Miten kasvatatte kouluikäistä jotta ei olisi kaverien manipuloitavissa?
Aina toisinaan huomaa kun oma lapsi sellainen kiltti ja ujohko, että pitää jotenkin hienovaraisesti ohjailla pitämään puolensa. Jotkut lapsista ovat uskomattoman kovia käskyttämään ja määräilemään muita. Olen ajoittain kekustellut minkälaista on reilu kaveruus ja siihen kuuluva vastavuoroisuus ja toisten huomioonottaminen. ehkä tämä keskustelu on ainoa ohjaus, jota kannattaa antaa, kun ymmärrän, että lapsen pitää tietenkin itse rakentaa näitä kaverisuhteita.
Kommentit (4)
Mä olen sanonut suoraan, että et kanna kavereiden laukkuja jne. Osa lapsista on todella röyhkeitä ja pystyvät pyörittämään koko luokkaa. Kiva sitten ensin opettaa ekat 7 vuotta, että muut pitää ottaa huomioon, muiden tunteita pitää ajatella eikä ketään saa loukata ja sitten luokkakaverit ovat törkyturpia, jotka tekevät mitä vain, että saavat haluamansa.
Meillä lapsi lähti heti pois tilanteesta jos toinen alkoi käskyttämään. Yritin itse patistella sinne käskyttäjän seuraan kun pelkäsin että jää sitten kaveritta. Niin ne käskyttäjät sitten jäivät ja tilalle tuli tasaveroisia kavereita. Kasvata lapselle itsetunto.
Meillä saattaa seurata huonoa esimerkkiä ja olen tietoisesti yrittänyt ohjata enempi sellaiseen samanlaiseen hiljaiseen seuraan, ettei tule sitä asetelmaa että toinen komentaa ja toinen seuraa esimerkkiä.
jaa, miten kasvatan itse itseäni, etten olisi manipuloitavissa? hyvä kysymys. tuohon kasvaa koko elämänsä ajan.
ihminen, joka ei tiedä mitä itse tahtoo, on manipuloitavissa.