Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähäosaisille jaetaanko ilmaisia maskeja

Vierailija
14.08.2020 |

Maskeja jaetaan Turussa, Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa mistä vähäosaiset voivat käydä maskit hakemassa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24640cb4-4515-4e2e-9904-a711e25c3ceb

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivat jakaneet niitä paperisia kertakäyttömaskeja. Ei mitään kangasmaskeja vähäosaisille. Monen käsityöyrittäjän tulot ovat riippuneet koko kevään ja kesän itse tehdyistä kangasmaskeista. Ja nyt kun maskeja jaetaan ilmaiseksi niin he menettävät toimeentulon. Ärsyttävää.

Täysin järjetöntä alkaa jakamaan kaikille vähävaraisille kertakäyttösuojia, kun niitä menisi niin järjettömiä määriä ja niitä pitäisi olla jatkuvasti jakamassa, eli siihen jakamiseenkin kuluisi turhaan kuntien resursseja. Ainoastaan niille käyttäjää itseään suojaavia hengityssuojaimia kriittisiin tilanteisiin, jotka terveytensä vuoksi sellaisia tarvitsee.

Eikä kyllä vaikuta mitään niiden käsityöläisten designmaskibisnekseen, meillä köyhillä kun ei niitä olisi ollut kuitenkaan varaa ostaa.

Vierailija
42/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä huono juttu monille käsityöalanyrittäjille, jotka ovat omalla brändillään tehneet kasvomaskeja.Nyt on sitten näitä jotka eivät enää osta kankaisia, koska pelkäävät leimaantuvansa "vähäosaisiksi" kuten ap. kauniisti kutsui. No toivottavasti kunnat ostavat sitten heiltä.

Moi!

Olen New York Timesin toimittaja ja olen kiertänyt eri osavaltioita ja Eurooppaa koronakriisin tiimoilta. Tulin nyt haastattelemaan Suomeen. Muualla maailmassa ihmiset ovat menettäneet kokonaisia perheitä, mikäs teidän suurin huolenaiheenne täällä Suomessa on?

- Etteivät köyhät käytä samoja maskeja.

Kiitos haastattelusta :)

Älä tee ainakaan clikki-otsikkoa Suomesta. Olen niin kyllästynyt Suomella klikkailuun.

Meidän ongelma on tasapäistäminen. Osa vanhemmista on valmis pitämään lapset etäkoulussa, mutta sitä ei voida sallia, koska "huolilapset", sanovat päättäjät. Kaikki eivät silloin tulisi kohdelluiksi tasa-arvoisesti.

Kukaan ei ole huolissaan hyvinvoivan kansanosan ongelmista. Hyvinvoivat voisivat tehdä etätöitä ja maksaa itse kouluruuat etäopetuksessa.

Erityisoppilaat häiriköivät tunneilla. Vaativampi opetus tapahtuu muutenkin jo kotona vanhempien toimesta, kun opettajien aika menee järjestyksen ylläpitoon luokissa. Suomalaisen koulun anti ei ole enää opetus, vaan sosiaalistaminen niin, että lapsi osaa tulla toimeen eri asemassa olevien lasten kanssa. Korona-aikana tätä sosiaalistamista emme vain tahdo!

Odotamme oikein aikaa, kun lapset kasvavat yli koulupakon. Hyvää Suomessa on, että kotikoulu on laillinen vaihtoehto, mutta sitä toivoisi, että etäkoulu, jossa koulu vastaa opetuksesta, olisi myös tarjolla näin korona-aikana. Samalla koulutilat väljenesivät, kun vain erityislapset, huolilapset ja vanhempien toiveesta ne lapset, joille etäopetus ei sovi hyvin, kutsuttaisiin kouluun. Voitaisiin unohtaa vuoroviikko-koulu, kun lähtökohtaisesti osa vanhemmista tahtoo lapsensa turvaan, pois tartuttavasta koulusta, jossa lapset vain kinastelevat keskenään, turvavälejä ei pystytä pitämään...

Huolilapset??

Sinunkaan elämä ei montakaan päivää toimisi tai kotikoulusi, jos osa lasten vanhemmista ei kävisi töissä ja lapset lähiopetuksessa esim ruuantuotanto, terv.hoito lääkärit, hoitajat ja muu he k.kunta, pelastuslaitos, kauppa, apteekit, taksit ja muu liikenne, ruuan tuotanto ja jakelu, posti, tietoliikenne jne. jne. lista on loputtoman pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikille pitäisi määrätä samanlaiset valkeat maskit, jotta kadulla ei erottuisi heti kuka on hyväosainen ja kuka köyhä. Ei kaikilla ole varaa mihinkään käsityöläisten tekemiin designmaskeihin. Sama olisi kantaa "köyhä" -kylttiä kaupungilla kuin pitää valkoista halpismaskia.

Vierailija
44/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitti, en tartte. Keuhkosairaan ei tarvitse pitää maskia

Vierailija
45/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä huono juttu monille käsityöalanyrittäjille, jotka ovat omalla brändillään tehneet kasvomaskeja.Nyt on sitten näitä jotka eivät enää osta kankaisia, koska pelkäävät leimaantuvansa "vähäosaisiksi" kuten ap. kauniisti kutsui. No toivottavasti kunnat ostavat sitten heiltä.

En ole hyvätuloinen mutta silti käytän kangasmaskia - ?

Tässä vaiheessa ei tiedetä onko kangasmaskien käytöstä mitään hyötyä. Se ainakin tiedetään, pahimmillaan se lisää tartuntoja, mutta parhaimmillaan suojaako se muita ja käyttäjää itseään.

