Onko mitään järkevää tapaa hyödyntää karviaisia?
Syön puskasta, ovat hyviä, mutta näitä on paljon... Joskus olen tehnyt mehua ja hilloa, mutta ne eivät oikein mene meillä. Lihalle teen karviaissalsaa, se on hyvää mutta ei siihenkään kilokaupalla uppoa.
Mitä voisi tehdä karviaisista?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vispipuuroa
Hmm joo, hyvä idea. Ap
Voihan niitä pakastaa tai tehdä hilloa tai piiraita.
Hilloke toimii hyvin esimerkiksi juustojen kanssa. Koko vuoden tarpeisiin kuluu muutama kilo karviaista. Itse olen myös pakastanut ja laittanut talven mittaan piirakoihin muiden marjojen sekaan (soseutan). Sekamehuihin, jos on mehumaija.
Karviainen on vähän tylsä marja muuten kuin tuoreena. Itse tuuppaan herukoiden kanssa mehumaijaan.
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä pakastaa tai tehdä hilloa tai piiraita.
Meillä tosiaan aika vähän menee makeaa muutenkaan, niin kaikki hillot ja makeat piiraat on vähän turhia. Pakkaseen laitan kokonaisena jokusen rasian kyllä. Ap
Soseuta ja kokeile jätskin kanssa, me ainakin tykkäämme. Pieni määrä siihen menee, isompaan ei ole mitään erityistä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Hilloke toimii hyvin esimerkiksi juustojen kanssa. Koko vuoden tarpeisiin kuluu muutama kilo karviaista. Itse olen myös pakastanut ja laittanut talven mittaan piirakoihin muiden marjojen sekaan (soseutan). Sekamehuihin, jos on mehumaija.
Joo, juustojen kaveriksi olen muutamia purkillisia hilloa tehnyt. Ap
Ymmärtääkseni tosi paljon toffeeta päälle tekee niistä oikein hyviä.
Saisiko sen karviasisalsan reseptin? Kuulostaa herkulliselta. Millaisen lihan kanssa syöt sitä?
Teen Survosta laitteella, joka survoo ja suurin osa kuorista jää jätteeksi.
Sitten keitän puuroa, jossa on mannaa tai riisiä. Ei tietenkään maitoa, vaan syödään maidon kanssa. Nam.
Monet laittavat kiisseliin, jonkinlaista mehukeittoakin varmaan voisi tehdä.
Karviainen on ihan samanlainen marja kun kaikki muutkin. Smoothien, mehumaijaan, piirakkaan, kiisseliin, hilloksi, hillokseeksi, kakun väliin, kakun päälle, juustokakkuun, syö sellaisenaan, soseuta, puuron päälle, kerroskiisseliin, vispipuuroon, tuoremehuksi, marmeladiksi.....
Myy mulle!!!!!
Mutta siis joo, mehuihin, hilloihin, pakastettuna sellaisenaan. Itse asiassa puolijäinen karviainen on erinomainen makea herkku, jos ei halua saada turhia kaloreita. Lisäksi karviaisista voi tehdä chutneytä, jota käyttää intialaisten ruokien kanssa. Yksi mun suosikeistani on karviaisjäätelö. Eli karviaisia keitetään sokerin kanssa hillomaiseksi. Sitten tehdään kermasta, vaniljasokerista ja kananmunan keltuaisista seos, joka jäähdytetään. Tarvitaanko kermaseokseen sokeria riippuu ihan siitä, paljonko käytti sokeria karviaisiin. Kun sekä karviaissose että kermaseos on jäähtynyt, sekoitetaan kermaseokseen karviaissosetta. Jäätelö valmistetaan joko jäätelökoneessa tai laittamalla kulhoon pakastimeen ja käydään useamman kerran jäätymisen aikana vatkaamassa seosta joko vispilällä tai sähkövatkaimella.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko sen karviasisalsan reseptin? Kuulostaa herkulliselta. Millaisen lihan kanssa syöt sitä?
Ulkomuistista
Sipuli
Pari valkosipulinkynttä
Chili
Litra karviaisia
Inkivääriä noin 2 cm
Pari rkl omenaviinietikkaa
Pari rkl sokeria
1 rkl suolaa
Muussaa karviaiset, raastaa inkiväärin ja pilkkoo sipuli, valkosipuli ja chili pieniksi, keittelee koko sotkua miedolla lämmöllä noin vartin.
Voi olla että unohdin jotain, kun ei ole resepti vieressä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomuistista
Sipuli
Pari valkosipulinkynttä
Chili
Litra karviaisia
Inkivääriä noin 2 cm
Pari rkl omenaviinietikkaa
Pari rkl sokeria
1 rkl suolaaMuussaa karviaiset, raastaa inkiväärin ja pilkkoo sipuli, valkosipuli ja chili pieniksi, keittelee koko sotkua miedolla lämmöllä noin vartin.
Voi olla että unohdin jotain, kun ei ole resepti vieressä.
Ap
Ja sori, käytän erityisesti possun kanssa, mutta myös esim tortillatäytteenä menee.
Niillä voi heitellä naapurin kissaa.
Karviais-tosca -paistos ja vispipuuro on meillä herkkuja.
Kyllähän ne marjapiirakkaankin sopii! Laita sekoitus eri marjoja, tai googleta karviaspiirakkaohjeita
Ihana, ap sanonut muutamaan otteeseen, ettei välitä makeasta ja täällä tarjotaan marjapiirakoita, hilloa, jäätelön lisuketta jne. Itsellä vähän sama ongelma marjojen kanssa. Pidän tuoreista ja pakkasestakin käytän vaikka puuron sekaan tai smoothieen, mutta kaikki hillot, mehut, piirakat jne on kyllä ihan nounou.
Vispipuuroa