Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortista kysymys!!! Kenelläkään 90-luvun lopulla saatua korttia?

Vierailija
15.08.2013 |

Olen nimittäin hukannut ajokorttini, nyt toisen kerran. Nyt löysin kortin ja minusta se on vanha kortti, mutta koska etsinnöistäni huolimatta en onnistu löytämään "uutta" korttia, aloin miettiä, olenko kuitenkin erehtynyt, eli onko löytämäni kortti kuitenkin uusittu versio.

Mulla on ajokortin takapuolella ajoneuvoluokan kohdalla myöntämisvuotena 1997, mutta etupuolella kortin myöntövuonna 1999. En enää yhtään muista, oliko ajokortin kahtena ekana vuonna joku ykkösvaihe tai väliaikainen kortti, joka selittäisi nuo eri vuodet, vai olenko vuonna 1999 hankkinut uuden kortin kadottamani tilalle. Osaatteko auttaa? Onko teillä siis etu- ja takapuolella sama päivämäärä, vai onko tuo ihan normaalia?

KIITOS!!!

Nimim. Kannattaako enää etsiä, vai voinko jo ajaa

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on takana myöntövuosi 1999 ja etupuolella 2001.

Vierailija
2/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sen niin väliä, jos sut pysäytetään kyllä ne poliisit näkee systeemeistä että sulla on voimassaoleva ajo-oikeus ja jos kortti on vanha, niin kertovat siitäkin ja kehoittavat hakemaan uuden. Ekalla 'kiinnijäämiskerralla' tuskin saat muuta kuin huomautuksen.

t. yx joka ajeli vanhalla kortilla 10 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi voihan pee, tarkoittaa juuri sitä, mitä pelkäsinkin, että tuo tosiaan on se vanha, kuoletettu kortti...

ap

Vierailija
4/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mutta ongelma on siinä, että asun ulkomailla ja haluan ajella täällä, enkä halua joutua putkaan tms.

ap

Vierailija
5/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana siinä B lokerossa 1998 ja etupuolella  4 a kohdassa 2008 (eli olen hakenut uuden kun olen mennyt naimisiin.

Vierailija
6/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:50"]

Jep, mutta ongelma on siinä, että asun ulkomailla ja haluan ajella täällä, enkä halua joutua putkaan tms.

ap

[/quote]

Eikö se löytämäsi kortti nyt kuitenkin ole se uudempi kun kerran vuodet on eri? Vanhassa kortissa sinulla olisi 1997 ja edessä 1997. Eikö se kortti kuitenkin saatu jo ennen 2 vaihetta?  

Tuskin ne ulkomailla saa mitään muuta selville siitä sun kortista kuin sen mitä siinä lukee, ei ne pääse suomen järjestelmiin käsiksi. Ei vaikka olisit joutunut 10 korttia uusimaan!

Vierailija
7/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Eivät ne suomalaisiin tietokantoihin pääse eivätkä tien päällä ala asiaa selvittämään. Senkun ajat vaan!

Vierailija
8/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:56"]

ap

[/quote]

Eikö se löytämäsi kortti nyt kuitenkin ole se uudempi kun kerran vuodet on eri? Vanhassa kortissa sinulla olisi 1997 ja edessä 1997. Eikö se kortti kuitenkin saatu jo ennen 2 vaihetta?  

Tuskin ne ulkomailla saa mitään muuta selville siitä sun kortista kuin sen mitä siinä lukee, ei ne pääse suomen järjestelmiin käsiksi. Ei vaikka olisit joutunut 10 korttia uusimaan!

[/quote]

Minä käsitin, että AP on kakkosvaiheen (joka joo ajettiin jo 90-luvun lopussa) kertaalleen hukannut korttinsa ja hakenut uuden. Ja nyt miettii, onko löytänyt sen kakkosvaiheen jälkeisen kortin vai sen hukkaamisen jälkeen saadun kortin. Menikö oikein, AP?

Vierailija
9/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:56"]

ap

[/quote]

[/quote]

Minä käsitin, että AP on kakkosvaiheen (joka joo ajettiin jo 90-luvun lopussa) kertaalleen hukannut korttinsa ja hakenut uuden. Ja nyt miettii, onko löytänyt sen kakkosvaiheen jälkeisen kortin vai sen hukkaamisen jälkeen saadun kortin. Menikö oikein, AP?

[/quote]

En ihan pysynyt perässä. En siis muista, saiko silloin kortin kaksi vuotta heti, kun ajo-oikeus oli saatu eli ekan vaiheen jälkeen, vai kaksi vuotta myöhemmin, mikä selittäisi eri vuosiluvut.

Toinen vaihtoehto on, että kortissa on eri vuosiluvut siksi, että ajo-oikeus on ollut vuodesta 1997 ja uusi kortti hukatun tilalle on myönnetty kaksi vuotta myöhemmin.

En siis muista, milloin olen ekan korttinu hukannut ja korvannut.

ap

Vierailija
10/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan se kortti ollut tuohon aikaan kaksivaiheinen. Tuolta nettisivulta muuten löytyy tieto, että Vuoden 1998 alusta lukien otettiin käyttöön uusi luottokortin kokoinen ajokortti (EU-ajokortti). Uuteen ajokorttiin tuli tietoja, joita vanhan mallisissa ajokorteissa ei ollut. Uusina tietoina ajokortin etusivulla ovat ajokortin haltijan syntymävaltio, ajokortin myöntämispäivämäärä ja hallinnollinen numero. Kortin takasivulla on ajokorttiluokat esitetty myös kuvasymboleina. Uutta on myöskin kunkin ajokorttiluokan ajo-oikeuden alkamis- ja päättymispäivämäärän merkitseminen sekä se, että erityisehdot voivat olla luokkakohtaisia. Yleisimpiä erityisehtoja ovat silmälasit (01) ja ajokortin kaksoiskappale (103).

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttimallit

Eli uusitussa pitäisi olla maininta että se on kaksoiskappale, eikös? Tosin itsellänikin on uusi kaksoiskappale, enkä muista että siinä lukisi... Missäköhän mun kortti on...

Vierailija
11/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:49"]

No ei sen niin väliä, jos sut pysäytetään kyllä ne poliisit näkee systeemeistä että sulla on voimassaoleva ajo-oikeus ja jos kortti on vanha, niin kertovat siitäkin ja kehoittavat hakemaan uuden. Ekalla 'kiinnijäämiskerralla' tuskin saat muuta kuin huomautuksen.

[/quote]Mitä tarkoittaa vanha kortti? 

Vierailija
12/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis oli kaksivaiheinen tuolloin, eli selittääkö se nuo päivämäärät? Takapuolella olisi ajo-oikeuden alkuvuosi ja etupuolella oikean kortin myöntövuosi.

Ei siinä uudessa (hukkuneen tilalle hankitussa siis) kortissa kyllä ollut mitään muuta eroa edelliseen kuin kuva ja sitten juuri vuosiluku, sen muistan.

ap

Vierailija
13/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa

Siis uusi kortti siis haetaan "kaksoiskappaleen" nimellä, ja tästä siis pitäisi vuoden 98 jälkeen saadussa kortissa olla maininta tuon mukaan?

"Poliisi myöntää ajokortin kaksoiskappaleen, jos ajokortti on kadonnut, turmeltunut, tuhoutunut tai anastettu taikka sen valokuvasta ei enää voida haltijaa vaikeudetta tunnistaa. Jos ajokortti myöhemmin löytyy, se on luovutettava poliisille. Ajokortin haltijan nimen tai henkilötunnuksen muutoksen johdosta hakemus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa muutoksesta."

Itse olen muuttanut nimeni, enkä kyllä muista oliko tosiaan kortissa maininta tästä että minulle on myönnetty kaksoiskappale, enkä tähän hätään voi tarkistaa...

Vierailija
14/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kortin taka puolella näkyy onko se se uusittu kortti..tossa missä on noin kaikki ajo kortti luokat kohta 12 on tyhjä jos se on se kuoletettu kortti..uudestaan haetussa kortissa siinä on 103(1) mikä siis tarkoittaa kortin kaksois kappaletta

Vierailija
15/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee takana 1999 ja edessä 2001. Ajoin siis kakkosvaiheen vuonna 2001 ja sain silloin uuden kortin (joka voimassa siihen asti kun täytän 70), mutta ajo-oikeus ollut vuodesta 1999 ja siksi takapuolella on se vuosiluku.

Ja en ole mitään ylimääräisiä uusia kortteja hakenut eli näin sen on täytynyt mennä. Sun korttis on varmaan ihan käypä.

Vierailija
16/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, eikun siis ei ole.. tai riippuu koska olet sen uuden kortin hakenut.

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:38"]

Mulla lukee takana 1999 ja edessä 2001. Ajoin siis kakkosvaiheen vuonna 2001 ja sain silloin uuden kortin (joka voimassa siihen asti kun täytän 70), mutta ajo-oikeus ollut vuodesta 1999 ja siksi takapuolella on se vuosiluku.

Ja en ole mitään ylimääräisiä uusia kortteja hakenut eli näin sen on täytynyt mennä. Sun korttis on varmaan ihan käypä.

[/quote]

Vierailija
17/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla takana 1992 (eli kun inssi meni läpi) ja edessä1998 (kun menin naimisiin ja sukunimi muuttui)

Vierailija
18/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ajokortissani ei ole mitään muuta vuosilukua kuin viimeinen voimassaolopäivä, pitäisiköhän hankkia vihdoin pienempi luottokortin kokoinen kortti, kun tuo vanha on niin hankalan kokoinen.

Mutta kaksivaiheinen autokoulu on käyty jo -94, kun minä olin autokoulussa.

Vierailija
19/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:49"]

[/quote] Paitsi että taitaa olla rikos pitää vanha kortti, jos on hakenut uuden. Vanha kotti on luovutettava poliisille jos sen löytää sen jälkeen kun on hakenut uuden.

Vierailija
20/24 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:47"]

Minun ajokortissani ei ole mitään muuta vuosilukua kuin viimeinen voimassaolopäivä, pitäisiköhän hankkia vihdoin pienempi luottokortin kokoinen kortti, kun tuo vanha on niin hankalan kokoinen.

Mutta kaksivaiheinen autokoulu on käyty jo -94, kun minä olin autokoulussa.

[/quote]

Kaksivaiheinen kortti tuli 1989, eli sinä vuona kun minä ajoin ajokoritin. Itse ajoin kortin maaliskuussa yksivaiheisena, ja puolisoni ajoi sen saman vuoden marraskuussa kaksivaiheisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi