Selittäkää nyt ilmeisesti vajaalle ihmiselle (minulle), että miksi se korona nyt on niin vakava asia että sitä pelätään
niin paljon että koko yhteiskunta parhaimmillaan suljetaan.
Juu, se on vaarallinen erityisesti riskiryhmään kuuluville, kuten on moni muukin sairaus. Otetaan nyt vaikka se influenssa esimerkiksi. Se tappaa yhtä lailla joka vuosi ihmisiä. Ei sen takia kuitenkaan koko maa mene sekaisin. Erona nyt tuohon koronaan toistaiseksi sillä on se, että influenssaan on joka vuosi saatu rokote.
Itse kyllä näen asian niin että korona on täällä ihan jäädäkseen. Ei siitä maapallo tule eroon koskaan pääsemään ainakaan niin kauan kun ei ole rokotetta joka oikeasti estää sairastumisen. Miksi te perusterveet pelkäätte koronaa mutta ette influenssaa?
Ja olen ihan tosissani, ehkä sitten myös tyhmä kun en tajua tätä. Ja juu toki en tarkoita sitä että turhaa lisätä käsien pesua ja hygieniaa jne. ja turvavälit on huono asia. Niistä pitäisi mielestäni pitää kiinni oli koronaa tai ei. Sitä en kuitenkaan enää ymmärrä miksi mahdollisesti jotain rajoituksia tulee uudestaan ja esim. tämä maskisuositus. Ei sitä maskia kukaan muiden sairauksien aikana käytä. Jostain syystä korona on nyt jotenkin paljon isompi paha kuin mikään muu sairaus.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, korona ei tappanut yhtä paljon kuin influenssa KOSKA MEILLÄ OLI RAJOITUKSIA. Jos niitä ei olisi ollut, oliis tartuntoja ja kuolleitakin enemmän. En sitten jaksa tajuta ihmisiä, jotka kuvittelevat, että tilanne olisi täsmälleen sama ilman rajoituksia.
En ole missään vaiheessa sanonut että tilanne olisi sama tehtiin näin tai sitten ei. Nimenomaan sanoin että tehtiin sitten mitä vaan niin siitä Koronasta ei olla pääsemässä maailmassa eroon ihan jo sillä että se on levinnyt lähes kaikkialle. Se tulee aina jonkun mukana jonnekin.
7 antoi jo hyvät vastaukset sille miksi korona on eri asia kuin influenssa. Kiitos hänelle.
Ap
Mutta silti ihmettelet, miksi rajoituksia otettiin käyttöön? En ihan ymmärrä, miksi se, että taudista ei pääse eroon ja että se on levinnyt lähes kaikkialle, tarkoittaisi, että se on yhtä harmiton kuin muutkin virukset. Alusta astihan on kerrottu, että tämä on herkempi leviämään ja oireet voivat olla vakavampia kuin tavallisessa influenssassa. Miten tämä on mennyt sinulta täysin ohi?
Itse en ymmärrä koska ihmisistä on tullut pelkureita. Pelkäävät sairautta ja mahdollista kuolemaa niin paljon, että ovat valmiita rajoittamaan elämäänsä. Itse olen valmis kohtaamaan sairauden ja kuoleman rohkeasti, enkä piiloudu kuin pupujussi.
WHO:lla on hyvä sivu, jossa kerrotaan Covidin ja influenssan eroista, jos jotakuta edelleen asia mietityttää. Sieltä ilmenee mm., että Covid on tappavampi.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/questio…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, korona ei tappanut yhtä paljon kuin influenssa KOSKA MEILLÄ OLI RAJOITUKSIA. Jos niitä ei olisi ollut, oliis tartuntoja ja kuolleitakin enemmän. En sitten jaksa tajuta ihmisiä, jotka kuvittelevat, että tilanne olisi täsmälleen sama ilman rajoituksia.
Suurin osa kuolleista on hoitokotien asukkaita. Rajoitukset ei vaikuta mitenkään hoitokotien asukkaisiin. 333 kuolleeta 223 on yli 80 vuotiaita ja näistä 86 kpl yli 90 vuotiaita.
Miten niin ei vaikuta, kun vierailuilla ei saa käydä? Vanhus, jonka luona pariskunta lapsineen (3 kpl) käy kahden viikon välein, saa vierailulla (Oma arvio) 14 päivää, jokaisella 25 kontaktia päivässä (14*5*25) 1750 henkilön pöpöt. Nyt he voivat vain vilkuttaa ikkunan läpi. Kun saman hoitokodin 20 muulla vanhuksella kävisi samanlainen kööri, niin iltapäivän bingossa muhii aikamoinen viruslinko.
Rajoitukset ovat suojelleet heitä suuresti, mutta ovat myös tuoneet paljon yksinäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä koska ihmisistä on tullut pelkureita. Pelkäävät sairautta ja mahdollista kuolemaa niin paljon, että ovat valmiita rajoittamaan elämäänsä. Itse olen valmis kohtaamaan sairauden ja kuoleman rohkeasti, enkä piiloudu kuin pupujussi.
Aijaa. Tässä 24-vuotiaana olisi vielä elämä elettävänä, olisi kiva saada lapsia ja saada ura opintojen jälkeen käyntiin, nähdä maailmaa jne. Pelkään kuolemaa mieluummin kuin tartutan muita ja mahdollisesti itse kuolen.
Ensinnäkin se, että kellään ei ole ollut covid-19 vuoden ajan. Eli jälkivaikutuksista ei kukaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille vielä, olen nyt ainakin ehkä vähän fiksumpi. Ja todellakin kysyin ihan tosissani koska en tiedä enkä tiennyt. En siis osaa vieläkään pitää kysymystäni tyhmänä ja peukuista päätellen ei varmaan moni muukaan oikeasti ymmärtänyt ja ehkä nyt mieli on toinen.
Se mitä nyt lähinnä mietin seuraavaksi että mitkä ovat sitten pidemmän tähtäimen toimenpiteet asian suhteen, sillä vuositolkulla ei voi tälläisiä epämääräisiä rajoituksia edestakaisin vääntää että ensin koko maa kiinni ja sitten höllätään ja kohta varmaan taas mennään...
Ap
Covid-19 on jo mutatoitunut vähemmän tappavaksi ja tarttuvammaksi (parempi virukselle, siksi tällaiset mutaation kohdanneet virukset menestyvät). On hyvin todennäköistä , että virus laimenee sellaiseksi, että sen kanssa pärjää. Kunhan hetki jaksetaan olla rauhassa ja antaa ajan tehdä tehtävänsä. Ja tähdätään rajoituksin siihen että ei onnistuta ajamaan yhteiskuntaa kaaokseen hallitsemattomalla pandemialla.
Myös tuleva rokote toivottavasti helpottaa sekä väliaika, että tarvittavia rajoitteita (uskon vakaasti että lopulta sen joku kehittää).
Eli ei tämä tule olemaan ikuinen tilanne.
Koska ihmiset uskovat, sekä pelkäävät, mitä lehdet sanovat suurella huutavissa kansiotsikoissaan, sekä luottavat viranomaisten hyvyyteen. Jos keskiverto ihmiselle tulee mieleen, että kun "kaksi" sairastuu ja lehti kauhistelee tätä asiaa päivästä toiseen, keskivertoihmisen ajatellessa ensin, että "onpa outoa, kun tuollaista asiaa pidetään pahana", sekä vertailee uutta tautia vanhoihin tauteihin ja niiden kuolleisuuteen tutkimalla tilastoja, ja ihmettelee vielä median uutta suhtautumista verrattuna suhtautumiseen vanhoihin samankaltaisiin tauteihin, ja lopuksi toteaa, että media on mielestään väärässä, niin kuitenkin suuri osa ihmisistä luopuu epäilyistään (vaikka olisi oikeassa) eikä luota omaan ajatteluunsa loppujen lopuksi. Sen sijaan ajattelee, että en kai sitten ymmärrä, vaikka on koko ajan ymmärtänyt. Ihmiset alistavat itsensä median alle, eivätkä uskalla pitää omaa päätään, koska mielestään ovat väärässä.
Median ei tarvitse edes perustella useimmille faktoilla asioita, kuten eivät ole perustelleet koronankaan aikana. Sen sijaan ne luovat pelkoa, pelolla ohjaavat käyttäytymistä, koska faktoilla koronan vaarallisuutta ei pysty perustelemaan. Kuinka monta vertailua kuolleisuuksineen tavallisiin influenssiin on esim. joku iltapäivälthti tehnyt. Ei yhtäkään, vaan koko ajan on menty pelkällä tunteiden luomisella väestöön.
Sitä minä ihmettelen että miksi näitä ”koronapelottomia” ei pelota esimerkiksi sen tyyppinen sairaalakaaos mitä Wuhanissa, Italiassa ja jossain New Yorkissakin nähtiin. Osaisitko Ap vastata puolestasi minulle tähän kysymykseen?
Siksi kosska resurssit hoidossa ovat rajalliset ja siksi etttä miten se vaikuttaa talouteen ja ihmisten kulutuskäyttäytymiseen, työpaikkoihin jne.. Ihhmisiähän kuolee maailmassa joka silmänräpäyksellä että tuskin sitä tässsä niiin ajatellaaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset uskovat, sekä pelkäävät, mitä lehdet sanovat suurella huutavissa kansiotsikoissaan, sekä luottavat viranomaisten hyvyyteen. Jos keskiverto ihmiselle tulee mieleen, että kun "kaksi" sairastuu ja lehti kauhistelee tätä asiaa päivästä toiseen, keskivertoihmisen ajatellessa ensin, että "onpa outoa, kun tuollaista asiaa pidetään pahana", sekä vertailee uutta tautia vanhoihin tauteihin ja niiden kuolleisuuteen tutkimalla tilastoja, ja ihmettelee vielä median uutta suhtautumista verrattuna suhtautumiseen vanhoihin samankaltaisiin tauteihin, ja lopuksi toteaa, että media on mielestään väärässä, niin kuitenkin suuri osa ihmisistä luopuu epäilyistään (vaikka olisi oikeassa) eikä luota omaan ajatteluunsa loppujen lopuksi. Sen sijaan ajattelee, että en kai sitten ymmärrä, vaikka on koko ajan ymmärtänyt. Ihmiset alistavat itsensä median alle, eivätkä uskalla pitää omaa päätään, koska mielestään ovat väärässä.
Median ei tarvitse edes perustella useimmille faktoilla asioita, kuten eivät ole perustelleet koronankaan aikana. Sen sijaan ne luovat pelkoa, pelolla ohjaavat käyttäytymistä, koska faktoilla koronan vaarallisuutta ei pysty perustelemaan. Kuinka monta vertailua kuolleisuuksineen tavallisiin influenssiin on esim. joku iltapäivälthti tehnyt. Ei yhtäkään, vaan koko ajan on menty pelkällä tunteiden luomisella väestöön.
Medioiden ei tarvitse enää perustella, koska ne perustelut on helposti löydettävissä omin keinoin. Media "lietsoo" pelkoa, koska on ihmisiä, jotka ei ymmärrä koronan vakavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille vielä, olen nyt ainakin ehkä vähän fiksumpi. Ja todellakin kysyin ihan tosissani koska en tiedä enkä tiennyt. En siis osaa vieläkään pitää kysymystäni tyhmänä ja peukuista päätellen ei varmaan moni muukaan oikeasti ymmärtänyt ja ehkä nyt mieli on toinen.
Se mitä nyt lähinnä mietin seuraavaksi että mitkä ovat sitten pidemmän tähtäimen toimenpiteet asian suhteen, sillä vuositolkulla ei voi tälläisiä epämääräisiä rajoituksia edestakaisin vääntää että ensin koko maa kiinni ja sitten höllätään ja kohta varmaan taas mennään...
Ap
Covid-19 on jo mutatoitunut vähemmän tappavaksi ja tarttuvammaksi (parempi virukselle, siksi tällaiset mutaation kohdanneet virukset menestyvät). On hyvin todennäköistä , että virus laimenee sellaiseksi, että sen kanssa pärjää. Kunhan hetki jaksetaan olla rauhassa ja antaa ajan tehdä tehtävänsä. Ja tähdätään rajoituksin siihen että ei onnistuta ajamaan yhteiskuntaa kaaokseen hallitsemattomalla pandemialla.
Myös tuleva rokote toivottavasti helpottaa sekä väliaika, että tarvittavia rajoitteita (uskon vakaasti että lopulta sen joku kehittää).
Oisko sulla lähdettä tälle mutaatiohommalle?
Itseäni ei pelota kuolema. Mielummin elän täysillä ja kuolen tautiin. Ei jaksa seuraavaa 10 vuotta vältellä kaikkea hauskaa. Masennukseen en haluaisi sairastua. Jos olisin vanhus niin hyppäisin varmaan sieltä laitoksen ikkunasta alas.
Korona ei välttämättä ole pahempi kuin influenssa olisi ilman rokotetta. Influenssaan väestöllä on vastustuskykyä, mutta toisaalta pyöriihän täällä muitakin koronaviruksia.
Uskoisin että jossain määrin kyse on myös median luomasta hysteriasta En tarkoita tällä sitä, että koronaan pitäisi suhtautua pikkuflunssana, vaan sitä, että paniikkia on lietsottu ja se vaikuttaa ihmisiin. Kaikki kuolevat johonkin ja elämme koko ajan monenlaisten riskien kanssa, eikä korona ole missään vaiheessa ollut mikään maailmanlopuntauti. Ei uskoisi kun katsoo otsikoita.
Toisaalta suurin osa tapaamistani ihmisistä tuntuu suhtautuvan tilanteeseen aika rauhallisesti ja elävän aika pitkälti normaalia elämää. Siis noudattaen perusohjeistuksia, mutta pelkäämättä kaikkea ja poteroitumatta. Tässä on toki se harha, että niitä poteroituneita ei niin helposti tapaa. Voi kuitenkin olla niinkin että suurin paniikki on siellä mediassa.
Oma suhteeni mediaan muuttuu koko ajan kriittisemmäksi. Kehitys on alkanut jo ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä ihmettelen että miksi näitä ”koronapelottomia” ei pelota esimerkiksi sen tyyppinen sairaalakaaos mitä Wuhanissa, Italiassa ja jossain New Yorkissakin nähtiin. Osaisitko Ap vastata puolestasi minulle tähän kysymykseen?
No osaan omasta puolestani vastata vain sen puolesta mitä itse ajattelin vielä pari tuntia sitten: ei tiedetä. En tiennyt enkä siksi osannut pelätä. En kyllä vieläkään pelkää varsinaisesti mutta toki ajatukseni muuttui isosti. Muiden puolesta en nyt osaa sanoa sen kummemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi jo monta kertaa todeta, että ei millään tapaa vastusta turvavälejä tms. En minäkään. Itse en jaksa kuitenkaan pelätä koronaa tai sen jälkitauteja sen enempää kuin pelkään liikenneonnettomuutta, syöpää tai jotain muuta epäonnista infektiota.
Kevään sulku pelasti Suomen talouden. Ruotsin talous on surkeassa jamassa. Ei siitä kannata ottaa mallia. Etätyötä ja etäopiskeluja pitäisi taas lisätä. Kouluja vaan rohkeasti etäopetukseen epidemia-alueilla ja maskit naamalle kauppoihin ja julkiseen liikenteeseen. Testausta, jäljitystä (mobiilisovellukset) ja karanteeneja (sakot) pitää tehostaa.
Keväällä iso osa ravintoloista sulki ovensa, koska asiakkaita ei ollut. Epidemian tehokas ehkäiseminen on ainoa keino pitää talous pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oisko sulla lähdettä tälle mutaatiohommalle?
Toki esimerkiksi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867420308205?fbc…
Ja
https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(20)30817-5.pdf?fbclid=IwAR3NZ7…
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta vastaan silti.
Hygieniataso ja käsitys hyvästä hygeniasta on Kiinassa todella huonolla tolalla. Sairaus kuin sairaus leviää tuolloin helposti. Kiinassa tiedettiin, ettei kiinalainen yhteiskunta paikallisine tapoineen ja heikkotasoisine sairaaloineen millään kestä viruksen ennakoituja seurauksia jos virus olisi päässyt leviämään alkuvaiheessa vapaasti. Viruksen vakavuus oli alussa suuri kysymysmerkki. Jos virus olisi ollut vakavampi, olisivat kiinalaiset pyyhkiytyneet pahimmassa tapauksessa maailman kartalta kokonaan pois. Siksi rajut ja nopeat vastatoimet.
Italiassa ja Yhdysvalloissa on virus aiheuttanut ongelmia, tosin viruksen leviäminen on saatu suht yksinkertaisilla vastatoimilla, esimerkiksi turvaväleillä, kuriin. Suomessa ei tilanne ole edennyt koskaan yhtä pahaksi.
Joten koronaa on mahdollista pitää ja on pidettykin kohtalaisen hyvin kurissa pienillä teoilla - se on syy, miksei sairaalakaaos ole minulle järin suuren pelon aihe.
Rajoitukset purettiin, koska talous ei kestä rajoitustoimia. Kansalaisten vastuulla tämä korona on, ellei pakotuksia tule. Jos yhtään seuraat politiikkaa tai vaikkapa rikosasioita, niin huomaat, että suomalaisilla on aika vapaat kädet. Ei kunnon sanktioita rikoksista jne. Kannattaa perehtyä koronaan ihan tutkimusten osalta.