Minkä ikäinen saa aloittaa lenkkeilyn
Sopiiko ja ala-astelaisen käydä oikealla juoksulenkillä, eikä vain leikkiä ja pelata?
Kommentit (6)
Kerran säikähdin, kun näin aikuisen juoksevan lastenvaunujen kanssa, että onko tämä ihminen kaapannut lapsen vai ajaako häntä joku takaa, mutta sitten tajusin hänen vain lenkkeilevän. Sitä en nähnyt oliko vaunuissa lasta.
Muistaakseni olen joskus kuullut, että 1 km/lapsen ikävuosi on maksimi lenkkimatkan pituus lapselle... Varmasti voi 7v lenkkeillä, kunhan on kunnon kengät ja sukat jalassa.
Veisin lapsen suunnistuskurssille. Siellä opetetaan varmaan oikea juoksutekniikkakin? Vaikkei sitten muuten suunnistelisikaan jatkossa.
Tässä on hyvä artikkeli aiheesta
http://www.runnersworld.com/high-school-training/should-kids-run-long
Jotenkin absurdia että joku kysyy, voiko lapsi juosta.
Itse olen ainakin juossut jo 1 luokalla 5 kilsaa eikä siitä ainakaan haittaa ollut :)
tottakai. Kyllähän lapset juoksevat leikkiessäänkin paljon. Juokseminen ja kiipeily ovat ihmiskeholle kaksi luonnollisinta ja parhainta liikuntamuotoa, kunhan huolehdit oikeanlaisista kengistä (paljasjalkakengät, esim. five fingersit, ovat kaikista parhaimmat koska antavat jalan toimia luonnollisesti) ja askelluksesta (ei kantapää edellä, vaan päkiä edellä jne), ettei tule mitään virheasentoja.