Uskallanko ottaa naapurin lapset hoitoon?
Naapuri kysyi, voisimmeko tulla hoitamaan heidän kolmea lastaan (5 v, 3,5 v ja 8 kk) ensi viikonloppuna iltamenonsa ajaksi (n. klo 18 alkaen yöhön asti), mutta minulla ja avomiehelläni ei ole juuri mitään kokemusta lapsista. Pidämme kyllä lapsista, ja omakin on toivottu, mutta suoraan sanoen pelottaa!! Nuo kaksi isompaa varmaan vielä menisi, mutta tuo vauva... miten saamme ne nukkumaan tms. Mitä vastaan - en haluaisi jättää naapuria pulaankaan, mutta on kyllä niin epävarma olo??
Kommentit (12)
Täytyy vielä miettiä...ehkä me sitten selvitään, vaikka kyllä hirvittää...! Mitenköhän he uskaltavat jättää lapset hoiviimme, ei edes tunneta kovin pitkältä ajalta?
Aloitetaan vaikkapa siitä, ettei 8kk vauvaa ikinä jättäis ihmiselle jolla ei ole pienistä mitään kokemusta (vaikka olis miten 'kiva' tyyppi, tykkäisi lapsista jne).
Jos kyseessä sellainen ihminen joka ei ollut ikinä aikaisemmin kyseisen 8kk kanssa yksin tunnin-puoltoista, jota se vauva ei tunne/tulee ehkä vierastamaan, niin mitä ihmettä vanhempien päässä liikkuu *huoh*
Sitten olisi reilua kysyä, että onko yhtään epävarma olo? Se voi olla sellaista helvettiä kokemattomalle = kaikki huutaa, ei saa pientä nukahtamaan, ei tiedä mikä on vialla (vai onko?). Jos vanhemmat yrittävät suostutella, niin ei tod. kannata mennä: ne ei ajattele lapsia (tai teitä), ei oo hyvä asia. Hoitajalla pitää olla ihan hyvä suht varma fiilis.
Itte sanoisin, etten ehkä uskalla ja katsoisin miten vanhemmat reagoi. Jos tulee painostusta, sanoisin, että ehkä parin vuoden päästä ja heippa.
Juuri tämä kuvailemasi tilanne tässä pelottaa! Täytyy siis todellakin vielä harkita. ap.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 16:59"]
Aloitetaan vaikkapa siitä, ettei 8kk vauvaa ikinä jättäis ihmiselle jolla ei ole pienistä mitään kokemusta (vaikka olis miten 'kiva' tyyppi, tykkäisi lapsista jne).
Jos kyseessä sellainen ihminen joka ei ollut ikinä aikaisemmin kyseisen 8kk kanssa yksin tunnin-puoltoista, jota se vauva ei tunne/tulee ehkä vierastamaan, niin mitä ihmettä vanhempien päässä liikkuu *huoh*
Sitten olisi reilua kysyä, että onko yhtään epävarma olo? Se voi olla sellaista helvettiä kokemattomalle = kaikki huutaa, ei saa pientä nukahtamaan, ei tiedä mikä on vialla (vai onko?). Jos vanhemmat yrittävät suostutella, niin ei tod. kannata mennä: ne ei ajattele lapsia (tai teitä), ei oo hyvä asia. Hoitajalla pitää olla ihan hyvä suht varma fiilis.
Itte sanoisin, etten ehkä uskalla ja katsoisin miten vanhemmat reagoi. Jos tulee painostusta, sanoisin, että ehkä parin vuoden päästä ja heippa.
[/quote]
Tämänkaltainen tilanne on seurausta siitä, kun täällä aina sanotaan, että kai nyt jokaisella joku on, jolle voi lapset jättää hoitoon.
Vaikka mulla on lapsia itsellä, mua ei saisi vieraan 8 kk lasta yhtäkkiä hoitamaan.
Ei se tietysti rikki mene, vaikka yksi ilta menee vierastaessa ja huutaessa, mutta kyllä se melko rankkaa olis kaikille.
Kyllä tuon kahdella aikuisella pitäisi onnistua, vaikka mukavaa ei välttämättä teille ole. Ymmärsin että teitä molempia miehesi kanssa oli pyydetty ja kannattaa mennä nimenomaan lasten kotiin. Teette jaon että toinen hoitaa vauvaa ja toinen kahta isompaa ja voitte vaihtaa välillä.
Jos olette ison palveluksen valmis tekemään niin kyllä tuosta selviätte, vaikka pahimmillaan vauva voi osoittautua todella raskaaksi. Tuohon aikaan sisältyy oikeastaan lasten kanssa leikkimistä, iltapala ja nukkumaan laitto. Kannattaa pyytää hyvät ohjeet ja näyttämään paikat. 5v:stä voi olla vähän apua, mutta perheen kotona kun on tutut tavarat ja sängyt niin on helpompaa.
Jos vauva ei millään nukahda niin toinen lähtee vaunuajelulle / autoilemaan hänen kanssa ja isompia voi nukuttaa viereen.
Voitte olla kyllä tuon illan jälkeen ihan poikki kyllä, mutta kyllä siitä selviätte. Asenne vaikuttaa myös paljon.
Kyllä varmasti pärjäätte! Jos mitenkään mahdollista, käy kylässä näillä naapureilla vaikka muutamankin kerran tai käy isompien lasten kanssa leikkipuistossa ennen kuin lapset tulevat hoitoon, että tulevat tutuiksi eivätkä vierasta. Sinä opit tuntemaan heitä ja he sinua.
Joku jo ehdottikin, että illalla mies voi vaikka puuhata isompien lasten kanssa ja sinä keskityt vauvaan.
Isommille lapsille varaatte herkkuja, esim. jätskiä ja jos tulee tiukka paikka niin saat käännettyä ajatukset muualle jätskillä. Tuttuja leluja mukaan, jottei aika tule pitkäksi. Keksikää ohjelmaa, jottei kahdelle isommalle lapselle tule tylsää. Leluja, käy lainaamassa kirjastosta muutama lastenkirja, tallenna vaikka joku kiva lastenohjelma tai katsokaa netistä. Jos lapsilla tulee ikävä, känkkäränkkä tai muu, niin pysyt vain rauhallisena ja rauhoittelet lasta. Kunhan et mene paniikkiin, niin kaksi aikuista kyllä pärjää!
Kysy etukäteen, monelta ja mitä lapset syövät, monelta menevät nukkuman, missä on yökkärit ja mitä iltapesuja tehdään yms yms.
Ottakaa ihmeessä lapset hoitoon, teette naapureille palveluksen ja teillä voi oikeasti olla ihan mukavaa! :) Tsemppiä!
Jos ap haluat mennä hoitamaanlapsia, kysy jos voit mennä heille yhdeksi illaksi katsomaan miten iltatoimet sujuu.
Minä en hoida kenenkään lapsia, enkä hoidattanut iomiani muilla. Tein tämän periaatteen heti koko suvulle selväksi, kun tulin puoison sukuun. Joskus tarvitsin hoitoapua ja sillion palkkasin MLL:n hoitajan. Toivottavasti minua ei naapurit pyydä lastenhoitajaksi, sillä vastaukseni on ilman epäröintiä ei. Kyllä, olen itsekäs ihminen - tässä asiassa.
Mulla on ex.n kanssa lapset viikko-viikko sopimuksella ja voi että kun noita tarjouksia tuletko hoitamaan mun lapsia tulee keskimäärin kerran viikossa. Siinä vaiheessa kun kysyn mitä aiot maksaa, ihmetellään pitäiskö jotain maksaa. Lapsille on seuraa paitsi jos olen yksin, kyllähän mä seuraa haluan. Seuraa 3 lapsesta, joo.
Onneksi normaali arki on jo alkanut. Kun lapset ovat minulla teen vain 6 h työpäivää ja paikkaan sen seuraavalla viikolla. Usein teen myös viikonloput töitä. Olenkin ilmoittanut pyytäjille mikä on tuntihintani ja sanon työnteko työpaikalla on huomattavasti helpompaa kun suht tuntemattomien lapsien vahtiminen, eli vähintään saman verran palkkaa haluan.
Tietenkin hädässä ystävää autetaan, tietenkin, mutta 99 % pyytäjistä on sellaisia, joiden puhelinnumeroa ei ole edes kännykkääni tallennettu.
En missään nimessä ottaisi vauvaa hoitoon, jos sinä et tiedä miten vauvan kanssa toimitaan.
Jos päätät jeesata naapuria, usko pois, viimeistään kuukauden päästä pyytää uudestaan ja kierre on alkanut. Suomessa asuu uskomattoman paljon ihmisiä, joille vastavuoroisuus on tuntematon käsite.
Älkää suostuko, se tulee oikeasti olemaan ihan helvettiä. Sitten kun naapurit kysyvät huutoillan jälkeen, että miten meni, ette kehtaa sanoa totuutta, minkä seurauksena teitä pyydetään uudelleen "kun viimeksikin meniniin hyvin", ja mitäs sitten teette...
Jos ette ehdottomasti ole asiaa vastaan, sanokaa vaikka, että sopii, vaikka teitä vähän arveluttaa nuo mainitsemasi asiat. Ja pyydätte, että jos menee liian pieleen, niin voitte soittaa ne kotiin ja se siitä.
Uskon kyllä, että onnistutte ihan ok,. lapset ovat kivoja vieraiden aikana kivempia jopa, ellette ole niitä as-ihmisiä... sori.