Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua taaperon 2v syömiseen!!? Ov

Vierailija
15.08.2020 |

Ei omatoiminen syöminen kiinnosta, mutta ruokaa ja nesteitä on saatava menemään. Miten te muut joilla haasteita syömisen kanssa on lapsi oppinut syömään? Kertokaa vinkkinne, ehkä jokin niistä auttaisi myös meitä. Kiitos!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla hyvin syövät taapero? 😅

Vierailija
2/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mikä on ongelma? Eivätkö ruoat kelpaa vai eikö vain syö itse? Mikäli ei syö itse, niin yritä houkutella syömään itse, mutta syötä jos lapsi haluaa. Joillakin voi se "minä itse"-kausi tulla vasta myöhemmin. 

Jos ei ruoat kelpaa, en osaa neuvoa sen tarkemmin. Tarkistuta nyt ainakin allergiat ja tarkkaile, käykö nirsoilu aina tietyn koostumuksen ruoan kanssa. Meillä on nyt viimeiset 2,5v mietitty, että miten oma lapsi ylipäätään pysyy tolkuissaan näin pienellä ruoalla, kun nirsoilee kaikesta ja syö yhden haarukallisen, sekin oli kovan taistelun takana, mutta  nykyään onneksi menee ilman taistelua se yksi lusikallinen/haarukallinen ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä on ongelma? Eivätkö ruoat kelpaa vai eikö vain syö itse? Mikäli ei syö itse, niin yritä houkutella syömään itse, mutta syötä jos lapsi haluaa. Joillakin voi se "minä itse"-kausi tulla vasta myöhemmin. 

Jos ei ruoat kelpaa, en osaa neuvoa sen tarkemmin. Tarkistuta nyt ainakin allergiat ja tarkkaile, käykö nirsoilu aina tietyn koostumuksen ruoan kanssa. Meillä on nyt viimeiset 2,5v mietitty, että miten oma lapsi ylipäätään pysyy tolkuissaan näin pienellä ruoalla, kun nirsoilee kaikesta ja syö yhden haarukallisen, sekin oli kovan taistelun takana, mutta  nykyään onneksi menee ilman taistelua se yksi lusikallinen/haarukallinen ruokaa.

Kiitos vastauksestasi. Tosi huonosti syö itse ja lusikalla syötettynä. Puristetut soseruuat menee välillä ok, mutta annettuna vaan. Ei juo juurikaan itse mitään. Ei ole allergiaa tms. Ei viihdy pöydässä. Ja isommat palat sylkee pois. Toisaalta leipää saattaa puraista ja nielaista, sitäkin hyvin vähän. Ap

Vierailija
4/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero kannattaa paistaa matalassa lämmössä pitkään ylikypsäksi hauduttaen, niin se on maukas ja helposti syötävä.

Vierailija
5/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nälkä hoitaa asian varsin nopeasti.

Lopeta taaperon passaaminen ja ruokkiminen, jätät vaan ruokaa saataville.

Se oppii kyllä itsenäisesti syömään, kun vaihtoehtoja ei ole tarjolla

Vierailija
6/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taapero kannattaa paistaa matalassa lämmössä pitkään ylikypsäksi hauduttaen, niin se on maukas ja helposti syötävä.

🤣 kiitos päivän nauruista! Ap

Vierailija
7/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei jotain rajaa näihin juttuihin nyt!

Tuolla tavalla käsitellään vanhaa lihaa ja vähäarvoisempia ruhonosia. Oikea käsittelytapa on vähän sama kuin vasikalla. Kokeilisin vaikka carpacciota tai sitten saltimboccaa.

Vierailija
8/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esikoinen niin vilkas 1-2 v. ikäisenä, ettei olisi malttanut syödä. Niin me tehtiin sääntö, että 5-6 kertaa päivässä on perheen yhteinen ruokailu, tai siis niiden, jotka on kotona. Istuttiin pöydän ääreen. Aamupuuron minä syötin piltin kanssa aika pitkään, kun muuten hän olisi syönyt vain 2 lusikallista. Pääruoka oli usein sormilla syötävää, ja aina eri jutut eri puolilla lautasta. Eli esim. keitetyt porkkanat lautasen yhdellä reunalla kuutioina, herneet keskellä lautasta ja broilerinfile pieninä, mureina palasina toisella reunalla. Sillä tavalla hän näki, mitä syö ja oli helpompi sormilla napsia suuhun. Myöhemmin söi samalla tavalla omalla haarukalla. Keittoja alkoi syödä vasta kun aloitti perhepäivähoitajalla 2,5 v. iässä.

