Sotkeva tuttavaperhe kylässä :(
Olen joskus aiemminkin kirjoittanut tänne sotkevasta tuttavaperheestämme, jossa on 6v ja 3v lapset ja sotkua sietävät vanhemmat. Olen yrittänyt kaikkia neuvoja, joita olen täällä saanut ja yrittänyt relatakin, mutta olen taas aivan rikki. Tuttavaperheen jäljiltä joudun aina siivoamaan koko talon ja niin perusteellisesti ja ihmeellisistä paikoista, etten enää jaksa. Itkin taas miehelleni, etten enää ikinä halua kutsua heitä kylään.
Tuttavaperheen isompi lapsi ei osaa kertoa vessahädästään ja joka ikinen kerta leikin lomassa tulee pissa lattialle/matolle/sohvalle meillä. Siis joka kerta, jos ovat yli kaksi tuntia meillä. Nyt tuli matolle. Pienempi käy pöntöllä itse, joten jälki on sen näköistäkin. Ei osaa pyyhkiä kunnolla, ei vedä vessaa, ei pese käsiään ja saattaa liruttaa puolet pissasta ohi pöntön.
Lapsille on annettu ihan pienestä asti kaikkea ruokaa käteen, eikä käsiä pyyhitä ollenkaan. Ollaan siis aiemmin pesty mustikkaa valkoisesta kangassohvasta, rasvaa ikkunoista ja pystytte kyllä kuvittelemaan, mitä esim. 1,5v pystyy tekemään (ja kuinka pitkälle heittämään sen!) kakulla, josta ei tykkää. Vanhemmat kävelevät kengillä sisällä, ellei erikseen pyydä ottamaan pois. Ihan sama mikä kurakeli, juostaan lasten perässä villamatoilla hakemassa lähdön hetkellä pukemaan. Ja puetut lapset ulkohaalareissaan ja ulkokengissää hyppivät sohvilla.
Neuvoja, joita tähän mennessä olen noudattanut:
- syödään ulkona, jolloin ruokasotkua ei tule sisälle
- avaan suuni ja pyydän pesemään vessakäynnin/ruokailun jälkeen kädet, vaikka se olisikin kuinka kiusallista minulle
- blokkaan lapset eteiseen, kun he ovat pukemassa - eivät pääse enää sisälle juoksemaan ulkovarusteissaan
- tarjoan vain ruokaa, joka ei sotke käsiä tai suuta, ei murusta ja on helppo myös lapsille
- puoliväkisin pakotan isomman vessaan, ettei tulisi vahinkoja ja tarkistan molempien lasten jäljiltä, että kädet tulee pestyä
Vaikka mitä teen, niin silti eilen taas oli tällaista:
- lapset tulivat paljain jaloin kylään, kävelivät autosta ilman kenkiä meille sisälle (koska oli niin lyhyt matka)
- 3v oli mennyt sohvalle syömään jäätelöä sillä välin kun mies oli hakemassa keittiöstä maitoa kahviin ja minä olin keittämässä sitä kahvia keittiössä - sulaa jäätelöä valui sohvalle
- 6v:n vesilasi (kyllä, vesi, ei mehua tai mitään muuta tahraavaa!) kaatui pöydällä ja vettä valui lattialle. Muuten ei mitään, mutta kun ne lapset olivat tulleet ilman kenkiä pihan läpi, jalat olivat mustat ja pian koko olohuoneen valkoinen matto täynnä mustia jalanjälkiä, kun ne kävelivät sen vesilätäkön läpi
- 3v kävi vessassa isommalla hädällä, ei saanut kunnolla pyyhittyä, oli ottanut alushousut ja housut pois. Ei kertonut edes käyneensä vessassa, mutta tuli istumaan nojatuoliin toimituksen jälkeen, jolloin huomasin vessassakäynnin ja pyyhkimättömyyden :(
- lähtiessä olin jo valmiiksi lasten "tiellä", etteivät pääsisi enää takaisin asuntoon juoksemaan niin, että vanhemmat juoksisivat kengät jalassa hakemaan heitä. Puhelin soi ja vastatessa lapset aloittivat taas kodinympärijuoksun ja vanhemmat kengät jaloissaan juoksivat perässä
Olen niin väsynyt viime illan ja yön siivouksesta, etten enää edes muista kaikkea.
Niin ja siis vaikka kävin kolme kertaa katsomassa, että lapset varmasti ovat pesseet kätensä, meillä oli meidän makuuhuoneemme ikkuna aivan täynnä pieniä kädenjälkiä, samoin portaikon lasiseinä kauttaaltaan ja alakerran rosteripakastimen ovi. Sohvatyynyissä oli räkää, vessojen lattioilla pissaa, niitä mustia jalanjälkiä myös meidän makuuhuoneessa ja vaatekaapissa oli kaksi pääjalkaista (varmaan sen 3v:n piirtämiä).
Kommentit (51)
Tuo kaikkien lelujen levittäminen on häkellyttävän tuttua. Ihan kaikki lelut nostetaan pitkin poikin, mikään ei oikeastaan ole turvassa ja lopputulos on hurja kaaos.
Meillä parhaasta päästä ollut yhden tuttavaperheen 6-vuotiaan (huom: 6-vuotiaan) "askartelut": oli löytänyt tyttären huoneesta kimalleliiman ja liimaillut vähän sitä sun tätä sillä seurauksella, että esim. lastenhuoneen parketissa on nyt sitten reippahasti kimalleliimaa yhdessä kohtaa.
Jotenkin tuntuu uskomattomalta, ettei älytä kysyä lupaa "saanko ottaa näitä" sellaisista asioista toisen lapsen huoneessa, mistä olettaisi niiden olevan tarkoituksella vähän ylempänä.
Outo ongelma, joka ratkeaa ihan helposti. Vieraat eivät liikahda keittiöstä minnekään. Mies vahtina, jos sinä olet noin avuton.
Ja mä jaksan taivastella tätä vastausten määrää. Ihan oikeastiko ette provoa erota...? :D
Joo, alta vartin saadaan remuisimmissa sakeissa kaadettua kaikki lelukopat ympäri ja jopa verho revittyä lattialle. Hirveä katsoa vieraskoreasti vierestä ja toppuutella nätisti, kun vanhemmat istuvat olkkarissa kaikessa rauhassa. Kehuvat tai hieman naljailevat kuinka "teillä taas on näin siistiä, miten jaksatte pitää järjestystä" niin, lapset kuuluu kasvattaa jonkinlaisella kurilla, etteivät remua ympäristöään sotatantereen näköiseksi...
Miksi ap siivoaa yksin? Miksi mies ei auta? Mitä aikuiset tekevät vierailun aikana? Muuta siis kuin keittävät kahvia ja hakevat maitoa? Miksi lapset vaeltelevat yksin irrallaan kämpässä?
Ei meillä edes koiralauma saa tuollaista sotkua aikaan...
Etkö ole puhunut asiasta lasten vanhempien kanssa?
No provo tai ei, mutta hauskaa oli tätä lukiessa (sori ap jos oot oikeasti sydänverellä tän kirjoittanut!) =D Ihan mieletön tilanne kuvitella tuota, kaks kääpiötä ja kaks muuten vaan vähämielistä seikkailee ap:n kotona kuin jossain FunParkissa, ja ap miehineen kulkee tuskan hikeä otsalta pyyhkien rätti kourassa ties kenen kakkapyllyjä tsekkaamassa, kakaroita blokkaamassa, heiteltyjä kakunriekaleita seinältä raapien - ja kun nää hirviöt lopulta lähtee, tule miehen kanssa yhteinen ikkasu. Ihan lopullisesti repesi kuitenkin pelipakkani tuossa loppumetreillä: "...ja vaatekaapissa oli kaksi pääjalkaista"! XD
Olen... hämmentynyt.
(Ja lisänä bonussydän kaikille, jotka pelkäävät hämärät housuissa että joku trolli vetää höplästä ja julistaa tuota "provoa" <3).
Joku tuolla jo sanoikin, minä toistan papukaijana: vanhemmilla ihan tyystin pallo hukassa! Ja lisänä että harjoitellaanko tuossa perheessä ollenkaan vessakäyttäytymistä, jos on ihan säännöllisesti odotettavissa että pissat tai kakat sohvalla?
Onko vanhempien kanssa ollut tästä minkäänlaista puhetta? Vahinkoja sattuu itse kullekin ja varmasti pienten lasten kanssa on välillä sormi suussa, mutta luulisi että vanhemmat olisivat itse tajunneet edes tarjoutumaan siivousavuksi (pyyhkiä tahrat ja varsinkin vessajätökset pois!) tai edes pahoitelleet.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:55"]
Ai kun hauska provo. Miten te ette tunnista näitä?
[/quote]
Miksi se pitäisi ilmoittaa, että kyllä minä tunnistin?
En kyllä kutsuisi tuollaista perhettä kylään ikinä,yök! Olisiko mahdollista puhua perheen vanhempien kanssa ja vaikka pistää heidät siivoamaan itse omat ja lapsiensa sotkut?
Anteeksi, en ehtinyt heti vastaamaan tähän viestiketjuun.
Meillä syödään erillisessä ruokailutilassa, ei pieneen keittiöömme mahdu yhdeksää henkeä (meitä viisi, heitä neljä). Tarjoilimme jäätelöä syviltä lautasilta, ei siis tötteröistä (joskus sekin moga koettu!) ja kun mies oli hakemassa lisää maitoa keittiöstä ja minä olin siellä laittamassa lisää kahvia, 3v oli siirtynyt ruokapöydästä jäätelölautasineen sohvalle ja sotki sohvan.
Sekä mies että minä siivoamme, en yksin. Lapsetkin siivoavat leluja ja harmittelevat, että aina heidän pitää siivota niiden jälkiä. Meillä on lelut tietyissä laatikoissa (Legot yhdessä, nuket ja nallet toisessa, Briot yhdessä jne.) ja niiden järjestelyihin menee aina hetki, kun vieraat ovat heitelleet kaikki sekaisin.
Meillä on iso talo kolmessa kerroksessa, ei yksinkertaisesti pystytä juoksemaan lasten perässä estämässä sotkemista, eikä nähdä heitä koko ajan. Siksi sitä sotkua tuleekin. Eivätkä vanhemmat välitä.
Olen yrittänyt hirveän nätisti sanoa vanhemmille, mutta niillä on ihan eri siisteyskäsitykset kuin meillä. Esimerkiksi turha käsien pesu on huono juttu, kuivattaa ihoa ja pieni bakteerimäärä pitäisi muutenkin olla koko ajan saatavilla - liika hygienia aiheuttaa allergioita jne.
Pidän näistä ystävistä tosi paljon, siksi halutaankin pitää yhteyttä. Tämä on vain niin hermojaraastavaa, ettei enää jakseta.
Aina ajattelen, ettei enää kutsuta meille. Ja sitten taas yritän rentoututa ja miettiä, että lapset ovat kasvaneet, ehkä nyt sujuu paremmin, nyt syödään ulkona, ei ole sotkevaa ruokaa tarjolla jne. jne. Ei vaan onnistu.
ap
Onko ne sukulaisia vai miksi olet niiden kaveri? Mä en sietäisi tuollaisia ihmisiä hetkeäkään.
Meillä jo lapset huomauttaisivat muita lapsivieraita siitä, että pöydästä ei nousta syömään muualle. Samoin ilmoittavat kohteliaasti, että vieraat eivät voi leikkiä sillä ja sillä lelulla, mikäli eivät noudata sääntöjä ja aikaisempi leikki ei ole siivottu pois. Jos ei homma mene näin, tulevat kyllä ilmoittamaan aikuisille. Mitä teidän lapsenne tekevät? Itkevät ja keräävät lelujaan?
Ööö, etkö voi sanoa, että teillä ruoka syödään pöydässä yms. Jos et vanhemille suoraan niin sitten lapsille. Minä olen ainakin sanonut. Meidän kotona meidän tavat ja kotona tekevät niinkuin tekevät, mutta meillä ei jäätelöä syödä sohvalla ja kädet pestään ym. En nää siinä ongelmaa.
Lisäänpä vielä, että ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia ja ihmisillä on erilaiset siisteys- ja tapakäsitykset. Minä olen koko ikäni asunut kaupungissa, äitini oli ylihygieeninen ja meillä oli aina kiiltävää ja puhdasta. Saatan olla ylihysteerinen siivousasioissa, mutta tuo perhe on sitten ääripää toisesta laidasta.
Perheen vanhemmat ovat kotoisin maalta ja ovat varmasti tottuneet jo ihan kodin ulkopuolella erilaiseen "likaan" ja "likaan". On juostu pelloilla ja metsissä ja vaatteet ovat varmasti olleet maatilalla ihan erilaisessa käytössä kuin kaupunkilaislapsella. Eikä multa tai hiekka ole likaa oikeasti, vaikka me kaupunkilaiset niin ajattelisimme.
Silti, jotenkin aina vain enemmän ja enemmän hämmentää se siivouksen määrä vierailujen jälkeen.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 14:43"]
Ööö, etkö voi sanoa, että teillä ruoka syödään pöydässä yms. Jos et vanhemille suoraan niin sitten lapsille. Minä olen ainakin sanonut. Meidän kotona meidän tavat ja kotona tekevät niinkuin tekevät, mutta meillä ei jäätelöä syödä sohvalla ja kädet pestään ym. En nää siinä ongelmaa.
[/quote]
Tottakai olen sanonut, monta vuotta. Vanhemmat eivät vain välitä samalla tavalla kuin me. Esimerkiksi tuon jäätelöepisodin jälkeen sanoin, että 'hei, eihän meillä syödä sohvalla ja että nyt tuli sotkua - pitäisi syödä pöydän ääressä!', niin äiti tokaisi, että 'tuus XXXX tänne pöydän viereen syömään se loppuun, niin ei tule enempää sotkua'. Eli ei siis haittaa, vaikka sitä sotkua jo tulikin, kunhan nyt loppusyöminen hoidetaan niin kuin minä haluan..
Käsiä ei pestä niin usein, selitin jo aiemmassa viestissä.
Joskus muuten kerroin ihan suoraan tuon perheen vanhemmille, että meillä käy joskus yksi toooosi sotkeva perhe ja käytin esimerkkeinä heidän sotkujaan. Eivät tajunneet, että puhuin heistä. Sanoivat vain, että niin, sähän olet sellainen siisteysfriikki että varmasti sellaiset ärsyttää.
Ovat vain siis erilaisia ihmisiä, eivät tarkoituksellisesti yritä pahoittaa mun mieltä.
ap
Naurattaa nämä "Boheemit" perheet jotka mainostavat boheemiutena sotkuisuutta, välinpitämyyttä ja laiskuutta. Ollaan niin taiteellisia ja boheemeja. Laiskuutta tuo on.
Tuttavaperheesi vanhemmat kuulostavat hieman ääliöiltä. Itse taas kuulostat siisteyden suhteen pingottajalta, joka ei kestä ainoatakaan tahraa.
Suosittelen ihan suoraa puhetta vanhempien kesken. Kerrotte, miltä teistä sotkuisuus tuntuu ja millaista käytöstä ja puhtautta toivotte jatkossa. Oma anoppini kertoi, tai paremminkin huuti, että annan lasten käyttäytyä miten sattuu, vaikka todella olin yrittänyt parhaani. Ihan hyvä, että kertoi, jotta jatkossa osaamme viipyä vain muutaman tunnin kerralla ja vahtia lapsia hysteerisesti sen ajan. Näin oletan muidenkin järkevien ihmisten toimivan jos heille huomauttaa epätoivotusta käyttäytymisestä.
Millaistahan tuon perheen omassa kodissa on? Siellä ei varmaan sohvalle uskalla edes istua...
Aivan äklöä! Meillä myös samanmoiset tuttavat. Kaikki lelut levitetään, ihan kaikki, nekin jotka olisi nostettu turvaan korkeammalle. Se sotkeminen on mielipuolista. Leluja revitään kappaleiksi. Meillä minun lapsuudesta peräisin olevia klassikosatuja c-kaseteilla, niin eiköhän joka ikisestä nauhat ulkona(säilytys korkealla) piirustukset revitään. Kaikki ruoka murustellaan pitkin taloa. Sisälelut viedään ulos. Pienin saattaa leikkiä vessassa vedellä ja milläs muullakaan kuin patteritoimisilla leluilla. Kaikki pilalla. Päiväpeitot pois sängyistä. Ainakin kaksi kertaa on tuolle perheelle ilmaantunut oksennustauti meillä.
Ihan kauhea homma putsata koti tuollaisten jäljiltä. Sori, saatat tunnistaa perheesi tästä...