Miksi niin moni "vegaani" ottaa takaisin ruokavalioon kananmunat ja kalan?
Viimeisempänä Maddie Lymburner, jonka YouTube-kanavalla on puolisen miljoonaa tilajaa ja MadFit-kanavalla yli 4 miljoonaa. Eikö tämä ole vähän noloa, kun ensin paasataan veganismin terveysvaikutuksista ja kuitenkin lopulta on myönnettävä, että kroppa ei toimi?
Kommentit (71)
Nää tyypit ei syö oikein. Itse vegaanina 15 vuotta ja olen kilpaurheilija. Ei mitään pulmia.
Ja miksi kala on vähempiarvoisempi kuin vaikka lammas? Koska kala ei ole suloinen ja pehmeä? Fish lives matter too!
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna ja kala on oikeastaan kasviksia.
Totta. Kuten myös äyriäiset ja kana. Porsaskin aika lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Nää tyypit ei syö oikein. Itse vegaanina 15 vuotta ja olen kilpaurheilija. Ei mitään pulmia.
Totta, olen katsonut tämän Maddienkin ruokapäiväkirjoja ja ihan liian vähällä rasvalla ja proteiinilla mennään, kuitenkin liikkuu ja treenaa todella paljon.
Veikkaan, että kyseessä on vain laiskuus. Syön itse 90% vegaanisesti, mutta joskus saatan ostaa kaupasta esim. keksiä, joissa kananmunaa mukana. Kananmunia en kuitenkaan ikinä osta, enkä maitotuotteita vaan niiden tilalla kasvimaitoja. Myös vieraissa saatan syödä leipomuksia, joissa maitoa tai munaa. Lihaan tai kalaan en koske, koska koen ne ällöttävinä.
Koska alkaa tehdä niitä mieli eikä ole selkärankaa kieltäytyä houkutuksesta tai ei viitsitä ottaa selvää, mistä puutoksesta mieliteko saattaa aiheutua ja miten sen saa vegaanisesti paikattua. Kalaa ja kananmunia himoitsevan vegaanin kannataisi parin päivän ajan kirjata cronometer-appiin syömisensä ja tarkistaa proteiinin ja rasvahappojen saanti.
Mitääää? Eikö Maddie ole enää vegaani?
En ole itse koskaan ollut vegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).
Kaverit ovat yrittäneet saada mua mukaan vegaanihaasteeseen, mutta eri sairauksien takia en ole voinut siihen siirtyä. En voi syödä moniakaan kasvisproteiineja lainkaan ilman vaivoja ja kipuja, saati että saisin tarpeeksi kalsiumia ja rautaa (tai B-12 vitamiinia) sellaisesta ruokavaliosta.
Jo pelkkä IBS tekee vegaaniruokavalion vaikeaksi toteuttaa terveellisesti.
Juurikin sen takia etteivät syö oikein. Vegaaniruokavaliolla pärjää jos osaa syödä oikein. Eikä se ole mitään rakettitiedettä, vähän vaan asioihin perehtymistä...itse ollut 20v ja hyvä terveys, hyvät veriarvot, hoikka. Kyllä sekasyöjätkin usein todella epäterveellisesti syö. Mutta siis täysin jokaisen oma valinta. En ala nipottamaan muille vaikka seurassani söisivät lihaa, mieheni syö..
Sv3rige-niminen tubettaja on ex-vegaani, joka on haastatetllut kymmeniä ex-vegaaneja kanavallaan https://www.youtube.com/user/sv3rige/videos
Ne ei osaa koostaa ruokavaliota oikein, tuo on helpointa. En mä esim tiedä millä korvaisin kananmunan ja kala on vaan niin hyvää. Myönnän rehellisesti että oon niin itsekäs, etten jaksa koko ajan vaan soijaa ja papuja.
Monet ammattiurheilijat ovat muuten oikeita vegaaneja ja kertoneet tulosten vain nousseen lihan jäätyä ruokavaliosta. Esim Patrik Baboumian on täys vegaani ja silti nostaa 500kg.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan ollut vegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).
Kaverit ovat yrittäneet saada mua mukaan vegaanihaasteeseen, mutta eri sairauksien takia en ole voinut siihen siirtyä. En voi syödä moniakaan kasvisproteiineja lainkaan ilman vaivoja ja kipuja, saati että saisin tarpeeksi kalsiumia ja rautaa (tai B-12 vitamiinia) sellaisesta ruokavaliosta.
Jo pelkkä IBS tekee vegaaniruokavalion vaikeaksi toteuttaa terveellisesti.
Sori, tarkennan että peruskasvissyöjä = lakto-pesco-ovo-vege.
Yksi ottaa = niin moni. Fiksu logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Mitääää? Eikö Maddie ole enää vegaani?
Instassaan kertoi. On myös eronnut Kylesta, jonka myötävaikuttamana alkoi vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ottaa = niin moni. Fiksu logiikka.
Ei ole ensimmäinen ja ainoa.
No itse jätin lihansyönnin 15-vuotiaana 39 vuotta sitten. Ruokavalioon kuuluu satunnaisesti harvoin vapaa kala ja käytän leivontaan luomumunia ja kahviin luomumaitoa. Yritän vaan olla itse syömättä rääkätyistä eläimistä peräisin olevaa ruokaa enkä käytä esim. nahkakenkiä. Ihmisillä eri syitä valintoihinsa.
Miksi ei voisi syödä kalaa tai munaa ruokavaliossaan jos kokee niiden passaavan?
Kalan ja munan lisääminen tuo kasvisruokavalioon niin paljon hyvää kuin lihapuolelta voi saada. Mm. B12- ja omegarasvoja saa niiden avulla runsaasti, huonot kolesterolit jää hyvin vähiin.
Jos kaikki lihansyöjätkin vaihtaisi kalaan ja kananmuniin luultavasti säästyttäisiin monilta sydäntaudeilta.
Minä syön kaikkea, mutta kalaa ja kasviksia yritän syödä aina jos sitä on tarjolla juuri tuosta syystä.
Kalasta ei kuulu ääntä kun se kituu ennen kuolemaa, joten se on lähes sama kuin porkkana.
Kananmuna ja kala on oikeastaan kasviksia.