Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lopetit joulunvieton lapsuudenkodissasi?

Vierailija
14.08.2013 |

Tarkoitan siis, että jouluna menit ilman muuta lapsuudenkotiisi, vaikka olisit jo muuttanut pois kotoa tai jäit lapsuudenkotiisi joulua viettämään vaikka muutakin ohjelmaa olisi ollut tarjolla esim. joulu poikaystävän kotona tai kavereiden kesken tms.

Tuliko sanomista?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan miehen kanssa 23-vuotiaita eikä meillä vielä ole lapsia. Joulua vietetään kummanikin lapsuudenkodissa (aatto vuorottelee). Uskon että tapa jatkuu, kun lapsia tulee, olemme kumpikin todella läheisiä perheemme kanssa ja joulun vietto omien vanhempien kanssa tärkeää.

Vierailija
2/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaja akaksi vuotta isän kuolemasta. sanoin muille sisaruksille, että jokainen huolehtii äidin joulusta vuorovuosin ( menkööt sinne tai hakekaa äiti teille). Minä en enää kaksin nökötä siellä, ja kuuntele äidin valitusta lapsista , jotka ei muista). Sen jälkeen olin joskus jouluna ( tai sisaruksen luona), mutta homma pelasi,ja äidillä oli ohjelmaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43 enkä ole vielä lopettanut joulunviettoa lapsuudenkodissa. Muutama joulu on jäänyt väliin ulkomailla työskentelyn takia.

Vierailija
4/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin luona vietetty 43 aattoa ja perinne jatkukoon...ei mitään syytä muuttaa asiaa, saati mennä anopille istumaan!

Vierailija
5/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 30-vuotias ja perheellinen. Jokaisen aaton olen silti viettänyt vanhemmillani. Joulupäivänä menemme miehen vanhempien luo.

Vierailija
6/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 tai 15 vuotiaana viimeisen kerran vanhempieni kanssa jouluna. Ei ole kukaan kysellyt perään. Tai no, kerran pyydettiin joulua viettämään n. 10 vuotta sitten, mutta viikkoa ennen joulua äitini ilmoittikin matkustavansa miehensä kanssa muualle jouluksi, eikä minua kutsuttu, joten joulunvietto ei totutunut. Nyt olen 36v. Joulut ovat menneet poikaystävän kotona alkuun, sittemmin kavereiden kanssa ja nykyisin oman perheen kanssa.

Vierailija
7/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta mennään edelleen lapsuudenkotiini. Lapsia on itsellä yksi. Mutta ei joulu tunnu joululta kerrostalokaksiossa kun on tottunut maalaistalon ja ison perheen jouluun :) Meillä aina panostettiin kotona paljon jouluun ja nimenomaan tarkoitan tunnelmaan, ei välttämättä niinkään lahjoihin. Mielellään mennään kotiin jouluna, ei tarvitse kahta kertaa peräämme kysellä. Ilman muuta vietämme joulut siellä jos kutsu vain tulee. Mies haluaa mieluummin olla myös siellä jos vaihtoehdot on heidän perheen kanssa, meillä kotona, ulkomailla tai minun perheen kanssa. Olen kysellyt monesti ja aina torppaa matkat sun muut kun haluaa mieluummin anoppilaan :D Sikäli olen tosi onnekas, ei tarvitse tehdä kompromisseja joulun suhteen!

Vierailija
8/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 20-vuotiaana olin ekan kerran reissussa jouluna. 30-vuotiaana vietin viimeisen kerran ikinä vanhempieni luona joulun; meillä oli pieni vauva ja äiti sai perinteisen marttyyrikohtauksen jouluaattoiltana siitä kuinka joutuu tekemään kaiken ja raatamaan vaikka emme edes alunperin halunneet tulla mummolaan jouluksi. ( ja siis mikään tarjottu apu ei kelvannut etukäteen tai illan aikana. ) Ilmoitin illan itkemisen päälle että tämä riitti; en enää koskaan tule tänne jouluksi. Enkä ole mennyt enkä mene

Vierailija
9/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsuudenkoti hajosi ollessani 18 v.

Vierailija
10/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa jo nyt jos joudun biettamaan joulun appivanhempien luona :( Viime joulu oli siella ihan helvetillista.

Vierailija
11/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 vuotiaana. Nykyisin anoppi ja äitimuori tulevat meille joulun viettoon. Pari serkkua myös.

Vierailija
12/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39v, lapset 8, 9 ja 10, mieskin löytyy. Joka toinen joulu ollaan mun vanhemmilla (siis lapsuudenkodissani) ja joka toinen miehen äidillä. Katotaan kuinka kauan mummut jaksavat meitä syöttää, sitten kutsutaan meille kun eivät enää tätä järjestelyä halua.

Vierailija
13/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen kerran vietin joulua lapsuudenkodissani esikoisen ollessa vajaan 1v. Olin tuolloin 29v. Tosin sitä ennen olin viettänyt noin 5v joulua muualla kuin kotona, yleensä veljen ja vaihtuvien poikaystävien kanssa mökillä. 

Seuraavana jouluna meillä olikin jo kaksi lasta ja silloin teimme päätöksen, että me vietämme aina joulut kotona, meille ovat tervetulleita kaikki halukkaat. Isovanhemmat molemmin puolin kävivätkin meillä lähes 10v joka joulu, nyt on jokunen joulu ollut, että jommat kummat isovanhemmat ovat olleet kotonaan tms. Mutta aina meillä on ollut joku vieras jouluna. 

Vierailija
14/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietetään joulut minun lapsuudenkotona.. Ahdastahan siellä jo rupee olemaan,meitä sisaruksia on 5,kaikilla kumppanit ja lapsiakin yhteensä jo 9. Ei joulu ole joulu,jos ei sitä vietä rakkaiden kanssa. Anoppilassa käydään aattona aamupuurolla ja joulupäivänä nopeesti syömässä,muuten ollaan minun äitini luona :)

Vierailija
15/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ 30 v ja edelleen ollaan perheen kanssa joka toinen jouluaatto omassa ja joka toinen miehen lapsuudenkodissa. Joulupäiväksi vaihdetaan toiseen paikkaan, joten tulee käytyä aina molemmissa. Sisarukset tekevät samaa vuorottelua, joten ollaan samana jouluna kaikki paikalla.  Tuleva aatto onkin taas omassa lapsuudenkodissa, se on paras joulu. :)

Vierailija
16/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan oltu perinteiseti Mummulassa joulut. Ja edelleen vietän joulut niin.

Vierailija
17/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen 32v (naimisissa, 2 lasta), enkä ole lopettanut (tai ei nyt voi sanoa lapsuudenkodissa, mutta äitini luona olen/olemme aina joulut viettäneet, muutaman joulun olen töiden tms syiden takia joutunut olemaan poissa, mutta muuten aina siellä).

Vierailija
18/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 42 vuotta ja jokaisena aattona olen aikuisiällä käynyt äidin luona. Miehen vanhemmatkin asuvat ihan lähellä, joten voidaan käydä molemmissa. Aamulla lähdetään yhdeksältä aattokierrokselle ja ollaan kotona iltapäivällä neljältä. Todella kätevää, ei tarvii itse valmistaa jouluruokia:) Saadaan vielä molemmista paikoista jouluruokia mukaan, niin riittää sapuskaa tapaniin asti paistista kinkkuun ja laatikoista luumukiisseliin. Rosolliakin tulee mukaan pari litraa, nam! Lapsia meillä kaksi ja he reissaavat tietysti mukana mummoloissa aattona. Ihan turhaa olla aattona kotona, koska sitten joutuisi laittamaan itse ruoat ja käymään niissä mummoloissa aattonaattona tai joulupäivänä kuitenkin.

Vierailija
19/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tätä siksi, koska 20-vuotias tyttäreni ilmoitti haluavansa viettää joulun kaksin poikaystävänsä kanssa. He ovat suunnitelleet tätä jo kauan (nyt jo) ruokineen päivineen ja heistä joulu kahden tyttären opiskelija-asunnossa olisi toiveiden täyttymys.

Hieman nikottelin, mutta toki "suostuin" eli sanoin, että tottakai (vaikka kirpaisikin)! Tulevat jossain välissä joulupyhien jälkeen sitten tänne lapsuudenkotiin muutamaksi päiväksi.

ap

Vierailija
20/26 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kai ole vieläkään lopettanut. Tosin jouluja vietetään milloin missäkin, viime joulu oltiin porukalla pohjoisessa. Välillä ollaan meillä, välillä äidillä. Isän luona poiketaan jossain vaiheessa pyhiä ja appivanhemmat ruokitaan välillä viemällä laatikoita sinne, välillä kutsutaan meille. Joka joulu on erilainen. Tosin anoppi ei tule meille ennen kuin joulupäivänä, niin kauan kuin minä saan päättää.