Vedestä hän ei tykännyt yhtään pienenä, joten ostettiin hienot mukit Ruotsin reissulta, joissa heilui kalat ja laivat hileen seassa. Siis kun mukia nosti, ne kalat ja laivat heilui, oli jotenkin kahden lasin välissä. Jostain messuilta tai myyjäisistä me ostettiin myös muki, jonka pohjassa oli kuva. Kun oli juonut maidon pois, se kuva tuli näkyviin. Sillä minä aina houkuttelin, että katsotaanpas, joko kuva paljastuu, ei vielä näy, vielä pitää vähän juoda maitoa.

Vierailija
9/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kokeiltu, mutta ei auta eikä ilman nesteitä voi pitää päivääkään pidempään. Pelkkää vettä joskus annettu jos nälkä iskisi mutta ei. Ap

Vierailija
10/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli esikoinen niin vilkas 1-2 v. ikäisenä, ettei olisi malttanut syödä. Niin me tehtiin sääntö, että 5-6 kertaa päivässä on perheen yhteinen ruokailu, tai siis niiden, jotka on kotona. Istuttiin pöydän ääreen. Aamupuuron minä syötin piltin kanssa aika pitkään, kun muuten hän olisi syönyt vain 2 lusikallista. Pääruoka oli usein sormilla syötävää, ja aina eri jutut eri puolilla lautasta. Eli esim. keitetyt porkkanat lautasen yhdellä reunalla kuutioina, herneet keskellä lautasta ja broilerinfile pieninä, mureina palasina toisella reunalla. Sillä tavalla hän näki, mitä syö ja oli helpompi sormilla napsia suuhun. Myöhemmin söi samalla tavalla omalla haarukalla. Keittoja alkoi syödä vasta kun aloitti perhepäivähoitajalla 2,5 v. iässä.

Vedestä hän ei tykännyt yhtään pienenä, joten ostettiin hienot mukit Ruotsin reissulta, joissa heilui kalat ja laivat hileen seassa. Siis kun mukia nosti, ne kalat ja laivat heilui, oli jotenkin kahden lasin välissä. Jostain messuilta tai myyjäisistä me ostettiin myös muki, jonka pohjassa oli kuva. Kun oli juonut maidon pois, se kuva tuli näkyviin. Sillä minä aina houkuttelin, että katsotaanpas, joko kuva paljastuu, ei vielä näy, vielä pitää vähän juoda maitoa.

Kiitos viestistäsi ja vinkeistä! Meillä tosiaan ruokailu kestäisi reilun tunnin eikä saisi syötyä juuri mitään itse ja sit pitäisi kohta aloittaa jo uutta ruokailua. Annettuna ruokailu kestää inhimillisen ajan n.30min. Toi mukijuttu kuullostaa kivalta. Kun edes tämän itsenäisen juomisen saisi sujumaan.

Vierailija
11/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet lapsesi parhaiten, tee kuten oikealta tuntuu. Neuvolan puoleen voi aina kääntyä, mutta kokeile kaikki erilaiset mukit ja nokkamukit, kuppeja jne. Jos ei syö itse, niin kokeile uudestaan parin viikon-kuukauden päästä, kyllä jossain vaiheessa alkaa syödä. Minäkin syötin omaa lastani vielä 3v iässä, kunnes yksi päivä nappasi haarukan kädestä ja alkoi syödä itse. Söi itse reilun vuoden ja välillä tuli parin päivän aikoja, jolloin halusi että syötän pari lusikallista, nyt juuri loppui taas tuollainen kausi. Oma lapseni on silti autistinen, joten häneen ei päde "normaalit" vinkit, vaan itse olen oppinut niksit hänen kanssaan eri asioihin.

Vierailija
12/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kokeiltu, mutta ei auta eikä ilman nesteitä voi pitää päivääkään pidempään. Pelkkää vettä joskus annettu jos nälkä iskisi mutta ei. Ap

Lapsi ei janoon eikä nälkään kuole, jos ruokaa ja juomaa on. Tämä on faktaa.

Hae apua neuvolasta tai ravitsemusterapeutilta. Tuon ikäistä ei kuulu syöttää eikä juottaa vaan terve lapsi osaa syödä ja juoda itse kun ruokaa on tarjolla.

Vierailija
13/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko syöminen onnistua vertaisryhmässä?

Miten sormiruokailu, onko sellainen kiinnostanut missään vaiheessa?

Maistuvatko herkut? (Kun syö pieniä määriä, herkkujenkin tulisi olla silkkaa hyötyravintoa, ei makeisia; esim. "jäätelöä" voi tehdä muussatusta banaanista.)

Kasvaako kuitenkin? Jotkut lapset tosiaan vaikuttavat imevän ravintonsa ilmasta.

Vierailija
14/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia määriä teidän lapset syö päivisin ja entäs nesteet? Ap

Vierailija
15/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei toimi huonosti syövien lasten kohdalla ollenkaan. Kaikilla ei se nälkä aja syömään, vaikka olisi tarjolla. Iät ja ajat on ollut olemassa lapsia, jotka ei osaa syödä nälkäänsä tai eivät tunnista, että siitä tulee parempi olo, kun syö. Ja mitä isommaksi nälkä kasvaa, sitä pahemmin alkaa kiukuttaa ja sitten ei tee mieli syödä. Pienillä lapsilla yleensä säännöllisyys ja rauhoittuminen ruokahetkeen toimivat parhaiten. Tietysti on myös hyvin itseohjautuvia lapsia, mutta heillä ateriointi saattaa jäädä yksipuoliseksi, valitaan sitä, mistä pidetään eniten.

Vierailija
16/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko syöminen onnistua vertaisryhmässä?

Miten sormiruokailu, onko sellainen kiinnostanut missään vaiheessa?

Maistuvatko herkut? (Kun syö pieniä määriä, herkkujenkin tulisi olla silkkaa hyötyravintoa, ei makeisia; esim. "jäätelöä" voi tehdä muussatusta banaanista.)

Kasvaako kuitenkin? Jotkut lapset tosiaan vaikuttavat imevän ravintonsa ilmasta.

Kasvaa ihan ok. Ei tykkää herkuista, sipsiä syö mutta imeskelee vaan. Joka aterialle sormiruokaa eikä kiinnosta . Raejuustoa muutaman syö.

Välillä miettinyt et syömisen takia haen kohta paikkaa päiväkodista osalle päivää. Perheenä syödään, mutta ei auta... piirretty auttaa sen verran et saa huomaamatta annettua nesteitä tai soseita

Ap

Vierailija
17/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei janoon eikä nälkään kuole, jos ruokaa ja juomaa on. Tämä on faktaa.

Hae apua neuvolasta tai ravitsemusterapeutilta. Tuon ikäistä ei kuulu syöttää eikä juottaa vaan terve lapsi osaa syödä ja juoda itse kun ruokaa on tarjolla.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, että lapseni on saatava nesteitä ja ruokaa päivittäin. Vinkkejä kaipaan arkeen jos mitä vaan tulee täällä mieleen. Voi olla pelastus meille arkeen. Ravitsemusterapeutti ja puheterapeutti on. Ap

Vierailija
18/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tunnet lapsesi parhaiten, tee kuten oikealta tuntuu. Neuvolan puoleen voi aina kääntyä, mutta kokeile kaikki erilaiset mukit ja nokkamukit, kuppeja jne. Jos ei syö itse, niin kokeile uudestaan parin viikon-kuukauden päästä, kyllä jossain vaiheessa alkaa syödä. Minäkin syötin omaa lastani vielä 3v iässä, kunnes yksi päivä nappasi haarukan kädestä ja alkoi syödä itse. Söi itse reilun vuoden ja välillä tuli parin päivän aikoja, jolloin halusi että syötän pari lusikallista, nyt juuri loppui taas tuollainen kausi. Oma lapseni on silti autistinen, joten häneen ei päde "normaalit" vinkit, vaan itse olen oppinut niksit hänen kanssaan eri asioihin.

Kiitos sinulle

Vierailija
19/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaan ole ap:n toivoma kommentti, mutta tosi hankalasti meillä asia eteni. Käytiin ravitsemusterapeutilla ja lastenlääkärillä säännöllisesti, kun seurattiin ravintoaineiden saantia. Perhepäivähoitajalle meni lopulta, mutta eipä se mallin näkeminen sielläkään auttanut. Pph kertoi, että ihan hiki päässä joutui syöttämään lastamme kun mikään ei kelvannut. Itse syöminen alkoi onnistua vähitellen vasta kun lapsi oli 3,5 v ja sai pikkuveljen. Niukkaa se syöminen kuitenkin oli.

Ehkä 5. luokalla alkoi syömään enemmän. Supernirso on edelleen, nyt lukiossa. Nyt tuo on kuitenkin arkipäivää. Saa riittävästi kaloreita ja kaikkea tarvittavaa. Se riittää.

Vierailija
20/38 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varmaan ole ap:n toivoma kommentti, mutta tosi hankalasti meillä asia eteni. Käytiin ravitsemusterapeutilla ja lastenlääkärillä säännöllisesti, kun seurattiin ravintoaineiden saantia. Perhepäivähoitajalle meni lopulta, mutta eipä se mallin näkeminen sielläkään auttanut. Pph kertoi, että ihan hiki päässä joutui syöttämään lastamme kun mikään ei kelvannut. Itse syöminen alkoi onnistua vähitellen vasta kun lapsi oli 3,5 v ja sai pikkuveljen. Niukkaa se syöminen kuitenkin oli.

Ehkä 5. luokalla alkoi syömään enemmän. Supernirso on edelleen, nyt lukiossa. Nyt tuo on kuitenkin arkipäivää. Saa riittävästi kaloreita ja kaikkea tarvittavaa. Se riittää.

Kiitos vastauksestasi, tämä kyllä auttoi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi