Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä katetaan arjen aamupalapöytä? Vinkkejä

Vierailija
15.08.2013 |

kaipaisin, miten saisi aamupalasta esteettisemmän. Meillä isketään margariinirasia ja juusto muovikääreessä pöytään ja leivät pusseissaan, kukin ottaa siitä sitten. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukselle kaadan murot tai myslit kulhoon ja maitoa päälle. Lisäksi kuorin porkkanan tai omenan. Banaanista saa jo itse kuoret pois.

Vanhempi hoitelee itse itselleen leivät vaihtelevilla päällysteillä. Jukurttia ja hedelmää lisäksi.

Mies ... öö... kai se jotain syö, en ole kiinnittänyt huomiota. Ja itselle teen tietty ruisleipää juustolla, appelsiinimehua ja kahvia.

Vierailija
22/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies töissä, niin tokaluokkalainen huitaisee jugurtin ja pari huikkaa maitoa, itse juon kupin kahvia.

Jos mies vapaalla, hän tekee tokaluokkalaiselle paahtoleivän, jossa juustoa, kalkkunaa, kurkkua tms. ja viereen jugurtti. Tokaluokkalainen huitaisee jugurtin, mutustaa vähän leivänpäällisiä, ehkä närppäisee hieman leivän keskustaa ja päälle pari huikkaa maitoa. Mies syö omat leipänsä hyvällä ruokahalulla. Itse olen tuolloin lähtenyt jo ennen muuta perhettä, joten juon sen kahvini vasta töissä. 

Viikonloppuisin sitten välillä keitellään kananmunia ja katetaan pöytää, muttei tuokaan jokaviikkoista ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka työtätekevä ihminen nyt mitään aamupalaa ehtii kattaa? Jokainen ottaa kaapista, mitä haluaa. Pikkulapsille laitetaan. Siellä on ruokaa kyllä, koska töissä on tienattu rahaa siihen, eikä millään kelarahoilla lelluta kotona pöytää kattamassa.

Vierailija
24/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin kotona ruisleipää (leikattuna) pöydälle, voimariini, juusto ja mahdolliset makkarat/muut päälliset pöytään, jokainen sai siitä tehdä leipänsä itse. Ekana herännyt keitti kahvia ja/tai teetä. Joskus joku saattoi paistaa tai keittää munaa valmiiksi, olivat ehkä menossa vanhaksi. Sama säilynyt sinkkuelämäänkin.

Vierailija
25/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 22:46"]

Näin:

http://chefclara.com/breakfast_buffets/images/breakfast_img.jpg

Viikonloppuna sitten juhlavammin, toki!

[/quote]

Hedelmät tummumaan ja leipä leopardin nahkaan? ;D

Vierailija
26/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kukin syö kun herää, ei mitään valmista. Ja laittaa tietty poiskin sitten.

Varmaan kerran olen tänä vuonna viikonloppuna väsännyt aamulla pannareita. Se olikin sitten lapsille jo lounas, mutta...

Vierailija
27/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 22:55"]

Kaksi vaihtoehtoa:

Yleisin: Mies keittää puuron, nostaa lieden viereen syvät lautaset ja siitä jokainen kauhoo kuppiin puuron. Pöydässä on tuoremehua, maitoa, Pentikin rasiassa voimariini, toisinaan on marjoja tai mehukeittoa puuron päälle, lusikat kasassa ja siitä jokainen ottaa itse. Servetit on pöydässä telineessä, jos joku tarvitsee. Hedelmiä kehoitetaan syömään tai ottamaan mukaan. Pöydässä saa lukea Hesaria. Kahvia juodaan mukeista aamulla, joko Teema tai Pentikin kupit.

Harvinaisempi vaihtoehto: Apupöydällä leipää korissa tai pussissa, leivän paahdin seinässä, vieressä voimariini, hilloa, leikkelettä, juustoa, kurkkusiivuja, tomaattisiivuja. Saattaa olla myös jogurttia. Hedelmä tai kurkkupaloja. Juomat kuten edellä.

[/quote]

Edes vähänkään sivistyneessä perheessä olisi leivänpaahin kytkettynä pistorasiaan.

Vierailija
28/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:33"]

Kuka työtätekevä ihminen nyt mitään aamupalaa ehtii kattaa? Jokainen ottaa kaapista, mitä haluaa. Pikkulapsille laitetaan. Siellä on ruokaa kyllä, koska töissä on tienattu rahaa siihen, eikä millään kelarahoilla lelluta kotona pöytää kattamassa.

[/quote]

Pitää herätä ajoissa :) meillä alkaa aikuisilla työt klo 8 ja molemmilla auto käytössä, lapsilla kouluun matkaa 400m. hyvin ehtii syödä aamupalan kun herää vähän ennen seitsemää. Mee sinäkin ajoissa nukkumaan niin jaksat herätä laittamaan aamupalaa ;) jonka sanotaan olevan päivän tärkein ateria..

Vierailija
29/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinkeitin päälle, ruisleipäpaketti pöydälle, tuorejuusto- ja juustopakkaukset samoin pöydälle. Hedelmät, maidot, jogurtit esille. Aamiainen myös lemmikille.

Vierailija
30/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyli ennen tarkoitusta? No hoh. Ilmeisesti olet vähän turhautunut? 

Meillä otetaan esille tasan se mitä aiotaan syödä, ei kateta mitään astiastoa vaan tavoitteena on saada joillain välineillä ruuat nautittua kun ei sitä kattausta olisi paria minuuttia enempää kellään aikaa ihastella. Lisäksi kun palastetaan eri aikoihin (mies menee aamuyöstä töihin ja vanhemmat lapset joskus myöhempään kouluun jolloin voivat nukkua pidempään) niin mitä järkeä kattaa fiini kattaus yhdelle kerrallaan joka kerta, tiskiä tiskiä...

Lisäksi kaikkien aamupalatuotteet ovat juuri niitä mitä kunakin aamuna sattuu tekemään mieli, en kyllä viitsisi siltä varalta että joku ehkä ottaa tuota ja tuota kattaa kaikkea esille kuin hotellissa, jos kaikki sattuvatkin syömään sitä yhtä samaa tuotetta.

Vierailija
31/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 22:23"]

Minä teen valmiiksi leivät ja joskus paistan munakkaat, viipaloin hedelmiä tms. ja laitan ne tarjolle. Pöytä on siisti ja kaikki ehtivät syömään.

[/quote]

Meillä näin on aina viikonloppuisin, kiva, kun ehtii edes joskus koko perhe saman pöydän ääreen.

Viikonloppuaamuisin myös teini tulee syömään muiden kanssa aamiaista ja menee sen jälkeen jatkamaan uniaan.

Vierailija
32/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiaamuisin jokainen tekee aamupalansa itse ja korjaa jälkensä. Kaikki lähtevät eri aikaan liikkeelle.

Lapset syö maitoa ja muroja ja jos maistuu, niin tekevät vielä leipää päälle.

Vierailija
33/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arkiaamuisin kukin istuu pöytään eri aikaan, joten jokainen tekee itse omat syötävänsä. Esim. koululainen herää aikaisintaan siihen aikaan kun me vanhemmat jo istutaan aamupalalla. Ei ole aamulla ylimääräistä aikaa miettiä mitään pöydän kattamista vaan leivänpäälliset ensimmäinen nostaa sivupöydälle, tekee leipänsä ja toinen sitten omien leipiensä tekemisen jälkeen nostaa ne jääkaappiin. Lapsi sitten herättyään ja sängystä noustuaan ottaa itse aamupalansa.

Vierailija
34/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arkena keittiön sivutiskillä aamiainen tarjolla. Leikkeleet ja juuston säillytämme leikkelerasioissa ja juustokuvun alla, emme muovikääreissä. Ne on helppo nostaa tarjolle.

Leivän nostan leipälaatikosta koriin tai leipälaudalle.

Lisäksi pestään salaattia kulhoon ja toiseen kulhoon viipaloidaan kurkkua tai tomaattia.

Levite on leviterasiassaan.

Veden- ja kahvinkeittimet ovat samalla tiskillä. Vedenkeittimen viereen nostan aamiaisteen, jollen sitten ehdi hauduttamaan pientä kannullista.

Lisäksi esillä on tuoremehua omassa kannussa, yleensä miehen illalla valmiiksi mehulingolla tekemää. Vieressä on myös hedelmäkori, josta voi valita, mitä haluaa.

Vaihtelevasti voin nostaa tarjolle luonnonjogurttitetran ja marjoja kulhossaan, viilipurkkeja ja lasipurkin, jossa säilytämme mysliä, tms.

Usean kerran viikossa keitän puuroa. Silloin aamaiseksi on puuroa ja marjoja, yleensä ei nosteta muuta esille.

Ruokapöydällä on valmiiksi servettejä omassa telineessään, siitä saa ottaa, jos tarvitsee. Meillä on tietty aamiaisastiasto, Pomonaa. Siitä jokainen osaa astiakaapista ottaa oman lautasen, kulhon ja mukin, en yleensä kata niitä erikseen arkena.

Vierailija
35/35 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole oikeastaan täydellistä astiastoa kuin Pentikin omena ja niiden kahvimukit ovat väärän kokoisia, niin käytetään muumia. Murokipotkin ovat muumia mutta en ala etsimään pareja. Halutessani siis saisin tehtyä kauniin idyllisen kattauksen mutta minulle riittää, että astiat ovat koon ja muodon puolesta identtiset. Servettejä on vain erityistilanteissa.

Leivät asettelen leipälautaselle tai koriin. Leikkeleet tykkäät rullailla lautaselle, jos niitä on tarjolla. Lisäksi katan pöytään pienen leikkuulaudan, jolla voi pilkkoa kasviksia ja jonka päällä juusto lepää. Mehua teen kannuun, samoin vesi on pöydällä kannussa. Hedelmät ovat kulhossa, josta niitä saa vapaasti ottaa. Pähkinöitä ja siemeniä on lasipurkeissa. Maitopurkki ja voirasia ovat meidän perheen rumilukset mutta olkoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän