IS: Jopa kolmasosalla koronan saaneista neurologisia ja psykologisia jälkioireita
Uuden koronaviruksen aiheuttama covid-19-sairaus ei ole vain ylähengitysteiden ja keuhkojen sairaus. Ensin todettiin, että tauti voi vaikuttaa myös sydän- ja verenkiertoelimistöön, munuaisiin, maksaan ja muihin sisäelimiin.
Neurologit alkoivat pian ihmetellä, voiko koronaviruksen aiheuttama tulehdus vaurioittaa aivoja.
Yhdysvaltalainen terveyteen ja lääketieteeseen erikoistunut verkkosivusto STAT kertoo tuoreista tutkimustuloksista, joiden mukaan jopa kolmasosalla koronaviruksen saaneista on jälkivaikutuksena neurologisia tai psykologisia oireita.
Perus nuha joidenkin mielestä.
Kommentit (94)
Oliskohan mullakin neurologisia ongelmia jäänyt viime keväältä kun sairastin pitkityneen flunssan, kukaties vaikka korona olisi ollut. Kesti 3 kk kun pääsin kuivasta yskästä ja keuhkovinkunasta pois. Nyt vaivaa unettomuus ja en saa unta ilman lääkkeitä.
Mulla on vähä sellanen olo, että täällä päivystävillä koronahysteerikko pöhköillä on jo mielenterveydillisiä ongelmia eli ei tuo teille mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo samat ongelmat voi tulla minkä tahansa muunkin hieman ärhäkämmän virustaudin jälkeen. Kuten monille on tullutkin. Korona ei ole mikään poikkeus. Sitä muuten kutsutaan krooniseksi väsymysoireyhtymäksi.
No aika harvinaista on esim että influenssan jälkeen laajalla joukolla olisi paniikkioireita ja vastaavia. Kyllä korona on todella raju tauti, vaikka olisi ns lieväkin.
Kommenttia hallitukselta, THL:ltä ja STM:ltä? Tahdon tämän uutisiin.
On jäänyt vähän epäselväksi heidän tiedottamisessaan, että miksi koronaan täytyy suhtautua vakavasti. Jos kuolleisuus olisi enintään 0,1 % ja jälkitauteja ei jäisi, niin ihmettellisin jopa nykyistä suojautumisen tarvetta. Onko kuolleisuus tasoa 5% ja jälkitaudit 15%? Mitä arvioidaan muissa maissa, niin kertokaa edes siitä, jos teillä ei ole valmiina omia tieteellisiä tutkimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähä sellanen olo, että täällä päivystävillä koronahysteerikko pöhköillä on jo mielenterveydillisiä ongelmia eli ei tuo teille mitään uutta.
Aika monella on mielenterveysongelmia. Stressikin on mielenterveysongelma. Mielenterveysongelmat on laaja käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo samat ongelmat voi tulla minkä tahansa muunkin hieman ärhäkämmän virustaudin jälkeen. Kuten monille on tullutkin. Korona ei ole mikään poikkeus. Sitä muuten kutsutaan krooniseksi väsymysoireyhtymäksi.
No aika harvinaista on esim että influenssan jälkeen laajalla joukolla olisi paniikkioireita ja vastaavia. Kyllä korona on todella raju tauti, vaikka olisi ns lieväkin.
On, muttei siitä kirjoitella, koska influenssa on yleinen sairaus eikä siitä syystä oireita liitetä siihen. Eivätkä kaikki lääkärit edes tunnusta cfs:n olemassaoloa, vaan pitävät oireita psykosomaattisina. Hyvä tietty, jos siihen tulisi tämän koronahysterian ansiosta muutos.
Korona ei todellakaan ole aina raju tauti, 80% sairastaa lievänä tai lähes oireettomana.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairastanut koronan ja allekirjoitan tuon jo kolme kk jatkuneen voimattomuuden ja alakuloisuuden. Itse tauti ei minulla ollut paha.
Sama mun siskolla. Korona meni toukokuussa ohi vähän kettumaisena flunssana, mutta yleiskunto ja energisyys ei vaan meinaa palata millään. On itkuinen, väsynyt, ihan perusasiat vievät kaiken energian. Ei puhettakaan, että jaksaisi esim harrastustensa pariin palata, aikaisemmin kävi monta kertaa viikossa jumpassa, salilla ja mm lenkkeili ahkerasti.
Arvatkaa onko normaalilla flunssalla AIVAN samanlaiset jälkioireet ja pahemmat.
Kyllä.
On kyllä suht yleistä muidenkin rankkojen sairausjaksojen jälkeen, että ei ole ihan skarppi olo. Toivottavasti kyse on vain jostain sellaisesta eli ohimenevästä oireistosta.
Tuon jutun perusteella ainakaan kyse ei ole jostain havaituista (vaikka magneettikuvissa) kudosvaurioista, vaan potilaiden kokemuksista ja oireista. Voihan toki olla, että vielä ei ole vain tutkittu onko näillä potilailla myös fyysisiä vaurioita aivoissa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa onko normaalilla flunssalla AIVAN samanlaiset jälkioireet ja pahemmat.
Kyllä.
Ei ainakaan mulla kokemukseni mukaan.
https://www.mghclaycenter.org/hot-topics/psychological-effects-of-the-f…
Ei todellakaan ole mikään Koronan ominaisuus 😂 😂
Vierailija kirjoitti:
Kommenttia hallitukselta, THL:ltä ja STM:ltä? Tahdon tämän uutisiin.
On jäänyt vähän epäselväksi heidän tiedottamisessaan, että miksi koronaan täytyy suhtautua vakavasti. Jos kuolleisuus olisi enintään 0,1 % ja jälkitauteja ei jäisi, niin ihmettellisin jopa nykyistä suojautumisen tarvetta. Onko kuolleisuus tasoa 5% ja jälkitaudit 15%? Mitä arvioidaan muissa maissa, niin kertokaa edes siitä, jos teillä ei ole valmiina omia tieteellisiä tutkimuksia?
Tavallisen influenssan kuolleisuus on se 0,1%.
Koronan kuolleisuus on Suomessa 4,4%, pahimmilla epidemia-alueilla Lombardiassa, Wuhanissa jne ollut 9%.
Hysteeriset_ämmät_tässä ketjussa ihan pöksyt märkänä :)))
Söpöä kun palstan ”asiantuntijat” tietää enemmän kuin lääkärit ympäri maailman. Jos kyse olisi jostain tavanomaisesta, niin luuletteko että lääkärit eivät sanoisi sitä? Itse kuulen aivan erilaisen viestin.
If you can’t take the heat, get out of the kitchen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei maskiPAKKOA vielä ole?
Kyllä se varmaan jossain vaiheessa tuleekin. Mutta ensin niitä pitää kaikille saada. Jos nyt julistettaisiin maskipakko, jotkut idiootit tyhjentäisi kaikki varastot taas itselleen ja osa jäisi kokonaan ilman. Kyllä niitä nyt kannattaa ostaa jos näkee. Itse en ole löytänyt. Onneksi töistä sain muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Miksei maskiPAKKOA vielä ole?
Lainsäädäntö. Jos olisi maskipakko, pitäisikö viranomailla olla myös oikeus antaa rokote, lääkkeet jne. vastoin henkilön tahtoa. Kuuluu oikeusvaltion periaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Hysteeriset_ämmät_tässä ketjussa ihan pöksyt märkänä :)))
Sä näköjään nautit tästä tilanteestä pöksyt ruskeina. :D
Vierailija kirjoitti:
Pelkään ihan saakelisti koska itselläni on ilman koronaakin mt-ongelmia, paniikkihäiriötä jne. Musta tulee varmaan umpihullu kun saan koronan.
Toisaalta, kun on riittävän hullu, niin sairaudesta kärsii lähinnä muut ihmiset. 😉
Vierailija kirjoitti:
Luulotautiset reppanat saavat kaikenlaisia oireita.
Kutsutko luulotautiseksi reppanaksi miesta jolta jouduttiin amputoimaan melkein kaikki sormet? Toivottavasti ei osu omalle kohdallesi.