Helsinkiä tuntematon tuttu ärsyttää
Hän ei kerta kaikkiaan tajua, että Helsingissäkin on seutuja, joissa en esimerkiksi halua lasteni liikkuvan. Varsinkaan hämärällä tai esimerkiksi tietyissä puistoissa.
Hän on Pohjois-Karjalasta, uskovainen ja sellainen kaikesta hyvää uskova, eikä tajua, että ei se usko ja hyvä tahto kaikkialla suojaa...
Kommentit (35)
No tarviiko sun välittää hänestä? Huolehdi vain omista lapsistasi. Se on tärkeintä.
Mun nätit teinitytöt eivätkä isommatkaan lapseni ei hengaa metroasemilla ja pimeillä kujilla. Heillä on harrastukset ja koulu, ei ole ikinä tarvinnut tuollaista edes varoitella. En provota, ja kirjoitin vain että minua ei pelota. Ehkä se johtuu siitä, että en ole pelokkaan näköinen, ja mulla ei ole mitään ryöstettävää. Pelokkaan näköinen nainen laukkuaan hermostuneesti puristaen saattaakin joutua ryöstetyksi helpommin. Asun Itä-Helsingissä, ja tosiaan työskentelen noiden heikompiosaisten parissa. Nyt olen tässä kirjoittamassa, koska on loma. Mulla on tapana koiraa ulkoiluttaessa pysähtyä jututtamaan näitä kavereita, oli ne sitten alkkiksia tai narkkeja tai mitä vaan. Ja aina ottavat mielellään vastaan, kiva jutella.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:55"]
Sörnäisten metroasemalla ei ole mitenkään vaarallista.
[/quote]
En tiedä miten siellä metroasemalla, mutta kyllä ainakin Kurvissa on ihan hirveetä venata illalla bussia, kun sieltä ryömii koloistaan vaikka mitä eläjää.
Kaveri kulkee työmatkansa siten, että kävelee Hesaria pitkin Kurviin ja jatkaa siitä sitten eteenpäin. Kahden vuoden aikana aamuseitsemältä hänet on kolme kertaa ryöstetty tuolla matkalla.
[/quote]
tämä ei ole totta
Joo, niin asuu Helsingissä. Hän kulkee töihin autolla, eikä liiku missään. Tuntee sen oman hyvän tasokkaan keskiluokkaisen asuinalueensa. Ja tosiaan on sellainen satutaiveaho, että luulee, että sekopäisen aggressiivisen venäläisen sekakäyttäjän kanssa voi vaan kivasti jutskailla... Täällä idässä kun kaikki alkoholistitkaan ei ole niitä kivoja leppoisia suomalaissetiä, vaan todella laitapuolen kulkijaa ympäri Eurooppaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:10"]
tämä ei ole totta
[/quote]
Koska sinä päätät niin?
Ikävä tuottaa pettymys, mutta et ole niin suuri jumala, että voisit vain omalla päätökselläsi saada tapahtuneen tapahtumattomaksi.
Kallio on suhteellisen ok, jos siellä kävelee, mutta pysähtyä ei saa.
En tiedä tokikaan mitä on nykyään, tuosta on joitain vuosia aikaa, mutta vaikea uskoa, että olisi varsinaisesti parantunut ja piritori ei enää olisi nimensä veroinen paikka.
Itse asun Kalliossa enkä varsinaisesti välttele mitään paikkoja mutta ymmärrän ap:n huolen. En minäkään sovi treffejä tiettyyn aikaan Kurviin tai Piritorille, jos sovin, niin pyrin vähän katsomaan, mihin. Esimerkiksi maalaisserkkuni on juuri toivoton tapaus tällaisia treffejä ajatellen, jos sopisin hänen kanssaan tapaamispaikaksi Piritorin, hän todennäköisesti alkaisi juttelemaan jonkun narkkarin tai pulityypin kanssa, koska maallahan jutellaan kaikille. Vaikka onkin kivaa olla ystävällinen kaikille niin en hänellekään toivo tällaisia uusia tuttavuuksia.:) Eikä aina jaksa jonkun juopon juttuja, vaikka juopot harmittomia ovatkin. Itseäni taas eivät Kurvin ja Piritorin porukat häiritse, koska olen yleensä siinä läpikulkumatkalla. Usein kyllä ratikkapysäkilläkin nämä porukat ovat kiinnostuneet vain omasta porukastaan enkä siis koe näitä tyyppejä pelottavina tai uhkaavina, lähinnä epämiellyttävinä. Ja ymmärrän hyvin, että ap ei halua laskea lastaan alueille, jolla pyörii näitä.
Toisaalta - kannatan kuitenkin sitä, että ap keskustelee lastensa kanssa näistä ihmisistä. Helsingissä nyt ei voi välttyä siltä, että joutuu näiden kanssa tekemisiin tai näkee narkkareita tai puliukkoja, kannattaako silloin ekana opettaa lapselle että näitä pitää pelätä?
Hieman kompastelee ja hapuilee tämä trolli, mutta harjoitus tekee mestarin.
No kyllähän me ollaan narkkareita ja alkkiksia nähty, kun koko ikämme on täällä asuttu, mutta lapsilleni olen silti sanonut, että tiettyihin paikkoihin ei ole asiaa yksin, eikä pimeällä. Yksinkertaisesti. Ja siitä ei edes keskustella.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:10"]
Mun nätit teinitytöt eivätkä isommatkaan lapseni ei hengaa metroasemilla ja pimeillä kujilla. Heillä on harrastukset ja koulu, ei ole ikinä tarvinnut tuollaista edes varoitella. En provota, ja kirjoitin vain että minua ei pelota. Ehkä se johtuu siitä, että en ole pelokkaan näköinen, ja mulla ei ole mitään ryöstettävää. Pelokkaan näköinen nainen laukkuaan hermostuneesti puristaen saattaakin joutua ryöstetyksi helpommin. Asun Itä-Helsingissä, ja tosiaan työskentelen noiden heikompiosaisten parissa. Nyt olen tässä kirjoittamassa, koska on loma. Mulla on tapana koiraa ulkoiluttaessa pysähtyä jututtamaan näitä kavereita, oli ne sitten alkkiksia tai narkkeja tai mitä vaan. Ja aina ottavat mielellään vastaan, kiva jutella.
[/quote]
Sä olet sä, ja koira vielä mukana.
Ap puhui paluumatkoista harrastuksista, joita voi olla aika myöhäänkin illalla vielä, omalla 13-vuotiaallanikin on kuvataidekoulua 2030 asti illalla.
Koeta nyt vaan ottaa järki käteen ja ymmärtää, ettet voi omia koiranulkoilutuslenkkejäsi verrata teinityttöjen liikkeisiin pimeällä, yksin.
Ap: pyydä tuttusi kallion kierrokselle. Jos ei baareihin, niin vähän kurviin ja hesarille notkumaan. Sopikaa treffit vaikka Tallinnan aukiolle ja sieltä sit kallioon. Vielä kolmas kaveri mukaan ja odottelette sitä vartin piritorilla.
Me asutaan täällä Havukosken kupeessa, enkä halua, että lapseni käyttää lähikirjastoa tms kyseisen ostarin liepeillä ei vaan liikuta.
Ihan vaan sen takia, ettei lasten tarvii nähdä ihqn kaikkea elämän tuomaa paskaa. Haluan Vielä suojella lapsiani, vaikka ne teini-ikäisiä on. Siellä pyörii myös yksi nuorisojengi ja romaneita paljon. Mulle on pariin kertaan kaupiteltu huumeita, kun terveysasemalta ktoiin kävelin ostarin ohi.
Usein tuo porukka on kovaäänistä ja tiisinaan tappeluherkkiä keskenään. Kerran tytär kävi ärrällä ostamassa habbojuttuja.. Johan oli kuiskassut, että sun pitää lähteä täältä NYT.
On se ihan hyvä yrittää suojella lapsiaan, kun ne vielä on lapsia. Mä olen vastaavalta alueelta kotoisin ja elänyt paskan joukossa.
Hei vinkkinä teille jota pelottaa: muuttakaa maalle? Siellä saatte olla rauhassa. En mäkään Helsingissä asuisi jos mun pitäisi pelätä tiettyjä alueita... muuttakaa pois edes niiden epämiellyttävien ostareiden vierestä
AP, tunnetko sinä koko Helsingin kuin omat taskusi? Entä jos sinut tuotaisiin tänne Pohjois-Karjalaan, tuntisitko sinä täälläkin kaikki paikat ja tietäsit heti, missä sopii ja missä ei sovi liikkua hämärällä ja pimeällä. Ja kauhea sentään: täällä on jopa paikkoja, joissa ei ole edes katuvaloja. Et suinkaan vaan ole curling-äiti tai ainakin hyvää vauhtia tulossa sellaiseksi?
Eikös niille lapsille tekisi ihan hyvää oppia tollaiset asiat kantapään kautta, eikä äidin kertomana?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:51"]
Meidän lapset on samoissa harrastusryhmissä. Minä sitten en päästä kulkemaan niin kuin hänestä pitäisi ja hän siitä sitten jäkättää.
Nyt ilmoitin kokonaan muualle yhden lapsen ja oottelen tässä, koska marina alkaa...
En nyt vaan halua 14-vuotiaan pyörivän Itiksessä tai Sörnäisten metroasemalla kovin myöhään illalla - enkä aina päivälläkään.
ap
[/quote]
ahaa, siis NYT hän jo asuu Helsingissä. Vähän hämäävä tuo sinun aloituksesi.
Hän siis itse antaa lapsensa kuljeskella illalla noissa paikoissa? Ehkä ajattelee siis, että yhdessä sinun lastesi kanssa kotimatka olisi turvallisempi?
Jos kyse on harrastuksista kulkemisesta, niin olisit voinut mainita sen aloituksessasi. Sinä teet mielestäni viisaasti, kun kuskaat lapsiasi, ei Sörkan metroaseman seudulla ole 14-vuotiaan hyvä pimeän jälkeen hortoilla.
5
[/quote]
Helsinkiä tuntematon tuttava asuu Helsingissä....:D