IS: Jopa kolmasosalla koronan saaneista neurologisia ja psykologisia jälkioireita
Uuden koronaviruksen aiheuttama covid-19-sairaus ei ole vain ylähengitysteiden ja keuhkojen sairaus. Ensin todettiin, että tauti voi vaikuttaa myös sydän- ja verenkiertoelimistöön, munuaisiin, maksaan ja muihin sisäelimiin.
Neurologit alkoivat pian ihmetellä, voiko koronaviruksen aiheuttama tulehdus vaurioittaa aivoja.
Yhdysvaltalainen terveyteen ja lääketieteeseen erikoistunut verkkosivusto STAT kertoo tuoreista tutkimustuloksista, joiden mukaan jopa kolmasosalla koronaviruksen saaneista on jälkivaikutuksena neurologisia tai psykologisia oireita.
Perus nuha joidenkin mielestä.
Kommentit (94)
Haluaisin testata oliko minulla korona maaliskuussa, onko se mahdollista? Masennus ja voimattomuus jyllää edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on, että pitää jankata vastaan ja kieltää se, että koronasta aiheutuu hyvin vakavia oireita, vaikka itse taudin olisi sairastanut lievänä? Tauti on todella vakava ja siihen suhtautuminen sellaisena ei ole hysteriaa vaan pelkästään järkevää. Tauti pitää kitkeä pois tältä pallolta ja nopeasti. Psyykkiset oireet eivät ole luulotautia vaan johtuvat siitä, että tauti jättää jälkensä aivoihin. Lukekaa ja opiskelkaa asiaa älkääkö tulla tänne riehumaan ja väittämään muita hysteerisiksi, kun teillä ei mitenkään voi olla tietoa, että tauti muka olisi vaaraton ja kaikki nämä vakavat oireet olisivat "keksittyjä".
Jep. Lääkärit ympäri maailman varoittelevat mitä erilaisemmista osin hyvin vakavistakin jälkioireista, mutta vauva-palstan denialistit tietävät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on, että pitää jankata vastaan ja kieltää se, että koronasta aiheutuu hyvin vakavia oireita, vaikka itse taudin olisi sairastanut lievänä? Tauti on todella vakava ja siihen suhtautuminen sellaisena ei ole hysteriaa vaan pelkästään järkevää. Tauti pitää kitkeä pois tältä pallolta ja nopeasti. Psyykkiset oireet eivät ole luulotautia vaan johtuvat siitä, että tauti jättää jälkensä aivoihin. Lukekaa ja opiskelkaa asiaa älkääkö tulla tänne riehumaan ja väittämään muita hysteerisiksi, kun teillä ei mitenkään voi olla tietoa, että tauti muka olisi vaaraton ja kaikki nämä vakavat oireet olisivat "keksittyjä".
Jep. Lääkärit ympäri maailman varoittelevat mitä erilaisemmista osin hyvin vakavistakin jälkioireista, mutta vauva-palstan denialistit tietävät paremmin.
Tämä. Kovasti väitetään vastaan, että ei tämä mitään ole vailka KOLMASOSA sairastuneista kokee jälkioireita. Todella huolestuttavaa. Jälkioireena voi olla myös psykoosi. Jos tiedät mitä psykoosi tarkoittaa niin osaat olla huolissasi.
Ei kyse ole siitä etteikö jälkioireita oikeasti olisikin (useimmissa virusinfektioissa usein on), vaan siitä, ettei jokainen raportoitu väsymys, alakulo ja kolotus välttämättä ole muuta kuin luuloilua, koska ihmiset nyt vain ovat taipuvaisia sellaiseen. Koronan jälkioireita tutkitaan kokoajan, mutta oikeaa tietoa ei ole sellainen että joku omasta mielestään ehkä koronan sairastanut kertoo youtubessa olevansa väsynyt ja lihasten kolottavan.
Tuo dramaattinen liioittelu ja vauhkoilu ei tee teille hyvää.
Ei myöskään pidä väittää suhteellisen normaaleja virusinfektion todennäköisesti ajan kanssa paranevia jälkioireita loppuelämän rampauttavaksi tuhoiksi ennen kuin ne on tutkimuksissa todennettu sellaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä etteikö jälkioireita oikeasti olisikin (useimmissa virusinfektioissa usein on), vaan siitä, ettei jokainen raportoitu väsymys, alakulo ja kolotus välttämättä ole muuta kuin luuloilua, koska ihmiset nyt vain ovat taipuvaisia sellaiseen. Koronan jälkioireita tutkitaan kokoajan, mutta oikeaa tietoa ei ole sellainen että joku omasta mielestään ehkä koronan sairastanut kertoo youtubessa olevansa väsynyt ja lihasten kolottavan.
Ei myöskään pidä väittää suhteellisen normaaleja virusinfektion todennäköisesti ajan kanssa paranevia jälkioireita loppuelämän rampauttavaksi tuhoiksi ennen kuin ne on tutkimuksissa todennettu sellaisiksi.
Mahdollisia loppuelämän rampauttavia jälkioireita ei myöskään pidä lakaista maton alle ennen kuin ne on tutkimuksissa todennettu ohimeneviksi. Ennen kun asia tiedetään, tulisi koronaan suhtautua potentiaalisesti elinikää merkittävästi lyhentävänä vakavana systeemisairautena ja ehkäistä tartunnat päättäväisesti, tavoitteena nollataso.
Kaverilla oli influenssan jälkeen alakulo ja väsymys tosi pitkään. Oli ikään kuin pois tolaltaan ja ihan sippi. Parani muutamassa kuukaudessa ennalleen, samaksi iloiseksi veikoksi. :)
”Three quarters of recovered COVID-19 patients had signs of lingering heart damage months after their initial infection.”
”The presence of heart abnormalities was not related to the severity of the study participants' COVID-19 illness or whether they had underlying conditions.”
https://www.livescience.com/covid-19-causes-heart-damage-healthy-people…
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sellainen hassu juttu, että terveille lihasten kolottelu kuulostaa vähän semmoiselta mukavaivalta. Koska me ei koeta sitä itse. Mä toivon itselleni aina flunssaa kun mulla ei koskaan ole, ja työkaverit "vaan makaa" kotona. No sitten kun sen flunssan sain niin valitin 3 päivää putkeen että täähän on ihan hirveetä. Siis ihan tavallinen flunssa.
Kun meillä ei ole eläytymiskykyä ja empatiaa edes sairauksiin, joita olemme itsekin sairastaneet, niin ei sitä ole vaivoihin, joita itsellä ei ole.
Mulla oli korona, ja vaihtaisin nämä lihasten ja nivelten kivut ja turvotukset ja voimattomuuden vaikka heti siihen, että joku murtais multa käden. Koska se paranisi ainakin ja sen kanssa voisin vaikka tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin testata oliko minulla korona maaliskuussa, onko se mahdollista? Masennus ja voimattomuus jyllää edelleen.
Kävitkö laskettelulomalla Itävallassa? Jos et niin ei ollut koronaa
Saattaa olla että thän virukseen liitetään vielä vaikka mitä jälkioireita. Uusi virus, ei tiedetä mitä aiheuttaa pitkässä juoksussa. Kyllähän polioviruskin aiheuttaa jopa kymmenien vuosien jälkeen uupumusta, hengitysvaikeuksia, lihasheikkoutta ym.
Vierailija kirjoitti:
Media lietsoo paniikkia, koska pelko myy... Joku voisi tutkia, paljonko nämä pelottelu-uutiset saavat aikaan näitä posttraumaattisia reaktioita ja . Joukkopsykoosi on tunnettu asia ollut jo kauan.
Luin alkuperäisen STAT-artikkelin. Kaikki oireet sopivat myös
Eikä voida puhua pysyvistä jälkiseuraamuksista, kun koko tauti on tunnettu vasta alle vuoden.
Ja mitä tarkoitetaan sillä, että 1/3 osa sairastuneista on saanut oireita? Kolmasosa mistä? Kun esim. Espanjassa juuri uutisoitiin, että PCR-testillä postiiviseksi vahvistetuista 60-70% oli oireettomia! Toistan: OIREETTOMIA!Jos media keskittyisi kertomaan, että ylivoimaisesti suurin osa koronaan sairastuneista on jo parantuneita, sen sijaan, että kirkuvin otsikoin uutisoidaan kuinka takahikiällä on yksi uusi koronatartunta, niin voisi nämä psyykkiset jälkioireet helpottaa aika äkkiä.
Maassa, jossa asun, vain 2 mediaa kertoo päivittäin myös parantuneiden lukumäärän muiden keskittyessä kertomaan suurin otsikoin kuinka monta uutta tartuntaa on.
Tällä influenssakaudella maailmanlaajuisesti on jo ollut jopa 51.000.000 tapausta, joista satoja tuhansia on joutunut sairaalaan.
Covid19-virukseen sairastuneita on 21.153.984 ja heistä 13.980.930 on jo parantunut.
Mä ainakaan en edes lue lehtiä. Siis netin(kään) kautta. Olen jo vuosikymmeniä sitten kyllästynyt siihen pelkkään myyntiin perustuvaan seksi/väkivalta/julkkiskohu/muu kauhistelu paskaan millä ne myy sen sijaan, että vain kertoisi asiaa niin kuin ennenvanhaan.
Mun "joukkopsykoosini" johtuu tasan siitä mitä olen ihmisiltä itseiltään kuullut. Ei tuo korona ole mikään normilenssu. Toki jotkut pääsevät siitä helpommilla oireilla, mutta en lähtisi vähättelemään niitä pahempia oireita saaneita syyttämällä tuolla tavalla jostain tyhmyydestä ja joukkopsykooseista.
Ihmisten suut on kautta aikojen tukittu väittämällä heitä hulluiksi ja passittamalla heitä mielisairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla että thän virukseen liitetään vielä vaikka mitä jälkioireita. Uusi virus, ei tiedetä mitä aiheuttaa pitkässä juoksussa. Kyllähän polioviruskin aiheuttaa jopa kymmenien vuosien jälkeen uupumusta, hengitysvaikeuksia, lihasheikkoutta ym.
Tämä on todellinen riski. Pahimmillaan aiemmin sairastettu korona tulee osoittautumaan merkittävästi elinikää lyhentäväksi sairaudeksi. Toivottavasti ei, mutta koska asiaa ei vielä tiedetä, olisi pandemiaan parempi suhtautua hyvin vakavasti.
Sydänlihasvauriot ovat sitten loppuelämän riesa. Sydänlihas ei juuri uusiudu vaan sillä pitäisi selvitä vanhaksi asti. Pienet veritulpat aiheuttavat paikallisia kuolioita ja tulehdus vaurioittaa lisää.