Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi on muotia olla ateisti tai agnostikko, muttei kristitty?

Vierailija
17.08.2013 |

Minua kyllästyttää ihmiset, jotka aina esittävät tilaisuuden tullen negatiivisen kantansa kristinuskoa kohtaan tai julistavat joka paikassa, etteivät usko yhtään mihinkään.

Se tuntuu nykyään olevan joku muoti-ilmiö (puhun nyt tietysti vain omien havaintojeni pohjalta), jos toitottaa tuota kantaa -ja muut uskovat ovat silloin tyhmiä ja kaistapäitä. Miksi meistä jokainen ei voisi olla tasa-arvoinen ja uskoa niin kuin itse kokee parhaakseen? Miksi siis pitää mollata uskontoa tunnustavat ihmiset?

Uskonnossahan nimenomaan on kyse siitä, että se on USKON ASIA. Eli me jotka uskomme niin saamme uskoa, mutta se ei tee meistä typerämpiä eikä kenestäkään muusta ei-uskovaisestakaan yhtään typerämpää, vaikka kaikki median uutisoimat tutkimukset niin nyt "toteavatkin". Ihan sama kun minä sanoisin jotain Hawkingsia pököpääksi, koska hän miettii avaruusolioiden olemassa oloa

Me olemme kaikki samanarvoisia, muistetaanhan se ja unohdetaan toistemme JATKUVA pilkkaaminen! Se on jo niin kyllästyttävää ja taas yksi osoitus siitä, ettei ihminen osaa arvostaa erilaisia ihmisiä kuin meistä jokainen itse on omassa pikku piirissään.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Rationaaliset ihmiset tuppaavat olemaan ateisteja. Rationaalisuus on onneksi lisääntymään päin ja satuihin uskominen vähenee.

Vierailija
2/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, muodit tulevat ja menevät. Näitä nykyajan skepsiskäännyttäjiä ( vai mikä lie ateistinen viimeisin villitys, en ole aikoihin seurannut) kampanjointeineen aina välillä tulee. Ajatuspoliiseja on ollut kai aina, tavalla tai toisella.

Todellakin usko on uskoa, ei järkeilyä. Sellaisena usko osaltaan pysyköön, vierastan kaikenlaisia uskon järkiperäisiä selitysmalleja. Usko nyt vaan toimii eritavoin kuin järki.

Sinänsä molempia, sekä uskoa, että järkeä tarvitaan minun maailmassani. Hyvin mahtuvat sinne molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvetillä uhkailu, homojen syrjiminen ja jeesustelu sekä suvivirsikeskustelut ovat tehneet minusta turhautuneen ja hyökkäävän.

Vierailija
4/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina (vastoin tahtoani) ateisti. Olen kokenut syrjintää ja halveksuntaa kristittyjen taholta yllättävän paljon. Se halveksunta on tullut täytenä yllätyksenä minulle. pidän luterilaisuudesta ihan perinteenä. Uskon ateistin ja uskovaisten aivojen erilaisuuteen. Minulta ei uskominen onnistu, kovasta yrityksestä huolimatta. Ja tosiaan puhun 40 vuoden yrityksellä. En juurikaan puhu uskomattomuudestani, mutta en valehtele kun kysytään. Tosiaan tietyt asenteet uskovien taholta ärsyttää. Kristillisyys tuntuu olevan monelta kadoksissa.

Vierailija
5/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi neljävuotiaat uskoo joulupukkiin, mutta 14 vuotiaat ei?

Uskontojen aika on ohi.

Vierailija
6/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskonnon suosio rypee pohjamudissa niin yksi asia on varmaa, uskovien ei tarvitse katsoa peiliin ja miettiä että onko asenteessa ja viestinnässä ollut jotain vikaa. Vika on muissa ja elämme lopun aikoja.

Vierailija
7/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 08:23"]

Olen ollut aina (vastoin tahtoani) ateisti. Olen kokenut syrjintää ja halveksuntaa kristittyjen taholta yllättävän paljon. Se halveksunta on tullut täytenä yllätyksenä minulle. pidän luterilaisuudesta ihan perinteenä. Uskon ateistin ja uskovaisten aivojen erilaisuuteen. Minulta ei uskominen onnistu, kovasta yrityksestä huolimatta. Ja tosiaan puhun 40 vuoden yrityksellä. En juurikaan puhu uskomattomuudestani, mutta en valehtele kun kysytään. Tosiaan tietyt asenteet uskovien taholta ärsyttää. Kristillisyys tuntuu olevan monelta kadoksissa.

[/quote]

Rakas tuntematon ystävä! Kokemuksesi uskomisen yrittämisestä vuosikymmenten ajan kosketti minua aika tavalla. Tuo varmasti on monellakin tasolla raskas kokemus ja tunne. Saanko sanoa, mitä minulle tuli mieleen ikään kuin rohkaisuna tai ideana sinulle: Lopeta uskomisen yrittäminen ja LUOTA RAKKAUTEEN :) Muistat varmasti, mitä Kristus kehotti "lapsenkaltaisuutta" koskien, joka ainoastaan väärinymmärrettynä on lapsellisuutta, mutta terveemmin ymmärrettynä avoimuutta hyvyydelle, toivolle, rakkaudelle, Jumalalle, sekä tervettä nöyryyttä (EI siis nöyristelyä), jotta pystyisi ottamaan vastaan sitä, mitä Jumalalla olisi annettavanaan - eli luota rakkauteen:

http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4

Vierailija
8/24 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lisääntynee koska julkistettiin tutkimus että ateistit ovat älykkäämpiä.

Vierailija
9/24 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se johtuu varmaan siitä että ihmiset on saaneet satoja vuosia kuraa niskaan uskonnollisilta ihmisiltä ja nyt on payback time. Se kestää aikansa ja sitten kaikki kyllästyy.

Vierailija
10/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ihmiset kertovat uskomattomuudestaan omatahtoisesti, kuten "viralliset" uskovaiset. En minä kulje kylillä ja kaduilla julistamassa agnostisuuttani enkä myöskään siitä kerro face to face ellei sitten joku ota asiaa ensin esille. Eikä asian esille ottaminen tarvitse olla kuin esim. joulusta puhuminen. Minusta se olisi valehtelua jos en kommentoisi siinä kohtaa, että en vietä joulua. Miksi ei saisi ilmaista omaa elämänkatsomustaan? Ainoa virhe jonka itse olen tehnyt on se, että parikymmentä vuotta ehdin pitää itseäni ateistina, kunnes muutama vuosi sitten sain "herätyksen" ja tajusin olevanikin agnostikko. Ja osaan kuvitella, että sana herätys ....tuskin sitäkään tälläinen uskomaton ihminen saisi edes käyttää, joidenkin mielestä. Rauhallista joulun aikaa kaikille!

Vierailija
11/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tällaiseen toitottajaan koskaan, mutta toitottajista valittajiin useita kertoja.

Vierailija
12/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan on ainoita maita, joka maallistuu. Uskonto ei ole kokemassa inflaatiota muualla maailmassa. 90 % maailman maista on uskonnollisia, näistä hyvänä esimerkkinä niin jenkit kuin latinalaisen amerikan maat. Siellä valtaosa uskoo ja tulee uskomaan jatkossakin. Ateisteja on maailman ihmisistä varmaan noin 1-4 %.

Vierailija
13/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismi on yleisintä Länsi-EuroopassaAustraliassaUudessa-Seelannissa, Kanadassa, Venäjällä ja Itä-Euroopassa. Eräiden arvioiden mukaan maailman ”ei-uskonnollisen” väestön määrä olisi noin 750 miljoonaa. Itseään ateistiksi kutsuvien määrä tästä noin 150 miljoonaa eli 2,5 % maailman väestöstä.[68][69] 

Vierailija
14/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 01:55"]

Muodilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Rationaaliset ihmiset tuppaavat olemaan ateisteja. Rationaalisuus on onneksi lisääntymään päin ja satuihin uskominen vähenee.

[/quote]

Ei se noin ole. Ateistit ovat vain kääntäneet asian niin, että rationaalisuus on vain ateistejen oikeus. Itse ihmettelen tätä syvästi, luulisi että  jos joillain niin agnostikoilla olisi tähän oikeus. Hehän pitävät kaikki vaihtoehdot auki.

Kuten ap sanoi kyseessä on uskon asia.  Ei se poista mysö järjeäiajattelua. Monet tuntemani uskovat ovat fiksuja, ajattelevaisia ihmisiä. Mutta näin ei monesti Ei-uskovien mielestä voi olla. Ei kannata olla niin ehdoton ja kapeakatseinen. Meitä ihmisiä on hyvin moneen junaan.

