Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku ihan oikeasti tunnistanut jonkun tutun kirjoituksen täältä?

Vierailija
21.08.2013 |

Tai onko teidät tunnistettu... Tai sitähän ei tietenkään tiedä, ellei joku ole suoraan kertonut. Mietin vaan kun esimerkiksi tuossa "Epilepsia miehellä, vaikuttaako raskaaksituloon?" -viestiketjussa, joku kommentoi "Johanna, ei se sun kanssa halua lapsia." tjsp ja aika usein vastaavanlaisia kommentteja näkee, missä joku tietävinään kirjoittajan...

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset "tunnistan tavasta kertoa ja kirjoittaa" on ihan naurettavia. Oikeasti, sellaista kielieksperttiä ei maailma ole vielä nähnytkään, että osaisi kirjoitustyylistä (joka usein noudattaa ennalta määrättyä kielippia, ja tyykikeinotkin ovat yleisesti tunnettuja) päätellä kuka siellä ruudun takana on.

Itse asiaan; mulla on pari kertaa tullut yksityiskohdista ja kärkkäästä mielipiteestä epäilys, mutta sen siliän tien hävinnyt. Tajuan kuitenkin, että aika moni täällä jättää kertomatta jotain olennaista -tai muuttaa lapsilukua, muotoilee ongelman hieman eri tavalla jne. Sitten esim tollasista sairauksista, joita lähipiirissä ei ole paljoa (esim epilepsia) saatetaan päätellä liikaa, koska ei yksinkertaisesti tiedetä niiden yleisyyttä. Suomessa on varmaan aika monta ihmistä, jotka yrittävät lasta, ja joiden puolisolla on epilepsia. Äkkiseltään wikipedia tsekkauksella sitäkin sairastaa 54000 suomalaista, eli ei yleinen mutta ei harvinainenkaan. Toinen on esim syöpä -kun omassa lähipiirissä joku sairastaa mahasyöpää, ja sitten juuri tulee joku kertomaan palstalle että sairastaa mahasyöpää ja miettii tällaisia ja tällaisia juttuja. Sitten vielä lapsilukukin täsmää, niin voila ja sherlockit on työssään. Sitä on vaan pienen ihmisen hankala tajuta, että sitä mahasyöpää ilmenee Suomessa uusia tapauksia n. 1000/vuosi.

Eli uskon, että aika monet itsekseen tehdyt päätelmät on juurikin sitä, että ihmisellä on luontainen tapaus yhdistellä asioita. Otetaan vähän sieltä ja tuolta ja täältä ja päätellään että niillä on yhteys. Sama homma tapahtuu kun luet jonkun artikkelin, ja sitten yllättäen törmäätkin sen aiheeseen joka puolella: luulet että sen aihe on nyt sitten kaikkien huulilla, vaikka tosiasiassa itse kiinnität enemmän huomiota artikkelin aiheeseen sen luettuasi. Ja jotku häätkin; miettikää kuinka monia häitä Suomessa järkätään vuosittain, jotkut tosi persoonalliset jututkin on monesti tehnyt joku toinen. Ja ihmiset kun puhuvat toisten häistä täällä, niin varmaan suurin osa muuttaa sen vuosiluvun siitä ettei tunnistettaisi. 

Vierailija
42/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo jannittaa, etta jos saatetaan tunnistaa. Olen aloitteleva vauvapalstalainen, tanaan ekaa kertaa palstalla, ja heti pomppasi silmaan tama aloitus. Itsekin paljon miettinyt tuota. Yksi ystava neuvoi minut palstalle, sanoi etta voisi olla mun juttu. Ei kai siina auta muu kuin yrittaa kirjoittaa mahdollisimman neutraalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on tunnistanut mun jutut, mutta se oli silloin vanhaan hyvään aikaan.

Vierailija
44/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy niin, että aiheet (suht spesifitkin) joista keskustelen ystävieni kanssa onkin pari päivää myöhemmin luettavissa täältä. Pohdin asiaa hiljaa mielessäni. Ystäväni siis kirjoittelevat tänne tai sitten itseäni koskettavat aiheet osuvat silmiini helpoiten. Muutama "tokaisu" on kyllä tuntunut tölväisyltä, jota ei ole minulle ääneen sanottu.

Vierailija
46/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 05:55"]

Muro on jonkin verran pienempi kuin av, ja tunnuksen luonti on pakollista. 50 käyttäjää kirjoittaa suurimman osan viesteistä tietyn kuukauden aikana, ja noin ehkä 10 hengen porukka kirjoittaa tyyliin 30 viestiä päivässä.

[/quote]

Tässä syy siihen, että ei voi verrata aihe vapaaseen.

Vierailija
47/47 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tunnistanu kaksi ystävääni, toisen aiheesta, toisen kirjoitustyylistä. En todellakaan sanonut heille mitään asiasta koska en kuollaksenikaan myöntäis että käyn tällä palstalla. Lisäksi tunnistin yhden bloggarin, tajusin tosin vasta jälkeen päin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi