Blogien suosion kirot
[/quote]
Harkitsee uusimmassa postauksessaan lopettavansa blogin, oletteko tyytyväisiä?
tämä on niin nähty kuvio: ensin bloggaaja pohtii postauksessa blogin lopettamista ja saamaansa kritiikkiä, sitten kommenttiboksi täytyy tsemppausviesteistä, joissa ylistetään bloggaajaa ja sitten lopulta bloggaaja tekee sen päätöksen, ettei voi tuottaa pettymystä rakkaille lukijoilleen - ja jatkaa bloggausta.
Sama kuvio on toistunut niin monen blogin kanssa jo.
Tosin nyt kun kirjoitan tämän niin ehkä seuraava lopettaja ei voikaan tehdä niin vaan lopettaa ihan oikeasti?
[/quote]
Joo. Tähän on olemassa kaava:
1. Henkilö aloittaa blogin, jota lukevat samanmieliset.
2. Blogista tulee suosittu.
3. Blogiin alkaa tulla ilkeämielisiäkin viestejä.
4. Blogi linkitetään av:lle, jossa av:n korppikotkat haukkuvat kilvan blogia lyttyyn.
5. Bloggaaja kirjoittaa itku kurkussa postauksen siitä, "kuinka ilkeitä ihmiset ovat" ja saa lukijoiltaan myötätuntoa. Väläytetään kateuskortti ja pohditaan, pitäisikö blogi lopettaa tai sitten vatvotaan pitkät pätkät sitä, kuinka ilkeitä ihmiset voivat olla.
Myös blogia haukkuvat tyytyvät usein samanlaisiin perusteluihin, bloggaajan "tyyli on kauhea", bloggaaja on "nolo ja aiheuttaa myötähäpeää" tai bloggaaja "on ylimielinen ja ylpeä", ehkä myös "pröystäilevä" ja "kuvittelee liikoja itsestään" tai sitten bloggaaja on "tylsä ja persoonaton", "materialisti". Jos siis jotain edellisistä ei ole haukkuviestiketjuissa käytetty, niin on kyllä hämmästyttävä ketju.:)
Ymmärrän itse, että jokaista bloggaajaa sattuu henkilökohtaisesti vuorollaan anonyymi haukkuminen mutta jos blogilla on satoja tai tuhansia lukijoita niin omasta mielestäni se ainakin tarkoittaa, että mukana on henkilöitä, jotka eivät symppaa bloggaajaa, joiden mielestä kaikki mitä bloggaaja tekee on väärin. Sen lisäksi on myös aidosti sekoboltseja kommentoijia.
6. Bloggaaja jatkaa blogiaan mutta jatkossakin on postauksia, joissa bloggaaja valittelee sitä, kuinka hänen pitää toimia likasankona. Nyyh, nyyh.
En ole vielä ainuttakaan kauneus/muotiblogia nähnyt, jolle ei olisi käynyt näin kun suosio on kasvanut. Vai oletteko te?
Ja en, en vietä aikaani haukkuen näitä blogeja. Tämä oli vain havaintoni aiheesta.
Kommentit (22)
Kirjoittihan eräs vähän aikaa sitten blogiinsa (englanniksi) että miten oli äskettäin joutunut huonomaineisen keskustelupalstan hampaisiin ja perheensä kärsinyt myös siitä, mutta ketään ei kiinnostanut vuodatuksensa eikä kommenttiboksissa ollut yhtään myötätuntokommenttia! :DDD Boom ja snap!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:16"]
Minulle ainakin oli yllätys se, että normaalit käyttäytymissäännöt ei päde nettikeskusteluissa, kuten blogikommentoinnissa. Eihän sitä ihmiset päin naamaakaan yleensä heitä mitä tahansa törkyä, vaikka varmasti itsekseen voivat välillä kriittisiä ollakin ja eri mieltä. Mutta anonyyminä blogin kommenttiboksissa voi suoltaa kaikki ajatuksensa suodattamattomana julki.
[/quote]
Ei se blogikaan itseilmaisun muotona noudata normaalielämän sääntöjä. Jos kävelisin kadulla kaulassani kyltti jossa lukee "kommentoi elämääni ja ulkonäköäni anonyymisti", veikkaan, että aika ikävääkin palautetta voisi tulla. Minusta mitään hakkumis- ja törkykommentit eivät ole hyväksyttäviä, mutta peräänkuuluttaisin myös bloggaajilta vähän itsesuojeluvaistoa. Miksei kommentointioikeutta voi rajoittaa? Miksei blogia voi laittaa salasanan taakse ja miettiä, kenelle antaa lukuoikeuden? Jos ei oikeassakaan elämässä päästä kaikkia mahdollisia ihmisiä kotiinsa ja vaatekaapilleen, miksi virtuaaliympäristössä pitää antaa täysi luku- ja kommentointioikeus yhtään rajoittamatta?
Ihan tiedoksi vain että moni näistä kommenteista loukkaantuneista harrastaa samaa anonillitystä. Tämä ei ole arvaus vaan tosijuttu. Lisäksi moni bloggaaja "loukkaantuu" ihan aiheellisesta fiksusta kritiikistä eikä osaa vastata siihen. Kritiikki paisuu ilkeämmäksi ajan myötä ja isomman porukan parissa kun bloggaaja ei vastaa kritiikkiin. Ne bloggaajat kuten mm.Pipsa pääsevät helpommalla kun vastaavat fiksusti kritiikkiin eivätkä ala esittämään mitään diivaa ja vuodattamaan sitä kuinka he ovat niin hyviä ja muut niin huonoja. kummasti vain fiksut bloggaajat saavat vähemmän kritiikkiä jutuistaan tai persoonastaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:07"]
Ihan tiedoksi vain että moni näistä kommenteista loukkaantuneista harrastaa samaa anonillitystä. Tämä ei ole arvaus vaan tosijuttu. Lisäksi moni bloggaaja "loukkaantuu" ihan aiheellisesta fiksusta kritiikistä eikä osaa vastata siihen. Kritiikki paisuu ilkeämmäksi ajan myötä ja isomman porukan parissa kun bloggaaja ei vastaa kritiikkiin. Ne bloggaajat kuten mm.Pipsa pääsevät helpommalla kun vastaavat fiksusti kritiikkiin eivätkä ala esittämään mitään diivaa ja vuodattamaan sitä kuinka he ovat niin hyviä ja muut niin huonoja. kummasti vain fiksut bloggaajat saavat vähemmän kritiikkiä jutuistaan tai persoonastaan.
[/quote]Pipsa osaa tuon taidon ettei esitä divaa tai vuodata seuraavassa blogitekstissä miten AV:lla taas parjattiin. Tosin ei voi kuin ihmetellä miksi Pipsan kaltainen fiksu ja mukava bloggaaja on saanutkin itselleen noin paljon ilkeilyä? Blogin tekstitkään eivät ole sellaisia mistä joku voisi ottaa nokkiinsa.
Pipsa on Porista. Luultavasti paikalliset irvileuat asialla.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:34"]Pipsa on Porista. Luultavasti paikalliset irvileuat asialla.
[/quote]
Entä Chigago-Iida? Mikä on häneen kohdistuvan ilkeilyn syynä? Bloggaaja kun ei näihin kysymyksiin vastaa.
Chicago-Ida on oikean kiusaajan kohteena ja hänenä tekisin rikosilmoituksen. Hänen kiusaamisensa poikkeaa muusta blogikiusaamisesta. Luultavasti kiusaaja on joku hänen tuttunsa. Todella kamalaa kiusaamista. Muiden bloggaajien kohdalla kyse on lähinnä kuittailusta ja kevyestä v'''sta.
Monissa blogeissa on ristiriitaa: blogataan omalla naamalla ja omasta elämästä ja kauhistutaan ja loukkaannutaan jos joku sitä kritisoi.
Bloggaajahan ymmärtää (toivottavasti) tekevänsä naamastaan ja itsestään julkisen siinä vaiheessa kun kirjoittaa julkista blogia. Eli tietyssä mielessä se julkisesti bloggaava on enemmän julkista riistaa kuin esim. naapuri, työkaveri jne.
Ja ei, en tarkoita, että tämä antaisi perusteet ja hyväksynnän toisen haukkumiselle, mutta jokainen aikuinen varmasti ymmärtää, että sekin seuraus on olemassa. En jaksa uskoa, että monikaan aikuinen elää sellaisessa maailmassa, että "kehukaa minua tai olkaa hiljaa".
Ainoa järkevävän asenne tuohon on se, ettei välitä ja antaa mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos - pätee niin blogimaailmassa kuin oikeassa elämässäkin.
Luen paljon erilaisia blogeja ja olen usein pohtinut bloggaajien "sielunmaisemaa" (jep, sellaiseenkin riittää aikaa välillä). Ymmärrän, että blogia kirjoitetaan omalla naamalla ja että muotiblogissa on päivän asu-kuvia. Mutta mitä en enää ymmärrä on se, että päivän asu-kuvia ladataan monta peräjälkeen, hiukan eri ilmeellä ja eri kuvakulma, mutta periaatteessa lähes samaa kuvaa (ja naamaa) postataan "tässä edestä / etuviistosta /sivusta /hymyillen /totisena/ jalka ylhäällä /jalka ristissä" jne.. Siis ihan oikeasti, aikuinen ihminen postaa itsestään tuhat ja yksi kuvaa samassa asussa - onko se heikkoa itsetuntoa ja sen pönkitystä, ihailun hakua vai taas päinvastaista, huomiosta nauttimista ja narsismia?
Vaikka en muotiblogien ystävä olekaan niin päivän asu-kuvatkin on ihan ok, jos niitä on vain 1-2 (niistä kyllä näkee sen asun ihan hyvin jo).
Ja aloituksessa on kyllä hienosti kiteytetty tuo "lopetan blogin kun minua haukutaan - kommenttilaatikko täyttyy kehuista ja palvonnasta - mietitään ja totetaan, että ihania lukijoita ei voi jättää pulaan ja jatketaan blogia kun minusta niin tykätään.
Samaa mieltä 13 kanssa, ihmettelen oikeastaan keskustelun puuttumista kommenttibokseisssakin. Aika harva bloggaaja kysyy koskaan "mitä tuolla tarkoitat", "voisitko tarkentaa" tms. vaan pahoittaa suoraan mielensä. Ehkä blogeissa käytävä "keskustelu" kertoo juuri keskustelukulttuurin puuttumisesta.
Myönnän olevani itse paksunahkaisempi ja lähtökohdat ajatella kuten ajattelen, tulevat siitä, että olen töissä asiakaspalvelussa. Tässä huomaa hyvin, että monet ajattelevat asiat omalla tavallaan ja kaikki kokevat olevansa oikeassa. En sano, että "ammattilaisena" en loukkaantuisi ikävästä käytöksestä, ennemminkin niin, että jos on myös kannustusta ja positiiviset puolet, se auttaa jaksamaan ja siksi kannattaakin keskittyä niihin positiivisiin asioihin eikä velloa negatiivisissa. Arvelen siis, että bloggaajatkin oppivat, mitkä aiheet herättävät niitä negatiivisia tunteita tai kiistaa lukijoissa (kuten tuo kolmosen esittelemä kysymys shoppailun eettisyydestä, joka herättää aina tunteita puolesta ja vastaan).
Ja varmasti blogeissa on aina makuasiakysymyksiä, en ymmärrä miksi pitäisi ottaa pahalla jos mieltymykset eivät kohtaa.
ap
Kerrohan nyt edes miinuspeukuttaja miksi peukutit miinusta?
Mä en tajua miten monet bloggaajat, esim. Xenia ja Cava, jaksavat jatkuvasti kirjoittaa avautumispostauksia siitä kuinka he saavat ilkeitä kommentteja ja heistä on keskusteluja vaikkapa juuri täällä. Itse ajattelisin, että se on päivänselvä asia, jos kerta julkista blogia alkaa pitää. Mulle on ainakin jo lapsesta asti toitotettu, ettei kaikkia voi miellyttää. Siitähän on ihan sananlaskukin olemassa, "kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää" tms :D
En tietenkään tarkoita että mitä tahansa törkykommentteja pitäisi sietää, mutta tuntuvat vetävän herneet nokkaan ihan asiallisistakin poikkipuisista kommenteista. Onko bloggaajilla sitten niin huono itsetunto, ettei kestetä sitä, jos joku onkin eri mieltä heidän kanssaan? Mun mielestä bloggaajien kyllä pitäisi tajuta, että tässä samalla kun vouhkataan esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, niin tuollainen runsas shoppaileminen ei todellakaan mene kaikille läpi vaan siitä voi tulla paljonkin kritiikkiä. En vain ymmärrä, millä logiikalla he ovat kuvitelleet selviävänsä ilman minkäänlaista palautetta! Tarkoituksenani ei ole olla tekopyhä, vaan myönnän itsekin ostelevani enemmän vaatteita kuin tarvitsisin ja ympäristölle olisi hyväksi, mutta tiedostan kyllä että kulutustottumuksissani on varmasti monen mielestä korjaamisen varaa. Itse siis myös olen näiden blogien lukija, esimerkiksi Xeniaa seuraan lähes päivittäin ja olen monesti hänelle kommentoinut.
Sekin on varmasti eri asia, jos on aluksi bloggaillut vain ehkä muutamille kymmenille samanmielisille lukijoille ja sitten blogin suosio yllättäen kasvaa. Kyllähän siinä varmasti ensi alkuun pahoittaa mielensä arvostelevista kommenteista, jos ei niihin ole aiemmin tottunut. Mutta kyllähän noi isomman luokan bloggaajat ovat olleet jo monia vuosia suosittuja, ja yhä vain jaksavat nillittää arvostelevista kommenteista! Luulisi, että itsekin pääsisi vähän helpommalla kun antaisi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Sitäpaitsi lukijana minusta tuollaisia avautumispostauksia on hemmetin rasittavaa lukea, onhan se nyt ihan päivänselvä asia etteivät ne kriittiset kommentit tule häviämään mihinkään vaikka kuinka puolusteltaisiin...
Olen samaa mieltä 3, en jaksa ymmärtää monen postauksen verran sitä aihetta, että blogiin on taas tullut jotain kuraa. Ajattelen, että suuren blogin pitäjä on kovin epäammattimainen, koska julkisuuden henkilöille sataa jatkuvasti vastaavanlaista kuraa mutta eipä joku Anna Abreu tai Martina Aitolehti voi vatvoa saamaansa negatiivista palautetta jossain lehtipalstoilla samoin kuin nuo suositut bloggaajat, jotka voivat omistaa aiheelle vaikka kuinka monta postausta.
Esim. kun Xenia halusi näyttää, millainen henkilö hänen blogiaan häiriköi, minusta tällainen on turhaa sisältöä pitemmän päälle eikä se lopeta häiriköintiä. Joillain ei vain ole kaikki inkkarit kanootissa ja kun sellaiset ihmiset löytävät suositut blogit, ei sitä saa loppumaan eikä siihen löydy mitään järkikeinoja, valitettavasti. Ymmärrän, että se on bloggareille raskasta mutta en itse lukijana haluaisi alkaa bloggarin terapeutiksi.
Minulle ainakin oli yllätys se, että normaalit käyttäytymissäännöt ei päde nettikeskusteluissa, kuten blogikommentoinnissa. Eihän sitä ihmiset päin naamaakaan yleensä heitä mitä tahansa törkyä, vaikka varmasti itsekseen voivat välillä kriittisiä ollakin ja eri mieltä. Mutta anonyyminä blogin kommenttiboksissa voi suoltaa kaikki ajatuksensa suodattamattomana julki.
Itse en valitettavasti ole niin kovanahkainen, etteikö se satuttaisi. Ja kyllä, olen miettinyt blogin lopettamista siksi koska tuntuu että asiasta mikä oli aluksi hauska harrastus ja tuotti hyvää mieltä, on tullut pahan mielen tuottaja ilkeän kommentoinnin takia. Usein pelkään avata sähköpostiani, koska sinne menee ilmoitukset uusista blogikommenteista, ja pelottaa mitä sinne on tullut taas. En ole itse kommenteista kyllä kiukutellut tai niitä juurikaan poistanutkaan, mutta sisäisesti ahdistaa ja sattuu.
Xenian häirikköhän lopetti heti, kun xenia nosti kissan pöydälle ja julkaisi niitä viestejä ja kirjoitti asiasta. Eli kyllä kannattaa näköjään puuttua epäasialliseen käytökseen. Kyllä häirikkö on vastuussa häiriköinnistään, jos nyt ei ole aivan syyntakeettomassa tilassa - mistä ei ollut kyse.
Minun mielestäni paras tapa olisi vain antaa olla. Tuollaiset avautumispostaukset kuinka mua nyt kiusataan eivät ole kannattavia, kiusaajat saavat vain lisää vettä myllyyn. Esimerkiksi Pipsahan ei tällaisia postauksia tee vaikka taatusti tietää mitä hänestä kirjoitetaan. Tosin eipä ole sekään hiljentänyt vauhtia.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:16"]
[/quote]
Ok, ymmärrän tämän toisaalta, koska blogi on aina henkilökohtainen ja siitä on kurja saada negatiivista palautetta. Ehkä usein parin lauseen negatiivinen palautekin voi olla sellainen, että se kannattaisi olla selitetty paremmin auki, henkilö ei kommenttiboksissa pääse esittelemään, miksi juuri hänellä on tällaiset tuntemukset asioista, jos pääsisi, olisi varmaan helpompi suhtautua palautteeseen, jos tietää, keneltä se tulee.
Jokainenhan kommentoijahan myös kokee olevansa oikeassa ja toisekseen kokee, että bloggaajan pitäisi aika lyhyistäkin kommenteista ymmärtää kommentoijan ajatusmaailmaa.
En halua nyt puolustella sitä, että ihmisten pitäisi saada olla ilkeitä ja en itsekään lähde siitä, että kommenttiboksissa huono käytös olisi ok mutta jos taas ajatellaan blogien vatvontaa av:lla niin mielestäni niille on tilausta ja toisekseen ne eivät ole suunnattu bloggaajalle. On inhimillistä, että ihmiset haluavat vatvoa tiettyjä blogeja anonyymisti. Ja minusta blogien haukkuminen ja negatiivisuuskin on tällä palstalla kyseenalaistettu.
Ajattelen siis pohjimmiltaan, että tästäkin aiheesta tulisi voida keskustella.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:31"]
Minun mielestäni paras tapa olisi vain antaa olla. Tuollaiset avautumispostaukset kuinka mua nyt kiusataan eivät ole kannattavia, kiusaajat saavat vain lisää vettä myllyyn. Esimerkiksi Pipsahan ei tällaisia postauksia tee vaikka taatusti tietää mitä hänestä kirjoitetaan. Tosin eipä ole sekään hiljentänyt vauhtia.
[/quote]
Totta. Täytyy kyllä antaa pisteet Pipsalle, hänen suhtautumisensa negatiiviseen palautteeseen on kyllä ammattimaisinta.:)
Ja Pipsan kommenttiboksin kommentit vasta hauskaa luettavaa ovatkin, Pipsa suhtautuu itse aika rennosti kaikkeen nillitykseen, juuri "kaikkia ei voi miellyttää" -asenteella ja nillittäjät tarjoavat huvittavine nillityksineen viihdettä, joka taso nousee aivan omiin sfääreihinsä.:D
Blogit ajautuvat sivuraiteelle kun alkuperäisen teeman (yleensä muoti/lifestyle) sijaan aletaan googlailla itseä ja raportoida blogissa mitä nyt on missäkin kirjoiteltu bloggaajasta. Kun jättää lukematta törkykommentit ja keskittyy siihen omaan juttuun eikä anna haukkujille vettä myllyyn niin kyllä ne kyräilykirjoittelut kuolee pystyyn ajan kanssa.
Netti on netti, sinne ei kannata kirjoittaa koko sieluaan auki kuin päiväkirjaan jos ei halua koko elämäänsä ruodittavan tuhansien ihmisten toimesta. Eli blogit kannattaa pitää alkuperäisessä teemassa ja olla kirjoittamatta liikaa henkilökohtaisia asioita itsestään.
Minä luen lähinnä harrastusblogeja, koska ihkutus ja ulkonäkö eivät kiinnosta. Niissä tätä ap:n esittämää kaavaa näkee vähemmän. Kun ollaan kiinnostuneita jostain käsityötekeleestä ja miten saisi itse räpellettyä samanmoisen perässä, niin ei siitä suurta draamaa saa aikaiseksi. Muoti-ikoneiksi haluavat yleensä hiukan liioitteluun ja draamaan taipuvaiset ihmiset, vaikka ymmärrän toki että ketä tahansa törkykommentit satuttavat, eikä kukaan sellaisia ole ansainnut.
Yksityisyyttä on paperinen päiväkirja. Julkisuutta on internet. Tajutkaa teinit tämä.