Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sihteerin työ olla niin vaikeaa, etten pärjää?

Vierailija
15.08.2013 |

Olen hirveässä kuopassa. Olen entinen pilalle hemmoteltu lapsi ja nuori, jota ei todellakaan kannustettu minkäänlaisiin kesätöihin nuorena. Annettiin rahaa kouraan, jos olin jotain vailla. 

Muutin 19-vuotiaana "omilleni", eli vanhempieni omistamaan keskustakaksioon, josta en tietenkään maksanut vuokraa ja vanhempani tietenkin antoivat minulle ihan naurettavaa "taskurahaa" koko opiskelujen ajan. Tapasin miehen, mentiin naimisiin, jäin 12 vuodeksi kotiin. Sain viimeisinä vuosinani opinnot suoritettua.

Nyt olen siis valmistunut, mutten ole koskaan tehnyt tuntiakaan mitään palkallista työtä. En osaa ottaa kopioita kopiokoneella, en ole koskaan istunut sihteerinä missään kokouksessa, en osaa siis alkeellisimpiakaan sihteerin töitä. Osaan kirjoittaa Wordilla, mutten osaa muokata tekstiä muuten kuin vaihtaa fonttia ja fontin kokoa. Exceliin osaan kirjoittaa yksinkertaisia laskutoimituksia.

Ja siinä se. Kannattaako minun edes hakea sihteeriksi? Oppiiko tuollaisia perusasioita nopeasti, tällainen 35v nainen? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinulla ei ole työelämän kokemusta, ajattelisin itse, että sinulta puuttuu kyky tehdä asioita aikataulussa, organisoida, kestää kiirettä ja painetta jonkin verran (kokemuksen kautta tulevaa), priorisoida asioita, mahdollisesti myös olla huomioiva työkaveri ja alainen.

Ehkä sihteerintöitä tekevät voivat paremmin kommentoida, missä määrin em. taitoja tarvitaan heidän työssään.

Vierailija
2/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin edes saat sihteerinä töitä. Toimistoapulaisenakin taitaa tehdä tiukkaa. Minkä alan koulutus sinulla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi se olla vaikeaa, mutta oppiihan sen, ainakin jos on yhtään auttavaiset työkaverit jotka neuvoo.

minulle vaikeinta ehkä moninaiset ohjelmat, varsinkin ne joita käytetään harvoin, ettei ikinä opi kunnolla.

Vierailija
4/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että tänä päivänä työmarkkinat ovat sellaiset, ettet sihteerin töitä saa. Joka ikiseen paikkaan on 100 täysin pätevää ja kokenutta hakijaa ja sitten 500 sellaista, jotka kuvittelevat osaavansa työn. Kannattaa ehkä katsella aulapalveluhenkilön/toimistoapulaisen paikkoja, vaikka kiven alla ne ovat nekin. Suhteita käyttämällä onnistut parhaiten.

Vierailija
5/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata hakea, saat heti koeajalla fudut jos joku erehtyy palkkaamaan. Sihteerin työ voi olla erittäin vaativaa, joten mielikuvat pelkästä kahvinkeittäjästä ovat melko vanhentuneita... Toimenkuva riippuu todella paljon firmasta, pienessä perheyrityksessä voi olla helpompaa, mutta isossa firmassa vaaditaan valtava paineensieto- ja organisoimiskyky.

Kannattaa opetella kotona käyttämään edes sitä Exceliä ja Wordia kelvollisesti sekä opetella asiakirjastandardit yms. välttämättömyydet ja kokeilla päästä vaikka työkkärin kautta harjoittelemaan toimistotöitä. Suoraansanottuna halvennat tällä aloituksella kaikkia alan ammattilaisia, työ kun ei tosissaan ole välttämättä helppoa...

Vierailija
6/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kolmonenkin jo laittoi, on ihan eri asia olla sihteeri tai toimistoapulainen. Ensimmäisestä et suoriudu, koska asenteesi on väärä, vaikka jotain taitoja oppisitkin. Jonain toimistoapulaisena voisit pärjätä, mutta niitäkin paikkoja on vähemmän ja vähemmän tarjolla ja tuskin yksikään firma alkaa sinua kouluttamaan vaan palkkaa henkilön, joka osaa homman.

Vierailija
7/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi pyytää iskää tai äitiä etsimään joku simppeli homma, josta saat palkkaa tai taskurahaa...

Vierailija
8/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota sellanen asenne, että "kyllä pärjään, vaikka vaikeaa olisikin!" niin hyvin se menee. hae vaikka eilakaislan kautta töitä, he osaavat ohjata sinut aluksi vähän helpompaan firmaan töihin (heillä luokiteltuna vaikeusasteen mukaan) ja sitten jos tulee sellainen olo, että haluat enemmän haastetta niin pyydä vaihtoa toiseen firmaan tai hae muuta kautta toista työtä:) minäkin aikoinani ensimmäisessä toimistoassistentin pestissäni olin aluksi aivan ulalla, koska en ennen ollut toimistossa työskennellyt ja tuli niin paljon uusia asioita. mutta viikko pari meni niin homma luisti jo hyvin.

Vierailija
9/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla ei ole mitään sihteerikoulutusta (tradenomi HSO tms). Olen yliopistosta valmistunut humanisti, jolle ei ole koskaan löytynyt oman alan töitä. Menin perheyritykseen töihin osaamatta muuta kuin perus wordille kirjoituksen. Nyt olen varmaan kymmenen vuotta tehnyt töitä ilman alan koulutusta ja ihan hyvin tulen toimeen työssä opituilla taidoilla.

Sihteerin työ kyllä voi olla tosi rankkaa ja siihen kuuluu muutakin kuin asiakirjojen kirjoittelua, toki paikasta riippuen.

Vierailija
10/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan koulutus sinulla on? Kannattaa hakea oman alan töitä, vaikka tukityöllistettynä että saat sitä työkokemusta.

Vierailija
11/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsihihii... Kopiokoneella... Oletkos kuullut skannauspalveluista ja sähköpostista?

Ole avoin niiden työpaikkojen suhteen. Kehoitan kyllä ehdottomasti lähtemään työmarkkinoille, aloita vaikka vuokratyöfirmoista. Toivottavasti olet harrastanut jotain, jollet, niin hakeudu äkkiä vaikka paikallisiin marttoihin.

Mene työkkäriin, siellä on joku työllistämisneuvoja, jonka kanssa voitte arpoa mikä susta voisi tulla.

Tsemppistä.

Vierailija
12/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaupallisen alan ammattikorkeakoulututkinto. Olen oppinut opiskeluaikana käyttämään tietokonetta, mutta koska en käytä esimerkiksi Exceliä päivittäin, asiat ovat autuaasti unohtuneet. 

Omien lasten kanssa en tee samaa virhettä. Kannustan töihin hankkimaan mitä tahansa työkokemusta ja aloittamaan pienestä. 

Nämä katsomani sihteerintyöt olivat nimenomaan sellaisia avustavia toimistoapulaisen töitä, nimike vain oli sihteeri. 

Vaikea hankkia työkokemusta, kun ei pääse aloittamaan mistään. En ole nirso, en todellakaan. Olen hakenut jo lastenhoitotyötä, varastotöitä, liukuhihnatöitä, pakkaamista. McDonald'siin en päässyt! 

En halua istua kotona, vaikka taloudellisesti minulla olisi siihen mahdollisuus. On ollut tähänkin asti. Haluan olla yhteiskunnalle hyödyksi.

ap

Vierailija
13/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteerin ammatti on häviämässä pois. Jos jossain paikka auki niin hakijoita on pilvin pimein merkonomista maistereihin pitkillä työkokemuksilla. Samoin terveydenhuollon sihteereiden paikat vähenee koko ajan

Vierailija
14/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaisiin paikkoihin otetaan monesti opiskelijoitakin. Sinulla on toinen vaihtoehto: harkitse kouluttautumista alalle, jossa on pulaa porukasta.

Sihteeripaikkakisa on oikeasti kovaa, kun olen ollut siinä mukana ja myöhemmin sivusta seurannut. AMK-taustalla  ihan ilman kokemusta aika vaikea kisata pesteistä. Minä merkonomi peittosin ekonomeja laajalla ja monipuolisella työkokemuksella suunnittelijan paikasta. Hakijoita oli 59. Osa-aikaisesta toimistoapulaisesta olen aikanaan lähtenyt liikenteeseen.

Vierailija
15/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häviämässä pois???

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 13:47"]

Sihteerin ammatti on häviämässä pois. Jos jossain paikka auki niin hakijoita on pilvin pimein merkonomista maistereihin pitkillä työkokemuksilla. Samoin terveydenhuollon sihteereiden paikat vähenee koko ajan

[/quote]

Vierailija
16/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 13:03"]

Olen hirveässä kuopassa. Olen entinen pilalle hemmoteltu lapsi ja nuori, jota ei todellakaan kannustettu minkäänlaisiin kesätöihin nuorena. Annettiin rahaa kouraan, jos olin jotain vailla. 

Muutin 19-vuotiaana "omilleni", eli vanhempieni omistamaan keskustakaksioon, josta en tietenkään maksanut vuokraa ja vanhempani tietenkin antoivat minulle ihan naurettavaa "taskurahaa" koko opiskelujen ajan. Tapasin miehen, mentiin naimisiin, jäin 12 vuodeksi kotiin. Sain viimeisinä vuosinani opinnot suoritettua.

Nyt olen siis valmistunut, mutten ole koskaan tehnyt tuntiakaan mitään palkallista työtä. En osaa ottaa kopioita kopiokoneella, en ole koskaan istunut sihteerinä missään kokouksessa, en osaa siis alkeellisimpiakaan sihteerin töitä. Osaan kirjoittaa Wordilla, mutten osaa muokata tekstiä muuten kuin vaihtaa fonttia ja fontin kokoa. Exceliin osaan kirjoittaa yksinkertaisia laskutoimituksia.

Ja siinä se. Kannattaako minun edes hakea sihteeriksi? Oppiiko tuollaisia perusasioita nopeasti, tällainen 35v nainen? 

[/quote]

Aika harva yritys ottaa ainakaan johdon sihteeriksi/assistentiksi täysin kokematonta, on niin paljon asioita joiden vain pitää sujua ajatuksen tavoin.

Esim kokouksissa; riittääkö sun kielitaito vieraskielisen kokouksen seuraamiseen ja muistiinpanojen tekemiseen? Menee noin 6kk kielitaitoiseltakin ennenkuin yrityksen sisäinen kieli ja lyhenteet on selvillä saati että ymmärtää sisällöstä jotain.

Ei kyllä assistentin paikat mihinkään häviä, sen verran kädettömiä nuo meikäläisenkin johtajat on olleet:) Isoissa kansainvälisissä yrityksissä olen työskennellyt, ei johtajilla ole aikaa hoitaa sähköpostia tai palaverivarauksia, matkoja tai tapaamisia tai tilaisuuksien järjestämisiä itse. Puhumattakaan jostain presentaatioiden teosta. Kyllä me assarit ollaan hoidettu em työt, sähköpostikin luetaan ja sieltä puretaan ne työt mitä voidaan itse hoitaa, pomolle jää vain strategiat, budjetit yms henkilöstöön liittyvät päätökset.

Kopioita en ole juurikaan ottanut 2000 luvulla, printtejä kyllä tehnyt päivittäin.

Kaiken toki oppii mutta perustiedot on pakko olla kunnossa ja kielitaitoa ja rohkeutta myös. Stressinsietokyky, organisointitaidot ja venyminen tietyissä rajoissa on ehdottomia taitoja. Vastaan ei juurikaan voi sanoa mutta asioita voi hoitaa omalla tavalla ja "kouluttaa" esimiestä vaivihkaa.

Mutta sihteerin tehtäviä on monenlaisia, kaikkiin ei sisälly esim asiakaskontakteja lainkaan tai kirjeenvaihtoa ympäri maailmaa.

t 30v kokemuksella entinen johdon assari.

Vierailija
17/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on todella kaupallisen alan AMK-tutkinto, niin hämmästyttää suuresti, ettet ole saanut perusteellista tietotekniikan käytön opetusta. Kyllä se yleensä kuuluu kaupalliseen koulutukseen. Eikös ne monet opintosuorituksetkin tehdä tietokoneella, esim. tutkielmien laatiminen ja toimittaminen arvioijalle ym.

Käsitätkö sen, että on eri asia olla jonkun yhdistyksen sihteeri ja tehdä kokousmuistiinpanoja ja kirjoittaa pöytäkirjoja kuin toimia jonkun yrityksen tai esim. johtajan sihteerinä. Se työ on melkein kokonaan muuta kuin pöytäkirjan kirjoittamista. Missä muuten suoritit työssäoppimisjakson?

Vierailija
18/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio/kunnat/sairaanhoitopiirit vähentävät sihteereitä sitä mukaan kun jäävät eläkkeelle, pätkätöitä vielä riittänyt jonkin verran itsellä

Vierailija
19/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae niin tiedät valitaanko ja jos valitaan niin pärjäätkö.

Jos olet nokkela ja opit nopeasti voit oppia paljon perehdytysjaksolla. Sihteerin työn vaativuus riippuu työpaikasta.

Helppojakin sihteerin työpaikkoja on, itse olin sellaisessa neljä vuotta.

Vierailija
20/35 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se liian vaikeaa ole, jos sinulla on asenne kohdallaan, että haluat oikeasti oppia ja olet alussa valmis tekemään työtä asian eteen. Ja jos uskot itseesi. JOs koko ajan mielessäsi jossittelet että voi kun on vaikeaa kun en ole nuoresta asti tottunut työntekoon niin ei se hyvä lähtökohta ole. Parempi olisi jos mielessäsi sanoisit, että tämä on mielenkiintoinen haaste ja aion selvitä siitä! 

Mutta siis, hakea ehdottomasti kannattaa. Entä jos kauhein tapahtuisi, eli pääsisit sihteeriksi jonnekin, mutta et pärjäisi? Ei sekään maaailmanloppu ole. Mitään peruuttamatonta kauheaa ei olisi tapahtunut. CV:ssäsi koko työkokeilua ei tarvitsisi eikä kannattaisi edes mainita jos se olisi alle koeajan mittainen. 

Totta kyllä tuo mitä monet sanoo, että nykyään noihin hommiin on hakijoita tosi paljon, ja voi olla että on hankalahko päästä ilman työelämäkokemusta tuon ikäisenä.

"Ei kyllä assistentin paikat mihinkään häviä, sen verran kädettömiä nuo meikäläisenkin johtajat on olleet:) Isoissa kansainvälisissä yrityksissä olen työskennellyt, ei johtajilla ole aikaa hoitaa sähköpostia tai palaverivarauksia, matkoja tai tapaamisia tai tilaisuuksien järjestämisiä itse. Puhumattakaan jostain presentaatioiden teosta. "

Joo tuo on totta että ylimmällä johdolla on edelleen assistentteja ja heidän työnkuvansa voi olla aika laajakin. Mutta yleisesti sihteerinpaikat on vähentyneet siksi että nykyään sihteerejä tosiaan on vain isoissa yrityksissä ylemmillä  johtajilla yleensä, keskijohtokin saa ihan itse varailla palaverinsa ja työmatkansa ja kommunikaationsa eri suuntiin.