Onko ihan "normaalia" postata fb:iin koko ajan naamakuvia itsestään..?
Kaverini jo aikuisella (20+) tytöllä on tapana laittaa lähes päivittäin naamakuvia itsestään facebookiin. Eri meikit, kampaukset, monesti vaan vähän eri ilme jos sitäkään. Joskus vanhoja kuvia. Ja siis niitä tulee useampi viikossa, joskus monta samana päivänä.
Tiedän olevani jo vanha nelikymppinen harppu, mutta ihmettelen, että onko tuo nykyaikana ns. normaalia? Itse pidän tuota kauhean itsekeskeisenä ja itserakkaana, suorastaan nolona toimintana, mutta ovatko nämä nykypäivän nuoret niin tottuneita kamerakännyköihinsä, että oman naaman jatkuva kuvaaminen on ihan hyväksyttävää? Vai mahtavatkohan hänen ikätoverinsakin pitää käytöstä jotenkin outona?
En tunne juuri muita tuohon ikäryhmään kuuluvia, siksi ihan mielenkiinnostakin kyselen. Tytöltä itseltään en kehtaa kysyä, en minä häntä loukata halua vaikka suuresti ihmettelenkin hänen toimintaansa.
Kommentit (8)
Joo, on se vähän ihmeellistä. Kyllä me tiedetään jo miltä sun naama näyttää.
Tai sitten saavat niitä "oi ku kaunis <3", "ihana", "oot niiiiiiin nättisöpis"-kommentteja. Niitä näkee varsinkin noilla nuorilla tytöillä. Kait se vahvistaa itsetuntoa tai jotain.. En tiedä onko paha asia, mutta näin "vanhan" silmiin aika teinimeininkiä ;)
mun 50-vuotias tuttavani tekee tuota. ja todellakin, kuvia saattaa tulla useita kertoja päivässä. hän sanoo tekevänsä sitä siksi, että on aina nuorempana inhonnut ulkonäköään ja vasta nyt vanhemmalla iällä alkanut pitää itseään edes suhteellisen viehättävänä ja nyt hän ikäänkuin siedättää itseään kameran edessä. 
kehuja hän saa kovasti, vaikka joka kuva näyttää just samalta.
Joo. Valokuvamassaa ei myöskään monet viitsi siivota vaan tunkevat albumiin 300 kuvaa joista olisi voinut karsia vähintään reilu 2/3 pois. Niitä omia naamakuvia on siellä seassa kymmenittäin. Samat ihmiset ottavat iphoneillaan kuvia kavereistaan, eivätkä kysy saako kuvan julkaista albumin muiden kuvien joukossa.
ÄRSYTTÄÄ!!
No ei ne omaa lärviään kuvaavat. Mutta jos profiilikuvassa on oma lapsi tai lemmikkieläin. Sitten satojen kuvien kansio tästä omasta mussukasta...
Ärsyttää todella, että niitä oman naaman kuvia jatkuvasti laitetaan, lähes päivittäin. Ja niitä kehuja kalastellaan. Jos kuvia laittaa, niissä saisi olla muutakin sisältöä. Toinen rasitus on kissan kuvat, ei kiinnosta pätkääkään nähdä jonkun kissaa eri asennoissa. Eli kuvat ok mutta kunnon tilanteista ja mielellään useampi henkilö kuvassa ja sitten tilanteesta pieni selostus.
Mulla on fb-kavereissa yksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivä tuttu, jonka kuvista pystyy helposti päättelemään sen hetken mielialan. Silloin, kun menee manian puolelle, profiilikuvat on just tollasia "duckface selfie" -otoksia. Sitten kun on masennusta, kuvataan vain jotain pimeyttä tai otetaan netistä epämääräinen taidekuva.
Joo, tää on tätä nykyajan narsistista some paistattelua.
Sitä harrastaa nuoret varsinkin ja jotkut vanhemmatkin itsekeskeiset ja huomionhakuiset henkilöt, jotka odottaa niitä peukutuksia ja teennäistä myötätuntoa täysin vierailta ihmisiltä pönkittääkseen sitä heikkoa itsetuntoaan.
#selfie