Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työn mukavuus vs työn tehokkuus

Vierailija
15.08.2020 |

Miksi nämä kaksi nähdään niin usein olevan vastakkain ja toisensa pois sulkevina niin että mukavoitettu työ ei ole tehokasta ja tehostettu työ ei ole mukavaa. Miksi niitä kahta ei voisi saada samassa paketissa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin työn luonteesta. Jos tehokas ojankaivaja kaivaa ojaa 100 metriä päivässä, niin ei se työ silloin taatusti ole mukavaa. Jossain toisessa työssä tehokas tekijä saattaa esimerkiksi opastaa sadalle eksyneelle turistille,  missä on lähin pankkiautomaatti, mutta ei silti koe olleensa erityisen lujilla.

Vierailija
2/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin työn luonteesta. Jos tehokas ojankaivaja kaivaa ojaa 100 metriä päivässä, niin ei se työ silloin taatusti ole mukavaa. Jossain toisessa työssä tehokas tekijä saattaa esimerkiksi opastaa sadalle eksyneelle turistille,  missä on lähin pankkiautomaatti, mutta ei silti koe olleensa erityisen lujilla.

Ei ole tehokasta kaivaa 100 metriä ojaa päivässä. Minulla on traktori ja sen kyydissä istuminen on loppujen lopuksi ihan leppoisaa. Sillä tuli eilen kaivettua 5 kilometriä ojaa yhdessä päivässä jotta sadevesi vesi ei keräänny pellolle ja varmaan olisin kaivanut päivän aikana enemmänkin jos sille vain olisi ollut tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tehokasta kaivaa 100 metriä ojaa päivässä. Minulla on traktori ja sen kyydissä istuminen on loppujen lopuksi ihan leppoisaa. Sillä tuli eilen kaivettua 5 kilometriä ojaa yhdessä päivässä jotta sadevesi vesi ei keräänny pellolle ja varmaan olisin kaivanut päivän aikana enemmänkin jos sille vain olisi ollut tarvetta.

Eihän se kaivaja sitä ojaa sinun tapauksessasi kaiva, vaan traktori :)

Tarkotuksenani oli kärjistäen esittää, että tuo ojankaivuu tehtäsiin käsipelillä lapion kanssa.

Vierailija
4/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkotuksenani oli kärjistäen esittää, että tuo ojankaivuu tehtäsiin käsipelillä lapion kanssa.

Miksi kukaan kaivaisi ojaa käsin ja lapiolla? Sehän oikeasti tehotonta. Jos haluaa olla oikeasti tehokas niin silloin kannattaa ottaa käyttöön oikeanlaiset koneet joilla työrupeamaan saadaan lisää tehoja ja pointta.

Vierailija
5/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin homma itsessään voi olla ok mutta kun otetaan tehtaan tappopakkotahti hommassa ei enää mitään järkeä muuta kuin orjalle.

Vierailija
6/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin tehokkaampi työntekijä mukavassa työpaikassa, mukavassa työyhteisössä ja jään mielelläni tarpeen tullen tekemään pidempää päivää yhteisen hyvän eteen.

Loppuun asti ruoskitussa työilmapiirissä työskentely on hirveää, se syö fyysiset ja henkiset voimavarat joka päivä nolliin. Jo töihin mennessä alkaa laskemaan minuutteja ensimmäiseen taukoon, toiseen ja siihen, että pääsisi jo lähtemään kotiin itkemään. Ylityöpyyntö on pahinta, mitä voi päivän aikana kuulla ja välttelen ylempää porrasta kuin koronasairasta. Huomaan saman reaktion muissa työntekijöissä. Myös ylempi porras välttelee duunareita, kun heidän ikuinen valitusvirtensä työoloista käy hermoon.

Minun mielestäni mukavoitettu työ on tehokasta ja sairaspoissaoloja sekä virheitä on vähemmän. Tehostettu työ taas... no kokemukseni on luettavissa yläpuolelta.

Vierailija
7/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kaivaisi ojaa käsin ja lapiolla? Sehän oikeasti tehotonta. Jos haluaa olla oikeasti tehokas niin silloin kannattaa ottaa käyttöön oikeanlaiset koneet joilla työrupeamaan saadaan lisää tehoja ja pointta.

Ojankaivuu oli keksitty esimerkki työstä, joka ei tehokkaasti suoritettuna anna tekijälleen mielihyvää, vaan ainoastaan kipeät paikat. Laipoon nojailemalla voi sentään tiirailla maisemia ja nauttia auringosta,  jos sellainen sattuu paistamaan.

Kumman tosikkoja jotkut ovat :)

Vierailija
8/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapioon nojailemalla, ei laipoon

Vierailija
9/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin tehokkaampi työntekijä mukavassa työpaikassa, mukavassa työyhteisössä ja jään mielelläni tarpeen tullen tekemään pidempää päivää yhteisen hyvän eteen.

Loppuun asti ruoskitussa työilmapiirissä työskentely on hirveää, se syö fyysiset ja henkiset voimavarat joka päivä nolliin. Jo töihin mennessä alkaa laskemaan minuutteja ensimmäiseen taukoon, toiseen ja siihen, että pääsisi jo lähtemään kotiin itkemään. Ylityöpyyntö on pahinta, mitä voi päivän aikana kuulla ja välttelen ylempää porrasta kuin koronasairasta. Huomaan saman reaktion muissa työntekijöissä. Myös ylempi porras välttelee duunareita, kun heidän ikuinen valitusvirtensä työoloista käy hermoon.

Minun mielestäni mukavoitettu työ on tehokasta ja sairaspoissaoloja sekä virheitä on vähemmän. Tehostettu työ taas... no kokemukseni on luettavissa yläpuolelta.

Itse kun tulin töihin nykyiseen työpaikkaan niin työnteko oli leppoisaa ja mukavaa. Se oli joskus 2000-luvun alkua. Sitten alkoi että pitää seurata tarkkaan tehokkuutta, raportoida siitä EU:lle, sekä kellokortittaa töihin saapuminen, ruokatauko ja töistä lähteminen. Työnimu katosi enkä ole nauttinut työstäni enää yhtään. Meille mm. pidetään joka aamu pidetäänkö puhe että pitää lisätä tehokkuutta ja tahtia jotta ei tule sanomista (Kahvihuoneessa esimies kuitenkin sitten itkee kun on loppu eikä halua piiskata meitä ja joudutaan olemaan terapeutteja vaikka useimmat meistä haluaa lähteä kotiin jo ruokatauolla). Vapaa-ajalla ja viikonloppuna en ole ehtinyt työtovereita, vamhoja ystäviä ja sukulaisia näkemään kun en jaksa ja pakko aloittaa akkujen lataaminen että jaksaa nipinnapin taas seuraavan päivän rääkin.

Vierailija
10/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin tuo, että pomo mulkoilee vihaisesti jos siinä työn lomassa naureskelee ja juttelee työkaverille. Nää vanhat kääkkäpomot menee sillä periaatteella että kellään ei saisi olla töissä hauskaa.

Vierailija
11/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin tuo, että pomo mulkoilee vihaisesti jos siinä työn lomassa naureskelee ja juttelee työkaverille. Nää vanhat kääkkäpomot menee sillä periaatteella että kellään ei saisi olla töissä hauskaa.

Sukupuolella ei pitäisi olla väliä, mutta itse olen huomannut että miespomot ocat todella lempeitä, leppoisia ja humaaneja kun taas ne pahimmat ja tiukkapipoisimmat piiskurit ovat olleet naisia. Varsinkin se näkyy niin että miespomoille on ollut hällä väliä miten työ suoritetaan kunhan tulee tehdyksi, mutta miespomoille on ollut todella tärkeää että työt tulee tehtyä pilkulleen oikein, on kokoajan hirveä hoppu ja kaikkea tekemistä valvotaan.

Vierailija
12/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran edellisessä elämässä tuli työntekijä sanomaan, että voi kun olisi edes joskus yksi päivä, että kaikki toimis kunnolla.

Nii-in, sepä olisi ollut sekä tehokkaampaa että mukavampaa.

Sen sijaan, onko kukaan koskaan toivonut huonompia työvälineitä ja sekavampia prosesseja...

Vierailija
13/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolella ei pitäisi olla väliä, mutta itse olen huomannut että miespomot ocat todella lempeitä, leppoisia ja humaaneja kun taas ne pahimmat ja tiukkapipoisimmat piiskurit ovat olleet naisia. Varsinkin se näkyy niin että miespomoille on ollut hällä väliä miten työ suoritetaan kunhan tulee tehdyksi, mutta miespomoille on ollut todella tärkeää että työt tulee tehtyä pilkulleen oikein, on kokoajan hirveä hoppu ja kaikkea tekemistä valvotaan.

Toteaisin, että sekä huonoimmat että parhaimmat pomoni ovat olleet...naisia. Miehet ovat suuremmalla todennäköisyydellä "toimeen tultavia", vaikka väärässä roolissa väärällä asenteella osa heistäkin on. Miehille jossain määrin annetaan enemmän anteeksi asioita, joista naista pidettäisiin karseena bitchinä. Mutta ei se aina ole kuvitelmaa, jotkut on.

Vierailija
14/14 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiin mun työn tehokkuuden siiinä kun olin työharjoittelussa ja mulla oli jotaiin 8 paistin pannua siinä edessäni, allergioita voi olla paljonkiin ja päivässä tuli varmaaan 500 asiakasta ja muutaman ihmisen kanssa töissä. Siiinä huomaa konkreettisesti sen kuinka kädet loppuu kesken ellei tee systemaattista töitä. Sain kuitenkin klaaarattua sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi