Vähäosaisille jaetaanko ilmaisia maskeja
Maskeja jaetaan Turussa, Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa mistä vähäosaiset voivat käydä maskit hakemassa:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24640cb4-4515-4e2e-9904-a711e25c3ceb
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis itsetehty maski on ihan ok?
t. pienituloinen
Itse tehtyihin maskeihin ei edelleenkään voi luotaa. Niitä ei ole testattu eikä niillä ole viranomaisten antamaa suositusta.
Eihän noihinkaan kertakäyttöisin ole edelleenkään yhtäpitävää tutkimusta.
Kuka nuo kuntein jakamat tekee? onko varmasti luotettava toimija?
Vähäosaisille annetaan vain vähän maskeja ja nekin osissa.
Hulvaton vitsi!
Eikö olisi helpompaa että ostavat maskinsa itse kuten me muutkin suomalaiset? R-collectionin maski maksaa sen noin 11e eli ei ole mikään kallis ja ovat lisäksi kivan näköisiä.
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/736d7596-ed8c-4a77-8091-0e9ed7a4bc39
Muovipussi pään yli. Siinä on hyvä maski köyhälle ja suojaa varmasti. Roiskeet ei lennä muovin läpi sisään eikä muovin läpi ulos.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa että ostavat maskinsa itse kuten me muutkin suomalaiset? R-collectionin maski maksaa sen noin 11e eli ei ole mikään kallis ja ovat lisäksi kivan näköisiä.
Mikä tässä nyt on sulle niin vaikeaa?
Kela lähettää sinulle lähimmän 8 viikon aikana lomakkeen, jolla voit anoa ilmaisia maskeja. Liitteeksi sinun tulee lähettää omat ja samassa taloudessa asuvien viimeisen 12 kuukauden tiliotteet. Valitettavasti käsittelymme on ruuhkautunut ja kestää noin 2-3 kuukautta. Toivomme, ettet tänä aikana kulje julkisilla paikoilla. Hyväksytyn päätöksen jälkeen voit hakea korkeintaan kolmen päivän kulutusta vastaavan määrän maskeja samasta paikasta, missä jaetaan ilmaisia ämpäreitä.
-Kela-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis itsetehty maski on ihan ok?
t. pienituloinen
Itse tehtyihin maskeihin ei edelleenkään voi luotaa. Niitä ei ole testattu eikä niillä ole viranomaisten antamaa suositusta.
Ei sillä ole mitään väliä, kun vain suositus on annettu. Hyvin voi käyttää itse tehtyjä maskeja.
Eikö sitä kympin kangasmaskia tosiaan voi toimeentulotuesta ostaa?Nuo maskinhakujonotkin on riski...
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä elänyt jollain 20 eurolla viikossa?
Sulle taitaa olla ihan käsittämätön ajatuksenakin, että kaikilla vaan ei ole varaa.
Itsellä on ja osaan tehdäkin, mutta oon joskus elänyt euron/pvä ruokabudjetin kanssa niin siitä on aika vaikea tiristää, käsitätkö?
Sitäpaitsi eikö joka puolella toitoteta, että tulisi suosia kertakäyttömaskeja.
Kiitos. Kahvit on taas näytöllä, mutta tälle uutisellista ei voi kun nauraa. Eikö valtion verorahoille muka ole jotain järkevämpääkin käyttöä kuin tuhlata köyhien maskeihin jotka vähäosaiset voisivat yhtä hyvin ostaa itsekin 😂
Vierailija kirjoitti:
Aika harva pärjää yhdellä maskilla, jos maskilla ei hae lumevaikutusta ja sosiaalista hyväksyntää.
Eikö olis paras vaan lähettää kaikille maskit kotiin?
Esim 1/pvä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olis paras vaan lähettää kaikille maskit kotiin?
Esim 1/pvä.
1/pvä ei suurta pelivaraa anna, jos maskia vaihtaa ohjeistuksen mukaan. Maskit on sikäli ongelmallisia, että oikein käytettynä niistä on hyötyä, mutta väärin käytettynä ne kasvattavat sairastumisriskiä.
Maskien käyttö on kaikkien etu, myös hyvätuloisten ja vaikka ne annettaisiin ilmaiseksi, hinta tulee valtiolle moni kertaisesti takaisin, jos niillä estetään tartuntoja vaikka 10%, sillä jo pelkkä koronatesti maksaa useamman satasen, puhumattakaan sairaalahoidosta ja tehohoidosta.
Eilen korona tv-ohjelmassa terv.ministeriön edustaja kertoi, todennäköisesti maskit tullaan jakamaan järjestöjen kautta ja ne annetaan anonyyminä, eikä henkilö-tai tulotietoja kysellä eli ap. on se mahdollista saada, jos ei itse halua niitä ostaa.
Ja se on yhteiskunnallinen etu.
Ja Hussin mukaan maskien saatavuus on todella hyvä ja sairaaloissa ylitarjontaa, ettei maskeista pitäisi tulla pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä huono juttu monille käsityöalanyrittäjille, jotka ovat omalla brändillään tehneet kasvomaskeja.Nyt on sitten näitä jotka eivät enää osta kankaisia, koska pelkäävät leimaantuvansa "vähäosaisiksi" kuten ap. kauniisti kutsui. No toivottavasti kunnat ostavat sitten heiltä.
Moi!
Olen New York Timesin toimittaja ja olen kiertänyt eri osavaltioita ja Eurooppaa koronakriisin tiimoilta. Tulin nyt haastattelemaan Suomeen. Muualla maailmassa ihmiset ovat menettäneet kokonaisia perheitä, mikäs teidän suurin huolenaiheenne täällä Suomessa on?
- Etteivät köyhät käytä samoja maskeja.
Kiitos haastattelusta :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Kahvit on taas näytöllä, mutta tälle uutisellista ei voi kun nauraa. Eikö valtion verorahoille muka ole jotain järkevämpääkin käyttöä kuin tuhlata köyhien maskeihin jotka vähäosaiset voisivat yhtä hyvin ostaa itsekin 😂
Maksat siis mieluummin kuukausien tehohoidot köyhille?
Vierailija kirjoitti:
Kela lähettää sinulle lähimmän 8 viikon aikana lomakkeen, jolla voit anoa ilmaisia maskeja. Liitteeksi sinun tulee lähettää omat ja samassa taloudessa asuvien viimeisen 12 kuukauden tiliotteet. Valitettavasti käsittelymme on ruuhkautunut ja kestää noin 2-3 kuukautta. Toivomme, ettet tänä aikana kulje julkisilla paikoilla. Hyväksytyn päätöksen jälkeen voit hakea korkeintaan kolmen päivän kulutusta vastaavan määrän maskeja samasta paikasta, missä jaetaan ilmaisia ämpäreitä.
-Kela-
Pelottavan totuudenmukainen Kelan vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä huono juttu monille käsityöalanyrittäjille, jotka ovat omalla brändillään tehneet kasvomaskeja.Nyt on sitten näitä jotka eivät enää osta kankaisia, koska pelkäävät leimaantuvansa "vähäosaisiksi" kuten ap. kauniisti kutsui. No toivottavasti kunnat ostavat sitten heiltä.
Moi!
Olen New York Timesin toimittaja ja olen kiertänyt eri osavaltioita ja Eurooppaa koronakriisin tiimoilta. Tulin nyt haastattelemaan Suomeen. Muualla maailmassa ihmiset ovat menettäneet kokonaisia perheitä, mikäs teidän suurin huolenaiheenne täällä Suomessa on?
- Etteivät köyhät käytä samoja maskeja.
Kiitos haastattelusta :)
Älä tee ainakaan clikki-otsikkoa Suomesta. Olen niin kyllästynyt Suomella klikkailuun.
Meidän ongelma on tasapäistäminen. Osa vanhemmista on valmis pitämään lapset etäkoulussa, mutta sitä ei voida sallia, koska "huolilapset", sanovat päättäjät. Kaikki eivät silloin tulisi kohdelluiksi tasa-arvoisesti.
Kukaan ei ole huolissaan hyvinvoivan kansanosan ongelmista. Hyvinvoivat voisivat tehdä etätöitä ja maksaa itse kouluruuat etäopetuksessa.
Erityisoppilaat häiriköivät tunneilla. Vaativampi opetus tapahtuu muutenkin jo kotona vanhempien toimesta, kun opettajien aika menee järjestyksen ylläpitoon luokissa. Suomalaisen koulun anti ei ole enää opetus, vaan sosiaalistaminen niin, että lapsi osaa tulla toimeen eri asemassa olevien lasten kanssa. Korona-aikana tätä sosiaalistamista emme vain tahdo!
Odotamme oikein aikaa, kun lapset kasvavat yli koulupakon. Hyvää Suomessa on, että kotikoulu on laillinen vaihtoehto, mutta sitä toivoisi, että etäkoulu, jossa koulu vastaa opetuksesta, olisi myös tarjolla näin korona-aikana. Samalla koulutilat väljenesivät, kun vain erityislapset, huolilapset ja vanhempien toiveesta ne lapset, joille etäopetus ei sovi hyvin, kutsuttaisiin kouluun. Voitaisiin unohtaa vuoroviikko-koulu, kun lähtökohtaisesti osa vanhemmista tahtoo lapsensa turvaan, pois tartuttavasta koulusta, jossa lapset vain kinastelevat keskenään, turvavälejä ei pystytä pitämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hyvätuloinen mutta silti käytän kangasmaskia - ?
Tässä vaiheessa ei tiedetä onko kangasmaskien käytöstä mitään hyötyä. Se ainakin tiedetään, pahimmillaan se lisää tartuntoja, mutta parhaimmillaan suojaako se muita ja käyttäjää itseään.
Ongelma kangasmaskeissa on käytön jälkeen säilytys, pesu ja kuivaus ja miten kauan koronavirus säilyy kangasmaskin pinnalla.
Juuri eilen uutisoitiin, kuinka koronavirusta oli löytynyt pakastetuista elintarvikkeista, käsittääkseni vain jäänteitä, ei tarttuvaa virusta. Ja tuo tieto vesittäisi koko kangasmaskien käytön.
Ja kangasmaskeissa, ainakin harrastajien tekemät, on vaikea löytää suojaavamalli ja kangas. Nythän jotkut ovat viritelleet jo rautalankoja, mutta miten ne kestävät keittämistä, samoin materiaalin kestävyys.
On kuitenkin rahaa ajella liikenteessä niin usein, että perheelle kuulemma tarvitsee 300 euron edestä maskeja kuukaudessa. Ja ne maskirahat pitää napsahtaa tilille. Ei köyhä voi hakea maskejaan mistään jakelupisteestä, kun hänellä ei ole rahaa bussilippuunkaan. (kuuntelin sivusta, ei varmaan ole ihan yleistä)