Lapseni synttäreillä kävi vaikeasti ylipainoinen tyttö.
Minua kauhistutti, kun muut lapset leikkivät keskenään ja tämä tyttö, vaikka onkin suosittu ystävänä (luokkakaveri) vaan söi ja söi eikä noteerannut kutsuja leikkeihin. Lopulta laitoin osan esim suklaista pois, kun kahdella kädellä niitä mätti. Ilme oli tuskainen, kun tuota teki. Tokaluokkalainen vasta. Toivottavasti vanhempansa ymmärtäisivät, että lapsella on hätä. Lapsen äidillä on ehkä 20 kg ylipainoa, mutta tytöstään tulee tuota menoa paljon isompi.
Kommentit (71)
Kertokaa viisaat vinkkejä miten voisi toimia jos vieras mässäilee tolkuttomasti.
meidän 5v poika varmaan jotain 107cm pitkä ja painaa 17kg..ja se on LAIHA... kylkiluut voi laskea kun näkyvät ihan selkeesti... poika ei syö oikeen mitään ja neuvolaankin pitäis aiheesta mennä tossa keväällä. miten sun 5v voi painaa 13kg? meidän 2v hoikka neiti painaa sen verran...
vaikea ylipaino yksillä synttäreillä synny, ei siihen mielestäni tarvitse puuttua, eiköhän sellainen ole tiedossa vanhemmillakin. Tietysti synttäreillä voi rajoittaa syömisen johonkin aikaan ja kerätä herkut sitten pois pöydästä, kun alkaa leikkien vuoro. Tietysti, jos joku vaan syö ja syö ja ei nouse pöydästä kehoituksesta huolimatta, tilanne on aika outo... Antaisin syödä, voi hyvin olla, että kotona ei saa herkkuja ylipainon takia ja yksistä juhlista asia ei ole kiinni, ruokailutottumusten opetteleminen tapahtuu kotona arkena, ei kaverin synttäreillä.
paljon kuin annetaan. Olen vähentänyt meillä herkkuja ja sokeria radikaalisti - en toisten synttäreitten takia vaan siksi, ettei lapseni joutuisi "sokerivuoristorataan". Siitä saattaa seurata diabetesta ja muuta mukavaa.
Ei kai suursyömärivieraille voi tehdä muuta kuin ottaa jossain vaiheessa tarjoilut pois pöydästä. Juhlaherkuttelu ei kuitenkaan ketään lihota vaan arkiherkuttelu.
Eihän se todella ole teidän asianne puuttua toisten syömiseen, paitsi siinä tapauksessa että joku rohmuaa niin ettei toisille jää.. Oli laiha tai lihava. Kyllä se on vanhempien asia huolehtia lapsen painosta. Mutta pientä tapakasvatusta voi mielestäni harrastaa...
Ja yllätys, että syynä on ylipaino... Kuitenkin jotkut Suomen lapsista ei saa ruokaa lainkaan tai hyvin harvoin(Iltasanomien lastensuojeluraportti, aliravitut lapset söivät wc-paperia, kun ei ollut ruokaa) Mutta ei siihen viitsi puuttua, on hienompaa solvata lihavia. Ja tiedän, että lihavuus on oikea ongelma, siitä ei ole kyse. Ehkäpä tyttö saa jo ravitsemusneuvontaa esim. neuvolassa? Monesti, kun lapsenpyöreys alkaa häviämään kun tulee ikää lisää, alkaa hoikistumaan, kun tulee pituutta lisää. Eli tälläkin lapsella voi olla hoikka nuoruus edessä. Kokemukseni mukaan kaikki hoikat ystäväni lapsuudesta= nykyisin lihavia ja pullerot lapsena=aikuisena hoikkia.
Itse lapsuudessa mässäsin eniten vieraista, minulla oli karkkipäivä ja mäyssäsin innolla herkkuja, kaksin käsin, äitini sitä aina nauroi. Ja ollut lapsena hoikka...Samoin aikuisena minulla hoikka ystävä, joka syö aina, ahmii ja rakastaa ruokaa. On "läpipasko", eli hoikka ja ei lihoa.
ahmi, siis todella AHMI hoikka lapsi, joka ei saa koskaan herkkuja. Oksensi lopulta...
ei ehdi kunnolla nielemäänkään. Aikuiset saisivat vähän ajatella, että miksi heidän lapsi saa syödä noin!
Olen aivan samaa mieltä, että sekin on ongelma, että kaikki lapset eivät saa ruokaa kotonaan.
ap
Kokemukseni mukaan kaikki hoikat ystäväni lapsuudesta= nykyisin lihavia ja pullerot lapsena=aikuisena hoikkia.
Tutkimusten ja kaikkien tietojen mukaan lihava lapsi on myös = lihava aikuinen. Näin se valitettavasti yleensä menee. Kyllä hoikalla nuorella on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet myös säilyttää hoikkuutensa aikuisvuosina.
T. eräs todella laiha lapsi ja nykyään myös normaalipainoinen aikuinen. Lapsena sain hyvät ruokailutottumukset kotoa.
Voihan olla keskimääräisesti toisin, mutta minun tuttavapiirissäni on niin, ei sille voi mitään, vaikka se sinua näyttää kiukuttavan.
Ja tosiaan se ahminen synttäreillä on ihan normaalia, oli laiha tai lihava. Sen sijaan perusruokailutottumuksiin pitää kiinnittää huomiota, sehän on selvä ja varmasti terveydenhoitaja ohjaa asiassa, oli sitten liikaa tai liian vähän painoa. Ne hoitaa koulun terveydenhoitaja, ei av-mamma
17
Minä olen ahminut aina, lapsesta aikuisuuteen ja olen hoikka ollut aina ja normaali koti, jossa tapakasvatus ja ruokailutottumukset. Vieläkin minun lempinimi on ahmatti :D ei siinä ole mitään ihmeellistä, jos ahmii. Jotkut on "possuja" sen suhteen, jotkut nirsoja.
ja arka paikka lihaville tai lihavan lapsen vanhemmalle.
Ehkä pistos iski jos oma läski lapsi oli synttäreillä viikonloppuna.
ja
a) olen aina ollut hoikka
b) aina ahminut paljon
c) ala-arvoista puhua lapsista läski-nimellä, häpeä!!!
jo terveyttä uhkaavasta ylipainosta. En ole siis läskifriikki, kun en huolestu omista ylikiloistani tai sen lapsen äidin, jolla on niitä sentään noin 20 kg....
ap
Sen opin tästä! Eihän tähän paljon puuttua voi... En kuitenkaan halua, että kukaan alkaa oksentamaan meidän synttäreillä. Huolehdin vain omalta osaltani, että syödään kohtuudella.
Olen melko varma, että koulun terveydenhuolto yrittää jo työstää tätä tytön ongelmaa. Voinhan soittaa terkalle ihan kaiken varalta...
ap
yhden pikkuvieraan äiti soitti ja sanoi että ko poika on makeasta riipuvainen. että jos voisimme laittaa herkut pois kun on syöty, tai ainakin rajoittaa syömistä. Mun mielestä ok, itsekin olen sokeriaddikti, ymmärrän mitä vanhemmat ajoivat takaa. Normaalipainoinen adhd poika, 5v kyseessä
Kotona on rajoitettu jo syömistä, eivätkä saa juuri herkkuja, ja siksi kylässä mättävät?