Ensimmäinen kerta: poliisi tutkii vieraannuttamista pahoinpitelyrikoksena
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f9369c0a-84e9-4db0-9784-b576bb9b3bad
Vieraannuttaminen ei ole rikos, mutta jos lapsi kärsii se voi olla pahoinpitely henkisenä väkivaltana.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että naisilla on pienemmän kokonsa ja lihasmassansa vuoksi vaarana että ex-kumppani ryhtyy väkivaltaiseksi kun vaatii noudattamaan tapaamissopimusta. Eli tähän tarvitaan naisille enmmän turvaa.
No höpö höpö. Tunnen muutaman eronneen isän, ja he ovat tosi leppoisia ihmisiä, jotka vain haluaisivat nähdä lastaan jatkossakin. Tuntuu pahalta kuulla heidän kertomuksiaan siitä kuinka exä tekee ohareita tapaamisten suhteen, vaatii maksamaan jotain harrastusjuttuja jotka exä sitten peruukin mutta ei palauta rahoja jne. Kyllä miehet saa ihan yhtä lailla sietää ihan hirveää torttua ikävien exien taholta.
Varmaan he sinulle ovatkin "ihan leppoisia" :D
Noista kontrolloivimmista psykopaateista monia kuvaillaan mitä erinomaisimmiksi seuramiehiksi ja lojaaleiksi ystäviksi, miespuolisille ystävilleen.
Tuo harrastusraha-asia esim. voi johtua siitä että lasten isä ei ole maksanut varsinaisia elatusmaksuja ajallaan, ja eksä pitää nuo saadut rahat korvauksena siitä.
Älä oleta tietäväsi muiden ihmisten elämäntilanteita, koska tiedät vain sen mitä sinulle kerrotaan.
Jos nuo tuntemasi kaverit olisivat olleet leppoisia, välittäviä kumppaneita, ei heille olisi tullut eroa alunperinkään. Jostainhan kaverisi eksät ovat suuttuneet :)
Teet oletuksen että vika on näissä iseissä yksin miksi ero on tullut.
Olen eri kuin edellinen mutta yksi parhaista ystävistäni on myös joutunut lähivanhemman loan viskomisen kohteeksi. Täysin peräättömiä syytöksiä koskien niin hänen persoonaansa kuin tekemisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkynytsydämiset kirjoitti:
No kyllä minua ottaa päähän tämä asia juurikin sen takia, ettei missään pidetä älämölöä siitä, ettei isä tapaa lastaan eron jälkeen!
Minun lapseni välit isäänsä jäivät etäisiksi, koska isä ei halunnut pitää yhteyttä "h...anpenikkaan". Peittelin itkua lapseltani kun hän kyseli jatkuvasti milloin isi tulee hakemaan ja kertoi että on ikävä isiä. Jouduin sanomaan aina että isi rakastaa sinua kovasti, mutta hänellä on varmaan työkiireitä. Tytär odotti ikkunan ääressä, josko isiä näkyisi. Oli pakko mennä vessaan itkemään.Syy piilee siinä että on tytär kyseessä. Ja ex-kumppanisi vihaa naisia.
Yli kolmivuotiaat pojathan ovat etäisien suosiossa paljonkin, vauva-ajan saa lasten äiti hoitaa ihan yksinään.
Tytöt jätetään oman onnensa nojaan.
Jos joku epäilee tätä, vierailepa lähimmässä leikkipuistossa ja tarkkaile isien käyttäytymistä. Pojat priorisoidaan. Jos lapsi on tyttö, hänet sysätään äidille.
Tästä puhutaan aivan liian vähän, ollaan vain tyytyväisiä siitä kun moderni isä osallistuu.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että naisilla on pienemmän kokonsa ja lihasmassansa vuoksi vaarana että ex-kumppani ryhtyy väkivaltaiseksi kun vaatii noudattamaan tapaamissopimusta. Eli tähän tarvitaan naisille enmmän turvaa.
No höpö höpö. Tunnen muutaman eronneen isän, ja he ovat tosi leppoisia ihmisiä, jotka vain haluaisivat nähdä lastaan jatkossakin. Tuntuu pahalta kuulla heidän kertomuksiaan siitä kuinka exä tekee ohareita tapaamisten suhteen, vaatii maksamaan jotain harrastusjuttuja jotka exä sitten peruukin mutta ei palauta rahoja jne. Kyllä miehet saa ihan yhtä lailla sietää ihan hirveää torttua ikävien exien taholta.
Noista kontrolloivimmista psykopaateista monia kuvaillaan mitä erinomaisimmiksi seuramiehiksi ja lojaaleiksi ystäviksi, miespuolisille ystävilleen.
Tuo harrastusraha-asia esim. voi johtua siitä että lasten isä ei ole maksanut varsinaisia elatusmaksuja ajallaan, ja eksä pitää nuo saadut rahat korvauksena siitä.
Älä oleta tietäväsi muiden ihmisten elämäntilanteita, koska tiedät vain sen mitä sinulle kerrotaan.
Jos nuo tuntemasi kaverit olisivat olleet leppoisia, välittäviä kumppaneita, ei heille olisi tullut eroa alunperinkään. Jostainhan kaverisi eksät ovat suuttuneet :)
Olen eri kuin edellinen mutta yksi parhaista ystävistäni on myös joutunut lähivanhemman loan viskomisen kohteeksi. Täysin peräättömiä syytöksiä koskien niin hänen persoonaansa kuin tekemisiään.
Et välttämättä tunne kaverisi persoonaa nin hyvin kuin kuvittelet.
Eräs etävanhempi joka tähån vieraannuttamuseen turvaa kiusaa lähivanhempaa hänen pitää saada tehdä mitä haluaa tulla milloin haluaa, soitella milloin haluaa, tekee lähivanhemmasta lasuja jne. Kun häntä yrittää hiemaan toppuutella, hän vetoaa tähän vieraannuttamiseen. Jossainha tässäkin asiassa pitäisi raja vetää. Nyt hän sitten hakee ns. Tällä verukkeella lähihuoltajuutta itselleen ymmärtämättä mitä se oikeasti tarkoittaa. Hän ei ole koskaan lapsensa kanssa asunut samassa taloudessa, joten lopputuloksenhan jokainen tietää. Vieraannuttamissana ei mielestäni saa näin olla lähivanhemman kiusaamista. Kun lakiin tuodaan tällainen termi olisi hyvä myös rajata oikeasti mitä asia tarkoittaneen. Jos etävanhemmalla normaalit tapaamiset, ei se tarkoita hänen voivan häiriköidä milloin vain toisen arkea ja jos ei saa tahtoaan läoi vetoaa vieraannuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin edellinen mutta yksi parhaista ystävistäni on myös joutunut lähivanhemman loan viskomisen kohteeksi. Täysin peräättömiä syytöksiä koskien niin hänen persoonaansa kuin tekemisiään.Et välttämättä tunne kaverisi persoonaa nin hyvin kuin kuvittelet.
Anonyyminä av-mammana tunnet paremmin? Vai koitatako kieltää että mitään vieraannuttamista tai huoltajuuskiistoja on edes olemassa? Sinusta sellaisia vaan ei tapahdu vaikka aloitus koskee tapausta jossa molemmat vanhemmat ovat olleet osallisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän yhden tapauksen, jossa äiti on haukkunut lapsilleen isäänsä lapsuudesta aikuisuuteen ja kertonut heidän parisuhteesta ns. aikuisten juttuja kun he olivat lapsia.
Minun mielestäni tuo on henkistä pahoinpitelyä lapsia kohtaan ja aivan varmasti on vaikuttanut heidän isäsuhteeseen.
Minun äitini teki tätä, muistan miten kertoi juttuja isästä, kun olin 6-7v ja muistan pelänneeni isääni. Pikkusisarukseni heräili öisin itkemään, kun pelkäsi isän tulevan ja ta ppa van meidät. Muistan, että pelkäsin mennä isän luo ja olin siellä ahdistunut, halusin aina nopeasti pois. Kyllähän se vaikutti paljon, olin ennen eroa ollut "isän tyttö" ja tehnyt kaiken isän kanssa. Eron jälkeen silti muistan ainoan tunteeni isää kohtaan olleen pelko, joka seurasi ihan aikuisuuteen asti. En koskaan osannut jutella isän kanssa normaalisti ja olin vaina varpaillani hänen seurassaan. Sitä en tiedä, pitikö mikään äitini jutuista paikkaansa, sen tiedän että katkera hän ainakin oli isälle.
Solmipas sitten ystävyyssuhde noihin kavereidesi eksiin, kuuntele heitä oikeasti kun he kertovat toisen puolen tapahtumista ja katsele läpi heidän paperinsa :) Näin saat katsos koko kuvan tapahtumista.
En pidä ketään defaultina psykona, vaan tuo käsitys muodostuu siitä että seuraan vierestä heidän käytöstään ja kaverini näyttävät minulle heidän lähettämänsä viestit ja muun todistusaineiston väitteidensä tueksi. Olen myös tuntenut valtaosan ystävistäni jo vuosikausia ja luottamus välillämme on raudanluja. Heillä ei todellakaan ole mitään syytä valehdella minulle.
Minulla on myös miespuolisia ystäviä, jotka ovat oikeasti niitä mukavia ja omistautuvia puolisoita kumppaneilleen. Omaa havaintoani näissä tapauksissa tukee ystävien kertomuksen heistä, joten eipä näillä miehillä ole huolen häivää. En ole surullinen, epäoikeudenmukaisuus vain tuntuu...no, epäoikeudenmukaiselta.