Miksi nainen ei sijoita rahaa osakkeisiin?
Osakkeita pörssistä ostava ihminen on erään tutkimuksen mukaan useimmiten vanhahko suomenruotsalainen mies. Miksi nainen ei ole kiinnostunut lisäämään varallisuuttaan ostamalla osakkeita? Johtuuko se siitä, että naisten mielestä osakkeiden ostaminen on liian vaikeaa ja liian matemaattista, ja vaatii liikaa taustatietojen selvittämistä?
Loppujenlopuksi se ei ole vaikeaa. Toki se oli helpompaa 20 vuotta sitten, kun riitti, että käveli pankkiin ostamaan osakkeita ja sai itselleen paperiset osaketodistukset. Nyt asiaa ei enää hoideta niin.
Ensin pitää avata arvo-osuustili netissä jonkin osakevälittäjäpankin sivulla, sitten pitää opetella käyttämään pankin käyttöliittymää, jonka avulla osakkeita ostetaan ja vasta sitten ostetaan.Osakkeet näkyvät tiedostoina arvo-osuutilillä, eivätkä enää ole paperisia arvopapereita. Näiden aloitusmuodollisuuksien oppiminen ei kuitenkaan ole mitenkään ylivoimainen tehtävä.
Vaikeinta on ehkä se, että pitää valita, minkä yritysten osakkeita aikoo ostaa. Silloin kannattaa selvittää firmojen taustatietoja ja tunnuslukuja vähän tarkemmin, että ei osta osakkeita yhtiöstä, joka on ongelmakasa ja jonka tulevaisuudessa ei ole odotettavissa osakkeiden arvon nousua. Sekään ei silti ole mikään mahdoton tehtävä.
Kommentit (26)
No mitäs muita on kuin seligson? saatko sinä seligson-linkittäjä tästä jotain provikkaa vain?
Suunnitelmissa on ryhtyä osakesijoittajaksi, mutta juuri nyt ei yksinkertaisesti ole irroittaa edes sitä 500 euroa :/ Säästän erääseen kohteeseen, ja rahat olisi irrotettava osakkeista käytännössä heti.
Kunhan tuo kohde on maksettu (nyt syksyllä) ja saan taas vähän säästöön, saattaa olla osakesijoittamisen aika. Mutta pienipalkkaisen on aloitettava todella pienestä ja riskittömästä. En todellakaan tavoittele pikavoittoja.
Riskisijoittajissa on myös aika paljon "rikkauksista ryysyihin" tarinoita, mutta niistä ei usein puhuta
Eikö siitä ole tutkimuskin tehty, että naiset on kaikissa rahajutuissa varovaisempia? Suosivat asunto-osakkeita, hakeutuvat turvallisille aloille julkiselle sektorille jne. Miehet ottaa riskejä: vaihtaa hyväpalkkaiseen tuuliseen duuniin jne. Yrittäjinäkin naiset on varovaisia ja tyytyy pieneen, kun miehet tavottelee pilvilinnoja. Tietysti yksilötasolla poikkeuksia, mutta noin pääsääntöisesti linja on tuo.
Olen miettinyt, että tuleeko se jostain genetiikasta luola-ajoilta jo. Naisten piti olla varovaisia ja varmistaa, että muksut saa ruokaa. Miehet taas sai suhailla metsästämässä ja ottaa riskejä, koska äidit keskittyi varmisteluun. En tiedä, mutta mä uskon, että tässä on myös geneettistä pohjaa, vaikka kulttuurikin suosisi miesten riskinottoa enemmän kuin naisten.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 10:21"]
No mitäs muita on kuin seligson? saatko sinä seligson-linkittäjä tästä jotain provikkaa vain?
Suunnitelmissa on ryhtyä osakesijoittajaksi, mutta juuri nyt ei yksinkertaisesti ole irroittaa edes sitä 500 euroa :/ Säästän erääseen kohteeseen, ja rahat olisi irrotettava osakkeista käytännössä heti.
Kunhan tuo kohde on maksettu (nyt syksyllä) ja saan taas vähän säästöön, saattaa olla osakesijoittamisen aika. Mutta pienipalkkaisen on aloitettava todella pienestä ja riskittömästä. En todellakaan tavoittele pikavoittoja.
Riskisijoittajissa on myös aika paljon "rikkauksista ryysyihin" tarinoita, mutta niistä ei usein puhuta
[/quote]
Mitään provikkaa en saa, olenpahan vain iloinen siitä, että omat sijoitukseni Seligsonin rahastoihin tuottavat muhkeasti, ja kyllähän sitä firmaa kehutaan monissa, monissa sijoitusblogeissakin. Rahastoihin voit sijoittaa myös vaikka Dansken, OP:n tai Nordean kautta, tai satojen itsenäisten rahastojen kautta. Itse maksan mieluummin sijoittamisesta koituvia kuluja 0,45 % saadusta voitosta kuin 4 - 5 %.
Naiset sijoittaa Hermeksen 7000 euroa maksavaan veskaan, josta kuulemma saa rahat korkoineen pois, kun sen myy. Täällä opittua.
Ihminen (nainen tai mies) joka ei halua sijoittaa osakkeisiin suoraan, vaan sijoittaa esim. pankin rahastoihin, pelkää nolaavansa itsensä ja ikään kuin ulkoistaa vastuun. On helpompi laittaa rahansa "pankkineidin suosittelemaan" rahastoon, jota "ammattilainen" hoitaa. Jos joskus huomaa rahastonsa olevan tappiolla ja myy hädissään omistukset (että jäisi edes jotain) koituneista tappiosta voi syyttää näitä kahta muuta (pankkineitiä ja salkunhoitajaa) eikä itse tarvitse ottaa vastuuta. Ikävä vain, että menetyt rahat lähtivät kuitenkin asiakkaalta.
Passiivinen osakesijoittaminen ei vaadi sen kummempaa tietämystä kuin rahastoihin sijoittaminen. Aktiivisessa osakesijoittaminen asia on toki toisin, mutta passiivisessa sijoittamisessa on se hyvä puoli, että tulokset ovat taattuja. Jos markkinat nousevat, saa itsekin voittoja. Aktiivisella treidaamisella saa tehdä aika paljon töitä kulujen ja myös omien tappioiden paikkaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 10:13"]
MInä olen nainen ja sijoitan paljon rahaa, mutta en osakkeisiin. Syy on siinä, että vaikka tässäkin ketjussa hyvin aurinkoisesti lähdetään siitä, että "kun kurssi nousee", se ei läheskään aina nouse. Oikeasti osakesijoituksessa myös häviää rahaa. Minä sijoitan varmoihin kohteisiin ja tähän mennessä en ole hävinnyt. Sijoitusteni (rakennettavat ja remontoitavat kiinsteistöt) tuottavat toki yleensä vähemmän kuin pörssiosakkeet parhaimmillaan, mutta ne tuottavat tasaisesti ja varmasti ja tappioita ei tule. Pääoma kasvaa myös koko ajan.
[/quote]
Niin, jatkan vielä. Valintaani on myös ns "tunnesyy": minusta on hauska käydä katsomassa ihan konkreettisesti niitä taloja ja asuntoja, jotka omistan ja ajatella, että "tää on mun". Rivi kirjaimia ja numeroita, plussia ja miinuksia salkkuotteessa ei tunnu yhtään yhtä hauskalta.