Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudesta kertominen tahattomasti lapsettomalle

Vierailija
17.08.2013 |

Olen menossa illalla kylään ystäväni luo, jota en ole nähnyt aikoihin.
Olen raskaana, ja maha alkaa jo näkyä aika selvästi. Ystäväni ei tiedä raskaudesta vielä mitään. "Ongelma" on se, että tiedän hänen yrittäneen miehensä kanssa lasta jo noin vuoden, tuloksetta. Pelkään hänen reaktiotaan minun odotukseeni.

Olen jo valinnut vaatteet, jotka peittävät kasvaneen mahan mahdollisimman hyvin, ettei raskaus lyö naamalle ilmiselvänä asiana heti ovella. Mutta miten kertoa mahdollisimman hienotuneisesti asiasta? Toki onhan tässä toki voinut käydä niinkin onnellisesti, että heilläkin on tärpännyt ja ystävänikin on raskaana. Sitä toivoisin :)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, miksi ystävän pitää saada yksikseen ottaa vastaan raskausuutinen, että saa reagoida rauhassa ja sitten rauhoituttuaa kohdata ystävänsä. Just. Että lapseton ei kestä ystävänsä raskausuutista. Siinä tapauksessa kannattaa lapsettoman ystävän katsoa syvälle peiliin...

Vierailija
22/26 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelma on ap vain sulla... Sulle voi tulla suurena yllärinä tämä, mutta joillakin ihmisillä on hyvinkin paljon itsellään sisällään kykyä käsitellä omia tuntojaan ja ajatuksiaan elämän kuohuissa ja pettymyksissäkin, eikä siitä kaikki ihmiset edes pidä mitään meteliäkään. Voisin jotenkin kuvitella että tuo ap:n ylikävelevä ja överin holhoava muka kaikkitietävä, asiastasi liian suuren numeron tekevä asenne on se ainoa aika loukkaava osio, eikä siis mikään muu. Mun mielestä tekstarilla ilmoittaminenhan on ihan missä tahansa tilanteessa varsin fiksu tapa. Ja kasvotusten voi sitten jutella lisääkin itse kunkin kanssa, miten ne tilanteet nyt sitten luontevasti meneekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 14:29"]

Siis mitä, miksi ystävän pitää saada yksikseen ottaa vastaan raskausuutinen, että saa reagoida rauhassa ja sitten rauhoituttuaa kohdata ystävänsä. Just. Että lapseton ei kestä ystävänsä raskausuutista. Siinä tapauksessa kannattaa lapsettoman ystävän katsoa syvälle peiliin...

[/quote]

No sä et tietenkään ole kärsinyt lapsettomuudesta. Sen verran tyly kommentti. Minä olen ja tiedän miten tuskallista se on. Neuvoin tuossa aiemmin kertomaan kaverille suoraan. Mutta tommoset peiliin katsomisjutut on niin turhia. Miksi sinun pitää olla ilkeä ja tyly asiasta, joka oikeasti on tosi kipeä.

Jo sinun suhtautuminen ap:n kysymykseen osoittaa, että tunteettomien ja ilkeiden ihmisten maailmassa lapsettomuuden tuska vaan on suurempi kuin tarvitsisi olla. Toivottavasti itse et joudu kokemaan sitä kun elämä hajoaa käsiin ja pala palalta joutuu sen yksin rakentamaan takaisin. Siinä vaiheessa tollaset peiliin katsomis-lohkaisut ei kyllä kauheasti mieltä lämmitä. Minä ainakin yritän kovasti olla näyttämättä omaa suruani muille, mutta en minäkään joka päivä jaksa olla mikään yli-ihminen. Onneksi sentään olen jo päässyt eroon itsetuhoisista ajatuksistani, joten taidan olla jo asian paremmalla puolella. Mutta hyvää viikonloppua sinulle kuitenkin.

Vierailija
24/26 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi KAIKKI tuntuu tekevän raskaudesta lapsettomalle kertomisesta niin hirveän ison numeron? Minä en ainakaan kertonut kellekään raskaudesta kuin vasta tavatessa. Osaa kauempana asuvista ystävistä en edes raskauden aikana tavannut. Yksi näistä, hyvä ystäväni, josta tuli myös vauvan kummi, kuuli "raskaudesta" vasta kun se oli päättynyt eli lapsi syntynyt. Silloin laitoon tekstarit kaikille ystäville. 

Kun asiasi (siis raskaus) tulee kyläillessä ilmi, sanot vaan, että asia on niin henkilöhohtainen, ettet ole puhunut siitä kuin kasvotusten ystävien kesken. 

Vierailija
25/26 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toivoin pitkään lasta, olisi ollut kamalaa kuulla toisen raskaudesta tilaisuudessa, missä on muitakin ihmisiä. Mulle otti koville kuulla muiden raskausuutisia, vaikka samaan aikaan olin ystävien puolesta onnellinen. Lapsettomuus voi viedä niin syvälle ja tuoda mukanaan paljon negatiivisia tunteita, joita ei ymmärrä käymättä prosessia läpi.

Vierailija
26/26 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan uutinen olla myönteinen. Sinäkin olet raskaana, joten ehkä ystävää onnistaa. Kerro, mikä sinulla auttoi, jos on tiedossa.

Minulla kaveripiirissä muutama on käynyt hoidoissa. Aina tuntuu myönteiseltä, jos jonkun hoidot etenevät. Nyt olen itsekin raskaana ja kaveri on hoitojonossa.

Myös muissa tutuissa on joitain hedelmöityshoidossa käyneitä, osaa on onnistanut, osaa ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi