Miksi inhottaa kuulla kun vanhemmat lässyttää lapsilleen ja lasten lässyttävä ääni myös?
Miksi inhottaa, oksettaa, ällöttää ja kuvottaa kuulla, kun äidit (tai isät, mutta harvemmin) lässyttää lapsilleen? Samoin, kun lapset puhuvat lässyttävällä äänellä? Miksi se kuullostaa niin vastenmieliselle, että kiehuttaa ja raivostuttaa? Onko jotakin syytä, miksi se on niin vastenmielisen kuulloista?
Kommentit (10)
Mulla sama, luulen että siksi kun minulle ei vanhemmat tai muut puhuneet riittävän kivasti kun itsen olin lapsi. Nykyään kaikki lapset vain vituttaa.
Anna mä arvaan, susta lemmikkieläimille on ihan ok lässyttää, koska "ne on paljon parempia ja aidompia kuin ihmiset"...
Lässytyshän on nykytiedon mukaan jopa hyödyksi lapsen puheenkehitykselle ja psyykkiselle kehitykselle! Ei siis puhevikainen lässytys, vaan hellittelynimien käyttö ja hellä äänensävy.
Jep, se on hyväksi lapselle.
Sinua ärsyttää koska et ole saanut omilta vanhemmiltasi samanlaista kohtelua. Usein se on tämmöisissä ärtymisissä takana että omat vanhemmat ovat kohdelleet kaltoin.
Hyödyttää lapsen puheeenkehitystä.
https://yle.fi/uutiset/3-9690155
Joitain ihmisiä ärsyttävät muiden hellyydenosoitukset. Se ei ole tervettä, että siitä ärsyyntyy.
Ei muuten ärsytä, mutta jos kesken minun lauseeni alkaa lapselle lässyttämään, niin se kyllä ärsyttää. Toisaalta, niin ärsyttää muunlainenkin päälle puhuminen ja huomion siirtäminen muualle (= ei vois vähempää kiinnosta tuo sun juttus mitä just kerrot).
Hyödytti tai ei lillerilalleriNicoJessiinoiden puheen kehitystä, sinä on iljettävä joutua kuuntelemaan sivullisena, jos ei pysty lähtemään pois tilanteesta. Hyi hitto.
En jaksa yhtään kuunnella lässytystä aikuisilta, enkä lapsilta. Lähden pois tilanteesta, jos lässytys alkaa.
Et hyväksy heikkoutta ja hellyyttä. Psykopaatti.