Annan kolumnisti & lasten raahaaminen joka paikkaan
Ihan asiaa. Lasten paikka ei ole kampaajalla, labrassa eikä gynellä äidin ohessa. Ainoa harhalaukaus oli urputtaa, miten lapsivapaista häistä ei saisi valittaa. Häät kun perinteisesti on perhejuhla. Jos lasten äänet pääsevät häiritsemään jonkun prinsessapäivää, kyseessä on yksinkertaisesti häiden järjestäjien taitamattomuus.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 15:57"]
Minä olen kampaaja, eikä minua häiritse yhtään, jos asiakkaalla on lapsi/lapsia mukana. Mistä tällainen vihamielisyys lapsia kohtaan sinun mielestäsi kumpuaa?
[/quote]
Minun kampaajallani on aivan erilaisia kokemuksia asiakkaidensa lapsista. Kun hän joutui muuttamaan kampaamonsa erillisestä liikkeestä omaan kotiinsa (liiketilan omistaja otti tilan omaan käyttöönsä), niin asiakkaiden lapset vaeltelivat kampaajan privaattipuolellekin, vaikka kampaaja kielsi heitä (äitsykät eivät tietenkään kieltäneet kultaisia nicopettereitään ja enkelielisojaan). Homma meni niin pahaksi, että kampaaja joutui muuttamaan kaksikerroksiseen asuntoon, jossa privaattipuoli on yläkerrassa ja kampaamo alakerrassa ja kerrosten välinen väliovi on aina lukossa.
Että mistähän tämä "lapsivihamielisyys" nyt sitten mahtaa johtua?
Lapsiviha johtuu tuossa nron 26 mainitsemassa esimerkissä siitä, että ihminen on kohdannut työssä vain typerien vanhempien lapsia, eikä voi ymmärtää toisenkinlaisia olevan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 17:05"]
Lapsiviha johtuu tuossa nron 26 mainitsemassa esimerkissä siitä, että ihminen on kohdannut työssä vain typerien vanhempien lapsia, eikä voi ymmärtää toisenkinlaisia olevan.
[/quote]
Mutta onko toisenlaisia? Minä en ole siitä ollenkaan varma, ainakin vanhemmilla on vanhemmuus hukassa. Se on nähty ja kuultu, ja muuallakin kuin vain kampaamoissa.
jotenkin surullista, että ihmiset ajattelevat, että kaikki lapset olisivat kurittomia ja kaikki vanhemmat huonoja kasvattamaan.
No eivät tietenkään kaikki, se on sentään hyvä:)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 16:47"]
Kollektiivisesti kaikille, jotka sanoo, ettei ole ketään, joka katsoisi lasta sillä aikaa kun itsellä on menoa: kehtaatteko ihan tosissanne väittää, että näin on ja että olette tosissanne yrittäneet apua löytää? Ettei olisi niin, ettei teille kelpaa kukaan??
[/quote]
ei ole kelpaamisesta kyse, mutta kaikki ystäväni ja äitini ovat päivisin töissä. eivät he voi töistä pois olla mun menojen takia. samoin kun ei miehenkään työnantaja vapaita myönnä vaimon gynen takia. toki, silloin kun joku ystäväni/äitini on ollut vapailla satummoisin niin olen saanut hoitajan, mutta harvoin näin!
ja on toki niitäkin jotka ovat useammin kotona, mutta asuvat 30km päässä eikä huvita monia kertojka edestakas ajella 15min takia. ja on niitäkin kavereita jotka eivät mielellään tule hoitamaan, niin niitltä en apua pyydä!
t.16
23: Kysymys oli lapsista, jotka riehuvat ja vanhemmista, jotka eivät siihen puutu, ammattilaisista, joilla on oikeus tehdä leipätyötään ja asiakkaista, joiden kuuluu saada palvelunsa ilman ylimääräisiä sirkusnumeroita.
Eli jos yksi lapsi on joskus ollut levoton kampaajalla, niin kukaan muu ei saa ottaa hyvin käyttäytyviä lapsia mukaan? Ja riippuu aika paljon myös kestosta ja lapsen iästä. Vauva voi olla hyvin helppo, samoin vähän vanhempi lapsi. 1,5v. ei varmaan kannata permanenttia ottaessa ottaa mukaan.... Missä te törmäätre näihin kauhukakaroihin/kykenemättömiin vanhempiin? Pääkaupunkiseudulla niitä ei ainakaan kovin paljon ole...
Mä olen ottanut lapset mukaan labraan siksikin että näkevät mitä tapahtuu, eikä se ole mitään pahaa. Joskus kun lapseltakin joudutaan niitä verinäytteitä ottamaan.
Mun 4-vuotias pelaa rauhassa angry birdsia, kun mun hiukset leikataan. Ei vaikuta kampaajan työskentelyyn mitenkään. Jos teillä lapset käyttäytyy kuin apinat, älkää suoraan kuvitelko että muidenkin lapset tekee niin.
Olen ottanut lapsia 1-2 kpl mukaan kaikkiin noihin paikkoihin, valitettavasti jouduin ottamaan yhden lapsen mukaan myös, kun menin laitattamaan kierukan. Hän istui vaunuissa vyötettynä kiinni sen aikaa ja oli onneksi rauhallinen. Minulla ei todellakaan ole ketään, joka voisi vahtia lapsia. Miehellä ei ole liukuvaa työaikaa tai mahdollisuutta poistua työpaikalta arkipäivisin ennen iltakuutta. Ja jos jonnekin terveyskeskukseenkin menee gynejuttuja varten, niin eihän sinne mitään ilta-aikoja ole olemassa eikä voi sanella aikaa, vaan on otettava se aika, minkä sattuu saamaan. Meillä ei myöskään ole rahaa ylenmäärin, kampaajalla käyntejäkin olen vähentänyt ja kasvattanut pidemmät hiukset, pelkän rahanpuutteen takia. Joten ei todellakaan ole varaa palkata jotain MLL hoitajaa asiointieni ajaksi.
Ei sitä viitsi muita vaivata omilla lapsilla, kukaan ei ole koskaan tarjoutunut katsomaan lapsia hetkeäkään, joten en osaa pyytääkään kuin äärimmäisessä hädässä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 16:08"]
Se on totta, että jotkut ihmiset ovat niin yksinäisiä, ettei ole ketään, jolta voisi pyytää vaikka vastapalvelusta vastaan hoitoapua. Tosi surullista, kuinka näin voi olla:(
[/quote]
No ei me yksinäisiä olla...Tutut on päivisin töissä ja isovanhemmille/tädeille on 650km matkaa. Ihan ei viitti niitä lapsenvahdiksi pyytää parin tunnin keikalle.
Minä olen kulkenut äitini matkassa 60-70 luvulla lapsena joka paikassa. Äidin lääkärit ja labrat ja gynet ja kampaajat. Ei silloin saanut lapsenvahtia noin vain ja kaupunkiin kun piti mennä, niin matkaanhan minut oli otettava. Bussilla meni koko päivä ja ainakaan meillä päin ei ollut sellaista kulttuuria, että olisi lapset viety hoitoon. Ne otettiin matkaan, kun kaupunkiin tuli asiaa.
Istuin penkillä odottamassa äitiä monesta paikasta ja niin teki moni muukin lapsi. Mutta silloin oli tapana, että lapset saivat näkyä. Niitä ei suljettu päiväkoteihin piiloon siksi aikaa, kun äiti oli kotona. Lapset kulkivat normaalielämässä matkassa.
Niin tekivät omat lapsenikin sitten 90-luvulla ja hyvä niin. Kehuja saivat aina siitä, että kuinka ovat hyvinkäyttäytyviä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 16:08"]
Se on totta, että jotkut ihmiset ovat niin yksinäisiä, ettei ole ketään, jolta voisi pyytää vaikka vastapalvelusta vastaan hoitoapua. Tosi surullista, kuinka näin voi olla:(
[/quote]
No ei me yksinäisiä olla...Tutut on päivisin töissä ja isovanhemmille/tädeille on 650km matkaa. Ihan ei viitti niitä lapsenvahdiksi pyytää parin tunnin keikalle.
[/quote]
No hyvä, mutta en teitä tarkoittanutkaan. Vaan ihan oikeasti heitä joilla ei oikeasti ole ketään, eikä lähellä sellaisia palveluja, joita voi käyttää iltaisin/vkonloppuisinkin. Tai varaa niihin.
Mutku, meillä lapsetkin ovat olleet kampaajalla asiakkaina, koska itse olen käsistäni täysi tumpelo. Anteeksi etten antanut poikien tukan vaan kasvaa.
24: Oletko teini vai...päiväsaikaan oli vaikea saada jopa MLL:n hoitajia kovan kysynnän vuoksi. Minä en ole tosissaan ilennyt kysyä jotain puolituntematonta naapurin eläkeläisitä hoitajaksi, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ilkeävät.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 21:30"]
Minä olen kulkenut äitini matkassa 60-70 luvulla lapsena joka paikassa. Äidin lääkärit ja labrat ja gynet ja kampaajat. Ei silloin saanut lapsenvahtia noin vain ja kaupunkiin kun piti mennä, niin matkaanhan minut oli otettava. Bussilla meni koko päivä ja ainakaan meillä päin ei ollut sellaista kulttuuria, että olisi lapset viety hoitoon. Ne otettiin matkaan, kun kaupunkiin tuli asiaa.
Istuin penkillä odottamassa äitiä monesta paikasta ja niin teki moni muukin lapsi. Mutta silloin oli tapana, että lapset saivat näkyä. Niitä ei suljettu päiväkoteihin piiloon siksi aikaa, kun äiti oli kotona. Lapset kulkivat normaalielämässä matkassa.
Niin tekivät omat lapsenikin sitten 90-luvulla ja hyvä niin. Kehuja saivat aina siitä, että kuinka ovat hyvinkäyttäytyviä lapsia.
[/quote]
Minä olin äitini mukana töissäkin. Äiti oli seurakunnan osa-aikainen työntekijä ja siellä muka apuna haravoin tai siivoilin. Päiväkoteja ei maalla silloin monessa paikassa olllut minkäänalaista. Joka paikassa olin tosiaan mukana, koska sukua ei asunut lähellä. Ainoa lähisukulainen lähellä oli vakavasti sairas tätini, joka ei jaksanut hoitaa edes itseään, vaan tarvitsi kodinhoitajan.
Minusta on erittäin kummallista, että maamme lapsivastaisin paikka on vauva-palsta. Kertoo kyllä jonkin verran (äiti-)ihmisten ajatuksenjuoksusta, arvoista ja asenteista.
Yhden kerran olen vauvani kanssa kohdannut ihmisen, joka oli ehkä aavistuksen asiaton. Vauva oli ihan pieni ja olimme junassa, hän vähän kitisi. Ei itkenyt, mutta pientä kitinää, joka jatkui ehkä 1-2 minuuttia. Tästä takanani istuva kommentoi puhelimeensa (jossa puhui puoli tuntia), että kuulet varmaan että mikä täällä junassakin on (erittäin ärtynyt äänensävy) ja hän kärsii migreenistä jne jne. Jos mulla on migreeni, niin en todellakaan jututustele jossain puhelimessa. Tuli mieleen et siinä on varmaan jonkun av-mamman sielunsisko.
Eniweis, ton yhden "meteli"session jälkeen ei olla kerätty negatiivista huomiota, ja 1,5v poikamme keräilee paljon ihailua. Ni mun on vaikea kuvitella, että suurin osa lapsista ja vanhemmista olis jotain hulluja riiviöitä, koska en muista sellaisia tavanneeni. Ja jotenkin voisin kuvitella, että suurin osa kampaajista leikkaisi hiukseni mielummin päiväsaikaan kun taapero odottelee rattaissa, kuin odottelisi iltaan että saan lapsenvahdin.
Eli sinun mielestä en saa käydä kampaajalla, gynellä tai labrassa, koska minulla on lapsia?
Tohon hää- asiaan en halua puuttua, tästä aiheesta on jankattu niin paljon, että puuduttaa.
Kollektiivisesti kaikille, jotka sanoo, ettei ole ketään, joka katsoisi lasta sillä aikaa kun itsellä on menoa: kehtaatteko ihan tosissanne väittää, että näin on ja että olette tosissanne yrittäneet apua löytää? Ettei olisi niin, ettei teille kelpaa kukaan??