Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset, APUA!!

Vierailija
16.08.2013 |

Ongelmani on seuraava:

Koiramme tuli meille noin kuukausi sitten ja on jo aikuinen koira eli 4-vuotias. Hän on erittäin ystävällinen ja seuraa kaipaava, eli tulee mielellään kainaloon.

Mutta ongelma on kun meille tulee vieraita alkaa tämä koira murista ja haukkua (ei siis yleensä hauku ollenkaan, paitsi välillä muille koirille)! Koiramme kyllä menee haistelemaan vieraita, mutta jos vieras ojentaa kättä hänelle tai yrittää tehdä tuttavuutta koira kiertää kaukaa ja saattaa murista, myös haukkua. Mistä tämä johtuu? Olen ymmärtänyt ettei ainakaan pelosta, sillä jos koira pelkäisi luikkisi se pakoon? Ja tämä ongelma on vain kun meille tulee vieraita! Itse kiellämme heti kun alkaa murista tai otamme syliin ja viemme toiseen huoneeseen, mistä koira kuitenkin tulee takaisin!

HELP!!!

Ulkona hän ei käyttäydy vieraita ihmisiä kohtaan näin ja haukkuu ainoastaan toisille koirille, jos me taas menemme käymään kylässä niin koira on siellä aivan innoissaan tekemässä tuttavuutta..

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmuudesta tuo johtuu. Ei suinkaan kaikki koirat reagoi pakenemalla vaan monella on myös "hyökkäys paras puolustus" kun pelottaa. 

Opetusvaiheessa neuvokaa teille tulevia vieraita ihmisiä, että tämä koira vähän arastelee ihmisiä vielä, ja että sitä EI SAA lähestyä yllättävillä liikkeillä vaan antaa sen mieluummin tehdä itse vaikka tuttavuutta, tai sitten hoitaa se mukavalla tavalla, esim. antaa tulijalle koirannami jonka koira saa itse tulla ottamaan häneltä. Jos ihminen suostuu antamaan namin, hänen kannattaa vaan pitää sitä tarjolla passiivisesti, tuijottamatta koiraa silmiin tai yrittämättä rapsuttaa, ja sitten kehua kun koira käy ottamassa sen. Vähitellen sitten voidaan edetä päin katsomiseen ja muuhun, mutta ei heti suoraan. Koulutuksen pitää mennä asteittain. Ja runsaasti palkkioita koirille aina kun se on murisematta ja rohkaistuu. 

Koirille voi myös opettaa käskyjä asiaan liittyen. Meillä on koirat kovia vahtimaan reviiriä, joten olen opettanut niille käskyn SAA TULLA, joka ilmoittaa, että laumanjohtaja on nyt hyväksynyt tulijat eikä siis koirien tarvitse pihaa niiltä puolustaa. Lisäksi olen opettanut käskyn TERVEHDI, niin että koirani eivät saa itse lähestyä ihmistä muuten vaan mutta kun saa tuon käskyn niin sitten saa mennä luokse. Tämä ettei koirat itse lähesty on kätevää lenkeillä - koiria voi pitää myös irti ilman että täytyy pelätä että ne häiritsisivät muita kulkijoita.

Vierailija
2/5 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosella olikin jo hyvä vastaus. Koira ei ole hyökkäävä, vaikka siltä näyttääkin, vaan epävarma ja arka.  Mitä vähemmän vieraiden tullessa on hässäkkää, sen parempi. Koiraa ei katsota silmiin, siihen ei kiinnitetä yhtään mitään huomiota, ja mielellään sille käännetään puolittain selkä. 

Koiralla on vielä meneillään sopeutumisvaihe, ja se voi olla vielä vähän sekaisin. Harjoitelkaa, jos mahdollista, vieraiden tuloa tuttujen ihmisten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista!

Vierailija
4/5 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen vielä jatkaa, että onnea koirasta. :) Useimmilla meistä koiranomistajista on joskus ongelmia koiransa kanssa, ja usein niihin löytyy ratkaisu helpommin kuin uskoisi. Yllättävän usein kyse on myös ihan pelkästä väärinkäsityksestä; ihminen ei ymmärrä mitä koira viestii, tai koira ei ymmärrä mitä ihminen viestii.

Kestää aikansa, että uusi koira sopeutuu perheeseen ja perhe koiraan, ja on ihan tavallista, että muutama viikko koiran kotiutumisen jälkeen alkaa tuntua siltä, että koiran kanssa on vähän nihkeää ja harmittaa että koko koiraa edes otti. Jos alkaa tuntua siltä, niin sekin kuuluu asiaan. Pikkuhiljaa löydätte yhdessä omat tapanne toimia, koira oppii ennakoimaan teitä ja asioita joita teidän perheessänne tapahtuu, ja lakkaa erikseen reagoimasta niihin. Ottakaa seuraava vuosi siltä kannalta, että siinä opetellaan hyviä tapoja toimia koiran kanssa, ja rakennatte luottamusta ja hyvää vuorovaikutusta koiran kanssa.  Kun asiat on saatu raiteilleen, arkielämä koiran kanssa on helppoa ja antoisaa. Ja koirienkin kohdalla on asioita, joihin ei vain koulutuksella voi vaikuttaa, koska ihminen ei voi muuttaa koiran perimää tai koiran aiempia kokemuksia. Silloinkin on yleensä vielä paljon keinoja, miten tilannetta voi parantaa.

Vierailija
5/5 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosella tosi hyvä vastaus. Lisäisin vielä, että vieraita ohjeistettais, etteivät tuijota koiraa silmiin. Vieraalle nami käteen, sivuttain koiraan nähden ja koira hakee sen namun jos itse haluaa. Ei tietenkään ekasta eikä tokastakaan kerrasta tule 'oppimaan', vaatii toistoa. Ja kärsivällisyyttä niin omistajalta kuin siltä vieraaltakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme