Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat lapset ei osaa syödä?!

Vierailija
15.08.2013 |

Miten te lapsenne opetatte syömään? Meillä oli illalla 2 tytön kaveria, 13v ja laitoin niille ruoaksi spagetti ja kastiketta. Kastikkeen tein ihan vaan niistä valmiista purkeista ja lisäsin kalkkunajauhelihaa joukkoon.

Vieraat söivät kaiken muun, mutta lautasille jätettiin kaikki liha?!

Ettekö opeta lapsianne syömään lihaa ollenkaan?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 02:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 01:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 01:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 01:14"]

ap. Vieraat lapset osaa syödä. sä et osaa laittaa ruokaa. Harmi.

[/quote]

No ei olleet kasvissyöjiä :o)

Ei paljoa vaadi, keittää spagetit ja ostaa soosin, ruskistaa lihan. Missä arvelet ap:llä menneen vikaan? Kun noin osaat arvioida, kerro ihmeessä miten voi epäonnistua, ehkä sinä osaat sen? Niin tyypillinen av kommentti, "toinen ei osaa"... noloa sinulta.

ohis

[/quote]

No jos ne lapset vaikka olivat kasvissyöjiä? Ehkä se liha jäi siksi siihen lautaselle? Villi arvaus. Jos kerran teki kaiken valmiista, olisi kai voinut kysyä, syökö kaikki lihaa ja vasta sen jälkeen mössätä sen valmissoosin ja jauhelihan sekaisin ja sotkea pastaan, tai tehdä osan vaan sitä valmissoosia ja pastaa ja osaan sotkea sitä ns. jauhelihaa. Kun kerran se lihan jättäminen oli se ap:n ongelma, kaikki muu maistui. Ongelma lienee ilmeinen?

En ole kasvissyöjä, mutta kalkkunan jauheliha on omasta mielestäni pahaa, todella pahaa. Kylässä söisin ehkä pitkin hampain, mutta kasvissyöjänähän sitä ei tarvitsisi tehdä. Toki tyttöjen olisi pitänyt kertoa olevansa kasvissyöjiä jos näin on. Tai sitten sanoa pokkana ettei tykkää. Itselläni ei olisi pokkaa sanoa etten tykkää ja siksi en edes syö puolta tms.

[/quote]

Sorry nyt vaan, jos kalkkuna ei sulle maistu, minulle ei taas maistu muunlainen jauhelija, mutta syön jos tarjotaan. Olen myös pahoillani, etten laita lapsen kavereille eri ruokaa, kun me kaikki muut syömme samaa. Itse mättivät sen soosin spagetin päälle. Jos ei maistu, ei meille ole pakko tulla ollenkaan syömään. Itse kyselivät voivatko syödä, kun olivat meillä ruoka-aikaan. Ei ollut ollenkaan etukäteen sovittu juttu, mutta onneksi ruokaa nyt oli riittävästi heillekin tarjota.En siinä alkanut erikseen kyselemään kelpaako meidän ruoka, vai tarviiko ne omansa...

Jotenkin kummassa olen omilleni saanut opetettua, että jos ruokaa jossakin tarjotaan, sen pitää kelvata, jos ei ole pilaantunutta, vaikkei se nyt ihan omaan makuun olisikaan.

ap.

[/quote]

No mutta ne vieraat lapsethan söi! Mikä ihme on ongelma? Minäkin inhoan tämän palstan nirsoiluketjuja, tyyliin ei tarvii maistaa jos ei haluu ja syömishäiriöt johtuu siitä, että kerran joutui eskarissa maistamaan pinaattikeittoa.

Mutta jos ne lapset söivät annoksesta sen pastan ja kastikkeen hyvällä halulla, liha jäi valtaosin lautaselle. Ehkä maistoivat ja se ei oikein uponnut, kalkkunan jauheliha on oikeasti monelle aika vieras ainesosa, söivät kuitenkin kohteliaati enimmäkseen sen ruoan, joka kuitenkin oli aika pitkälle ihan valmisruokaa, ei mitään monta tuntia keiteltyö gourmetia jota oli erikseen kutsuttu syömään?

Ymmärtäisin aloituksen, jos ne lapset olisivat vaan tökkineet ruokaa lautasella, eivätkä olisi edes maistaneet. Siis, ei todellakaan mitään hyvää käytöstä noilta lapsilta, jos vaan ihan pokkana jättivät sen lihan lautasille ja poistuivat pöydästä, sitä en puolustele, mutta kerroitko ap tarjolle laittaessasi että se on kalkkunaa? Ehkä se tuli heille yllätyksenä?

[/quote]

Meillä kalkkuna on aina kuulunut ruokiin, en osannut edes kuvitella, ettei sitä muualla syödä??! Ei tosiaan tullut mieleen alkaa "varotella" moisesta omituisuudesta... Eikö todella ihmiset syö kalkkunaa vaan aina sikanautaa? ap.