Vierailija
15/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 02:10"]

helvetillä uhkailu, homojen syrjiminen ja jeesustelu sekä suvivirsikeskustelut ovat tehneet minusta turhautuneen ja hyökkäävän.

[/quote]

Jos näihin vaihtais pari käsitettä islamin uskoa vastaaviin (homojen syrjiminen saa jäädä tuohon ennalleen) Suhtaudutko samoin?

Vierailija
16/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satukirjoihin uskovat henkilöt eivät ajattele rationaalisesti vaan ovat luoneet mielissään harhakuvan henkiolennosta johon tukeutua vaikeina hetkinä, ts ovat heikkoja ja harhaisia. Samoin koska synnit annetaan heidän satukirjansa mukaan anteeksi ihan tuosta noin vain kunhan uskoo tähän henkiolentoon, ei näiden pää pilvissä elävien tarvitse ottaa vastuuta teoistaan elinaikanaan. Siellä on lastenraiskaajat ja murhaajat taivaassa veisaamassa virttä uskovaisen isomummun kanssa sulassa sovussa, onhan kaikki anteeksi annettu ja synnit unohdettu jumalaan uskomalla.

Taitavat olla lapsen tasolla henkisesti.

Vierailija
17/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 08:08"]

En ole törmännyt tällaiseen toitottajaan koskaan, mutta toitottajista valittajiin useita kertoja.

[/quote]

Niinpä. Koska ei sen julistajan tarvi ku seisoo kadulla jossain kaukana, no jo jotain henkilöä jurppik että joutuu sitä ajan havannoimaan. Vaikka tää tyyppi ei ottaja mitään kontaktia tai mitään niin silti siellä ollaan taas "tuputtamassa" jotain. Tunnistaako kukaan itsessään tällaista?

Vierailija
18/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienet lukenut historiaa. Kristinuskon aika on yksinkertaisesti menossa ohi. Aikakaudet tulevat ja menevät, jopa kulttuurit kaatuvat/vaihtavat muotoaan.

Vierailija
19/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:06"]

Satukirjoihin uskovat henkilöt eivät ajattele rationaalisesti vaan ovat luoneet mielissään harhakuvan henkiolennosta johon tukeutua vaikeina hetkinä, ts ovat heikkoja ja harhaisia. Samoin koska synnit annetaan heidän satukirjansa mukaan anteeksi ihan tuosta noin vain kunhan uskoo tähän henkiolentoon, ei näiden pää pilvissä elävien tarvitse ottaa vastuuta teoistaan elinaikanaan. Siellä on lastenraiskaajat ja murhaajat taivaassa veisaamassa virttä uskovaisen isomummun kanssa sulassa sovussa, onhan kaikki anteeksi annettu ja synnit unohdettu jumalaan uskomalla.

Taitavat olla lapsen tasolla henkisesti.

[/quote]

Tuosta noin vaan? Se että pyytää jotain anteeksi edellyttää että sitä että tietää mitä on tehnyt. Se synnin taakka on valtava kun tajuaa tekonsa. Ei Jumalalle voi valehdella. Sitä joko katuu tai ei kadu. Ja mieti millainen olo on jos joutuu noin isoja asioita katumaan. Nuo luetellut teot on hirveitä, mutta miks olisi parempi silloin kun teko on jo tapahtunut, että tekijä ei katuisi???

Vierailija
20/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 08:08"]En ole törmännyt tällaiseen toitottajaan koskaan, mutta toitottajista valittajiin useita kertoja.

[/quote]

Juuri näin. Itse en usko jumaluuksiin ja mormoneja lukuunottamatta ei kukaan ole tuputtanut minulle uskoaan. Mormonitkin hoitivat asian hyvin, sanoin vain että ole tyytyväinen tämänhetkiseen tilaani, enkä kaipaa uskontoa elämääni ja he toivottivat hyvää päivänjatkoa.

Sen sijaan olen törmännyt usein niin ateisteihin että uskovaisiinkin, jotka valittavat ihmisistä, jotka "toitottavat" vakaumustaan kaikille. Alan olla sitä mieltä että nämä valittajat viettävät liikaa aikaa netissä, täällä niitä toitottajia on.