun rahaston mennessä tappiolle saa enemmän osuuksia sillä satasella. Ja sitten niinkuin yleensä nousukausi tulee, niin olisi hyvät voitot nostettavissa (jos ei nyt sitten koko ala ole jostain syystä loppunut ja rahastonhoitajat eivät ole olleet ajan tasalla).
Kun tämä edellinen lama alkoi, ystäväni kävivät pankissa panemassa rahastosijoittamisensa "jäihin", kun arvo alkoi tippua, ja rupesivat taas ostamaan kun on taas noussut ja saa maksaa enemmän.
Indeksirahasto ob helppo valinta jos ei itse ymmärrä sijoittamisesta ja haluaa kuukausittain sijoittaa pienen summan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:17"]
säännöllisestä kk-säästämisestä ei välttämättä mene merkintäpalkkiota, mutta toki rahasto aina hallinnointipalkkion, onhan rahaston ylläpitämisestä kaikenlaisia kuluja. Hallinnointipalkkio otettaan rahastosta ennen kuin sen arvo lasketaan, eli jos katsoo rahaston tuottoa, niin se on tuotto, josta hallinnointipalkkio on jo otettu pois.
Pienimmät hallinnointipalkkiot on indeksirahastoissa, jotka siis on rakennettu noudattamaan jotain indeksiä, ja kauppoja tehdään vain silloin, kun indeksiä muutetaan (mutta toki tällaistakin rahastoa pitää hoitaa, mm. osingot ja muut korpparit + rahaston arvojen laskeminen, eli ei se ihan itsestään ja ilmaiseksi suju).
Kun rahastosta tahtoo nostaa rahaa pois, täytyy yleensä maksaa lunastuspalkkio, tosin saattaa olla että jossain on sellaisia käytäntöjä, ettei sitä mene. Mutta tällöin joku muu palkkio kyllä korvaa sen, ei noita rahastoja ilmaiseksi hoideta....
Itse sijoitan yhteensä 300 euroa kuussa, viiteen eri rahastoon, osaan 50 eur/kk ja osaan 100 eur/kk. Näin saan hajautettua sijoitusta vieläkin enemmän kun rahasto itsessään hajauttaa. Osa menee yhdistelmärahastoon, jossa on enemmän joukkovelkakirjalainoja ja vähemmän osakkeita, osa menee osakerahastoon. Osakerahastoissahan on isompi riski, toisaalta myös tuotto on yleensä korkeampi. Tai ehkä pitäisi sanoa tuotto-odotus. Joka tapauksessa, mitä pitemmäksi ajaksi sijoittaa, sitä enemmän riskiä voi ottaa, jos tietää ettei rahoja ole välttämättä otettava rahastosta pois tiettynä hetkenä (eli ei voi käydä niin, että on pakko lunastaa rahasto-osuudet juuri silloin, kun hinnat on alhaalla ja tulee paljon tappiota, vaan voi odottaa hintojen nousua ja lunastaa vasta sitten).
Kannatta tutustua esim. rahastosäästämisen oppaaseen tms, jos tahtoo rahastoon säästää, niin ymmärtää vähän mitä tekee. Muuten voi tulla pettymyksiä, mikä on ikävää, koska rahastot on helppoja ja ihan hyviä sijoituskohteita.
[/quote]