Voisiko joku lääkäriksi opiskeleva tehdä gradun raudanpuutteesta? raudanpuutteen oireista ja tietoisuutta on lisättävä.
Katsoin juuri omakantaa, vuonna 2017 olin tuolloin käynyt lääkärissä joka kuukausi helmi- toukokuussa, yhden tai kaksi kertaa. Syitä olivat päänsärky, väsymys, palelu, käsien puutuminen. Lääkäri oli kirjoittanut mm. näin: ei vaikuta masentuneelta, vaan väsyneeltä, kertoo palelevansa. Hyvin lapsen kanssa vuorovaikutuksessa. ym.. ja määrätty lihasrelaksantteja ja lepoa. Ravasin lääkärissä siis lukuisia kertoja, ennenkun toukokuussa 2017, joku lääkäri ymmärsi ottaa ferritiini kokeen, joka paljasti raudanpuutteen. ferritiini oli 5 ja hb 104. Määrättiin rautakuuri. Vihdoin syy selvisi oireisiini. Kontrolli verikokeissa käydessäni Hb oli normalisoitunut ja ferritiini noussut 30 ja minua käskettiin lopettamaan raudan syönti (minkä ymmärrän nyt olevan virhe), koska kun lopetin raudan syönnin, ferritiini tippui taas parissa kuukaudessa alle 10, jolloin taas tankkasin rautaa. Ferritiinin tulee nousta riittävän korkealle, jotta se pysyisi myös siellä, 30 oli minulle siis riittämätön arvo (en usko, että 30 ferritiini olisi riittävä kenellekään). terveyskeskus lääkärit eivät osanneet hoitaa ongelmaani, joten otin yhteyttä raudanpuutteeseen erikoistuneeseen lääkäriin, hänen kautta sain hyvät hoito ohjeet, joilla sain raudapuutteen korjattua.
Koen, että raudanpuutteen tietoa tulisi lisätä lääkärien keskuudessa, sillä raudanpuutteen hoito on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Raudanpuutteen korjaaminen kannattaa, sillä raudanpuute vaikuttaa niin moneen eri elämän alueeseen ja on hyvin yleinen hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. Tiedän, että tarinani ei ole ainoa, meitä raudanpuutteisia on hyvin paljon, toiset eivät ole saaneet hoitoa ollenaan. Huonoimmassa asemassa ovat huono- osiaset ja vähävaraiset, joilla ei ole varaa yksityiseen lääkäriin.
Joten sinä lääkäriksi opiskeleva, tässä sinulle gradun aihe. Englannin kielisiä tutkimuksia raudanpuutteesta löytyy paljon. Eri maiden välillä on myös eroja siinä, miten raudanpuutetta hoidetaan. Terveyskeskus lääkäreiden tietoistuutta tästä yleisestä ongelmasta tulisi lisätä, jotta sitä osattaisi hoitaa ihan perus terveyden huollossa. Suomella ei ole varaa pitää raudanpuutteisia ihmisiä työkyvyttömänä, jota se pahimmillaan aiheuttaa, hoito on kuitenkin niin yksinkertaista ja halpaa verrattuna siihen, mitä työkyvyttömyys kustantaa.
Olo, jota raudanpuute aiheuttaa, on vaikea ymmärtää jollei sitä ole itse kokenut.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden päästä ap sinäkin olet siirtynyt hysteerisesti ajattelemaan jotain ihan muuta asiaa, joka mielestäsi aiheuttaa kaikki elämäsi ongelmat. Mitä näitä nyt on ollut: "kilpirauhasen vajaatoiminta", joka ei näy missään, "krooninen väsymysoireyhtymä" ym. ym. Parin vuoden päästä taas uusi huuhaajuttu.
Tämä on yleinen ajatettelutapa sillon, kun tieo menee yli ymmärryksen, eikä empatia kykyä ole. Leimataan kaikki huuhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät tee graduja.
Siis lääkäriksi opiskelevat.
Ovat ainoa akateeminen väki, jotka eivät tee lopputyötä.
Mikä on sinänsä outoa, että heidän työ kuitenkin nojaa montaa muuta alaa vahvemmin tieteelliseen tutkimukseen.
Mitä ihmettä sinä sopertelet? Totta kai tekevät. Eivät kuitenkaan gradua, koska lääkäri on valmistuessaan lisensiaatti.
https://www10.uta.fi/opas/tutkintoOhjelma.htm?rid=2645&uiLang=fi&lang=f…
Minulle annettiin rautalisä verenluovutuksen jälkeen, vaikka kävin luovuttamassa verta nimenomaan liian korkean hemoglobiinin takia. Mittauksessa se oli 156 ja olen nainen. En todellakaan syönyt rautalisää koko purkkia, vaikka veripalvelun työntekijä niin suosittelikin.
Minulla ei ole ehkäisystä johtuen kuukautisia ollenkaan ja vaikka en syö juuri punaista lihaa, rautaa tulee ilmeisesti syömistäni kasviksista (parsakaali, pinaatti jne). Rauta ilmeisesti myös imeytyy minulla hyvin, sillä Hb nousee aina ihan itsekseen jopa hieman viitearvojen yli.
Jos Hb (tai ferritiini) on alhainen ja syö rautalisää, kannattaa varmistaa, että valmisteeseen on lisätty C-vitamiinia, joka tehostaa imeytymistä. Kalsium taas heikentää raudan imeytymistä, eli rautalisää ei kannata ottaa, jos on juuri käyttänyt maitotuotteita. Menee muuten hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinänsä outoa, että heidän työ kuitenkin nojaa montaa muuta alaa vahvemmin tieteelliseen tutkimukseen.
Kyllähän ne sen feikkilisurin tekee. Siinä taas yksi esimerkki miten on onnistuttu nostamaan itsensä toisten yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu ilman oikeaa tietoa. Tasan tehdään lääkiksessä lopputyö. Joko gradua vastaava kirjallisuuskatsaus tai tieteelliseen tutkimukseen pohjautuva alan lehdessä julkaistava artikkeli (joka kelpaa myös väikkärin osajulkaisuksi). Aineita ei saa keksiä itse, ne annetaan tutkimustyhmästä lop
putyön tekijälle. Voin kertoa, että hemotologialla on paljon tärkeämpiäkin tutkittavia asioita kuin joku naisten raudanpuute (joka muuten johtuu lähes aina kuukautisvuodoist ja/tai yksipuolisesta ravinnosta) kuten esim lukuisat syöpätaudit.
Tässä kommentissa tulee kirkkaasti näkyviin se, miksi naiset joutuvat edelleen kärsimään niinkin helposti hoidettavasta, mutta voit iin merkittävästi vaikuttavasta asiasta kuin raudanpuute. Ei lääkäreitä kiinnosta, kun kyseessä tällainen typerä naistenvaiva. Ihana vapaasti voivat kärsiä vaikka vuosikymmenten ajasta uupumuksesta, lisälyönneistä ja muista muutoksista EKG:ssä, hiustenlähdöstä, masennusoireista, painon heittelemisestä, puuttumisesta ja lihasten nykimisestä jne jne. Ja rahaa palaa aivan turhaan, kun eri oireita tutkitaan erikoissairaanhoidossa ilman, että kukaan katsoo kokonaiskuvaa. Tehdään holterit, kun lisälyöntejä tuhansia vuorokaudessa, ENMG-tutkimukset, kun kädet puutuvat ja sormet nykivät, pään magneetti, kun olo on kuin ruotsinlaivan käytävällä. Ei ole egoistisempaa ja ylimielisempää ammattikuntaa kuin lääkärit. Täydellistä kyvyttömyyttä päivittää osaamista ja myöntää virheitä. Haistakaa pska. Ja hippokrateen valaa pitäisi muuttaa niin, että tuleva lääkäri lupaa hoitaa potilaita tasa-arvoisesti sukupuoleen katsomatta. Toivottavasti jokainen siaklaansa ohittava lääkäri saa itse niin pahan raudanpuutteen, että joutuu työkyvyttömäksi ja putoaa jalustaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko mitenkään vaikka olla, että rautalisän syöminen runsaiden kuukautisten aiheuttamaan anemiaan on helpompi, halvempi ja terveellisempi tapa korjata ongelma kuin kajota hormonitoimintaan... Kun ei niistä runsaista vuodoista itsessään muuta terveydellistä haittaa ole. Toki kannattaa tutkia, ettei vuotojen (tai sen anemian!) taustalla ole jokin sairaus.