Vierailija
22/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkuna niin vieras aine etta jaa lautaselle? Eihan jauhetussa kalkkunassa edes ole niin paljon makua etta missaan tuntuisi, etenkaan tomaattikastikkeen seassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 02:37"]

Kalkkuna niin vieras aine etta jaa lautaselle? Eihan jauhetussa kalkkunassa edes ole niin paljon makua etta missaan tuntuisi, etenkaan tomaattikastikkeen seassa.

[/quote]

Olen melko yllättynyt, ettei ihmiset käytä kalkkunaa?  Itselle tavallinen sika-nauta tai nauta jauheliha aiheuttaa mahakipua ja se ei tunnu sulavan ollenkaan mahassa. Saan siitä sappivaivoja, vaikka olisi paistijauhelihaa. Multa on sappi poistettu, ehkä se aihuttaa nuo ongelmat jauhelihan kanssa.  Oikein inhottaa se hajukin ja sellaista käryä ei tule kalkkunan jauhelihasta. ap.

Vierailija
24/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 03:16"]

[/quote]

Olen melko yllättynyt, ettei ihmiset käytä kalkkunaa?  Itselle tavallinen sika-nauta tai nauta jauheliha aiheuttaa mahakipua ja se ei tunnu sulavan ollenkaan mahassa. Saan siitä sappivaivoja, vaikka olisi paistijauhelihaa. Multa on sappi poistettu, ehkä se aihuttaa nuo ongelmat jauhelihan kanssa.  Oikein inhottaa se hajukin ja sellaista käryä ei tule kalkkunan jauhelihasta. ap.

[/quote]

Eli kun sulla on poikkeuksellinen ongelma, jonka vuoksi et voi syödä sitä mitä miljoonissa muissa suomalaiskodeissa yleensä syödään, vaan syöt itse jotain poikkeuksellista, ihmettelet tosissasi, etteivätkö muut syö myös poikkeuksellisesti? 

Kuinka monta kalkkunajauhiksen valmistajaa Suomessa on? Eikö se jo sano sinulle sen yleisyydestä jotain?

Vierailija
25/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin opetetaanko lapsia syomaan lihaa oikein? Meilla lapset syovat mielellaan ihan oikeaa lihaa, ei mitaan kasaan puristettua ja survottua mossoa, jonka paa-asiallisia raaka-aineita ovat kalkkunannahka, janteet ja kaikki muu fileisiin kelpaamaton tavara, joka juuri ennen jatekuilua pelastetaan tuotantohihnalta. Tee palvelus niille lapsille ensikerralla ja jata se kalkkuna lisaamatta kastikkeeseen. Se naudankin jauheliha olisi parempi vaihtoehto.  

Vierailija
26/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 03:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 03:16"]

[/quote]

[/quote]

Eli kun sulla on poikkeuksellinen ongelma, jonka vuoksi et voi syödä sitä mitä miljoonissa muissa suomalaiskodeissa yleensä syödään, vaan syöt itse jotain poikkeuksellista, ihmettelet tosissasi, etteivätkö muut syö myös poikkeuksellisesti? 

Kuinka monta kalkkunajauhiksen valmistajaa Suomessa on? Eikö se jo sano sinulle sen yleisyydestä jotain?

[/quote]

Kun olen itse ja perheeni vuosia syönyt kalkkunajauhelihaa, en osaa ajatella sitä poikkeuksellisena.

Ihan sama mulle on ruisleipä, olen rukiille allerginen. En voi syödä mitään missä on ruista. Se on minulle ihan normaalia ja toki meillä muut syö sitä. Mulla sekoo vatsa ja huulet aukee. Ei ruisleipä tunnu minusta omituiselta, ihan tavallista ruokaa, niinkuin tuo kalkkuna tuntuu minusta normaalilta. En osaa kuvitella niin, että kalkkuna olisi joillekin omituista ja outoa.

ap.

Vierailija
27/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sulle ei ole outoa se mikä on kaikille muille tuttua ei nyt kuitenkaan ole verrannollista siihen, että kaikille muille ei ole tuttua jokin sinun harvinaisuutesi. Ymmärrätkö?

Vierailija
28/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 05:13"]

Se, että sulle ei ole outoa se mikä on kaikille muille tuttua ei nyt kuitenkaan ole verrannollista siihen, että kaikille muille ei ole tuttua jokin sinun harvinaisuutesi. Ymmärrätkö?

[/quote] 0len sanaton, USAssa saa vaikka mita kalkkunasta tehtya, makkaraa, pekonia, burgereita jne. Vahemman rasvaa ja kaloreita kuin naudassa, paljon tervellisempaa.

Vierailija
29/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole löytänyt kalkkunajauhelihaa täkäläisistä kaupoista, broileria löytyy. Meillä ainakin syödään kalkkunaa muuten ja opiskelijapoikani ostaa aina kalkkunaleikettä tai broilerileikettä leivän päällekin. Kalkkunassa on enemmän syömistä kuin possussa, koska siitä ei lähde niin paljon rasvaa irti. Minä tunnen vaikka kuinka paljon ihmisiä, naisia ja miehiä, jotka ei syö punaista lihaa. Osa ei syö sikaa, osa ei syö sikaa eikä nautaa. Vieläpä itä-Suomesta, läskisoossin huippukulutusalueilta. 

Vierailija
30/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkunaa olisi meidän lapsi kyllä syönyt muuten, mutta ei siihen valmiskastikkeeseen sotkettuna. Mieluiten ei syö kastikkeita ollenkaan, mutta omatekoista syö ehkä sen ruokalusikallisen. Eikä ole opettamisesta kyse, kaikkea on tarjottu pienestä asti, mutta kun ei syö, niin ei syö. Tosin on niin hyväkäytöksinen, että todennäköisesti  kylässä syö lautasen tyhjäksi joka tapauksessa.

Vierailija
31/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te pidätte silmänne jauhelihahyllyn kohdalla. Siinähän se kalkkunajauheliha on broilelijauhelihan vieressä.

Vierailija
32/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 06:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 05:13"]

[/quote] 0len sanaton, USAssa saa vaikka mita kalkkunasta tehtya, makkaraa, pekonia, burgereita jne. Vahemman rasvaa ja kaloreita kuin naudassa, paljon tervellisempaa.

[/quote]

Sanaton mistä? Minäkin asun Englannissa, jossa on paljon tarjolla kalkkunajauhista, mutta tiedän myös, ettei se ole Suomessa juurikaan käytössä. Sitä valmistetaan hyvin vähän. Siksi tuntuu hölmöltä, ettei ap tajua, että kyseinen tuote on suomalaisille kuluttajille varsin vieras. Ap vertailee, että vaikka hän ei syökään ruisleipää, hän silti tietää sen. No oho, kertokaapas yksikin kauppa Suomessa, josta ei saisi ruisleipää.

Vierailija
33/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kysyitko  nailta lapsilta miksi  he jattivat lihat syomatta?

Vierailija
34/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu kyllä se näin on AP että tytöt olivat todella törkeitä ja sinä ja soosis oli parasta mitä maan päivällispöydissä oli sillä hetkellä. Halusitko kuulla tämän. Itse suhtaudun kalkkunaan kuin sinä naudasta jauhettuun lihaan.

Vierailija
35/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) kalkkunan teuraskuljetukset ovat järkyttävää eläinrääkkäystä, linnut pakatan liian ahtaalle ja litistetään.

b) kastiketta purkista. Hyi olkoon.

c) spagetti on niin turhaa hiilaria kuin olla vaan osaa.

Vierailija
36/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kysynyt tytöiltä itsaeltään suoraan. Vastauksesta riippuen olisit vähän kasvattanut. "Koko kylä kasvattaa". En oikein ymmärrä miksi tuosta pitää loukkaantua. Ei se ruoka kuulostanut kovin työläältä tai herkulliselta. Kaikki ihmiset eivät ole samanlailla kasvatettu. Joillakin on puutteita yleisinä pidetyissä käyttäytymissäännöissä. *Joissakin perheissä on omituisia omiasääntöjä. Toisille toiset asiat on tärkeämpiä, jotkut katsovat niitä sormienläpi. Ehkä tytöt syö paljon ravintolassa ja heille on opetettu jättämään siististi lautaselle sellaiset osat mitä eivät halua syödä.

Vierailija
37/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - monet lapset arastelee syödä kylässä, oli ruoka mitä hyvänsä. 

Minun lapseni tosin ovat poikkeuksia ja minua nolottaa aina se, että he syövät kuin eivät olisi kotona ruokaa saaneet. 

Vierailija
38/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi minullakin kalkkuna jäänyt syömättä.

Kaikille se ei vain uppoa kuten sinulle ei uppoa sika-nauta.

Vierailija
39/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla kova tarve laittaa lapsiasi jalustalle. Se taisi olla tämän ketjun pointti. Hyi muita lapsia ja ai ai kuinka "hävettää" kun omat lapset syö kaikkea jopa kalkkunaa! Onnea teidän perheelle. Minua ei kiinnosta lainkaan mitä muut syö tai jättää syömättä. 

Vierailija
40/50 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nämä lapset söivät ihan hyvin. Meidän tytöllä on sellainen ystävä, joka ei oikeasti syö mitään muita kuin Mäkkärin ranskalaisia. Olen luovuttanut, meillä ei syö mitään, yhtään mikään ei ole koskaan kelvannut.