Omituinen tilanne
Tämä on erikoinen tilanne: Minulla on netin kautta sellainen ystävä, jolla on Aspergerin syndrooma ja hän on naispuolinen ja hänen sukulaisellaan on pieni vauva. Tämä nuori Aspergerin syndrooman omaava nainen minulle iloisena kertoi, että sai hoitaa vauvaa sen aikaa kun vauvan vanhemmat olivat saunassa. Hän sai pidellä ja kanniskella sylissä, juottaa tuttipullosta ja nukuttaa päiväunille. Vauva oli ollut todella tyytyväinen hänen hyvässä hoidossaan. Ja olenhan minä itsekin joskus saanut jos on ollut sukulaisten tai ystävien vauvoja, niitä sylissä pitää, syöttää ja vaihtaa vaipat ja sylissä pitää yms eikä kukaan ole kieltänyt minulta sitä. Hyvin on mennyt ja tutut ihmiset hyväksyvät tämän asian. Mutta kun olen asiasta kertonut vähän minua vieraammille ja minut heikommin tunteville 20-30-vuotiaille naisille joskus vuosi tai kaksi vuotta takaperin niin monet on katsoneet minua nyrpeästi tai olleet kauhuissaan tuosta asiasta, mutta toisaalta vanhemmat naiset ja vanhat ukot suhtautuvat myönteisesti minuun hoitamassa vauvaa ja vauvatkin on tyytyväisiä.
Mutta jos joku muu, kuka tahansa: lapsi, nuori, aikuinen, vanhus, tyttö, poika, mies tai nainen, terve tai sairas, vammainen tai vammaton yms kertoo hoitaneensa kaverin tai sukulaisen vauvaa tai pientä lasta, niin siihen lähes poikkeuksetta on kokemukseni mukaan suhtauduttu hyvin. Kun lapsi tai kehitysvammainen tai vaikkapa joku vanha ukko on hoitanut vauvaa, niin silloin on kehuttu että hyvä kun olet reipas ja ystävällinen että hoidat vauvaa. Ja kun joku teinityttö, nuori nainen, keski-ikäinen nainen tai vanha nainen on hoitanut vauvaa niin siitäkin on pidetty ja ovat keskustelleet vauvoista yhdessä ja vaihtaneet kokemuksiaan yms asiasta. Näin on ollut ihan diagnooseista tai diagnosoimattomuudesta riippumatta kaikenlaisten ihmisten kanssa ihan ammatista tai terveydentilasta riippumatta.
Miksi minä olen tässä poikkeus verrattuna muihin, jopa Asperger-henkilöihinkin? En ole kovakourainen, en suhtaudu vauvoihin vihamielisesti, en käy käsiksi seksuaalisesti tai väkivaltaisesti kehenkään ja olen joskus hoitanut vauvaa ja vauva on ollut siihen tyytyväinen, samoin vauvan omaiset.
Minä luulen että tuossa on kyse siitä että minua on ikätoverien taholta kiusattu niin paljon että oon rakentanut jonkinlaisen muurin itseni ja ikäisteni naisten välille ja se näkyy käytöksessäni heitä kohtaan jonkinlaisena kylmyytenä jota en itse huomaa. Mutta jos jotakin osaa ja on tehnyt niin miksi se voisi edes olla kiellettyä? ihan sama jos vaikka Karri Topias kertoo tehneensä voileivän naapurin mummolle niin siihen suhtaudutaan nyrpeästi silti vaikka leipä onnistuikin ja mummo tykkäs siitä. Ja osittain syy on siinä, kun olin pienenä muita lapsia kohtaan hyökkäävä ja pieniä lapsia koetettiin minulta varjella, muun muassa 8-vuotiaana sanoin tappavani opettajan lapset. Sen jälkeen kun sen sanoin, niin vauvoja alettiin minulta varjella ainakin vieraampia vauvoja, tuttujen vauvojen kanssa sain olla edelleen normaalisti enkä tehny niille mitään pahaa.
Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia mistä tahansa asiasta että omat vanhemmat ja vanhat mummot ja ukot ja jopa lääkäri antas jotakin tehdä, mutta ikätoverit nyrpistelee tosi pentumaisesti asialle vaikka kuinka hyvin osaisitte sen?
Se nainen joka oli suhtautunut kielteisesti ajatukseen minusta hoitamassa vauvoja joskus vuonna 2012, niin se nainen on ollut työharjoittelussa nykyisessä koulussani. Aion kertoa sen koulun henkilökunnalle siitä, että tuo nainen on kiusannut minua tahallaan. Lisäksi aion tehdä jonkinlaisen valituksen kyseisestä naisesta myös eräälle vanhalle miehelle joka toimii tämän kaupungin henkilöstön työterveyslääkärinä. Aion pyytää sitä vanhaa miestä ottamaan tuohon naiseen yhteyttä ja pitämään kovan puhuttelun. Se mies on kuulemma semmoinen että sen antamassa kurinpalautuspuhuttelussa ei ole mukava olla. Se mies ärjyy kovasti ja pitää kovaa kuria sille jolle ärjyy. Ja jos se vanha mies täällä lukee, niin otapa selvää asiasta ja rähise vähän sille muijalle niin katotaan josko muija oppis tavoille.
Kommentit (45)
Varmaan sen takia se toinen Asperger-henkilö sai hoitaa vauvaa, kun hänellä ei ole hahmotuksen tai kehityksen ongelmia aspergerin lisänä ja hän on myös vakituisessa työssä. hän ei ole aspergerin lisäksi kehitysvammanen vaan pelkkä asperger.
en ymmärrä miksi just tuo vauvanhoito on minun kohdalla asia johon ihmiset kielteisesti asennoituu, vaikka kaikkiin muihin haaveisiini ja unelmiini suhtaudutaan myönteisesti. sen takia minä en niistä niin paljoa jankkaa kun asenne niihin on joko myönteinen tai neutraali. mutta miksi vauvat on asia joka herättää noin voimakkaita tunteita? jopa silloinkin kun kyseessäei ole jonkun oma vauva. miksei ihmiset pidä kukin omasta vauvastaan tai sukulaisten vauvasta yma huolta vaan pitää sekaantua asiaan jos minä sanon OMAN sukulaiseni vauvaa hoitaneeni? mutta jos sanon että ostin jäätelöä tai minulla on kissoja niin siihen asenne on neutraali tai myönteinen.
mikä vauvoissa on niin erikoista?
kun en haluakaan ihan vastasyntynyttä hoitaa vaan 3kk-2v ikäisiä lähinnä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:34"]
Taas tämä palstasekopää, jolla oli fiksaatio siihen "Osku-vauvaan"?
http://esirukouksia.blogspot.fi
[/quote]
ite oot tainnu fiksoutua MINUUN kun noin minua stalkkaat. ootko miespuolinen? jos oot niin minkähänlaisen aviopuolison sinusta saisin? tehtäskö ukko kuule meille OMA Osku? ;))))))
Onko tämä oikeasti se asperger? Kirjoitustyyli etenkin noissa myöhemmissä viesteissä vaikuttaa erilaiselta. Ja tuo hymiö. Hmm.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:45"]
Onko tämä oikeasti se asperger? Kirjoitustyyli etenkin noissa myöhemmissä viesteissä vaikuttaa erilaiselta. Ja tuo hymiö. Hmm.
[/quote]
kyllä se olen minä. olen ollut ihmisten parissa ja oppinut sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja siksi kirjoitustyytlinikin on erilainen ja muuttunut :)
joko oot sitä mieltä että nyt voin hoitaakin vauvoja kun oon jo sosiaalisempikin?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:50"]
[/quote]
kyllä se olen minä. olen ollut ihmisten parissa ja oppinut sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja siksi kirjoitustyytlinikin on erilainen ja muuttunut :)
joko oot sitä mieltä että nyt voin hoitaakin vauvoja kun oon jo sosiaalisempikin?
[/quote]
Olen muuttunut. olen kasvanut ihmisenä ja kirjoitustyylini selkeys johtuu siitä kun olen syönyt terveellisesti, harrastanut liikuntaa ja käynyt koulua eli minulla on säännöllistä elämää joka on normalisoinut minua. silloin kun mulla oli huonompi kirjoitusttyli aiemmin, olin syrjäytyneempi ja siksi omituinen. ei ollut jatkuvaa toisen ihmisen kanssa kommunikaatiota eikä vuorovaikutusta jotenka en ollu orientoitunut siihen miten ihmisten kanssa olla. nyt kun tilanne on toinen, niin kirjoitustyylikin muuttui. se kirjoitustyyli ei liittynyt diagnoosiini vaan ihmisseuran puute sai minut sekoilemaan ja ajattelemaan oudosti.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:50"]
[/quote]
[/quote]
Olen muuttunut. olen kasvanut ihmisenä ja kirjoitustyylini selkeys johtuu siitä kun olen syönyt terveellisesti, harrastanut liikuntaa ja käynyt koulua eli minulla on säännöllistä elämää joka on normalisoinut minua. silloin kun mulla oli huonompi kirjoitusttyli aiemmin, olin syrjäytyneempi ja siksi omituinen. ei ollut jatkuvaa toisen ihmisen kanssa kommunikaatiota eikä vuorovaikutusta jotenka en ollu orientoitunut siihen miten ihmisten kanssa olla. nyt kun tilanne on toinen, niin kirjoitustyylikin muuttui. se kirjoitustyyli ei liittynyt diagnoosiini vaan ihmisseuran puute sai minut sekoilemaan ja ajattelemaan oudosti.
[/quote]
ja koska olen näin nopeasti muuttuvaa sorttia, niin se tarkoittaa sitä, että en ole toimintakyvytön tai täysin kykenemätön vauvaa hoitamaan, vaan jos näyttää siltä, että minusta ei siihen olisi, niin tilanne voi muuttua sillä, että minua opetetaan sellaiseksi joka voi hoitaa vauvaa ja minulle voi opettaa siihen tarvittavia käytöstapoja, sosiaalisia taitoja ja vauvankäsittelytaitoja ja kaikkea samaa mitä muutkin osaa, voi opettaa.
Mistä on tullut joillekin päähän ajatus että jos en jotakin osaa, niin sitä ei muka voisi minulle opettaa? olen oppimiskykyinen ja opin kaiken minkä vaan opetetaan.
Ei helkkari. En jaksanut lukea kaikkea, mutta vastaan omasta puolestani:
mun vauvaani ei hoida kukaan muu kuin minä ja vauvan isä. Ei edes sukulaiset - saati sitten jotkut ulkopuoliset - vaihda vaippaa, syötä tms.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:58"]
Ei helkkari. En jaksanut lukea kaikkea, mutta vastaan omasta puolestani:
mun vauvaani ei hoida kukaan muu kuin minä ja vauvan isä. Ei edes sukulaiset - saati sitten jotkut ulkopuoliset - vaihda vaippaa, syötä tms.
[/quote]
ei minua kiinnostaskaan sinun vauvaasi hoitaa. ja tiedän ettei kaikki anna edes sukulaisen hoitaa vauvaansa. mutta jotkut antavat. ja ovat antaneet jopa minunkin joskus ja yhen kaverini joka on myös asperger.
Jankkaaja ei nyt hoida mitään.
Jankkaaja hoitaa ensin pakkomielteisen sairautensa nimeltä jankkaus kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:02"]
[/quote]
oon jankannu jo kolmevuotiaasta saakka ja se kuuluu aspergeriin eikä oo mikään aspergerista erillinen sairaus. jankkaan silloin kun en ymmärrä.
ymmärrän kyllä jos joku ei anna omaa vauvaansa ottaa syliin eikä hoitaa enkä pakotakaan ketään siihen.
mutta sitä en ymmärrä jos vieraampi ihminen koettaa rajoittaa minun tekemisiä asioissa mitkä liittyy omiin sukulaisiin ja läheisiini.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:02"]
[/quote]
enkö edes eläimiäni saa hoitaa?
sinä et määrää mitä hoidan ja mitä en. et ole lääkäri. yritä saada joku lääkäri sanomaan nuo samat sanat mulle niin sillon ehkä uskon.
kyllä sinä osaat. kyllä sinä osaat laps pien. Kuule kun lääkäritkin voivat sanoa mitä sattuu. Lääkärilläkin voi olla pää kipeänä.
ja mitä se haittaa vaikka täällä joku jankkaakin? miksei ne joita ei kiinnosta, voisi sivuuttaa nää aiheet ja vastata muihin viestiketjuihin? en ymmärrä tuollaista joka asiaan reagoimista enkä yltiösosiaalisuutta tai yltiöyhteisöllisyyttä suhteessa ventovieraisiin.
mitä väliä mitä tänne kirjoitellaan?
jos rehellisiä ollaan niin teidän mielestänne vuoden ikäinen poikakin osaisi hoitaa vauvaa paremmin kuin minä. jos pitäs valita kumpiko valvotusti hoitaa vauvaanne, minä vai joku vuoden vanha lapsi, joka on vieläpä POIKA, niin tiedän että valitsisitte sen yksivuotiaan sitten siihen. yksivuotiashan on teidän mielestänne järkevämpi kuin minä.
tänne kerran provona kirjoitin keksityn jutun vuoden vanhasta pojasta joka hoitaa vauvaa niin kaikki sanoivat että se on kivaa kun yksivuotias on ottanu vauvan hyvin vastaan ja haluaa hoitaa vauvaa.
Keksittyjen juttujen taivashan se tämä palsta on.... tää onkin NAISTEN PALSTA .
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:04"]
kyllä sinä osaat. kyllä sinä osaat laps pien. Kuule kun lääkäritkin voivat sanoa mitä sattuu. Lääkärilläkin voi olla pää kipeänä.
[/quote]
sullako sitten ei oo pää kipeänä? ja mikä piirre minun esim käytöksessä ja olemuksessa tekee minusta sellaisen, että erityisesti minä en saa missään nimessä hoitaa vauvaa, vaikka joka antaa jo vuoden vanhan lapsenkin ohjattuna ja valvottuna hoitaa vauvaa?
onko minun käytöksessä joku niin paha vika että vuoden vanhakin on luotettavampi kuin minä?
ja onkohan semmosia lääkäreitä työelämässäkään jotka sanoo että täysin vauvanhoitoon kykenemätön saa hoitaa vauvoja?
jos olisi todella niin että joku 1v lapsi on minua luotettavampi niin olisin aika syvästi kehitysvammanen sillon enkä minä kirjottelis nyt tässä. jos vaan tietäsin mistä tulee se että nimenomaan MINÄ en saa hoitaa vauvaa vaikka tuntuu että pikkulapsikin saisi, niin en minä jankkaisi asiaa. niin epäloogista on ja henkilön jonka piti kerran olla ihan peräti TUKIHENKILÖ, ei sitä ollutkaan kun nyrpisteli sille kun kerroin hoitaneeni erästä vauvaa :'(
opiskelet hoitajaksi ja haet vauvalaan töihin.
ja se on erikoista kun ihmiset jotka ei oo nähneet minua vauvan kanssa, nyrpistelee kun saavat kuulla minun hoitaneen vauvaa, mutta jos kuulevat vuoden ikäisen pojan, kolmetoistavuotiaan pojan, downin syndroomaisen naisen, vanhan ukon tai vaikkapa dementoituneen mummon hoitaneen vauvaa niin sitä ihastellaan.
tämä ei tarkoita ehkä minun taitoja tai kykyjä sinällään vaan ehkä sitä, että minä en sitten varmaankaan kuulu tähän yhteiskuntaan tai jotain kun vuoden vanhakin on minua luotettavampi ja vastuullisempi.
Hei
Ihmiset, varsinkin nuoret naiset nyt vain ovat hyvin suojelevaisia kun ajatuksissa on pienet vauvat. Vaikka ne vauvat ei omia olisikaan! Älä turhaa ota itseesi, jos joku sukulaisesi on antanut vauvaa hoitaa, niin silloin hänen mielestään voit aivan hyvin hoitaa vauvaa. Joku muu ei välttämättä antaisi hoitaa omaa vauvaansa, ja sekin on ihan ok ja ymmärrettävää. Jos haaveilet ammatiksesi hoitavasi vauvoja, niin siinä voi olla esteitä johtuen sairauksistasi, ja sinun tulee tiedostaa tämä asia haaveillessasi aiheesta.
Toivon ettet kovin loukkaannu, mutta lukemani perusteella (tämä ketju ainoastaan) saattaisin aivan hyvin kauhistua hieman sinun vauvanhoitohaaveistasi niin kuin tämä tyttö, ja en antaisi esimerkiksi omia lapsia sinulle hoitoon. Siihen liittyvät juurikin ne pari asiaa jotka mainitsit, olet sairas, ilmeisesti kehitysvaimmainen(?) ja olet joskus (vaikkakin lapsena) ollut hyökkäävä lapsia kohtaan. Kolmas syy on että asia on selvästi sinulle pakkomielle, siis aivan selvästi. Nämä kaikki yhdessä, valitettavasti voivat vaikuttaa aivan tuntemattomienkin ihmisten mielipiteisiin sinun vauvanhoitokyvyistä.
Mutta mitä sinä menet muiden mielipiteitä aiheesta tiedustelemaan, jos kerta sukulaiset luottavat ja antavat hoitaa vauvoja? Vauvat ovat hirveän tunteenomainen asia monelle, minä en esimerkiksi aivan kaikkien kavereidenkaan anna hoitaa vauvaani. Minulla on todella vain muutama ihminen, puolisoni lisäksi, johon luotan lastenhoidossa siinä vaiheessa kun lapsi ei osaa puhua. Se on aivan luonnollista ja normaalia, kokea suojelunhalua vauvoja kohtaan. Sinuun joku kuitenkin luottaa, ole onnellinen siitä!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:33"]
Mutta hoitanut sukulaisten vauvoja ja sen perusteella tiedän pystyväni hoitamaan kun on hoitokokemusta vauvoista.
Ehkä omakin lapsellinen käytökseni joka ei ole tahallista vaan ymmärtämättömyyttä, vaikuttaa siihen että se hoitsutyttö oli ennakkoluuloinen minua kohtaan. nimenomaan hahmotusvaikeuksieni vuoksi. kun olin erilainen. ei oo ees nähny minua vauvan kanssa mut kerran joskus 2011-2012 utelin huvikseni että tykkäisikö hän ajatuksesta että minä hoitasin vauvaa. en tarkoittanut mitään tiettyä vauvaa vaan yleisellä tasolla kysyin.
[/quote]
Unohda se yksi tyttö, mitä hänen mielipiteellään on väliä? Hoida vain niitä sukulaisten vauvoja äläkä uhraa kahta ajatusta jollekin hoitsutytölle.
Onnellinen olet, jos sinulla on noin pienet murheet (mitä jokin puolituttu sinusta tai taidoistasi ehkä ajattelee).