Runsaista kuukautisista ei ole mitään terveyshyötyjä, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu ilman oikeaa tietoa. Tasan tehdään lääkiksessä lopputyö. Joko gradua vastaava kirjallisuuskatsaus tai tieteelliseen tutkimukseen pohjautuva alan lehdessä julkaistava artikkeli (joka kelpaa myös väikkärin osajulkaisuksi). Aineita ei saa keksiä itse, ne annetaan tutkimustyhmästä lop
putyön tekijälle. Voin kertoa, että hemotologialla on paljon tärkeämpiäkin tutkittavia asioita kuin joku naisten raudanpuute (joka muuten johtuu lähes aina kuukautisvuodoist ja/tai yksipuolisesta ravinnosta) kuten esim lukuisat syöpätaudit.
Jos olet alalla, niin vinkkinä: hematologia, ei hemotologia
Tässäkin keskustelussa näkyy, että tieto ei kelpaa. Mieluummin haukutaan lääkäreitä, koska jokainen mamma tietää kaiken lääkäreitä paremmin.
Kun raudanpuute ja sen syyt ovat erinomaisen hyvin tiedossa, tämä tieto ei kuitenkaan kelpaa. Mieluummin kärsitään niistä kuukautisista ja syödään kuten ennenkin. Mutta kaikki on joka tapauksessa lääkäreiden vika.
Raudanpuute on tosiaan alidiagnosoitu asia ja se on kyllä ihan syvältä, koska asiahan olisi todella helppo ja halpa diagnosoida verikokeella. Ja nimenomaan niin, että tutkitaan sekä hemoglobiini että ferritiini, koska raudanpuute ei välttämättä näy hemoglobiinissa.
Mutta tämä on asia, joka todistaa sen, miten lääketieteessä oletusarvona on aina mies potilaana. Naisilla raudanpuute on hyvin yleistä kuukautisten takia, miehillä se on harvinaista ja siksi varsinkin mieslääkärit eivät muista tai viitsi sitä tutkia.
Meidän naisten on siten syytä perehtyä aiheeseen itse. Jos kuukautiset ovat runsaat, kannattaa pyytää ferritiiniarvon tutkimista, jos saa tässä kuvatunlaisia, epämääräisiä oireita:
https://www.healthline.com/nutrition/iron-deficiency-signs-symptoms#sec…
Tuo ei ole lääketieteellinen tutkimus, mutta erinomainen yhteenveto eri oireista.
Jos joku kaipaa tieteellisiä tutkimuksia, voi googlettaa niitä hakusanoilla iron deficiency symptoms
Itse en ole tuosta kärsinyt, mutta teinityttäreni kyllä. Hänellä kuukautiset ovat melko runsaat ja kestävät runsaan viikon. Ei kyennyt levottomilta jaloilta nukkumaan. Ja huom., kumpikaan meistä ei edes älynnyt sen voivan johtua raudanpuutteesta, mutta onneksi terveyskeskuksen omalääkärimme, nuori naislääkäri hokasi heti testauttaa asian. Ferritiiniarvo oli liian matala, ja asia - ja levottomat jalat - korjaantuivat rautalääkityksellä.
Potentiaalisesti tuolla olisi voinut olla pahatkin seuraukset. Yhdeksäsluokkalainen ei nuku -> koulunkäynti käy hankalaksi ja numerot romahtavat ->syrjäytyy elämässä. Ei pikkuseikka ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa näkyy, että tieto ei kelpaa. Mieluummin haukutaan lääkäreitä, koska jokainen mamma tietää kaiken lääkäreitä paremmin.
Kun raudanpuute ja sen syyt ovat erinomaisen hyvin tiedossa, tämä tieto ei kuitenkaan kelpaa. Mieluummin kärsitään niistä kuukautisista ja syödään kuten ennenkin. Mutta kaikki on joka tapauksessa lääkäreiden vika.
Kun niistä kuukautisista on pakko kärsiä, koska kukaan EI TEE niille mitään! Itsellä olleet runsaat kuukautiset teinistä asti. Aluksi sanottiin, kyllä ne siitä tasoittuu kun keho tottuu. Lisänä kovat kuukautiskivut, joihin ei saanut muuta kuin buranaa, joka ei auttanut. Paras oli lääkäri, joka sanoi ollessani 16-vuotias, että kyllä ne kivut synnytyksen jälkeen helpottaa! Ihan v*tusti auttaa kärsivää teiniä, joka ei ole edes ajatellut hankkivansa lapsia ihan lähitulevaisuudessa.
Synnytyksen jälkeen sama jatkui, sitten onneksi sai pillerit. Helpotti vähän tilannetta. Mutta 3-kymppisenä oikeasti kysyin kohdun poistoa, koska olin niin tympääntynyt kuukautisiin. No, eihän terveeltä naiselta aleta kohtua poistamaan tuollaisesta syystä.
Nyt olen kohta 50 ja olen toivonut jo 10 vuotta, että vaihdevuodet alkaisi ja veisi kuukautiset viimeinkin mennessään. Ylläolevan kaltaiselle typerykselle (varmasti mies) en toivo muuta kuin että saisi edes puolen vuoden ajan kokea vaikka minun kuukautiseni ja lääkäreiden suhtautumisen niihin. Jos vaikka alkaisi tajuta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten lukuisat syöpätaudit ovat sinusta tärkeämpiä kun naisten raudanpuutteen tutkiminen? naisia on suunilleen puolet väestöstä, syöpätauteja esiintyy merkittävästi vähemmän, kun raudanpuutetta. Jos raudanpuute aiheuttaa pahimmillaan ennen aikaisen eläköitymisen ja suuria kustannuksia yhteiskunnalle, (lukuisat turhat tutkimukset ja eläkkeen) niin eikö se silloin kuuluisi olla tärkeä tutkia?
Minä olen liikkuva nainen ja veriarvot otettiin juuri Hemoglobiini 136 ja ferritiini oli 157 eli kolminkertaiset mitä naisilla yleensä. .
Mutta syönkin paljon lihaa ja kasviksia. Voin mainiosti, ja jaksan liikkua. Lihasmassan kerryttäminen on minulla helppoa. Kuukautisia ei ole, koska kierukka tekee sen, että kuukautisia ei tule lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen liikkuva nainen ja veriarvot otettiin juuri Hemoglobiini 136 ja ferritiini oli 157 eli kolminkertaiset mitä naisilla yleensä. .
Mutta syönkin paljon lihaa ja kasviksia. Voin mainiosti, ja jaksan liikkua. Lihasmassan kerryttäminen on minulla helppoa. Kuukautisia ei ole, koska kierukka tekee sen, että kuukautisia ei tule lainkaan.
Sinulla on normaali Hb ja ferritiini arvo. Voit varmasti loistavasti noilla arvoilla. Nimenomaan raudanpuute on alidiagnosoitu, "kolminkertaiset mitä naisilla yleensä" vointisi voisi olla toinen jos olisit saanut kaksi lasta pienellä ikerolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä sopertelet? Totta kai tekevät. Eivät kuitenkaan gradua, koska lääkäri on valmistuessaan lisensiaatti.
https://www10.uta.fi/opas/tutkintoOhjelma.htm?rid=2645&uiLang=fi&lang=f…
Eivät tee mitään lisensaatityötä, jos sitä yritit vihjailla. Lisensiaattityö on jatkotutkinton opinnäyte. Lääkäreillä lisensisaatti on perustutkinnon nimike, eikä siihen sisälly lisensiaattityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne sen feikkilisurin tekee. Siinä taas yksi esimerkki miten on onnistuttu nostamaan itsensä toisten yläpuolelle.
Eivät tee lisuria, ei feikkiä eikä aitoa.
Lääkisläisten "lopptyötä" kutsutaan syventäviksi opinnoiksi (wuhuu).
Voisiko mitenkään vaikka olla, että rautalisän syöminen runsaiden kuukautisten aiheuttamaan anemiaan on helpompi, halvempi ja terveellisempi tapa korjata ongelma kuin kajota hormonitoimintaan... Kun ei niistä runsaista vuodoista itsessään muuta terveydellistä haittaa ole. Toki kannattaa tutkia, ettei vuotojen (tai sen anemian!) taustalla ole jokin sairaus.