Ongelma kangasmaskeissa on käytön jälkeen säilytys, pesu ja kuivaus ja miten kauan koronavirus säilyy kangasmaskin pinnalla.

Juuri eilen uutisoitiin, kuinka koronavirusta oli löytynyt pakastetuista elintarvikkeista, käsittääkseni vain jäänteitä, ei tarttuvaa virusta. Ja tuo tieto vesittäisi koko kangasmaskien käytön.

Ja kangasmaskeissa, ainakin harrastajien tekemät, on vaikea löytää suojaavamalli ja kangas. Nythän jotkut ovat viritelleet jo rautalankoja, mutta miten ne kestävät keittämistä, samoin materiaalin kestävyys.

Viruksista, bakteereista, ylipäänsä biologiasta mitään tietämättömät tollot luulevat, että pakastaminen tappaisi yhtään mitään. Sehän nimenomaan säilyttää (elintarvikkeita, spermaa, taudinaiheuttajia, mitä ikinä), joten pakastetuissa elintarvikkeissa koronan säilyminen ei ole minkään maailman uutinen, eikä liity kangasmaskeihin mitenkään. 

Kangasmaskien käytön jälkeinen säilöminen, pesu, saati kuivaus, ei myöskään ole minkäänlainen ongelma. Kun olet käyttänyt maskia, laita se minigrip-pussiin. Yksi kappale ei maksa montaa senttiä. Yhteen pussiin mahtuu useita kangasmaskeja. Pese kangasmaski joko pyykinpesukoneessa 90 asteessa tai keittopese se kattilassa. Ensimmäisestä vaihtoehdosta kiittää pesukone, jonka sisuksiin kertyvä mönjä lähtee isoissa asteissa liikkeelle eikä jää konetta tukkimaan ja tunkkaistamaan, jälkimmäinen taas hoituu köyhänkin keittiössä köyhänkin kattilalla. Sähkön ja veden kulutus on niin vähäistä, ettei siitä tarvitse edes keskustella. Sitä en edes keksi, miten kuivatuksesta voi ylipäänsä saada ongelman? Kuivatat pestyt ja/tai keitetyt maskit pyykkitelineellä, pikkupyykkien telineessä tai vaikka perhana verhotangolla. 

Rautalangan ei tarvitse kestää keittämistä, sen voi ottaa irti ennen pesua ja pestä vaikka tiskiaineella ja varmuuden varalta pyyhkiä desinfiointisuihkeella pesun jälkeen. Tai sitten voi olla hirveä tuhlari ja heittää sen parin sentin pätkän aina metallinkeräykseen ja ottaa suoraan rullalta uuden palan uuteen käyttöön. Tämä ei tietenkään toimi köyhille, koska köyhillä ei ole varaa tuhalta edes rautalankaa. 

Vierailija
46/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kahvit on taas näytöllä, mutta tälle uutisellista ei voi kun nauraa. Eikö valtion verorahoille muka ole jotain järkevämpääkin käyttöä kuin tuhlata köyhien maskeihin jotka vähäosaiset voisivat yhtä hyvin ostaa itsekin 😂

Vain Suomessa voidaan kadehtia jopa vähävaraisia. Kateuden uusi maailmanennätys!

Vierailija
47/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kahvit on taas näytöllä, mutta tälle uutisellista ei voi kun nauraa. Eikö valtion verorahoille muka ole jotain järkevämpääkin käyttöä kuin tuhlata köyhien maskeihin jotka vähäosaiset voisivat yhtä hyvin ostaa itsekin 😂

Vain Suomessa voidaan kadehtia jopa vähävaraisia. Kateuden uusi maailmanennätys!

No eihän se uutta ole. Työttömiä aina kadehdittu kun saavat rahaa tekemättä mitään.

Vierailija
48/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se uutta ole. Työttömiä aina kadehdittu kun saavat rahaa tekemättä mitään.

Kannattaa kokeilla! 👌

Vierailija
49/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotustodistustako näyttämällä

Vierailija
50/53 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa säälimättömiä ja kateellisia köyhille. Ei se mitään, annetaan koronan levitä rauhassa. Ihme hysteriaa ja hösstystä, itse en maskeja tule käyttämään.

Vierailija
51/53 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikille pitäisi määrätä samanlaiset valkeat maskit, jotta kadulla ei erottuisi heti kuka on hyväosainen ja kuka köyhä. Ei kaikilla ole varaa mihinkään käsityöläisten tekemiin designmaskeihin. Sama olisi kantaa "köyhä" -kylttiä kaupungilla kuin pitää valkoista halpismaskia.

Höpö höpöä. Itse olen työeläkkeellä ja osaan ommella. Minulla on monenlaisia kangaspaloja hyvää tiivistä puuvillaa. Marimekkoa ym. Niistä teen yksilöllisiä kangasmaskeja , jotka voi huoletta vaikka kiehauttaa käytön jälkeen ja ottaa uudelleen käyttöön. Eikä tarvii kadehtia kenenkään.

Vierailija
52/53 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä outoa, jos jokainen ei voi itse ostaa maskia. Itse ostin pari kankaista ja hinta oli 6 euroa kappale

Vierailija
53/53 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdään, mitä jatkuva opettaminen nuorille, että valtio maksaa aina eikä yksilön tarvitse itse maksaa mitään johtaa hyvinvointiyhteiskunnassamme. Muutaman euron maskiakaan ei muka ole itse varaa ostaa, vaikka sillä suojelee itseään kuolemaan johtavalta taudilta.

Hämmästyttävää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä