Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola turha vai tarpeellinen

mom4
14.08.2020 |

Kun asioit lasten- tai äitiysneuvolassa, millaista tukea toivot saavasi. Kerro ajatuksiasi ja kokemuksiasi neuvolasta.
Millaista tukea odotat neuvolalta? Minkälainen on unelmien neuvolakäynti sinun mielestäsi? Oletko ajatellut, että neuvola on hyvä ja toimiva palvelu perheille. Onko palvelu mielestäsi ollut yksilöllistä ja asiantuntevaa. Koetko, että neuvolassa on helppo jutella perheen asioita. Vai onko neuvola mielestäsi turha ja tarpeeton, eikä siellä olla aidosti kiinnostuneista perheiden asioista ja siellä kysellään liian henkilökohtaisia asioita.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisasioidem tinkkaaminen ja itsestäänselvyyksien jankkaaminen turhaa

Rokotukset ja kasvuseuranta ok

Vierailija
22/51 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tarpeeton. Mitään tukea sieltä ei saa. Ja muistakaa ettette kerro siellä perheen asioita. Joku oli maininnut että tekevät lasun jos ei käytä lasta. Eivät tee koska he eivät seuraa mitenkään käydäänkö tarkastuksissa eikä niitä kiinnosta. Uskotteko oikeasti että niitä kiinnostaa miten menee....myös neuvola syrjäyttää lapsia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvola lähetti lapsen joka saamarin kerta jatkotutkimuksiin, vaikka meidän mielestämme lapsi oli täysin terve ja sopusuhtainen. Poliklinikallakin ihmeteltiin kerta toisensa jälkeen, miksi me taas olemme siellä, kun lapsessa ei kerran ole mitään vikaa.

Neuvolasta ei ollut myöskään mitään apua, kun olisin halunnut suunnitellun sektion. Lapsi syntyi sitten hätäsektiolla, kun alatiesynnytys ei onnistunutkaan.

On tietenkin hyvä, jos on olemassa instanssi, joka seuraa lapsen kasvua ja kehitystä. Itse en puhunut siellä lainkaan ongelmista, koska en halua, että sellaiset jäävät ikuisiksi ajoiksi minun, miehen ja lapsen tietoihin. Sanoin aina, että hyvin menee eikä ole mitään kysyttävää. Toivoisin lisää yksityisiä palveluja myös synnyttämisen osalta.

Vierailija
24/51 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta saa kyllä valitettavan huonosti tukea. Kaikki kuitataan sanomalla, että se on vaan vaihe, vauvat on erilaisia ja pla pla. Esimerkiksi uniohjausta saisi olla neuvolassa jo raskausaikana. Monet vanhemmat ihan huomaamatta opettavat vauvan huonoksi nukkujaksi. Jos vauvan unesta ja sen tukemisesta saisi tietoa jo raskausaikana, monet ei olisi niin väsyneitä. Sitten kun perhe on uupumuksen partaalla, neuvolasta todetaan, että jotkut lapset nukkuu vaan vähemmän. Oikea nimi olisi kyllä neuvoton.

Vierailija
25/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on tarpeellinen. Siellä selviää hyvin lapsen kehitykseen liittyvät asiat ja aina saa kysyä sieltä ihan mitä vaan mieleen tulee esim. terveyteen liittyvät asiat, lapsen hoitoasioihin liittyvät asiat tai jos omassa elämäntilanteessa on jotain mihin tarvitset apua niin sitä apua saat.

Sillon kun oma lapsi oli vielä vauva, niin todella hyvän tuen saimme vanhempina kun olimme ensikertalaisia.

Rokotteet matkoille olemme saaneet sieltä kautta. Sekä kaikki lapsen rokotteet kätevästi ja nopeasti neuvolasta.

Aikoinaan myös raskausajan sokereita seurattiin ja kaikki oli ok, mutta meidän jokaisen terveydestä huolehditaan neuvoloissa.

Vierailija
26/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on tarpeellinen, mutta itse en koe saaneeni neuvolasta sellaista kasvatuskumppanuutta kuin olisin toivonut.

Lapseni on syntynyt talvella. 4-vuotisneuvolassa kysyttäessä kerroin, että oli oppinut luistelemaan ja hiihtämään.

Polkupyörää hänellä ei vielä ollut, mutta potkupyörä kyllä ja oli sillä jo silloin hyvin taitava. Neuvolassa alettiin syyllistää, kun ei ole polkupyörää. Sen sijaan olisi voinut kehottaa, että kevään tulon myötä kannattaa varmaan hankkia jo polkupyörä. Pyörä oli itse asiassa jo tilattu.

Ihan ihmeellistä minusta. Sillä, että oli alle 4v oppinut luistelemaan ei tuntunut olevan mitään merkitystä. Mutta keskellä talvea olisi pitänyt olla polkupyörä.

Tämä vaan yhtenä esimerkkinä.

Vierailija
27/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäänselvyyksien jankkaaminen tuntuu tarpeelliselta vain jos on vähän yksinkertainen ja keinoton. Eihän siellä ole mitään neuvoja mitä ei googlaamalla löytäis.

Vierailija
28/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme mukulaa kirjoitti:

Tarpeellinen. Minulla kolme jo aikuista lasta. Heidän kaikkien neuvola täti oli ihana! Opasti, tuki, neuvoi, auttoi. Oli hienoa seurata lasten kasvua ja kehitystä. Koskaan ei vähätellyt lasten kehitystä, tsemppasi jaksamaan ruuhka vuosina !

Esikoiseni on aikuinen. Hänen vauva-taaperovaiheessaan neuvola oli erinomainen tuki ja tietolähde. Kuopukseni on syntynyt 2011. Hänen aikanaan neuvolasta on tullut mielikuva ongelmien ja huolien maanisesta etsimisestä, kyttäämisestä, kartoittamisesta ja touhotuksesta! Sama meininki koulussa. Onneksi kuopuksen päiväkoti oli hyvä ja kaikki sujui asiallisesti. Ei tullut ylimääräistä stressiä edes eriparisukista tai unohtuneesta kuravaatteesta tms. 

Vierailija
29/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäänselvyyksien jankkaaminen tuntuu tarpeelliselta vain jos on vähän yksinkertainen ja keinoton. Eihän siellä ole mitään neuvoja mitä ei googlaamalla löytäis.

Olet ilmeisesti omasta mielestäsi neuvokas ja kyvykäs, joten googlaapa sitä, miten tämä Suomessa tarjolla oleva ilmainen raskauden- ja lapsen kehityksen seuranta vaikuttavat äiti-lapsi-kuolleisuuslukuihin. Neuvolassa on niiden neuvojen (joita mä oon ainakin tarvinnut) lisäksi käytössä tilastot, joihin voidaan verrata lapsen kasvua ja kehitystä. Sen kautta on mahdollista havaita ajoissa erilaisia sairauksia ja muita kehitykseen liittyviä asioita. Meillä myös neuvolaikäisten lasten lääkärikäynnit (akuuttia lukuun ottamatta) pyritään hoitamaan neuvolassa.

Vierailija
30/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi odottavien Neuvola korttia ei ole saatu vielä sähköiseen muotoon. Viimeksi eilen minua moitittiin kun ei ollut kortti mukana. Koulussakin on jo Wilma järjestelmä ollut käytössä pitkään, miten voi olla ettei Neuvola merkintöjä saada sähköiseen muotoon 2020-luvulla vaan mukana pitäisi kantaa pahvista lappua joka on kuulema yhtä tärkeä kuin ajokortti.

Vierailija
31/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti omasta mielestäsi neuvokas ja kyvykäs, joten googlaapa sitä, miten tämä Suomessa tarjolla oleva ilmainen raskauden- ja lapsen kehityksen seuranta vaikuttavat äiti-lapsi-kuolleisuuslukuihin. Neuvolassa on niiden neuvojen (joita mä oon ainakin tarvinnut) lisäksi käytössä tilastot, joihin voidaan verrata lapsen kasvua ja kehitystä. Sen kautta on mahdollista havaita ajoissa erilaisia sairauksia ja muita kehitykseen liittyviä asioita. Meillä myös neuvolaikäisten lasten lääkärikäynnit (akuuttia lukuun ottamatta) pyritään hoitamaan neuvolassa.

Ne kasvukäyrät ja tilastot löytyvät myös netistä. Itse voi syöttää sinne lapsen mitat ja antaa samat käyrät kuin neuvolan tietokone. Ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
32/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla oli raskaushepatoosi pahana vaikka oireet oli lievät. Joten ilman neuvolaa en olisi tajunnut mennä lääkäriin ja labroihin.

Vierailija
33/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, että neuvolassa voisi käydä vaan tsekkaa lapsen kasvun ja ottaa rokotteet ilman sitä paskanlätinää. Toki tämä lätinä on osalle tarpeellista, mutta itse koen sen lähinnä rasitteeksi.

Vierailija
34/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kasvukäyrät ja tilastot löytyvät myös netistä. Itse voi syöttää sinne lapsen mitat ja antaa samat käyrät kuin neuvolan tietokone. Ei ole rakettitiedettä.

Minne sinne? 

Eivät kasvukäyrät ole ainoa asia, jota neuvolassa seurataan.

Vierailija
35/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin enemmän yksityisiä neuvoloita, samoin kuin yksityisen synnytyssairaalan. Lääkärin saisi itse valita, eikä vastaanotolle pääsy olisi portinvartija-kätilön tai th:n harkinnasta kiinni.

Ei taida löytyä yksityisille neuvoloille tai synnytyssairaaloille riittävästi maksajia tästä maasta, kun samat palvelut saa ilmaiseksikin.

Vierailija
36/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoa vaatiikin sitten se käppyröiden tulkitseminen.

-eri.

Vierailija
37/51 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha.

Vierailija
38/51 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoa vaatiikin sitten se käppyröiden tulkitseminen.

-eri.

Heh. Meillä lapsen käyrä poikkesi neljä milliä. Minä tiesin mistä se johtui. Terveydenhoitaja ei.

Rokotuksia ei saa maallikko antaa. 

Vierailija
39/51 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin enemmän yksityisiä neuvoloita, samoin kuin yksityisen synnytyssairaalan. Lääkärin saisi itse valita, eikä vastaanotolle pääsy olisi portinvartija-kätilön tai th:n harkinnasta kiinni.

Ei taida löytyä yksityisille neuvoloille tai synnytyssairaaloille riittävästi maksajia tästä maasta, kun samat palvelut saa ilmaiseksikin.

Mehän maksamme jo tämänkin. Ei se ilmaista ole.

Vierailija
40/51 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta saa kyllä valitettavan huonosti tukea. Kaikki kuitataan sanomalla, että se on vaan vaihe, vauvat on erilaisia ja pla pla. Esimerkiksi uniohjausta saisi olla neuvolassa jo raskausaikana. Monet vanhemmat ihan huomaamatta opettavat vauvan huonoksi nukkujaksi. Jos vauvan unesta ja sen tukemisesta saisi tietoa jo raskausaikana, monet ei olisi niin väsyneitä. Sitten kun perhe on uupumuksen partaalla, neuvolasta todetaan, että jotkut lapset nukkuu vaan vähemmän. Oikea nimi olisi kyllä neuvoton.

'Paras' neuvo minkä sain neuvolasta kun vauva ei nukkunut koskaan oli että semmoista se on! Ja vauva oli tuossa kohtaa 8kk. Ja toinen: kaikkea ei voi saada. Voi että vihaan tuota lausetta.

Just ennen laskettua aikaa terkka huomasi että lapsella on päältä painellessa iso pää ja haki toisen katsomaan. Päättivät sitten että ei mitään ongelmaa ja siinä ei kauan nokka tuhise kun synnytän. No tuhisi kuitenkin koska pää oli mahdollisimman huonossa asennossa mutta muuten normikokoinen. Kyseessä oli toinen synnytys ja kesti yhtä kauan kuin ensimmäinen koska lapsi ei mahtunut asettumaan alas vaikka synnytys käynnistyi itsestään. Lapsen pää oli ihan mustelmilla kun kesti 3 tuntia ponnistaa se ulos ja happiarvoja mitattiin. Lääkäri ihmetteli miksi lantiosta ei ollut kuvia kun epäsuhta oli niin suuri. Niinpä.

Neuvolan pitää kertoa tuleville vanhemmille millaisia ajatuksia ja tuntemuksia kivulias toipuminen ja unenpuute aiheuttaa molemmille ja miten sietää aikaa kun kaikki toisessa ärsyttää ja kaipaa sitä mitä oli ennen lasta. Se jos joku palvelee lapsen hyvinvointia.

Neuvolassa ei ole muuten pakko käydä, voi käydä yksityisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän