Hel looksille naureskellaan monissa ulkomaisiaa blogeissa!
Enkä yhtään ihmettele miksi! :D
Vain Suomessa on "tyylikästä", kun nainen leikkaa räikeän pottatukan 1cm otsatukalla, laittaa päälle mustat, paksusankaiset, isot silmälasit ja pukeutuu vanhaan verhoon ja villahousuihin sekä 90-luvun korokepohjalenkkareihin, kädessään joku etäisesti laukkua muistuttava hökötys. Muutkin tyylit ovat aivan hirveitä. Naisten näköisiä miehiä ja miehekkään rumia tai muuten omituisia naisia :D No, saa ainakin hyvät naurut! :D
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 00:42"]
Miks heitterit meuhkaa tääl et jos ei pukeudu kuin Hel-looksien kirppis-piristelijät niin on heti osa sitä harmaata paperiliisteriä? Googlatkaa nyt ihmeessä Rihanna, Beyonce, Nicole Richie, Erin Wasson, Margaux Lonnberg, Vanessa Hudgens jne tätä listaa voisi jatkaa- sieltä löytyy erilaista, erikoista mutta asiallista katumuodin edustajaa (vapaa-ajan kuvissa), jenkkibloggareita on pilvinpimein vastaavia.
Noissa Hel-looksin kavereissa on ehkä yks tuhannesta onnistuneesti muodikas, muut ovat vetäneet väärät lääkkeet tai sokkona spr:n kontista rytkyt niskaan tarkoituksena olla "en mä tykkää pukeutuu ku muut vaan mä tykkään pukeutuu niinku haluun ja mun haluama tapa pukeutua on herättää hirveenä huomioo shokeeraa mummut ja löytää joku komee mies joka tajuaa et en todellakaan siis oo mainstream!!!!!!1"
Ja en oo ap, oon vaan tyylitajun päälle ymmärtävä nuori ihminen ketä ei vaan tajua mitä suurimman osan päässä liikkuu..
[/quote]
"Onnistuneesti muodikas"? Oikeasti, pitäisikö sen olla kaikkien päämäärä - olla onnistuneesti muodikas ja tyylitajuinen?
Joku haluaa pukeutua miellyttääkseen itseään. Jotakuta ei kiinnosta vaatteet yhtään, kunhan on siistit (jos sitäkään). Joku pukeutuu ollakseen muodikas. Joku pukeutuu ollakseen eri tavalla muodikas. Joku pukeutuu ollakseen klassisen tyylikäs. Joku pukeutuu ollakseen ihan toisella tavalla tyylikäs. Joku pukeutuu ollakseen jollain kolmannella tavalla tyylikäs. Joku tietää muodista todella paljon ja pukeutuu kuten Susie Bubble tai Tavi Gevinson. Joku ei tiedä muodista hölkäsen pöläystä ja pukeutuu silti kuten Susie Bubble tai Tavi Gevinson. Joku pukeutuu kuten Anna Wintour. Toinen pukeutuu kuten Inès de la Fressange. Kolmas pukeutuu kuten Anna Dello Russo. Neljäs ei osaa päättää ja pukeutuu joka päivä eri tavalla. Joku seuraa vaistojaan ja pukeutuu väreihin joista tykkää, ja onnistuu näyttämään persoonalliselta ja tyylikkäältä. Joku toinen seuraa yhtä lailla omia vaistojaan, ja epäonnistuu muiden silmissä surkeasti. Joku yrittää herättää huomiota näyttämällä mahdollisimman erikoiselta. Joku yrittää herättää huomiota käyttämällä mahdollisimman kalliita merkkituotteita. Joku yrittää herättää huomiota käyttämällä paljastavia vaatteita. Joku yrittää herättää mahdollisimman vähän huomiota ja pukeutuu aina mahdollisimman tylsästi. Joku pukeutuu tylsästi koska ei muuta osaa tai viitsi. Joku haluaisi kuulua siihen ryhmään ihmisiä, joita kuvataan Sartorialistin tyylisiin katumuotiblogeihi. Joku toinen haluaa kuulua siihen ryhmään ihmisiä, jotka sopeutuvat konttorin ilmapiiriin eivätkä vaatteillaan erotu liikaa joukosta. Joku pukeutuu hassusti koska haluaa leikitellä. Joku pukeutuu hassusti koska on menossa pellekouluun. Joku pukeutuu hassusti koska on mielisairas. Joku pukeutuu mustiin koska on menossa hautajaisiin. Joku pukeutuu vanhoihin vaatteisiin, koska tykkää vintage-tyyleistä. Joku pukeutuu vanhoihin vaatteisiin, koska haluaa viestittää ekologisia arvoja. Joku yrittää näyttää boheemilta taiteilijalta. Joku yrittää näyttää gootilta. Joku yrittää näyttää bisnesnaiselta. Joku yrittää näyttää punkkarilta. Joku ei yritä näyttää erityisemmin miltään ja näyttää silti juppihippipunkkarilta, ja on kuitenkin tyytyväinen elämäänsä.
NE OVAT VAIN VAATTEITA. EI SE OLE NIIN VAKAVAA, IHAN TOTTA.
[/quote]
Paitsi että mä luulen, että näille Hell looksin tyypeille se ON erittäin vakavaa.
[/quote]
Varmasti onkin. Mutta ei minua se ota pattiin, jos joku ihminen ottaa oman pukeutumisensa vakavasti.
Lähinnä minua ihmetyttää, mitä järkeä on ottaa *muiden ihmisten* pukeutuminen niin vakavasti, että mielessään jaottelee vastaantulijat "onnistuneesti muodikkaisiin" ja niihin tyylittömiin, epämuodikkaisiin ja noloihin. Varsinkin kun ne kriteerit ovat yleensä niin epämääräisiä ja sattumanvaraisia. "Paksusankaiset lasit ovat niiiiin rumia". "Oranssi ei sovi kenellekään". "Kirppistyyli on noloa". Kuka nämä asiat päättää?
Siis juuri tuo ylempänä oleva asenne, että kaikkien mielestäni rumasti pukeutuvien ihmisten pitäisi ottaa X:stä tai Y:stä mallia. Plääh. On minullakin oma makuni enkä tykkää kaikista asuista kaikkien päällä, mutta en silti toivo, että koko maailma pukeutuisi minun makuni mukaan. Se olisi äärettömän tylsää minusta.
En tajua sitäkään, miksi minun pitäisi "hävetä" sitä, että joku tuntematon ihminen, jonka kanssa minulla ei ole muuta yhteistä kuin kansallisuus, pukeutuu niin hassusti, että sille nauraa ulkomaalaisetkin.
Yhtä vähän "häpeän" sitä, jos joku nainen toikkaroi liikenteessä. Se naiskuski ei ole kaikki naiset, eikä se ole minä.
Sepä se rikkaus onkin, kun samanhenkiset ihmiset tunnistaa pukeutumisesta. Samalla voi kätevästi pitää loitolla AP:n tyyliset ihmiset, jotka jostain syystä kokevat häiriintyvät siitä, missä vaatteissa itselle täysin tuntemattomat ihmiset liikkuvat kaupungilla.
Mitä minä menetän, jos pukeudun kuten Hel-Looks sivuston ihmiset? Mitä vastaantulija menettää? Mitä tämän ketjun haukkujat menettävät? Loukkaanko pukeutumisellani jotain?
Miksi jokainen ei saa pukeutua ja tehdä asioita juuri niinkuin haluaa (kunhan ei toiminnallaan vahingoita muita ihmisiä, eläimiä tai luontoa)? Mitä se haittaa ketään? Omien kokemuksieni mukaan "me erikoisesti pukeutuvat" olemme yeensä paljon suvaitsevaisempia kuin "te normaalit". Minun kaveripiirissäni ei naureskella, tuijotella ja haukuta muiden ihmisten vaatteita vaikka ne eivät olekaan omaan makuun sopivia. Jokaiselle oikeus ja rauha pukeutua kuten itse parhaaksi näkee, ilman että muut tulevat sitä haukkumaan.
Hahhhhaaahhhhhaaaah!!! Hytkyn täällä täysillä kun kävin tsekkaamassa sivuston:D Oikeesti...ja ei en ole ilkeä. Ilmeisesti täällä ketjussa seikkailee joku jonka asu löytyy tuolta sivustolta. Laitoin sivuston koko työpaikalle linkkinä päivän piristykseksi:DDD
"En ole kiinnostunut muotinäytöksistä, joten en katso."
Ehkä juuri siksi käsityksesiu muodista on sitä tasoa, että naureskelet unisex-tyypeille, kuten asian ilmaisit.
Ekaa kertaa elämässäni eksyin tuolle sivustolle, ja valitettavasti joudun olemaan aloittajan kanssa samaa mieltä.
Tyylikkyydessä pitäisi olla mukana hyvää makua. Jos vain puet päällesi sellaisia yhdistelmiä, mitä muut eivät tekisi, niin olet kyllä omaperäinen muttet välttämättä tyylikäs.
Tuolla sivustolla oli kyllä omaperäisyys erittäin kovassa huudossa, mutta bongasin itse vain muutaman vähääkään tyylikkään näköisen asuyhdistelmän.
musta on ihana seurata hel-looksia, odotan aina innolla mitä sieltä seuraavaksi saa nähdä. 99,9 prosenttisesti siellä esitellyt vaatteet ovat mielestäni aina tyyliä "no, voi hyvänen aika", niin mielestäni se on piristävä sivusto ja tykkään siitä, että nuo ihmiset uskaltavat pukeutua kuten haluavat.
omaan tyyliini hain ennen apuja tokyo street style sivuilta ja sieltä nimenomaan ginzan alueella otetuista kuvista. nyt en ole enää aikoihin sielläkään vieraillut, pitääpäs muistaa taas korjata tämäkin unohdus.
http://www.style-arena.jp/street/ls/202/5
Minä olen AP:n kanssa samoilla linjoilla.
Moni täällä juoksee puolustelemassa HEL-looksia ja väittäen ymmärtäen sen "sisimmän". Surullinen totuus on, että HEL-looks ruokkii itse itseään. Monet ovat alkaneet pukeutua varta vasten,objektiivisesti sanottuna kummallisesti, päästäkseen HEL-looksiin. Tämä on todettavissa selaamalla sivuston kuva-arkistoa. Siinä missä alkuvaiheen HEL-looks oli lähinnä Helsingin taidelukion magna-intoilijoita ja juuri Berliinistä palanneita nuoria, on viime vuosien HEL-looks ollut lähes pelkästään "HEL-looks pukeutumista", jossa isoäidin villapaita käännetty nurin ja vedetty jalkaan. Tämä ei ole persoonallista pukeutumista vaan täsmälleen sen vastakohta.
Tästä huolimatta, sivustolla on myös erittäin tyylikkäästi ja kauniisti pukeutuvia henkilöitä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:52"]
musta on ihana seurata hel-looksia, odotan aina innolla mitä sieltä seuraavaksi saa nähdä. 99,9 prosenttisesti siellä esitellyt vaatteet ovat mielestäni aina tyyliä "no, voi hyvänen aika", niin mielestäni se on piristävä sivusto ja tykkään siitä, että nuo ihmiset uskaltavat pukeutua kuten haluavat.
omaan tyyliini hain ennen apuja tokyo street style sivuilta ja sieltä nimenomaan ginzan alueella otetuista kuvista. nyt en ole enää aikoihin sielläkään vieraillut, pitääpäs muistaa taas korjata tämäkin unohdus.
http://www.style-arena.jp/street/ls/202/5
[/quote]
Kävin katsastamassa linkkisi ja eihän siinä ollut MITÄÄN yhteistä "hell looksin" kanssa...onneksi! ;)
-ap
Minusta hel looks on tosi piristävää katsottavaa. 'Tyylikäs' pukeutuminen, krooh... Tämä aloitus on ihan kuin jokun koulukiusaajan: kattokaa kun toi pukeutuu tyhmästi, ja ulkomaalaisetkin nauraa sille!!!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:17"]
Minä olen AP:n kanssa samoilla linjoilla.
Moni täällä juoksee puolustelemassa HEL-looksia ja väittäen ymmärtäen sen "sisimmän". Surullinen totuus on, että HEL-looks ruokkii itse itseään. Monet ovat alkaneet pukeutua varta vasten,objektiivisesti sanottuna kummallisesti, päästäkseen HEL-looksiin. Tämä on todettavissa selaamalla sivuston kuva-arkistoa. Siinä missä alkuvaiheen HEL-looks oli lähinnä Helsingin taidelukion magna-intoilijoita ja juuri Berliinistä palanneita nuoria, on viime vuosien HEL-looks ollut lähes pelkästään "HEL-looks pukeutumista", jossa isoäidin villapaita käännetty nurin ja vedetty jalkaan. Tämä ei ole persoonallista pukeutumista vaan täsmälleen sen vastakohta.
[/quote]
No minä en puolustele Hel-looksia enkä hipsteripukeutumista sinänsä, koska en niistä erityisemmin piittaa. Mutta kenenkään motiivit omalle pukeutumiselle eivät yleensä näy päälle. Ihmiset voivat pukeutua erikoisesti monesta eri syystä, ja se syy voi olla outo maku, tyylitajun puute, "taiteellisuus" tai sitten vaikka halu päästä Hel-looksiin. Ja joillakin se voi mennä niin, että ensin innostuu jostain Hel-looksin tapaisesta ja maku ihan oikeasti mukautuu siihen suuntaan, että oppii näkemään hupsun pukeutumisen kauniina. Ihmisethän ovat laumaeläimiä.
Kysynkin, onko sillä väliä? Jos joku pukeutuu oudosti, niin antaa pukeutua.
Eihän tämä ketju edes perustu noiden ihmisten motiivien ja wannabe-hipsterismin olemuksen pohdiskeluun, vaan siihen, että joidenkin mielestä on kamalaa ja noloa kun jotkut suomalaiset pukeutuvat niin itsetietoisen rumasti.
Koulukiusaaja on päivän sana ilmeisesti, sitäKIN pitäisi osata käyttää oikein ja oikeassa paikassa. Toivottavasti kaikki suomalaiset eivät pukeudu noin vaan pieni marginaaliryhmä vain. Tosin musta on hirveetä että tuo sivusto määrittelee Helsingin katutyylin ulkomaille. Paremminkin voisi olla.
Moni asu olisi vähän parempi, kun käyttäisivät silitysrautaa ja osalla, kun vaihtaisivat trikoopaidan kaulukselliseen... Harmi, kun silitysraudan kahvaa ei ole tehty Helsinkiläisten extroverttien käteen sopivaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:09"]
Koulukiusaaja on päivän sana ilmeisesti, sitäKIN pitäisi osata käyttää oikein ja oikeassa paikassa. Toivottavasti kaikki suomalaiset eivät pukeudu noin vaan pieni marginaaliryhmä vain. Tosin musta on hirveetä että tuo sivusto määrittelee Helsingin katutyylin ulkomaille. Paremminkin voisi olla.
[/quote]
No siitä vaan perustamaan tyylikkäästi pukeutuneiden suomalaisten sivustoa. Ihan vapaasti pääset määrittelemään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:09"]
[/quote]
Täysin totta!
Väärin sammutettu! Ei saa tulla kuuntelemaan semioutoja bändejä, jos ei eka diggaa niistä 20 vuotta ja tee verivaloja muuden fanien kanssa. P.S. Dingo meni huonoks, kun Eve lähti siitä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:06"]
Ja siis mua ei haittaa hipsterien ulkonäkö pätkän vertaa, vaan se että väkisin "digataan" kaikesta "obskyyristä", varsinkin musasta. Armottomana musadiggarina korpeaa keikoilla nämä hipsterin hippiäset, koska ovat paikalla ainoastaan sen näyttäytymisen vuoksi, vaikka viikko sitten ei edes oltaisa kuultu k.o. musagenrestä yhtään biisiä... Tämän vuoksi en myöskään pysty käymään Flow:saa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:25"]
No minä en puolustele Hel-looksia enkä hipsteripukeutumista sinänsä, koska en niistä erityisemmin piittaa. Mutta kenenkään motiivit omalle pukeutumiselle eivät yleensä näy päälle. Ihmiset voivat pukeutua erikoisesti monesta eri syystä, ja se syy voi olla outo maku, tyylitajun puute, "taiteellisuus" tai sitten vaikka halu päästä Hel-looksiin. Ja joillakin se voi mennä niin, että ensin innostuu jostain Hel-looksin tapaisesta ja maku ihan oikeasti mukautuu siihen suuntaan, että oppii näkemään hupsun pukeutumisen kauniina. Ihmisethän ovat laumaeläimiä.
Kysynkin, onko sillä väliä? Jos joku pukeutuu oudosti, niin antaa pukeutua.
Eihän tämä ketju edes perustu noiden ihmisten motiivien ja wannabe-hipsterismin olemuksen pohdiskeluun, vaan siihen, että joidenkin mielestä on kamalaa ja noloa kun jotkut suomalaiset pukeutuvat niin itsetietoisen rumasti.
[/quote]
Olet väärässä keskustelun aiheesta. Tässä keskustellaan ilmiöstä nimeltä HEL-looks. Sen osatekijänä ovat sivustolla esiintyvät ihmiset.
Sivusto on pariskunnan ylläpitämä. Se on siis täysin subjektiivinen näkemys - ei mikään keskiarvo Helsingin pukeutumisesta. Mikäli tietty pukeutuminen on miellytänyt kuvaajaa, löytyy se sivustolta.
Voidaan keskustella, mikä on HEL-looksin rooli tässä kaikessa. Tämä on koko aiheen mielenkiintoisin osa-alue. HEL-looks ei ole passiivinen tarkkailija, vaan ohjaa pukeutumista ylläpitäjien mieltymysten mukaan. HEL-looksin perusteella ei voida vedää minkäänlaisia johtopäätöksiä persoonallisesta pukeutumisesta.
Vastauksena kysymykseesi: ei.
Mä olen itse hyvin kaukana muodikkaasta, mutta tunnen paljon eri-ikäisiä tyylistä ja pukeutumisesta kiinnostuneita ihmisiä, ja olen antanut itseni ymmärtää, että nykyään varsinkaan nuoret eivät ajattele, että olisi olemassa jokin absoluuttinen tyylikkyys tai hyvä maku, vaan kaikki on ns. "oikein" jos ihminen vaan itse pitää siitä.