Voiko lausahdusta "Ei millään pahalla, mutta" koskaan seurata muuta kuin tarkoituksellinen loukkaus?
Milsi ihmiset käyttävät tuota? Loukkaus on loukkaus, vaikka muuta väittäisi.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Esim. "Ei millään pahalla, mutta kannattaisiko sinun harkita toisenlaisia toimintamalleja?" Miten tuo on loukkaus?
Ei sitä noin neutraaleissa kysymyksissä käytetäkään.
En ymmärrä miten uo olisi aina loukkaus. Mutta onhan se toki toisinaan ärsytävää kun huomaa itse kirjoittaneensa taas kirjoituksen, josta puuttuu välimerkki tai useampi ja tai tehnyt monien kammoksuvan yhdyssanavirheen ja joku katsoo aiheekseen huomauttaa Esimerkiksi itse sain vasta palautetta kave kun Ei pahalla muta se on Aleksis Kiven katu. Ei Aleksis Kiven Katu. Ok. Ehkä kuienkin arvasit oikein, miä tarkoiin. (Kyllä -kirjaiin jäi kahdesti pois vastauksessani)
Ei millään pahalla, tarkoittaa juuri sitä että älä ota loukkauksena, vaikka itseään täynnä olevat kusipäät ottaa kuitenkin...
Mutta kumoaa aina kaiken ennalta sanotun.
Keskenkasvuiset kersat puhuu noin.
Ei millään pahalla, mutta juokset kuin ankka.
Mutta-sana mitätöi sitä ennen sanotun. "Ihan kiva, mutta..." "En ole rasisti, mutta..."
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, tarkoittaa juuri sitä että älä ota loukkauksena, vaikka itseään täynnä olevat kusipäät ottaa kuitenkin...
Kusipäät on ne, jotka tuota käyttää. Ei sen perään mitään rakentavaa laiteta vaan solvauksia lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. "Ei millään pahalla, mutta kannattaisiko sinun harkita toisenlaisia toimintamalleja?" Miten tuo on loukkaus?
Siinä puututaan toisen arviointikykyyn antamatta minkäänlaisia perusteluja. Ehkäpä hänen ei kannata niitä harkita, niin tuskin se on vastaus, joka sulle sopii?
Ei millään hyvällä, mutta mielestäni tuo oli ihan fiksu kommentti.
Ei.
Suosin nykyisin tuota kommenttia, kun sanon vitsinä jotain pöyristyttävää, jota en koskaan oikeasti sanoisi.
Lause, jota kenenkään ei pitäisi koskaan käyttää.
Tuota käyttää ne, joilla ei oikein ole sosiaalista älykkyyttä.
Ei millään pahalla, mutta repesin housujesi repeämiselle. Ei ole loukkaavaa, vaan vilpitön huomio josta varmaan molemmat löytää huumorin.
Vierailija kirjoitti:
Etköhän se ole sinä, joka olet itseäsi täynnä, jos pitää mennä toisia neuvomaan?
Se ei ole mikään tietoinen loukkaus, vaan merkki siitä että tulossa on epämiellyttävää tekstiä tai huonoja uutisia joita kuulija ei välttämättä itse tiedä tai halua kuulla. Eli siis asian kertoja tiedostaa että voit loukkaantua siitä mitä on sanomassa. Ja se, että loukkaannut, ei välttämättä tarkoita että kyseessä on loukkaus.
Ei millään pahalla, mutta...voisitko käydä suihkussa ennen töihin tulemista (=haiset pahalle, häiritset muita)
Ei millään pahalla, mutta...minua häiritsee kun viestittelet miehelleni (=lopeta varattujen vokottelu)
Ei millään pahalla, mutta...meidän illanvietto on vaan tällä porukalla (=et ole yhtä hyvä ystävä kuin ne muut)
jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä puututaan toisen arviointikykyyn antamatta minkäänlaisia perusteluja. Ehkäpä hänen ei kannata niitä harkita, niin tuskin se on vastaus, joka sulle sopii?
Ihmisillä on tapana juuttua toimintatapoihinsa ja tehdä samat virheet aina uudestaan, esim. parisuhteissa tai laihdutuksessa. Ulkopuolinen usein näkee tilanteen selvemmin kuin tämä toimintamalliensa urhi.
Senkin vuoksi täysin turha lisäys, koska saa kuulijansa puolustuskannalle ennen kuin loppua on kuultukaan.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään tietoinen loukkaus, vaan merkki siitä että tulossa on epämiellyttävää tekstiä tai huonoja uutisia joita kuulija ei välttämättä itse tiedä tai halua kuulla. Eli siis asian kertoja tiedostaa että voit loukkaantua siitä mitä on sanomassa. Ja se, että loukkaannut, ei välttämättä tarkoita että kyseessä on loukkaus.
Ei millään pahalla, mutta...voisitko käydä suihkussa ennen töihin tulemista (=haiset pahalle, häiritset muita)
Ei millään pahalla, mutta...minua häiritsee kun viestittelet miehelleni (=lopeta varattujen vokottelu)
Ei millään pahalla, mutta...meidän illanvietto on vaan tällä porukalla (=et ole yhtä hyvä ystävä kuin ne muut)
jne.
Aika kerskailevaa väittää, ettei kyseessä olisi loukkaus. Kaksi viimeistä ainakin ovat. Meinaan jos toinen pitää mieheen yhteyttä täysin neutraalisti, eikä vokotellakseen. Lisäksi on hiukan noloa kertoa, että on noin epävarma omasta suhteestaan mieheensä.
Käytän tuota silloin (tai "kaikella rakkaudella, mutta" tms) kun joku läheinen on tekemässä jotain niin haitallisen ajattelematonta että on pakko sanoa jotain, mutta pelkään kuulostavani tylyltä.
Vierailija kirjoitti:
jne.
Puhuuko/käyttäytyykö aikuiset muka noin?