Minä väitän että jos ihmiset olisivat valveilla valoisaan aikaan
...niin masennuksesta osa katoaisi sillä. Itse olen luonnostaan aamuvirkku ja aamulenkki saa minut aina pirteäksi ja hyväntuuliseksi. Tänä aamuna nukuin poikkeuksellisesti puoli kahdeksaan ja nyt on ihan pöpperöinen olo ja pää sekaisin. Menen kohta lenkille, mutta juon kahvit ensin.
http://yle.fi/uutiset/nakokulma_aamuvirkku_paattaa_puolestasi_milloin_heraat/6778799
Ihmiset valvovat pimeään aikaan ja nukkuvat silloin kun on valoisaa, tyyntä ja linnut laulavat. Minua masentaisi ainakin. Olin varmaan jossain vaiheessa keskivaikeasti masentunut, kun elämässä oli paljon vastoinkäymisiä ja aamulenkeillä, vielä kun ei tarvinnut nähdä muita, sain itsetuhoisia ajatuksia siirrettyä seuraavaan päivään. Töihinkin menen seitsemään mielellläni. Kahdeksaan menen joskus kun ei ole kiirettä ja silloin aamulla pitää miettiä, että mitähän tässä tekisi kun ei viitsi hikisiivouksia tai lenkkejä alkaa tai jättää hommia kesken. Menenkin sitten hyvällä ilmalla terassille vaikkapa tekemään käsitöitä tai täyttämään ristikoita, jos on myöhempi töihin meno.
Kommentit (18)
Noh,kaikki ei kuitenkaan ole kuin sinä eikä masennusta pelkkä päivänvalo kyllä selätä,helpottaa voi toki vähäsen.
No onhan se nyt kertakaikkisen kummallista, että ihmiset haluaa olla hereillä valoisaan aikaan ja nukkua pimeällä. Ihan kolumnin arvoista.
Eräs fiksu sanoi että suurin osa uupumisesta ja masentumisesta johtuu telkkarista ja alkoholin tissuttelusta. Uskon että hän oli aika pitkälti oikeassa. Jos illalla katsotaan myöhään telkkaria tai roikutaan netissä ja rasitettaan elimistöä vielä alkoholilla niin kyllä alkaa väsyä ja masentua.
Itse pidän usein lomaa metsästyskauden aikana syksyllä. Elän ilman kelloa. Herään kun päivä valkenee ja menen nukkumaan kun ilta pimenee, joka on siis nykyrytmiin nähden todella aikaisin. Kun on päivän könynnyt tuntitolkulla metsässä, niin uni tulee illalla pyytämtää ja aamulla sitä taas herää virkeänä.
Olen oppinut että riittävät yöunet ovat aika suuri avain onnelliseen elämään. Illalla kannattaa jättää elokuva katsomatta ja mennä nukkumaan. Koskaan ei ole aamulla kaduttanut että meni aikaisin nukkumaan, mutta se kyllä kaduttaa jos on valvonut pikkutunneille ja aamulla on todella rankkaa herätä.
t. metsänpoika
Minä todella mielelläni valvon vain valoisaan aikaan, kunhan työnantajalle on ok, että talvella työpäivät ovat todella lyhyet, ja saan silti täyden palkan. Kai sinäkin, ap, nukut sitten talvella auringon nousuun saakka? :)
Vai olisiko kuitenkin niin, että meitä ihmisiä on erilaisia? Itse olen illanvirkku, ja minua on kyllä kovasti yritetty "opettaa" aamuvirkuksi, kun asuin ensimmäiset 18 elinvuottani aamuvirkkujen perheessä. Ei se vaan onnistu. En saanut siitä muuta, kuin uniongelmia, kun komennettiin sänkyyn liian aikaisin, silloin kun olisi minulle ollut se virkein ja tuotteliain aika vuorokaudesta, ja pakotettiin vapaapäivinäkin ylös kukonlaulun aikaan, ja valitettiin kun en ollut pirteä kuin peipponen. Uniongelmat seurasivatkin tuon jälkeen minua vuosia, ja vasta viime vuosina olen "oppinut" nukkumaan.
Edelleenkin aamuisin on ihan turha odottaa minulta minkäänlaista panostusta asioihin jotka vaativat aivotoimintaa. Nousen yleensä kello 5.30 ja menen uimaan tai lenkille... ihan siitä syystä, että aikatauluihin on vaikea saada mahdutettua liikuntahetkeä muulle ajalle. Aivotoimintani sen sijaan alkaa vasta joskus yhdeksän jälkeen aamulla, kun olen ehtinyt jo kipata kitusiini useamman kupin kahvia. Koska teen aivotyötä, joka vaatii minua olemaan luova ja tarkka, olen melko turha tapaus töissä ennen tuota ajankohtaa. Onneksi meillä on liukuva työaika. Jos taas haluan harrastaa jotain luovaa vapaa-aikanani, paras aika tälle on iltakahdeksan jälkeen. Aivot toimivat ihan eri tavalla illalla.
Henkilökohtaisesti minua ärsyttävät nämä aamuvirkut tapaukset, jotka alkavat jo kahden maissa iltapäivällä mankua, että voi kun on ollut pitkä työpäivä, kotiin pitäisi kohta päästä. Siinä vaiheessa minulla ja työtiimilläni on vielä monta tehokasta työtuntia jäljellä, kuten asiakkaillammekin.
Mun biorytmit menee niin että paras vire alkaa joka jumalan päivä kahdelta iltapäivällä ja jatkuu myöhään iltaan. Olen aamulla ihan hyödytön. Ja masennuksesta pääsin sillä että käsittelin lapsuudessa opitut haitalliset ajattelumallit pois, heräämisajan kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.
Numero 6 vielä lisää, että itse olen saanut apua pimeän vuodenajan aiheuttamaan voimattomuuteen kirkasvalolampusta ja sellaisesta herätyskellosta jossa on sisäänrakennettu pieni kirkasvalolamppu, joka alkaa puoli tuntia ennen herätystä pikkuhiljaa loistamaan. Ap on ihan oikeassa siinä, että valo on meille ihmisille hyvästa. Suomen leveysasteilla sitä ei vaan sinne aamuihin aina riitä, riippumatta siitä onko ihminen aamu- vai iltavirkku.
Minä taas veikkaan, että yhteyttä on liian pitkälle viedykllä teknologialla.
Ihmiset eivät enää joudu kulkemaan luonnossa ja juoksemaan saaliseläinten perässä, kyntämään peltoja, keräilemään elantoaan. Kun voi mennä autolla markttiin ja takaisin, aivot eivät saa riittävästi liikkumisen tuomaa endorfiinia yms. palkitsevia välittäjäaineita.
Aivot ovat varmaankin rakentuneet niin, että on haluttava juosta sen ruuan perässä -silloin pysyy hengissä.
Kun sen sijaan alkaa olla sairas ja vanha, vetäytyy luolan perukoille ja varjoihin ja kuokee pois. Nyt elämme koko elämän näin. Jotkut sen sijaan hoksaavat liikkua keinotekoisesti, eli lenkkeilevät vaikkapa päämäärättömästi. Pysyvät siksi paremmalla mielellä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:18"]
minua on kyllä kovasti yritetty "opettaa" aamuvirkuksi, kun asuin ensimmäiset 18 elinvuottani aamuvirkkujen perheessä. Ei se vaan onnistu.
Nousen yleensä kello 5.30 ja menen uimaan tai lenkille...
[/quote]
Useimpien mielestä klo 5.30 herääminen olisi juuri sitä aamuvirkkuutta, mutta sun mielestä susta ei ole saatu koulittua aamuvirkkua... :-)
Hohhoijaa näitä mustavalkoisesti ajattelevia idiootteja. Työtkin moni voisi tehdä itseasisassa tehokkaammin. Joillain työpaikoilla osa porukkaa tekee töitä viisi tuntia ja kolme valittaa, miten kiire on. Tässä todellakin oli mietinnän paikka.
Hohhoijaa näitä mustavalkoisesti ajattelevia idiootteja. Työtkin moni voisi tehdä itseasisassa tehokkaammin. Joillain työpaikoilla osa porukkaa tekee töitä viisi tuntia ja kolme valittaa, miten kiire on. Tässä todellakin oli mietinnän paikka.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:38"]
[/quote]Viisi tuntia tehokasta työaikaa päivässä on paljon, taitaa normaali määrä olla suunnilleen puolet tuosta.
Itselläni on liukuvat työajat. En koskaan käytä herätyskelloa, ellei ole sovittuja tapaamisia aamupäivällä. Herään, hoitelen rauhassa aamutoimeni ja menen töihin. Töissä teen hommia niin pitkään kuin huvittaa ja kun alkaa väsyttää tai kyllästyttää, niin lähden kotiin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:18"]
minua on kyllä kovasti yritetty "opettaa" aamuvirkuksi, kun asuin ensimmäiset 18 elinvuottani aamuvirkkujen perheessä. Ei se vaan onnistu.
Nousen yleensä kello 5.30 ja menen uimaan tai lenkille...
[/quote]
Useimpien mielestä klo 5.30 herääminen olisi juuri sitä aamuvirkkuutta, mutta sun mielestä susta ei ole saatu koulittua aamuvirkkua... :-)
[/quote]Ei se, että nousen aikaisin tee minusta aamuvirkkua. Tarvitsen heräämiseen herätyskelloa+kirkasvalolamppua, eikä minulla ole juurikaan mitään aivotoimintaa ennen kuin monta tuntia myöhemmin. Aamuvirkut sukulaiset sen sijaan nousevat heti virkeänä ja pystyvät ajattelemaan... jopa puhumaan muutenkin kuin epämääräisesti äännähtelemällä!
Oletko käynyt koskaan Lapissa? Minä olen asunut täällä melkein koko ikäni ja minä olen kyllä sitä mieltä, että talvella pitäisi saada nukkua kuin karhu.
Kesän jälkeen olisikin jonkun verran univelkaa, kun pitäisi valvoa (ja tehdä töitä) kolme kuukautta yhtä mittaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 10:27"]
Oletko käynyt koskaan Lapissa? Minä olen asunut täällä melkein koko ikäni ja minä olen kyllä sitä mieltä, että talvella pitäisi saada nukkua kuin karhu.
Kesän jälkeen olisikin jonkun verran univelkaa, kun pitäisi valvoa (ja tehdä töitä) kolme kuukautta yhtä mittaa.
[/quote]
En ole talvella muistaakseni käynyt Oulua pohjoisempana, mutta mulle on jostain tullutkin sellainen käsitys, että talvella Pohjois-Suomessa tehdäänkin paljon itsemurhia, kaamoksesta johtuen. Eihän tämä nykytyöelämä suosi ihmisten luonnollista rytmiä. Ennehän maatalousyhteiskunnan aikaan se oli niin, että kesällä tehtiin pitkiä päiviä ja talvella vain välttämätön. Se on ihmisen luonnollinen rytmi pohjoisessa.
En nä jaksaisi pysyä valveilla koko kesää, enontekiöläinen vastaa.
Tutkimusten mukaan ihmiselle olisi hyväksi elää oman rytminsä mukaan. Eli iltavirkuille nukkua myöhään.
Tutkimusten mukaan ihmiselle olisi hyväksi elää oman rytminsä mukaan. Eli iltavirkuille nukkua myöhään.
Talvella olisi aika lyhyet työpäivät.