Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monelta on löytynyt keliakia/muu sairaus lapsettomuuden syyksi?

Vierailija
15.08.2013 |

En jaksanut ruveta rekisteröitymään, joten heitän viestini tänne.

Aloimme miehen kanssa yrittämään lasta aika tarkalleen vuosi ja kuukausi sitten. Sitä aiemminkin oli ollut jo pientä pelkoa, että mitäs jos en tulekaan raskaaksi?

No, viimein sitten alkukesästä päätin luopua kaikenmaailman "älä stressaa, kyllä se sieltä tulee :))))" -neuvoista ja painuin lääkäriin.

Verikokeista löysivät sitten keliakian, joka hoitamattomana voi aiheuttaa lapsettomuutta.

Nyt sitten elellään gluteenittomalla ja odotellaan "paranemista" (suolinukan kuntoutumista).

Mielenkiinnosta vaan kyselisin, että kuinka monella keliakia on löytynyt lapsettomuuden aiheuttajana? Kauanko meni, ennenkuin lopulta raskauduit? Sujuiko raskaus normaalisti ja oliko lopputuloksena terve lapsi?

Mielenkiinnosta kyselen, nyt kun on niin uusi tilanne itselleni.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 19:38"]

Höö, miksi otsikossasi on "/muu sairaus", kiinnostaako siis muutkin kuin keliaakikoiden vastaukset? Meillä löytyi endometrioosi syyksi (ihan oireeton muuten paitsi lapsettomuus) ja lapsia saatiin ivf-hoidoilla. Kaverilla 2,5v kestäneen lapsettomuuden syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja 3kk tyroksiinihoidon aloittamisesta hän oli raskaana. Toisella kaverilla paljastui jonkinlainen lisämunuaisen hormonihäiriö, hän ei ole vielä raskaana vuosi häiriön toteamisesta, jotain lääkityksiä on käytössä kyllä.

[/quote]

-ap-

Ihan mielenkiintoista on kuulla muitakin tapauksia, kuin vain keliaakikoiden.

On ollut niin kurja olla lapsettomuuden takia, niin kiva saada välillä kuulla onnellisesti päättyneitä tarinoita.

Meillä on nyt vuosi ja 3 kk yritetty tuloksetta, keliakia todettiin kesällä. Veriarvot olivat yli sadan (terveellä ihmisellä arvot korkeintaan 7) ja nukkavaurioita oli niin, että lääkäri diagnosoi alkavan keliakian.

Mitään ihmeparanemista eivät povanneet, alkuvuodesta menen verikokeisiin ja silloin kuulema veriarvojen olisi pitänyt laskea reippaasti, muttei vielä terveen tasolle. Eli suomeksi sanottuna vuosi saattaa mennä vielä hyvinkin.

Kamalaa sinänsä kun pitää ylläpitää toivoa vaikkei kukaan voi mitään luvata :(

On tämä sen verran raskas matka ollut jo nyt.

Tämän lisäksi kuulen aina vain tarinoita keliaakikoista, jotka eivät saanee koskaan lapsia. Tai sitten joku kertoo kummin kaiman naapurista, joka sai hoitamattomasta keliakiasta huolimatta 10 lasta.

Vierailija
2/21 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä keliaakikkojen hedelmällisyys palaa, kun nukkavaurio ja sen aiheuttamat puutostilat ovat korjaantuneet. Kannattaa syödä vitamiinilisiä. Erityisesti foolihappovarastot voivat olla todella niukilla (tärkeät alkiolle).

En usko, että noihin vaurioiden parantumisiin menee vuotta. Muutama kuukausi yleensä kestää. Minulla testattiin arvot kolmen kuukauden päästä, ja ne olivat jo normaalit. Keliakian toteamisen yhteydessä taisivat olla 80 pintaan. Minulla keliakia kyllä todettiin jo paljon ennen vauvahaaveita, joten vaikutuksia hedelmällisyyteen en tiedä. Olo kyllä normalisoitui tosi pian ruokavalion aloittamisen jälkeen.

Alat vain noudattaa ruokavaliota tarkasti, niin kyllä se siitä. Pääsetkö ravitsemusterapeutille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:42"]

Yleensä keliaakikkojen hedelmällisyys palaa, kun nukkavaurio ja sen aiheuttamat puutostilat ovat korjaantuneet. Kannattaa syödä vitamiinilisiä. Erityisesti foolihappovarastot voivat olla todella niukilla (tärkeät alkiolle).

En usko, että noihin vaurioiden parantumisiin menee vuotta. Muutama kuukausi yleensä kestää. Minulla testattiin arvot kolmen kuukauden päästä, ja ne olivat jo normaalit. Keliakian toteamisen yhteydessä taisivat olla 80 pintaan. Minulla keliakia kyllä todettiin jo paljon ennen vauvahaaveita, joten vaikutuksia hedelmällisyyteen en tiedä. Olo kyllä normalisoitui tosi pian ruokavalion aloittamisen jälkeen.

Alat vain noudattaa ruokavaliota tarkasti, niin kyllä se siitä. Pääsetkö ravitsemusterapeutille?

[/quote]

Juu käväisin siellä loppukesästä. Foolihappoa pitäisi kyllä alkaa napsimaan, hemoglobiinitkin oli n. kuukausi takaperin testattuna 118 (alaraja taitaa olla 117?) niin pitäisi sitäkin saada nostettua :S

Mutta mukava kuulla, että arvot voivatkin laskea noin nopeasti :) Oletko itse saanut lapsia keliakia-diagnoosin jälkeen?

-ap-

[/quote]

Joo, minulla on yksi pieni lapsi. Ei ihan ensikierrosta tärpännyt, mutta ei kuitenkaan pitkään tarvinnut yrittää. Minulla tosin oli sikäli erilainen tilanne, että tauti oli jo muutama vuosi aikaisemmin todettu, joten olin jo hyvän aikaa ollut gluteenittomalla ruokavaliolla.

Mutta kannattaa ottaa ruokavalio tosissaan. Se parantaa sinut! :) Ja vaikka voi tuntua rankalta kaikki ruokavaliorajoitukset, niin se asiassa on helppoa, että Suomi on oikea gluteenittomuuden mallimaa.

[/quote]

Juu tässä tulee nyt melkein puoli vuotta jo gluteenittomalla, nopeasti oikeastaan olen tottunut ja gluteeniton leipominenkin on tehty ihanan helpoksi valmiilla jauhoseoksilla :D

Hemoglobiinit ainakin ovat ponkaisseet nousuun, aiemmin olivat noin sadan, nyt ovat jo vähän päälle 120.

Ihmetyttää kierron heittelehtiminen, ennen keliakian toteamista ehti venyä 35 päiväiseksi, gluteenittoman aloitettuani lyheni 31 päivään ja nyt sitten yhtäkkiä päättivätkin venähtää 44 päiväkseksi (raskaana en ollut, kävin yksityisellä ottamassa verikokeet eikä hcg:tä loydetty tippaakaan).

Oliko sulla paranemisvaiheessa tällaisia outoja heittelyjä? :S

Vierailija
4/21 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut keliakiaaa tutkivassa ryhmässä työssäni ja minulle tuli nyt ihan puun takaa tuo lapsettomuus.

Onkohan kuinka varmaa tietoa ja tiedän pilvin pimein keliaakikoita, joilla on lapsia:))9

Vierailija
5/21 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:02"]

Olen ollut keliakiaaa tutkivassa ryhmässä työssäni ja minulle tuli nyt ihan puun takaa tuo lapsettomuus.

Onkohan kuinka varmaa tietoa ja tiedän pilvin pimein keliaakikoita, joilla on lapsia:))9

[/quote]

Siis sehän koskee vain hoitamattomia keliaakikoita, eikä varmaan niistäkään kaikkia. Keliakiatestithän otetaan aika automaattisesti selvitellessä lapsettomuussyitä.

Erikoista ettet ole kuullut, itse kun diagnoosin sain niin nimenomaan kerrottiin heti sen lapsettomuutta aiheuttavasta vaikutuksesta ja että mahdollisuudet paranevat kyllä kun nukka vaan korjaantuu.

Löysin tällaisen julkaisun joskus netistäkin:

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto21_1.pdf

-ap-

Vierailija
6/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi vähän nostella tätä keskustelua. Omasta diagnoosistani on kulunut nyt vuosi.

Niin ja edes positiivista raskaustestiähän ei ole tullut.

Sen sijaan kierto vittuilee koko ajan. Ennen gluteenittomalle siirtymistä oli aina 30-32 päivää.

Nytkin on taas meneillään kp 36 (juu en ole raskaana, ei ole pelkoa...) ja ennätys on vuoden aikana ollut 43 -päivää..

Alkaa vaan loppua jaksaminen. En minä mitään lasta saa niin alkaa tuntua turhalta koko helvetin sairaudenkaan hoitaminen, kun ei kukaan tiedä mistään mitään ja jankutetaan vaan, että kyllä se sieltä. No ei se näköjään sieltä jos vuosi on jälleen kulunut, eikä asia tule näköjään koskaan päättymään.

ap

Vierailija
7/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten syy ei taida olla keliakiassa. Mene tutkimuksiin, sinullahan saattaa olla ongelmia ovulaatiossa ja jos saat lääkkeet, olet heti pian raskaana. Oletko tikuttanut kiertojasi ja tarkistanut, ovuloitko? Testejä saa apteekista ilman reseptiä.

Vierailija
8/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä todennäköinen syy oli miehen ykköstyypin diabetes, joka oli jo ehtinyt kuluttaa kroppaa ja myöskin siittiötuotantoa tosi paljon. Hoidoilla kolme lasta kuitenkin saatiin.

Vierailija
9/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään muihin sairauksiin viittaavia oireita? Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia jostain lukemani mukaan esiintyvät usein yhdessä ja vajis aiheuttaa tuota kierron venymistä.

Mulla on kilpparivajis, oireina juuri tuo kierron venyminen, jumalaton väsymys, saamattomuus, palelu jne. sekä kaksi keskenmenoa. 3 kk lääkityksen aloituksesta tulin raskaaksi ja nyt meillä on 8 kk ikäinen tyttö. Keliakiaa ei mulla ole todettu (verikokeet otettu) mutta voin paljon paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla.

Vierailija
10/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:18"]

Sitten syy ei taida olla keliakiassa. Mene tutkimuksiin, sinullahan saattaa olla ongelmia ovulaatiossa ja jos saat lääkkeet, olet heti pian raskaana. Oletko tikuttanut kiertojasi ja tarkistanut, ovuloitko? Testejä saa apteekista ilman reseptiä.

[/quote]

Juu niihin on mennyt jo pitkä penni... on tullut positiivista ovulaatiotestiä ja ovulaatiosta nyt on ihan kivutkin niin sinänsä tietää milloin tulee (ei tule ilmeisesti joka kuukausi...).

Välillä sitten nekin näyttää mitä haluaa. Nytkin eilen omaan silmään nähden positiivinen testi (kontrolli+testiviiva yhtä vahvat) ja hetken aikaa jo mietin, että voisiko näyttää raskautta (olen käsittänyt niiden olevan silloinkin positiivisia..) mutta tänään sitten oli taas ehdottoman negatiivinen..

Sairauskontrolleissakin kävin alkuvuodesta ja veressä näkyvät keliakia-arvot olivat lähteneet hiljalleen laskemaan (yksi tosin oli jostain syystä vähän noussut, mutta lääkäri ei pitänyt asiaa hälyttävänä). Painoa on tullut lisää, vatsakipu ja jatkuva ripuli on lakannut.

En sitten tiedä että eikö veriarvot saa olla yhtään kohollaan, kun ei tosiaan kukaan tiedä mitään tai ainakaan ei kukaan suostu kertomaan. Koko vitun googlenkin olen käynyt läpi suomeksi ja englanniksi jokahelvetin ikisellä sanayhdistelmällä, joka kertoisi keliakian aiheuttamasta lapsettomuudesta, mutta ei löydy mitään.

Mieskin kerettiin varuiksi testata, ei mitään vikaa. Jos olisi terve nainen, niin olisi varmaan jo miljoonan lapsen isä.

Ja kun vielä käsketään vain odottelemaan, ettei kannata tehdä mitään ennenkuin keliakia on "kokonaan" parantunut.

Vierailija
11/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:24"]

Onko sinulla mitään muihin sairauksiin viittaavia oireita? Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia jostain lukemani mukaan esiintyvät usein yhdessä ja vajis aiheuttaa tuota kierron venymistä.

Mulla on kilpparivajis, oireina juuri tuo kierron venyminen, jumalaton väsymys, saamattomuus, palelu jne. sekä kaksi keskenmenoa. 3 kk lääkityksen aloituksesta tulin raskaaksi ja nyt meillä on 8 kk ikäinen tyttö. Keliakiaa ei mulla ole todettu (verikokeet otettu) mutta voin paljon paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla.

[/quote]

Keliakian yhteydessä testattiin kaikki kilpirauhasen toimintahäiriöt, diabetes, tulehdusarvot ja paljon muuta, mitä en enää edes muista... melkein kymmenen pulloa otettiin kerralla verta kaikkiin tutkimuksiin. Mutta mitään ei keliakian lisäksi löytynyt.

Vitamiiniarvoja seuraillaan koko ajan ja käyn vähän väliä työterveyslääkärissäkin varmistelemassa niitä, ne ovat kaikki ok. Hemoglobiinit heittelee vähäsen 117-130 välillä, mutta nyt on saatu ja pitkään pysymään 120 kieppeillä, rauta alkanut ilmeisesti imeytyä paremmin.

Eli keliakiaa lukuunottamatta olen terve. Väsymyskin on alkanut nyt vähetä, kun olen ollut gluteenittomalla. Liikuntaakin nykyään jaksan harrastaa kohtuumäärissä (juoksulenkkeilyä+kevyttä kuntosaliurheilua).

Vierailija
12/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:18"]

Meillä todennäköinen syy oli miehen ykköstyypin diabetes, joka oli jo ehtinyt kuluttaa kroppaa ja myöskin siittiötuotantoa tosi paljon. Hoidoilla kolme lasta kuitenkin saatiin.

[/quote]

Miehen patistin myös testiin viime syksynä ja testattiin koko kartelli, mitä miehillä vaan voi lapsettomuutta aiheuttaa.

Miehllä oli kilppariarvot ihhan hitusen koholla, mutta niin vähän ettei lääkäri nähnyt tarpeelliseksi aloittaa lääkitystä, käski vain palaamaan asiaan jos alkaa olla oireilua.

Ja siittiötuotanto oli miehellä hyvä.

Vierailija
13/21 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tässä kierrossa olikin uutuutena se, että kesken kierron alkoi verenvuoto. Pieniä määriä rusehtavaa verta ja vähän kipuilua vatsalla. Kesti alle viikon, sitten hävisi.

Että voin varmaan vetää räkänaurut lääkärissä, kun selostetaan miten keliakian paraneminen tasaa kuukautiskiertoa ja vähentää vuotohäiriöitä.

Ultrassakin tuli käytyä silloin joskus dinosaurusten aikaan, kun oltiin jättämässä ehkäisyä pois ja ainakaan tuolloin ei mitään rakenteellisia poikkeamiakaan löytynyt. Näytteitäkin otettiin, mutta silloinKIN olin aivan terve, ei mitään moitittavaa tai mitään, mikä voisi olla esteenä raskaudelle.

Vierailija
14/21 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juu käväisin siellä loppukesästä. Foolihappoa pitäisi kyllä alkaa napsimaan, hemoglobiinitkin oli n. kuukausi takaperin testattuna 118 (alaraja taitaa olla 117?) niin pitäisi sitäkin saada nostettua :S

Mutta mukava kuulla, että arvot voivatkin laskea noin nopeasti :) Oletko itse saanut lapsia keliakia-diagnoosin jälkeen?

-ap-

Vierailija
15/21 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:56"]

[/quote]

-ap-

[/quote]

Joo, minulla on yksi pieni lapsi. Ei ihan ensikierrosta tärpännyt, mutta ei kuitenkaan pitkään tarvinnut yrittää. Minulla tosin oli sikäli erilainen tilanne, että tauti oli jo muutama vuosi aikaisemmin todettu, joten olin jo hyvän aikaa ollut gluteenittomalla ruokavaliolla.

Mutta kannattaa ottaa ruokavalio tosissaan. Se parantaa sinut! :) Ja vaikka voi tuntua rankalta kaikki ruokavaliorajoitukset, niin se asiassa on helppoa, että Suomi on oikea gluteenittomuuden mallimaa.

Vierailija
16/21 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samasta asiasta kiinnostunut - löytyisikö kokemuksia? Itsellä esikoisen yritystä takana useampi kuukausi ja nyt keliakiaepäily päällä (oireita on ja veriarvoissa ilmennyt häikkää muun käynnin yhteydessä, nyt odotan jatkotutkimuksia).

Vierailija
17/21 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä, keliakia ei nimittäin ollut lapsettomuuden syy. Mutta hoidoilla saimme kuitenkin 4 tervettä lasta ja raskaudet sujuivat melko hyvin, itselläni ongelmia jalkojen ja suonikohjujen kanssa, vauva tietysti voi hyvin koko ajan vaikka en itse kävelemään päässytkään kipeiden jalkojeni kanssa.

Eli onnea matkaan! :)

Vierailija
18/21 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höö, miksi otsikossasi on "/muu sairaus", kiinnostaako siis muutkin kuin keliaakikoiden vastaukset? Meillä löytyi endometrioosi syyksi (ihan oireeton muuten paitsi lapsettomuus) ja lapsia saatiin ivf-hoidoilla. Kaverilla 2,5v kestäneen lapsettomuuden syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja 3kk tyroksiinihoidon aloittamisesta hän oli raskaana. Toisella kaverilla paljastui jonkinlainen lisämunuaisen hormonihäiriö, hän ei ole vielä raskaana vuosi häiriön toteamisesta, jotain lääkityksiä on käytössä kyllä.

Vierailija
19/21 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisesta johtuvan lapsettomuuden takana voi olla myös endometrioosi. Se voidaan todeta laparoskopiassa. Itselläni todettiin se nyt 5/2014. Gluteenittomalle siirryin puoli vuotta ennen diagnoosia, kun vatsaa turvotti usein. Epäilen gluteeniherkkyyttä ja se minulla taitaa olla, kun tuo endokin löytyi. Endometrioosissa suositellaan gluteenitonta ruokavaliota.

Laparoskopiaan pääsin, kun oli välivuotoja ja tiputteluja ja ihmeellisiä vatsaoireita/kipuja. Löytyi pinnallista endoa, joka ei näkynyt ultrassa, eikä tuntunut sisätutkimuksissa.

Vaadi lisää tutkimuksia!

Vierailija
20/21 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä päivittää muutaman vuoden takaista ketjua.

Meillä homma päättyi lopulta mitä onnellisimmin: keväällä 2015 tulin aivan luomusti raskaaksi ja tämä raskaus päättyi ihanan lapseni syntymään.

En tiedä oliko meillä vielä jotain muutakin vialla vai oliko se vaan sitten aika, jota keho tarvitsi ollakseen tarpeeksi hyvässä kunnossa. 1,5 -vuotta meillä meni gluteenittoman aloittamisesta raskautumiseen.

Halusin päivittää tänne, koska keliakian aiheuttamasta lapsettomuudesta ei paljoa keskustelua ja kokemuksia löytynyt ainakaan silloin kun itselläni tilanne oli vielä akuutti. Toivottavasti tuo toivoa niille, jotka nyt googlailevat ja yrittävät löytää keskustelua keliakian aiheuttamasta lapsettomuudesta.