Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kahvin vaikutus sikiöön

17.08.2013 |

Olen juonut noin 1 kuppia (joskus 2) per päivä+vihreä tee, eilen tuli todella huono olo kahvista. Uusia tutkimuksia kuinka kahvi vaikuttaa sikiö aivojen kehitykseen/syntymäpainoon /muisttiongelmiin+on todellakin hermomyrkkyä.. Onko muita kahvin/teen juoja odotajia? Kokemuksia jo edeltävisitä raskauksista?

Alkuraskudessa pahoinvointi esti kahvin juonnin ,mutta sen jälken olen juonut. Hieman huolettaa..

Sisko oi kahia koko raskauden, lapsi on todella hyväkuntoinen /älykäs ja juo itsekin kahvia teetä 5 vuotiaasta lähtien..

Kommentit (4)

1/4 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sinä päivänä, kun sain tietää olevani raskaana, oli iltapäiväsanomissa isot otsikot, että pienikin määrä kahvia on erittäin haitallista sikiölle/lapselle. Lopetin siis siihen paikkaan kahvin juonnin vaikka ekan kuukauden, kun en tiennyt olevani raskaana, join aika paljonkin.

Rakastan kahvia ja mulla on sitä ikävä, mutta en uskalla juoda. Mustaa teetä kyllä juon.

2/4 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join niin paljon kahvia, nyt lääkäri sanoi, 1 kup/p vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/4 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat kuten kola- ja energiajuomat

THL:n sivuilla sanotaan näin:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

"Kofeiinin saanti tulee rajoittaa 300 mg:aan/päivä, mikä vastaa kolmea 1,5 dl:n kupillista kahvia. Kolajuomia voi käyttää rajoitetusti. Energiajuomia ei suositella.

Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä. Suuret annokset (yli 300 mg/päivä) voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä."

Itse aion näillä näkymin juoda yhden kupin aamuisin. Ilman aamukahvia ei voi elää! Ja töissä se herättäisi heti huomiota jos en joisi. Vaikea paikka, mutta näin ajattelin, että yksi kuppi päivässä ei ole haitaksi jos THL:n ohjeita noudatan.

4/4 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama juttu, en herää oikein ilman kahvia :(. Tänään yritin, mutta oli todella tahmea olo, eikä töiden aloittamisesta tullut oikein mitään.

Ajattelin, että jos joisin yhden kupin myös aamuisin.

Niin monet ovat juoneet kahvia ennemminkin, ilman rajoituksia (esim. äitini, ja synnyimme isokokoisina vauvoina ja ihan suunnilleen täyspäisiäkin olemme :). Minun juomani kahvi on vieläpä erittäin laimeaa äitini suosimaan kahviin verrattuna.

Uskon siis, että voi luottaa tuohon em. THL:n suositukseen. Yritän itse kuitenkin vähentää kahvin juontia pikkuhiljaa. Ehkä sen aamukahvinkin voi jossain vaiheessa jättää pois!