Miten muka koko 128 on 8-vuotiaille?
Marketissa osui silmiin lastenvaateosastolla tuollainen kokotaulukko, jossa on kokoarviot ikäryhmittäin. Miksi ihmeessä niissä iät ja koot ovat reilusti alakanttiin? Lienevät vielä suunnattu henkilöille, jotka ostavat vaatteen jollekin lahjaksi niin tuollaista taulukkoa kun noudattaa niin aika vaermasti menee metsään! Toki lapsia on erikokoisia ja kaikille sopivaa taulukkoa on mahdoton tehdä, mutta eikö ne voisi tehdä "varman päälle". Oma lapseni on pienikokoinen, noin vuotta jäljessä keskiarvoa. Hän on nyt 8v enkä todellakaan ostaisi kokoa 128! 140 olisi hänelle varmaan sopiva eli 146 varmaankin olisi keskiarvon mukainen oikea koko. Tuota 128 kokoa on meidän viskarilla jo käytössä...
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:52"]
Läskien lasten äidit päivittelevät miksei oma punkerolapsi mahdu standardikokoihin :D Jos lapsi on normaalipituinen, kasvaa keskikäyrällä ja onhoikka, niin kyllä mahtuu 8-vuotias 128 cm vaatteisiin.
[/quote] Höpöhöpö! Tuo minun 5.5v poika on suorastaan anorektisen laiha, pituutta 114cm enkä todellakaan ostaisi enää 116 vaatteita! Ehdottomasti 122/128. Ja tosiaan tuo 8v ei todellakaan ole lihava, vaan oikeasti varsin hoikka! Vaatteista loppuu pituus, ei ympärysmitta. ap
[/quote]
No paljonko se "hoikka"lapsesi painaa?
Ap, kyllä se vaan on niin, että jos lapsi on oikeasti hoikkarakenteinen, niin pituutta vastaava koko sopii vallan mainiosti. Esikoiseni on hoikka 8-vuotias tyttö, 127cm/23kg, ja koko 128cm vaatteissa passaa aivan kuin olisi häntä varten tehty. Viisivuotias poikani sen sijaan on rotevampaa tekoa, joten 118cm/25kg lapsi käyttääkin sitten kokoa 122/128, koska se ympärysmitta syö vaatteista sitä kokoa ja siitä johtuen pituus ei sitten riitä. Hyvin yksinkertaista.
Mun 8-vuotias käyttää kokoa 128cm. On nollakäyräläinen ja painaa 24kiloa. Hyvin menee juuri tuo koko. Seuraava olisi liian iso. Minäkin siis luulen, että ap:n lapset ovat pullukoita.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:12"]
Läskien lasten äidit päivittelevät miksei oma punkerolapsi mahdu standardikokoihin :D Jos lapsi on normaalipituinen, kasvaa keskikäyrällä ja onhoikka, niin kyllä mahtuu 8-vuotias 128 cm vaatteisiin.
[/quote] Höpöhöpö! Tuo minun 5.5v poika on suorastaan anorektisen laiha, pituutta 114cm enkä todellakaan ostaisi enää 116 vaatteita! Ehdottomasti 122/128. Ja tosiaan tuo 8v ei todellakaan ole lihava, vaan oikeasti varsin hoikka! Vaatteista loppuu pituus, ei ympärysmitta. ap
[/quote] Kerrotaan nyt vielä että 122cm pitkä on 24kg ja 114cm pitkä on 18kg että sellaiset "läskit" ovat... ap
[/quote]
minun 134cm pitkä 6v painaa 24 kg! Ja ihan pituuden mukaiset vaatteet mahtuu. Aina mahtuneet.
Eri asia on jos on tosi pitkä ja kasvu jossain yläkäyrillä, niin sitten ovat lahkeet ja hohat liian lyhyitä. Mutta keskikäyrällä kasvavat ovat tuohon 128 cm vaatekokoon juuri passeleita.
[/quote]
Ei mahdu, mun 7v. käyttää 134cm vaatteita. 128cm:n vaatteet on lahkeista liian lyhyet, muuten kyllä mahtuisivat. Ei ole pitkä, eikä pulska. Hoikka poika joka menee täysin 0-käyrää, sekä painossa että pituudessa. En nyt viitsi sille laittaa päälle housuja joiden lahkeet on lyhyet, vain sen takia että av-mammat on päättäneet että kyllä ne mahtuu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:25"]
21&22, joku sentään samoilla linjoilla kuin minä! ap
[/quote]
Oletko jotenkin lapsellinen vai vaan trolli? Poimit noista vastauksista ne, joilla on myös isokokoiset lapset, joten tietenkin vain heidän mielipiteensä on oikea.
Alussa yritit muka ymmärtäväisesti selittää, että joo, onhan noita kaiken kokoisia lapsia, mutta kaikista vastauksistasi näkee, että pidät vain omiasi "oikean kokoisina". TIedät kyllä itsekin, että 146 cm kokoa käyttävä 8-vuotias ei ole pieni.
Kuinka moni tosissaan edes ostaa vaatteita kysymättä vanhemmilta mitä kokoa lapsi käyttää?
[/quote] Kerroin heti alkuunsa että lapseni on PIENEMPI kuin ikäisensä lapset keskimäärin joten ihmettelin miten hänelle liian pieni vaatekoko voisi olla sen ikäiselle yleisesti sopiva! En ole kritisoinut kenenkään lapsen kokoa, päinvastoin minun lapsiani on sanottu läskeiksi vaikka sitä he eivät todellakaan ole! Jos kysyy vanhemilta mitä kokoa lapsi käyttää, ei tarvitse niitä taulukoita! Lapseni kaveri käyttää kokoa 140/146 (tai siis sitä kokoa tehtiin uudet hankinnat)ja tyttö on kuin heinänkorsi! ap
Meillä 8 v tyttö on nyt 129 cm pitkä, tähän mennessä on aina terkkarit ja neuvolan tädit sanoneet että ikäistään hiukan pidempi, pituuden puolesta +1-käyrällä. Hyvin mahtuu kaikki 128-kokoiset vaatteet päälle, ei ota tiukkaa hihoista tai vyötäröltä ja paidanhelmat on oikealla korkeudella jne.
Jos muilla on kääpiöitä, niin meillä on sitten varmaan se jättiläinen :D Juuri 10v täyttänyt pitkä urheilijapoitsu ja osa vaatteista on jo kokoa 164cm, jalka 39. 140cm "oman" kokoiset vaatteet kierrätetään ystävän samanikäiselle lapselle. Lapsia vain nyt ON monen kokoisia ja mallisia kuten aikuisiakin. Lahjaa ostaessa yleensä varmistan koon vanhemmilta jos olen hieman epävarma. Viimeksi kokotaulukon mukainen vaate oli hoikallekin tytölle aivan liian pieni. Harmitti.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:12"]
[/quote] Kerrotaan nyt vielä että 122cm pitkä on 24kg ja 114cm pitkä on 18kg että sellaiset "läskit" ovat... ap
[/quote]
Kyllä mun lapsille koon mukaiset vaatteet ovat mahtuneet. 8-vuotias oli 122cm ja 24 kg ja hän on aina käyttänyt koon mukaisia vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:09"]
Marketissa osui silmiin lastenvaateosastolla tuollainen kokotaulukko, jossa on kokoarviot ikäryhmittäin. Miksi ihmeessä niissä iät ja koot ovat reilusti alakanttiin? Lienevät vielä suunnattu henkilöille, jotka ostavat vaatteen jollekin lahjaksi niin tuollaista taulukkoa kun noudattaa niin aika vaermasti menee metsään! Toki lapsia on erikokoisia ja kaikille sopivaa taulukkoa on mahdoton tehdä, mutta eikö ne voisi tehdä "varman päälle". Oma lapseni on pienikokoinen, noin vuotta jäljessä keskiarvoa. Hän on nyt 8v enkä todellakaan ostaisi kokoa 128! 140 olisi hänelle varmaan sopiva eli 146 varmaankin olisi keskiarvon mukainen oikea koko. Tuota 128 kokoa on meidän viskarilla jo käytössä...
[/quote]
Minulla on ikäisekseen pitkähkö juur 9v täyttänyt tyttö (pituutta 140 cm) ja käyttää 140 cm ja 146 cm vaatteita. En siis allekirjoita tuota, että 146 olisi keskiarvon mukainen 8-vuotiaan koko.
Typerää haukkua lapsia läskeiksi.
Siis ap:lla on pitkä raajaisia lapsia. Ihmisten mittasuhteissa kun, ylläripylläri, voi olla isojakin eroja, vaikka olisivat juuri saman pituisia ja painoisia... Lapsetkin on ihmisiä.
http://www.hm.com/fi/product/14797?article=14797-C Laitetaas nyt vielä oikeen linkkiä samaa kokoluokkaa olevaan tyttöön eli tältä hän suurinpiirtein näyttää!
Mä oikeasti luulin että tämä on yleinen "ongelma" että vaatekoot menee miten sattuu...olenkin aina ihmetellyt mitä sanonnalla "vastaa kokoaan" tarkoitetaan kun kirpparisivuja selaa. Olen miettinyt tarkoittaako se sitä, että vaate on sitä kokoa mitä yleisestikin sen kokoiset vaatteet ovat vai sopiiko se just sen kokoiselle. ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:13"]
[/quote]
Oletko jotenkin lapsellinen vai vaan trolli? Poimit noista vastauksista ne, joilla on myös isokokoiset lapset, joten tietenkin vain heidän mielipiteensä on oikea.
Alussa yritit muka ymmärtäväisesti selittää, että joo, onhan noita kaiken kokoisia lapsia, mutta kaikista vastauksistasi näkee, että pidät vain omiasi "oikean kokoisina". TIedät kyllä itsekin, että 146 cm kokoa käyttävä 8-vuotias ei ole pieni.
Kuinka moni tosissaan edes ostaa vaatteita kysymättä vanhemmilta mitä kokoa lapsi käyttää?
[/quote]
Mulla vaan ei ole mitenkään isokokoisia lapsia, ihan neuvolan mukaan normikokoisia. Ei isoja eikä pieniä. Ja minä toki tiedän sen että lapset ovat erikokoisia, kyse olikin siitä että neuvolan käyrien mukaan mun lapset on normikokoisia, sekä pituudeltaan että painoltaan. Silti ne vaatetaulukoiden mukaiset vaatteet on heille pieniä. Mun normikokoinen 8v. lapseni ei yksinkertaisesti mahdu 128cm vaatteisiin tai mahtuu se mutta lahkeet on puolisääressä. Tämän kun kerron ja ihmettelen niin mun lasta haukutaan läskiksi tai ties miksi. No, ehkä neuvola on sitten valehdellut mulle ja näyttänyt jonkun muun käyrää. Oikeasti mun lapsi on kauhea hirviö, pitkä ja lihava.
t: Se toinen vastannut
[/quote]
Ap, minkälainen kokotaulukko olisi varman päälle? Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, että lapsia on erikokoisia ja jopa samanmittaiset lapset käyttävät eri kokoja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:43"]
[/quote]
Ap, minkälainen kokotaulukko olisi varman päälle? Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, että lapsia on erikokoisia ja jopa samanmittaiset lapset käyttävät eri kokoja.
[/quote] Kuten tuossa viestissäni (51) totesin, luulin tämän olevan aivan yleistä ettei pituutta vastaava koko mahdu lapselle. Koskeekin näköjään vain minun ja muutaman muun lapsia. Tämän ketjun perusteella taulukot lienevät "oikeassa", minun lapseni kohdalla ne heittävät noin 10cm. ap
Minusta nuo kokotaulukot on lähinnä suuntaa antavia eikä niitä kuulukaan lukea kuin raamattua. Itse ainakin tsekkaan ne usein muistinvirkistykseksi kun ostan vaatteita kummilapsille. Yleensä päädyn yhtä kokoa isompaan ellen ole tarkistanut kokoa vanhemmilta. Toki järjen kanssa, esim. kesämekkojen ei tarvikaan mahtua kuin pari kk.
Kyllä noi 8v./128 kokotaulukot tulevat jostakin keski-Euroopasta, Benettonilla on juuri tuollaiset koot. Meillä 5,5 vuotias tyttö painaa 20kg ja 120cm käyttää 122/128 kokoja.
Ihan normaalikokoinen on neuvolan mukaan.
Meidän ihan normaali kokoinen 10v poika käyttää kokoa 146. On hoikka, mutta saman pituinen kuin kaverinsa.
[/quote]